Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Jodoh Akan Datang Bergolek

Ahad, Mac 16, 2014 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:03 PTG
Biasa kita dengar orang kata... ‘Jodoh takkan datang bergolek’... Kata-kata ini jugalah yang suatu hari dahulu pernah menggugat prinsip saya dalam menjaga ikhtilat dan mencari jodoh... Saya ingin kongsikan cerita di sini bukan untuk mendedahkan kehidupan peribadi saya ataupun membuka pekung di dada sendiri... Hanya sekadar peringatan buat saya di lain masa supaya tidak menggoyahkan prinsip yang dipegang...

Saya dibesarkan dengan hanya mempunyai kawan perempuan kerana bersekolah di sekolah perempuan sahaja... Cuma bila masuk PLKN baru ada classmate lelaki... Tu pun tak pernah bercakap sebab masih tak biasa dengan lelaki...Bila masuk matrik saya di dedahkan dengan haramnya budaya couple... Dan perhubungan antara lelaki dan perempuan hanyalah untuk urusan penting jer.... Prinsip tu saya pegang kuat-kuat.... Jadi memang saya jagalah ikhtilat saya... Tak pernah kut berbual dengan lelaki masa kat matrik... Alhamdulillah semuanya terjaga masa tu...

Masuk universiti... Prinsip tu masih terjaga rapi... Tapi kadang2 saya terleka juga di dunia tanpa sempadan... Bila saya rasa saya agak jauh menyimpang dari prinsip saya... Saya akan rasa tak selesa... Tak tenang... Saya akan kembali kepada prinsip saya dengan memutuskan persahabatan saya dengan mana-mana lelaki di alam maya... Jadi kalau saya kawan pun sekejap jer... Tak sampai sebulan...

Memasuki alam pekerjaan membuatkan saya lebih serius memikirkan hal jodoh... Tengok orang di sekeliling... Semua dah ada pasangan... Mana saya nak cari jodoh saya ni... Saya kembali memikirkan prinsip saya... Tambah-tambah apabila membaca artikel tentang jodoh tak datang bergolek... Saya tanya kepada diri saya sendiri, adakah sebelum ini prinsip saya terlalu keras sehingga tidak membuka ruang untuk mana-mana lelaki mengenali diri saya...

Setelah umur melebihi suku abad... Saya rasa saya patut berusaha mendapatkan jodoh saya kerana saya rasa saya sudah bersedia... Saya membuka ruang untuk berkawan dengan lelaki atas dasar perkongsian ilmu dan usaha mendapat jodoh... Alhamdulillah saya dapat kenal dengan seorang lelaki yang memenuhi ciri lelaki idaman saya walaupun kebanyakkan kawan perempuan saya kata agak mustahil nak jumpa lelaki idaman saya tu...

Hati saya tertanya... adakah Allah hadirkan dia dalam hidup saya untuk menguji kesetiaan saya kepada bakal suami saya... Saya cuba jaga hati saya... Saya perlu pilih untuk setia berbanding dia... Saya tekad... Hubungan persahabatan ini hanya boleh bertahan paling lama setahun... Kalau tidak membawa kepada perkahwinan... Biarlah ia putus begitu sahaja... Sepatutnya saya nak 3 bulan sahaja untuk kenal dia... Tapi saya lanjutkan atas sebab-sebab tertentu. Setelah 6 bulan lebih menjalin persahabatan...

Suatu malam saya tengok suatu forum... Ia mengingatkan saya kembali pada prinsip saya...dan saya rasa sangat berdosa... Walaupun mungkin pada orang hubungan tu tak salah sebab kami hanya bermesej perkara ilmiah dan bukannya setiap hari... Kekadang hanya sekali seminggu... Alhamdulillah Allah kurniakan kesibukan untuk menjaga hubungan kami.. Pagi esoknya saya langsung memutuskan hubugan tersebut...InsyaAllah dengan saya memutuskan dengan yang haram moga saya dapat yang halal.... Dengan ini saya buktikan saya benar-benar setia dengan bakal suami saya walaupun saya masih belum mengenalinya...

Saya kata pada diri saya... Mungkin aku ditakdirkan untuk tidak berkawan dengan mana-mana lelaki... dan tak perlu untuk mana-mana lelaki mengenali saya selain daripada suami saya sendiri... Biar mungkin orang kata saya terlalu keras atau jumud... Tapi itu hanya untuk menjaga hati saya... Siapa lagi nak jaga kalau bukan saya.... Saya percaya suatu hari nanti... Allah akan datangkan jodoh saya... Tapi saya tak tahu mana yang datang dulu... Jodoh saya ataupun ajal saya...

Hakikatnnya jodoh memang akan datang... Bukan salah untuk kita berusaha... Tapi yang salahnya jika kita berusaha dengan cara yang salah... Usaha boleh dengan membanyakkan amal ibadah, doa, zikir dan ubah sikap jad lebih baik... Supaya apabila kita lebih mencintai Allah... Allah akan kurniakan jodoh kepada kita juga yang mencintaiNya dan membawa kita mendekatiNya....
Komen: 
0 comments

Peluang Terbaik Berbakti

Sabtu, Mac 15, 2014 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:13 PTG
Mungkin ramai yang terasa mempunyai keluarga yang mempunyai masalah kewangan adalah membebankan... atau menjadi tunggak utama itu suatu masalah besar... hakikatnya itu adalah peluang terbaik untuk berbakti kepada ibubapa yang membesarkan kita...Ramai daripada kita lebih suka memandang daripada segi negatif berbanding positif.... saya hanya memberi pandangan daripada kaca mata saya yang kurang mempunyai ruang untuk membantu keluarga daripada segi kewangan...

Kepada yang mepunyai peluang membantu keluarga.... saya sebenarnya cemburu kepada anda... saya nak bagi duit kat mak ayah saya pun... mereka bagi balik duit tu kat saya.... saya bawa mereka pergi melancong pun... mereka bayar semula kos pelancongan tersebut kepada saya... saya rasa bukan saya seorang yang cemburu kepada anda... tapi orang-orang yang telah kematian ibubapa mereka tanpa sempat berbakti sewaktu mereka masih hidup juga cemburu kepada anda...

Anda bertuah... ada peluang dapat membantu keluarga anda... biar pun duit anda habis setiap bulan untuk menyara keluarga anda... tapi hakikatnya duit tu milik anda di akhirat sana... berbanding dengan duit yang berada di dalam bank walaupun banyak kosong kosongnya... tapi tiada nilainya jika tak digunakan pada jalan yang betul... jangan stress untuk bantu keluarga anda selagi ada peluang... anda patut bersyukur mempunyai peluang ini....

Saya juga berharap saya juga ada peluang untuk berbakti kepada ibubapa saya.. sudah la kerja jauh di perantauan... hanya dengan kekerapan balik yang tinggi mungkin memberi peluang untuk saya  memberi keprihatinan kepada ibubapa saya... berapa pun harga tiket... insyaAllah saya sanggup bayar... doakan saya supaya dapat pindah kerja di kampong halaman,...supaya terus dapat berbakti kepada ibubapa.... apa guna jadi insan Berjaya... kalau tak mampu untuk membalas jasa ibubapa yang melahir dan mendidik kita menjadi insan berguna...


Komen: 
0 comments