Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Sunyi Sendiri

Ahad, Januari 27, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:01 PG
Kekadang kesunyian mencengkam diri... tiada insan disisi untuk berkongsi rasa... hanya mampu dipendam di hati atau menangis sendiri di malam hari... di kala insan lain punya teman... tempat mencurah kasih sayang... memang diakui saya cemburu melihat mereka... terfikir bila saya akan bertemu dengan jodoh saya...

Ditambah pula bila sahabat disisi telah punya calon... calon bukan sebarang calon... lelaki yang selalu menasihati ke arah kebaikan dan kaki masjid... bukan senang nak cari kaki masjid zaman sekarang ni... nak cari yang solat cukup 5 waktu dan menjaga aurat pun susah...tapi terfikir juga... beruntung  saya tak ada calon lagi... insyaAllah saya akan jaga diri saya supaya tiada dating sebelum kawin...

Terfikir juga... teruk sangat ker saya ni? tak layak untuk menerima mana-mana lelaki... dan tak pernah seorang pun lelaki minat pada saya... hmmm... hodoh sangat ker saya ni? kasar sangat ker saya ni? buruk sangat ker penampilan saya? tiada lelaki yang berani dekat... apatah lagi untuk cuba mencuri hati ini...

Bila lama-lama fikir... saya teringat kenangan masa lalu... semasa usia baru menginjak remaja... semasa saya mula mengenal apa itu cinta...(bukan saya bercinta... tapi mula melihat orang lain bercinta)... saya pernah berdoa... agar tiada lelaki yang akan jatuh hati kepada saya... selain suami saya....  kerana saya takut dikecewakan cinta dan mengecewakan hati orang lain... mungkin kerana itu... selagi saya belum bertemu teman hidup saya... saya tak akan dicintai mana-mana lelaki... Alhamdulillah... Allah telah memakbulkan doa saya itu...

Tambahan pula...hati saya ni terlalu rapuh... mudah sangat pecah dan terluka... mungkin sebab itu Allah tak nak memberi ujian cinta kepada saya sebab Dia tahu saya tak akan mampu menanggungnya... Dia hanya akan memberi beban yang mampu ditanggung hambaNya... Pasti hati saya akan pecah berderai andai saya putus cinta... sebab kalau perkara kecil pun dah boleh terluka.. inikan pula perkara yang melibatkan hati dan perasaan yang paling dalam...

Tapi bila fikir dalam-dalam...secara positif... saya ni bukan seorang perempuan yang baik... kawan saya yang dah ada calon tu memang jauh lebih baik dari saya... dah la pandai memasak... pandai bergaul... walaupun dari luaran mungkin nampak saya macam seorang yang baik... hati saya hanya Allah yang tahu... selalu berperang dengan nafsu sendiri.... ramai yang tertipu... maaf saya bukan sengaja... jadi untuk dapat jodoh... saya kena ubah diri saya untuk jadi lebih baik...

Sebab lain yang menyebabkan saya masih belum bertemu jodoh adalah... Allah nak saya betul-betul membahagiakan ibubapa saya dahulu... kalau saya kawin nanti... pasti masa saya bersama ibubapa saya akan terbatas... saya patut bersyukur dengan peluang dan ruang yang Allah beri untuk saya mengembirakan ibubapa saya... Alhamdulillah...

disaat sekarang dengan statistik penceraian yang meningkat... perkahwinan juga akan menjadi perkara yang membimbangkan... bila dah kawin.. mesti nak bahagia sampai syurga kan? kurang-kurang saya tak perlu bimbangkan perkara ini kerana mana mungkin saya bercerai kerana saya belum pernah berkahwin...

Untuk mendidik anak-anak juga bukan tugas yang mudah di akhir zaman ini... bila jadi pendidik kurang-kurang saya dapat pengalaman mendidik anak-anak remaja... seringkali hati terluka... saya harap sangat supaya saya tak akan mendoakan perkara buruk kepada anak didik saya... ya Allah... berilah saya kesabaran...

Saya juga perempuan biasa... ada hati... ada perasaan... ada nafsu... seringkali hati tertanya sampai bila penantian ini berakhir.. sampai bila saya akan hidup sendiri... meredah gelora kehidupan yang tak pernah tenang... siapa dia? mampukah dia membahagiakan saya? atau mungkin saya biarkan saja... ketentuan Allah memberi jawapan...

Bukan saya tak usaha... telah saya usahakan mana yang saya mampu... terkadang saya tertanya pada diri sendiri... betulkah jalan yang saya pilih? halalkah cara saya ini? hati saya jadi keliru.... saya mahu dia hadir dalam hidup saya dengan cara yang halal... dan kami disatukan dengan cara yang halal... dengan tujuan mencari Cinta Nan Satu... Yang Maha Memberi Cinta... moga saya dan dia mampu membahagiakan satu sama lain sampai ke syurgaMu...

Alahai... bila mak saya nak kawinkan saya secara paksa... itu adalah perkahwinan idaman...haha... biar orang lain tak nak... tapi saya nak... sebab saya ni UNIK... Mama... saya sunyi sendiri... hidup sebatang kara di seberang laut... cepatlah cari calon untuk saya...haha... (kalau lah mampu mama dengar luahan batin ku ini...)
Komen: 
2 comments

Cabaran Mendidik

Jumaat, Januari 25, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:04 PTG
kini telah genap 2 tahun saya menjadi pendidik... genap 2 tahun juga la saya meninggalkan impian saya... dan membina impian baru untuk menjadikan impian orang lain 1 kenyataan... eh... tugas pendidik ni agak-agak macam santa claus pula... menunaikan impian orang lain... tidak... santa claus tu hanya karut marut kristian... tiada di alam nyata... tapi pendidik hidup di alam realiti... ini bukan tugas mudah....

2 tahun saya menjadi pendidik.... banyak benda yang saya pelajari... baru saya benar-benar faham apa perasaan seorang guru... betapa susahnya menjadi seorang guru... betapa susahnya mendidik pelajar untuk berjaya dan mencintai ilmu itu... realiti yang dapat saya rasa mendidik pelajar untuk lulus jauh lebih susah berbanding memastikan diri sendiri dapat anugerah dekan....

Pendidik bukan sahaja perlu mempunyai ilmu yang cukup untuk mengajar... tapi perlu mempunyai kekuatan  dari segi fizikal... mental dan spritual... serta emosi...Fizikal untuk berkejar ke kelas dengan menepati masa.... mental untuk tahan dengan tekanan kerja yang banyak... dan emosi untuk mampu menahan marah dengan pelbagai kerenah pelajar...

Saya akui... sejak jadi pendidik ni... hampir setiap malam saya menangis... mengenangkan pelajar-pelajar saya... saya ingin melihat mereka berjaya... ingin melihat mereka mencapai impian mereka... tapi kekadang mereka ni tidak bersungguh-sungguh.... kadang-kadang saya lebih bersungguh dari mereka untuk melihat mereka berjaya... ini memang menguji kesabaran saya...

ada masa saya rasa saya bukan pendidik yang baik... yer... saya tak mampu menarik minat pelajar saya untuk mencintai ilmu yang saya ajar... hingga kekadang saya akan menyalahkan diri saya jika pelajar saya ponteng atau gagal... saya akui... saya langsung tidak mempunyai pengetahuan dalam pendidikan... ilmu dari segi kaunseling... saya hanya cuba jadi pendidik impian saya... saya memang tak mampu nak didik pelajar dalam bilangan banyak kerana tak mampu nak beri perhatian kepada semua pelajar... mungkin saya hanya mampu mendidik pelajar dalam kelompok kecil... sebab saya dah biasa buat study group dalam kelompok kecil masa saya di universiti dulu.... saya benar-benar berharap pelajar saya dapat maafkan saya atas kelemahan saya ini...

Kini saya lebih menghargai jasa pendidik-pendidik saya... terima kasih kepada semua yang pernah mengajar saya secara langsung atau tidak langsung... jasa anda semua memang tidak mampu untuk saya balas....
Komen: 
0 comments

Unik

Khamis, Januari 24, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:57 PTG

Setelah lama saya membisu.... saya nak cakap pasal unik.... kenapa saya pilih tajuk ni? sebab saya sememangnya seorang yang unik... tak percaya... boleh tengok gambar di atas.... apa keunikan yang ada? tengok saja pada bulatan merah.... baju yang orang perempuan sekarang anggap kolot.... tak sesuai dibawa jalan2 bersiar ditempat hiburan dan pusat membeli belah... mungkin hanya sekadar uniform kerja... tu pun terpaksa.... inilah pakaian kegemaran saya... selesa dan bebas... boleh jer saya pakai pergi kelas dan makmal walaupun saya berada di bidang mekanikal...

saya sebenarnya nak cakap pasal unik.... bukan pasal baju... jadi kita beralih ke tajuk asal kita... U.N.I K... unik sebenarnya bermaksud lain dari yang lain... kenapa orang pandang pelik kepada orang yang unik? kerana mereka lain daripada manusia lain... kadang-kadang orang yang unik ni dipandang macam makhluk asing....pada saya tak salah kita jadi seorang yang unik... asal kita tak melanggar hukum Allah...

Ingat balik sejarah kedatangan islam.... Islam dari sebagai agama yang asing... dan di akhir zaman juga islam akan dianggap asing... cuba saja kalau kita makan menggunakan tangan... pasti ada yang bertanya... kenapa makan guna tangan... tak guna sudu? kalau cerita dalam tv... perempuan yang makan dengan tangan di tunjukkan sebagai seorang yang gelojoh... tergamak kita menganggapnya begitu... lupakah kita cara Rasulullah s.a.w  makan? Baginda makan menggunakan tangan.. jadi sunnah baginda dianggap kolot?? Ah... mungkin mereka ini lupa... atau jahil (jahil bermaksud tak tahu)... banyak sebenarnya kelebihan makan menggunakan tangan... salah satunya makanan akan mudah hadam... (padan la saya ni mudah lapar...hehe...)

Unik bukan sahaja dari segi cara makan atau pakaian... tapi juga dari segi pergaulan... kolot kan perempuan tu kalau belum pernah bercouple? haha... perempuan tak laku... jual mahal sangat... padan muka... dengan lelaki cakap mahu serius saja... mana ada yang tak takut... itu semua salah... realitinya orang yang tidak pernah bercouple bukan sebab tak laku... tepi mereka sememangnya seorang yang sangat setia... setia menanti yang halal datang dalam hidup mereka....

Cara membaca saya pun unik... saya akan membaca sambil berbaring di atas katil.... kalau orang lain mungkin boleh tertidur... tapi tidak bagi saya... membaca sambil berbaring terutamanya kalau menghafal jadi lebih berkesan... hipotesis saya ....ini terjadi kerana apabila oksigen akan mudah sampai ke otak semasa kita berbaring berbanding semasa kita duduk disebabkan pusat graviti otak yang lebih rendah apabila kita berbaring....

Unik sebenarnya adalah istimewa.... bosan kan kalau semua sama sahaja... tiada variasi...
Komen: 
0 comments