Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Tak Tahu Bersyukur

Khamis, Jun 21, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:27 PTG
Siapa yang tak tahu bersyukur? siapa lagi kalau bukan saya sendiri... sebab blog ni bukan blog gosip untuk makan daging saudara sendiri... cuma blog untuk makan daging sendiri... nyum2...haha... kenapa saya kata saya tak tahu nak bersyukur... sebabnya... semua yang saya nak saya dapat... tapi saya tetap juga tak bersyukur asyik merungut jer kerja... adoi la...

sebenarnya... semua yang kita minta tu... Allah bagi... cuma bukan dengan cara yang kita fikirkan ...bukan dengan cara yang kita rancangkan...  tapi dengan cara yang Allah aturkan... kita hanya mampu merancang ... Allah yang menentukan... sejak kecil saya  memang saya bercita2 nak jadi pensyarah... sekarang saya memang dah memegang jawatan sebagai pensyarah... cuma jalan yang saya lalui tak sama dengan jalan yang saya rancangkan.... saya dah dapat apa yang saya nak... tapi saya tetap juga tak bersyukur... dulu saya rancang lepas ambil master dan PhD baru nak jadi pensyarah... tapi Allah dah tentukan... lepas habis jer degree saya dilantik menjadi pensyarah.... orang tengok saya begitu beruntung... cuma saya yang tak reti nak bersyukur....

dulu... saya minat sangat bidang automotif... sampai sanggup ambil kelas automotif walaupun saya seorang jer perempuan dalam kelas tu... macam kera sumbang dah lagaknya.... dan kalau korang pernah baca cerpen Si Dia tu... mesti korang dapat tahu isma tu sangat suka bidang automotif... sebenarkan isma tu cerminan diri saya... harap2 ada la lelaki macak Yee.... berangan lagi,...haha... tak habis2... sambung balik... sekarang saya dah jadi pensyarah,... mengajar dalam bidang automotive pula tu...sedangkan bidang yang saya sambung master tapi berhenti sekerat jalan tu bukan la bidang yang saya betul2 minat... tapi saya masih bersedih... impian saya semua saya dapat tapi masih tak bersyukur...

dulu masa saya belajar... apa yang saya impikan adalah untuk dapat 4.00 setiap sem... dan keluar dengan 1st kelas supaya  orang bukan islam tak pandang rendah kat orang islam... nak tunjuk orang islam pun pandai juga... akhirnya memang saya tak mampu sebab saya ni pemalas... memang saya tak mampu dapat 4 flat dan 1st class... tapi objektif saya tercapai... macam  mana tu... pelikkan? itu semua kuasa Allah dia tahu apa yang terbaik untuk kita... mungkin kalau aku dapat result tinggi aku jadi bangga diri... sebab tu Allah tak bagi... cuma yang terjadinya... classmate yang non muslim sangat menghormati aku... tak pandang rendah kat aku... pernah lantik aku jadi ketua kumpulan lagi,... dan mereka sangat mempercayai aku untuk buat kerja... dan yang paling aku kagum sekali... non muslim yang highest dalam kelas cepat2 cop aku jadi ahli kumpulan mereka... kenapa? sebab aku amal apa yang islam ajar... menghormati waktu... dan menjalankan tugas sebaik mungkin... bukan lepas tangan... ahhh... dah keluar tajuk...

sebenarnya saya tak tahu nak letak tajuk apa... apa yang saya nak cakap kat sini... kekadang apa yang kita nak... Allah bagi cuma mungkin dalam bentuk yang berbeza.... bukan seperti yang kita harapkan... dah dapat tu bersyukur lah.... seperti nak tuju 1 tempat... sebenarnya ada banyak jalan... yang kita tahu 1 jalan jer... tapi masa tengah lalu jalan tu.. Allah lencongkan kita ke jalan lain... kita menangis sebab ingatkan nanti kita akan sesat... tapi sebenarnya Allah tunjukkan jalan yang lebih mudah untuk kita sampai ke destinasi tersebut.. cuma kekadang kita rasa sedih... sebab kita harapkan dapat mengutip bunga indah di jalan yang kita rancang,.. tapi dah lalu jalan lain... mana nak kutip benda tu... hanya itu yang membuatkan kita sedih walaupun dah sampai ke destinasi impian... dan ia juga menyebabkan kita tak tahu nak bersyukur...