Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Seksa dunia...seksa lagi akhirat..

Jumaat, Ogos 27, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 7:33 PG
ketika kita rasa terseksa hidup dunia ni...ingatlah... seksa lagi kita kat akhirat sana kalau kita pilih jalan yang salah...jadi elakkan dulu seksa di akhirat kerana seksa disana tiada penghujungnya... seksa di dunia hanya sementara...

contohnya dalam menutup aurat... ada orang kata panas... mungkin itu seksa dunia... tapi saya rasa alah bisa tegal biasa... tak panas pun... tak seksa pun nak dibandingkan balasan diakhirat nanti....seterusnya contoh masa solat berjemaah..
semua sibuk nak duduk bawah kipas... solat terawih... ada orang tak nak duduk rapat sangat nanti panas....dan terduduk atas jari kaki... aduhai.... panas sekejap jer... 1 jam jer tarawikhnya... kalau panas masa pergi buat facial guna wap panas tu boleh plak tahan muka kat situ...kalau yang terduduk atas jari tu... kan elok lepas habis solat boleh bermaafan... lagi rapat lagi mesra... bila bersentuh cas bertukar baik juga untuk kesihatan untuk menyeimbbangkan cas dalam badan...

masuk komuter... berhimpit-himpit... nasib baik la sekarang ni ada ladies coach... kalau tak berhimpit semua jantina lagi haru biru... sambil kita berhimpit kat dalam komuter tu... menunggu destinasi yang dituju tu sampai...apa kata kita fikirkan pula apa nasib kita di padang masyar kelak... panas kat dalam train tu ok lagi... tempatnya teduh... kekadang terasa lagi aircondnya... kat padang masyar nanti matahari tegak kat atas kepala... bukan sebentar lama plak tu... macam mana kita mampu bertahan.... bukannya... kita menunggu saja2... tapi dengan penuh debaran... berapa banyaklah pahala yang kita sempat bawa... berapa banyaklah dosa yang dah kita kumpul.... ku tak layak masuk ke syurgaMu namun tak pula sanggup ke nerakaMu... ampunkanlah aku....ya Allah....debaran menantikan syurga atau nerakakah destinasi kita seterusnya...

sekarang musim orang nak balik raya,... kalau nak tengok jem dalam hutan masa ni la...kereta beratur penuh lereng bukit dalam hutan...dari karak sampai kota bharu...penantian hanyalah paling lama 20 jam... sampai la rumah tu... tapi penantian dekat padang masyar jauh lebih lama dari itu....menunggu menuntut kesabaran... jadi apa kata dalam menunggu jalan jem tu... kita bina kesabaran dalam diri kita... supaya masa kita tak terbuang begitu sahaja... kerana sedetik didunia ni amat berharga... boleh memberatkan mana2 penimbang kat nanti hari kiamat....

kesimpulan disini ialah...semasa kita lalui benda yang kita rasa seksa didunia ni... cuba ingat betapa sengsara kita kat akhirat nanti kalau kita tak gunakan hidup kat dunia ni sebaiknya... jangan tunggu untuk buat baik dan memohon ampun... kerana kita mungkin mati sedetik lagi...
Komen: 
0 comments

Manusia atau Haiwan kah Yang BerAKAL?

Sabtu, Ogos 21, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:23 PTG
benda yang membuatkan saya ingin menulis disini ialah sebuah video kucing yang telah dikerat kedua kaki depannya setelah mencuri seekor ikan... saya tengok video ni dalam Halaqah.net... malas nak upload video ni... tapi Alhamdulillah... kucing tu sekarang ni dipelihara oleh orang yang berperikemanusiaan...

disini saya nak ulas pasal perkara diatas... kucing yang tidak mempunyai akal... maka dia tidak mampu menilai yang mana salah dan yang mana betul...dia langsung tidak mengetahui bahawa mencuri tu satu kesalahan... yang dia tahu hanyalah... dia lapar dan memerlukan makanan... lalu dia mengambil ikan itu untuk mengisi perutnya yang kosong...dalam keadaan dia tak berniat pun nak mencuri atau membuat kesalahan... tapi nasibmya malang... dia tertangkap oleh seorang manusia kejam... dihukumnya kucing itu dengan dikeratnya kedua-dua belah kaki depan kucing tersebut sehingga tidak tinggal sedikit pun... memang kejam.... kalau nak kerat pun keratlah bawah jer... sekurang2nya kucing tu boleh jalan lagi... kini kucing tu hanya mempunyai sepasang kaki belakang sahaja...

manusia yang berakal... tahu menilai yang mana betul dan yang mana salah... tahu mencuri itu adalah satu kesalahan... tahu merahsuah itu satu kesalahan... tapi tetap melakukannya juga untuk mengejar kemewahan dunia... padahal banyak lagi kerja lain yang boleh dilakukan kalau sekadar nak menyara keluarga tu.... tapi apa hukumannya? untuk manusia yang tahu mencuri itu salah dan tetap juga melakukannya... mereka hanya dipenjara... diberi tempat tinggal iaitu penjara... dan diberi makan...

bukankah manusia yang mencuri itu tahu mencuri adalah satu kesalahan tapi tetap juga melakukannya... manusia ini sepatutnya diberi hukuman yang lebih berat berbanding haiwan yang mencuri kerana dia tidak mengetahui mencuri adalah satu kesalahan... andai hukuman kepada manusia yang mencuri itu diberi kepada kucing itu... pasti bersyukur kucing itu kerana diberi tempat tinggal dan makanan... pastinya ia tidak akan lagi mencuri... tetapi manusia tetap alpa... lepas keluar daripada penjara mencuri lagi...cuba tengok pula hukuman yang diberikan pada kucing itu... sungguh berat... hukum hudud dikatakan kejam... padahal hukum hudud... tangan yang dipotong hanyalah sebelah... dan setahu saya bukanlah sehingga seluruh tangan dipotong...dan memang layak manusia yang sudah tahu mencuri itu satu kesalahan tetapi tetap juga mencuri...menerima hukuman tersebut.... bukankah hukuman pada kucing itu lebih kejam???

ini hanya sebuah kisah dari berjuta kisah manusia kejam dalam dunia itu... kisah penganiayaan binatang cukup banyak... binatang seolah-olah tiada nilai dalam hidup manusia...kaedah untuk menyembelih ayam yang mengunakan kejutan elekrik dahulu untuk melemahkan ayam.... bukankah itu satu kekejaman... penyeksaan terhadap binatang.... kalau ayam tersebut tidak dilemahkan dahulu... sembelih dengan cara yang islam ajar... ayam tersebut tidak akan merasa sakit kerana ayam akan koma terlebih dahulu apabila kekurangan darah di otak... setahu saya... kalau silap tolong betulkan...haiwan hanya hidup sekali sahaja... iaitu di alam dunia ni...dalam kehidupannya yang sementara ni... biarlah dia hidup bahagia.... jangan sengsarakan mereka... kalau tidak anda akan sengsara di kehidupan anda yang kedua iaitu akhirat yang kekal selama-lamanya...kerana menyeksa binatang itu berdosa...

tapi saya tidak hairan la macam mana manusia yang sepatutnya berakal... tetapi tidak menggunakan akal... mendera binatang yang pada mereka tiada nilai...cuba kita lihat fenomena hari ini... hari-hari... berapa banyak bayi di bunuh dan dibuang oleh ibu mereka sendiri... itu tak termasuk yang digugurkan dalam kandungan lagi....sepatutnya ibu dan bapanya yang direjam sampai mati... atau disebat 100 kali... tapi anaknya pula yang tidak bersalah dibunuh.....tapi syukurlah bayi itu mati dalam keadaan bersih putih...tidak akan dihukum di hari akhirat...dan tidak sempat melihat dan mengenali manusia di atas dunia yang sungguh kejam ini...kerana mereka adalah salah seorang dari mangsa kekejaman....sedangkan haiwan cukup menyayangi anaknya... anaknya... dilahirkan dan dibesarkan sehingga dewasa... cuba lihat sahaja kucing... walaupun mereka ibu tunggal(kucing jantan tidak akan menjaga anak mereka)... mereka melindungi anak mereka daripada dibunuh kucing jantan...mereka memberi susu dan membersihkan anak mereka setiap hari...cuba lihat pula burung... mereka sanggup pergi mencari makanan dan dibawa pulang untuk disuapkan kepada anak2 mereka...

lihat... lihat.... buka mata seluas-luasnya.... cuba renungkan sikap manusia hari ini dan sikap haiwan.... cuba jawab persoalan saya... Manusia atau Haiwan kah yang BerAKAL?
Komen: 
3 comments

Mendidik Anak 2

Selasa, Ogos 17, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:08 PTG
semalam dapat idea baru nak tambah dalam bab didik anak ni... kira sambung cerita sebelum ni... almaklumlah nak dekat musim raya ni... rindu pada rumah menjadi-jadi...

orang zaman sekarang ni... suka beli permainan untuk anak-anak... macam-macam jenis... ni yang saya jeles ni... mak ayah saya tak pernah belikan kami permainan... kecuali basikal 1 sorang... pastu anak patung pun autie saya beli 1 sorang...saya jer ada satu permainan tu pun sebab hadiah saya kena bedah dulu... iaitu piano guna bateri... sampai sekarang boleh guna lagi... satu-satunya permainan yang dibeli oleh mak ayah saya... ialah Sistem Belajar...sambil main kita belajar... kalau tak main benda tu... main jual-jual guna kertas dipotong kecil tak pun main jual nasi... anggap biskut jadi nasi... biskut kanji jadi nasi... biskut bantal jadi lauk sebab masin.... bila boring main tu... kami main panjat tangga... panjat penghadang tangga...panjat pagar tangga...panjat sofa... susun sofa... main komputer...main lari-lari.. lompat2... semua dalam rumah.... sesungguhnya kehidupanku dan permainanku hanya didalam rumah sejak berumur 5 tahun....bukan kerna aku di kurung... tapi rumahku adalah syurga ku....kehidupan ku hanya rumah dan sekolah... keluar dari kedua tempat ini pastinya bersama ibubapa ku...sehinggalah kat universiti... kat universiti ni la liar sikit(skit ker??? banyak kut)...sebab tak duduk dalam rumah.... kalau balik rumah sama jer macam dulu....tapi tak pandai-pandai juga buat kerja rumah...duk rumah jer lebih... asyik main jer...lupa nak cakap... permainan idaman saya sejak kecil.... iaitu kereta lumba kawalan dan brick game hanya saya dapat bila dah umur 22 dan 23 tahun... kereta lumba tu dapat sebab saya nak kaji buat tesis.,.. tu pun beli sendiri... brick game... kawan bagi hadiah hari jadi...

pastu biasa... kalau orang lain... kalau result ok... terutama untuk exam yang besar... mesti dapat hadiah best-best... tak pun dapat duit banyak... kami adik beradik tak diajar begitu... kami tak diberi penghargaan untuk pencapaikan kami dan tak disalahkan jika pencapaian kami teruk... jadi kami belajar bukan untuk mengejar wang ringgit atau hadiah... kami belajar untuk kami dapat ilmu tu... mama suruh berusaha sebaik mungkin... supaya kalau gagal kita tak menyesal...tapi bagi aku... aku tak nak belajar dan berusaha sebaik yang aku mampu... aku takut imanku yang lemah bakal menyalahkan takdir andai aku gagal... jadi... aku tak pernah berusaha yang terbaik yang aku mampu... supaya aku mampu menyalahkan diriku andai kegagalan yang aku miliki.... dan sekarang setelah aku lalui kegagalan dan kejayaan.... aku tahu... kegagalan adalah pendorong kejayaan... tanpa kegagalan aku takkan merasa manisnya kejayaan... dan kejayaan mungkin bakal mendorong kegagalan dimasa hadapan bila kita terlalu asyik dengan kejayaan itu... ketahuilah...kejayaan itu adalah anugerah Allah... tanpa bantuan dariNya... kita akan gagal... ucaplah Alhamdulillah...pengalaman mengajar segalanya....mama dan baba hanya pernah menghadiahkan sebuat tv kecil kat aku...harga RM60... tu la satu-satunya hadiah yang aku dapat untuk pencapaian aku... masa tahun satu di universiti... masa tu hobi aku tengok tv... sekarang dah tak minat... suka membaca plak....tapi aku masih sayang tv tu...

mendidik anak dalam berpakaian... sejak dari kecil... umur 1-2 tahun lagi... kami dibiasakan memakai baju kurung yang mak jahit...mak beli kain yang jahit 3 pasang baju yang sama.. cuma saiz yang berlainan...bila dah buruk baju tu kami pakai kat rumah... yang baru pakai jalan-jalan... bila baju tu dah tak padan... yang kakak punya berpindah ke tangan adik.. aku dapat yang last skali..hahah...kami dapat 2-3 baju kurung setahun... 2 raya puasa... 1 raya haji... ni masa kecil2 dulu la... tu jer la baju yang kami pakai sampai kami besar... pakai seluar untuk sukan kat sekolah jer la... sehingga dah jadi kebiasaan kami memakai baju kurung... aku rasa lebih selesa memakainya berbanding pakaian lain.... sebab dah biasa... macam kata pepatah... alah bisa tegal biasa... kalau ibubapa zaman sekarang... masa anak kecil lagi dididik untuk berpakaian seksi... jadi... bila besar... teka sendiri la pakaian macam mana yang mereka akan pilih....

adil... dalam mendidik anak kena adil... jangan berat sebelah...mak ayah saya bersikap adil... dari kecil... kalau saya dapat sebiji epal kat sekolah... saya tak akan makan di sekolah...saya akan bawa pulang dan potong 5... sama banyak ... makan kat rumah.... mak dan ayah tak nak kami bergaduh.... sebab tu mereka kena adil... kalau kami gaduh... mak dan ayah tak akan menangkan yang adik... tapi... leraikan dengan baik... dengan situasi menang-menang.... tapi adik ni yang selalu start buat jahat...heheh....

ok la... tu jer setakat ini...harap tak ada yang terasa puasa2 ni...ni hanya luahan hati dan pendapat seorang anak terhadap cara didikan terhadapnya...dan cara didikan yang dilihatnya....kiranya didikan anak dari perspektif seorang anak...hehe
Komen: 
0 comments

Mendidik Anak

Sabtu, Ogos 14, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:52 PG
huhu... seorang yang belum kawin nak cerita macam mana cara nak didik anak... boleh percaya ker? sebenarnya saya nak cerita cara mak ayah saya didik anak dia ni... sebab tengah rindu dekat kampung halaman...nak cerita cara nabi didik anak... rasa tak layak... tak banyak ilmu...jadi saya cerita melalui pengalaman saya jer la...

Orang didik anak ada pelbagai cara....ada yang garang... ada yang lembut... saya rasa mak ayah saya yang lembut... ada 2 kemungkinan sebab anak ikut cakap ibubapa... satu kerana dia takut pada ibubapa kerana ibubapa garang... kedua dia hormat pada ibubapa... mak ayah saya didik saya supaya hormat bukannya takut pada ibubapa... kata mereka... kalau ikut cakap mereka sebab anak-anak takut nanti tanpa mereka didepan mata... anak-anak mungkin akan buat benda yang dilarang dan meninggalkan benda yang disuruh.... kerana sebelum ni mereka hanya terpaksa...bukan dengan rela...

sebelum saya cerita pengalaman saya... nak ulas sikit pasal ibubapa yang garang... kegarangan mereka kekadang juga membuatkan anak-anak jadi tertekan...tapi tak dinafikan... kegarangan mereka mampu membentuk anak-anak menjadi insan berjaya... anak-anak dipaksa belajar pada masa tertentu... hidup mereka lebih tersusun... akhirnya mereka terbiasa dengan rentak itu... tapi ada juga anak-anak yang tidak suka dikongkong... mahukan kebebasan... hak bersuara... mungkin anak-anak ini tidak sesuai didik dengan cara paksaan... mereka perlukan ibubapa sebagai kawan... ingatlah anak-anak... kongkongan itu membuatkan kita selamat daripada dunia yang penuh kekotoran... berterima kasihlah kepada ibubapa kerana mengongkong anda... kalau mereka tak berbuat demikian ...mungkin kita menjadi anak-anak liar iaitu sampah kepada masyarakat....

ok.. saya teruskan dengan cara ibubapa saya mendidik...mereka menjadikan kami anak-anak sebagai sahabat... walaupun jarak usia kami dan mereka lebih kurang 40 tahun...mereka masuk ke dunia kami...faham akan kehendak dan keperluan kami...berkongsi suka duka bersama.... mendengar keluhan kami... membenarkan kami meluahkan pendapat...bergurau senda dengan kami.... bermain bersama kami....mereka tidak marah bila kami membuat silap... tapi mereka menasihati kami... setiap yang dilarang... mereka akan jelaskan... kenapa kita tak boleh buat? apa akibatnya? bila kami faham... kami sendiri akan menjauhkan diri daripada melakukan pekara itu...mereka tak akan pernah jemu menjawab soalan dari kami...bila mahu membuat keputusan... mereka akan bertanya pendapat kami terlebih dulu... kami diberi hak kebebasan bersuara... nyatakan pandangan kami....

mungkin sebab tu... bila dah besar... saya sangat pantang bila orang menyuruh saya buat sesuatu atau melarang saya buat sesuatu... tanpa mahu menjelaskan sebab dan akibat... macam tak ada objektif.... hidup kena ada matlamat... sehingga ada yang kata saya terlalu detail... sebab saya akan bertanya... sampai saya tahu segalanya... kawan-kawan pun malas nak jawab soalan saya kekadang...heheh....dan saya juga kekadang tak suka orang yang membuat keputusan berkumpulan tanpa bermesyuarat... dan menuduh saya tanpa membenarkan saya membela diri... mungkin kekadang saya dianggap biadap oleh orang lain kerana menjawab bila dimarah... tapi... saya telah didik untuk bebas bersuara oleh ibubapa saya... bukan maksud disini... melawan cakap ibubapa... tapi... membela diri...dan mengemukakan pendapat sendiri....bila nak buat keputusan.... walaupun dah ada keputusan... tapi saya lebih suka bertanya kepada orang lain... untuk lebih yakin... kawan-kawan selalu cakap... dia tanya soalan yang dia dah tahu jawapannya...heheh...

jarang sekali ibubapa saya marah... rasanya tak pernah sekalipun ibubapa saya menengking kami apatah lagi memukul kami... ayah pula... bila marah... dia jeling dengan muka masam jer... hukuman paling berat yang pernah diterima... kakak saya... kena ikat kat tiang rumah sebab tak nak pergi tadika... saya pula kena marah sebab mengamuk tak nak bila ibu suruh belajar baca Al-Quran dengan ibu... ayah pukul meja depan saya...huhu.. takut gila masa tu...ibubapa saya mencubit kami pun tak pernah... apatah lagi mencederakan kami...kami dibesarkan dengan penuh kasih sayang... semua yang kami nak... semua kami dapat... kecuali beberapa perkara yang kurang baik untuk kami... kami dijelaskan kenapa kami tak sepatutnya memiliki perkara itu....tapi bukanlah bermakna kami dibesarkan dengan penuh kemewahan... kami bukan orang kaya...kami diajar untuk berasa cukup dengan apa yang kami ada... kerana kami dah ada sebuah keluarga yang cukup bahagia....Alhamdulillah...

ibubapa saya tak pernah paksa kami dalam melakukan apa perkara sekalipun... termasuklah belajar... kami belajar kalau kami rajin... kami tengok tv kalau kami malas... yang pasti saya yang paling malas.....hehe... bila musim puasa ni teringat waktu bersahur kat rumah... mak dan ayah akan bangun awal ... mak masak... ayah akan mengaji Al-Quran sambil temankan mak...lepas mak siap masak...ayah akan kejutkan kami adik beradik... kalau masa kecil... ayah dukung letak atas kerusi... bila dah besar ni... ayah pimpin jer la sampai ke kerusi...begitu sabar dan penuh kasih sayang mereka membesarkan kami yang banyak kerenah... (teruk betul budak pemalas ni)... bila saya tak siap kerja sekolah... mak saya tak marah... malah tolong saya siapkan kerja sekolah tu...huhu... kat u ni tak ada orang nak tolong buat... masa buat tesis dulu... mak kata... kalau kat rumah.. boleh mak tolong...tapi kat universiti... kena la buat sendiri...huhu...

dah tak tau apa nak tulis... sampai disini sajalah tulisan saya kali ini... tulisan ini saya postkan khas sempena hari jadi ayah saya yang dah lepas... 12 Ogos... ayah saya ni seorang yang suka buat lawak... lawaknya... kekadang tak terfikir dek otak membuatkan kami bluur... bila dah faham... kami gelak ramai2...lama tak geletek baba...hehe... terima kasih baba dan mama.... ***** sayang mama dan baba sangat-sangat...mama dan baba lah ibubapa terbaik buat kami di dunia ni.... Alhamdulillah... terima kasih Allah...

***** => nama sebenar saya tak boleh ditulis disini...hehe
===> cara ni tak tau sesuai ker tak untuk anak lelaki... sebab adik beradik saya semua perempuan.. biasanya cara didik anak perempuan dan lelaki berbeza...sebab diciptakan berbeza...hehe
Komen: 
0 comments

Maafkan Aku

Khamis, Ogos 12, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:47 PTG
Maafkan aku
Aku hanya insan biasa
Tak lepas dari membuat silap
Tak mampu untuk menjadi sempurna

Maafkan aku
Hatimu aku lukakan
Perasaan mu aku sakiti
Sesungguhnya bukan ku sengaja
Tapi kerana kekhilafanku sendiri

Maafkan aku
Memang silapku
Memang salahku
Tak adil pada mu
Tak memahami dirimu
Tak matang dalam berfikir
Kerana aku baru belajar mengenal dunia
Kerana aku baru belajar memahami kehidupan
Tunjukkan aku bila aku silap
Nasihatkan aku bila aku salah
Aku perlukan tunjuk ajarmu
Bukan hukuman darimu

Maafkan aku
Aku cuba jadi terbaik yang ku mampu
Aku mahu cuba jaga hatimu sebaiknya
Itulah janji ku
Aku sanggup buat segalanya
Asalkan dirimu mahu memaafkanku
Selagi dirimu tak memaafkanku
Selagi itu aku memohon maaf darimu
Tanpa kemaafanmu
Jiwaku tak mungkin tenang
Segala yang ku lakukan rasa tak kena
Maafkan aku
Aku benar-benar memohon darimu
Maafkan aku....
Komen: 
0 comments

Semangat

Selasa, Ogos 10, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:05 PTG
Dulu semangatku membara
Membakar seluruh jiwa
Membina sebuah impian
Dalam sebuah perjuangan

Kini semangatku menghilang
Ditengah sebuah perjuangan
Entah kemana ia pergi
Aku tercari-cari

Lunturnya ia dalam diri
Cuba ku tiupkan semula
Tapi tidak semarak dulu
Mati kembali ditiup angin

Hilangnya semangat perjuangan
Hilanglah kekuatan aku
Untuk aku terus berusaha
Untuk aku terus berjaya

Ya Allah...
Kuatkan aku...
Moga aku terus dalam perjuangan ini
Bukan terkeluar dari landasannya
Bukan berakhir di tengah jalan
Wahai semangat juangku
Kembalilah kau kepada ku...
Komen: 
1 comments

Hidup Satu Cabaran

Rabu, Ogos 04, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:45 PTG
"aku cabar kau"... satu ayat yang biasa didengar...
tapi biasanya cabaran yang diberikan adalah cabaran bodoh yang tiada manfaatnya...
"aku memang pantang dicabar"... satu lagi ayat jawapanya....
tapi benarkah kita mampu dan tak takut dicabar..
bagaimana pula kalau kita dicabar ujianNya dalam kehidupan ini...
mampukah kita menghadapinya dengan redha??? pasrah??? dan syukur???
cakap di mulut memang senang... bila kena batang hidung sendiri...
sibuk nak salahkan takdir... salahkan tuhan... salahkan diri...
akhirnya nak bunuh diri...hahah .. melampau la plak...
apa yang mahu saya rungkai disini...
macam mana kita nak hadapi cabaran ini dengan tenang...

hidup ini penuh dengan cabaran kerana hidup ini ujian...
macam yang pernah saya sebut dalam blog ni dulu...
kita dihidupkan untuk diuji...
perumpamaan nya... manusia menguji benda yang direka sebelum dipasarkan..
pelbagai ujian yang dijalankan... andai benda tu gagal...
buang jer la dalam tong sampah (neraka)..
kalau... benda tu rosak tapi boleh dibaiki lagi...
masuk jer dalam bengkel jap... pastu dikeluarkan semula...
setelah siap diperbetulkan (masuk neraka pastu masuk syurga)...
kalau memang betul elok... dikeluarkan terus la ... (syurga)
apa aku merepek ni... cakap pasal cabaran... pastu masuk topik lain plak...
entah betul entah tidak aku cakap ni...

ok balik pada cabaran...
cabaran kehidupan datang silih beganti...
emmm... contohnya dalam kehidupan aku ni...
dulu aku tak suke beberapa subjek ni...
tetiba aku sambung belajar melibatkan semua subjek yang aku tak suka tu...
subjek yang aku tak pandai...
macam mana aku nak hadapinya....
kena positifkan pemikiran.. fikir apa hikmahnya??
fikir punya fikir... aku rasa... aku boleh tingkatkan pengetahuan dalam subjek tu...
kira subjek yang aku ok tu... biarlah... baiki yang lemah...
nanti boleh power dalam semua bidang...
isk...perasan la pulak....
moga2 Allah bantu aku menghadapinya,..
Kuatkan aku..rajinkan aku...permudahkan urusanku...
demi merealitikan sebuah fantasi...

aku post ni pun nak naikkan semangat aku..
untuk mencari kekuatan...menempuh cabaran...mencari ketenangan..
banyak lagi cabaran yang bakal dilalui...
banyak sudah cabaran yang telah diharungi...
itulah lumrah kehidupan...
penuh dengan cabaran... yang penting kita sanggup mengambilnya sebagai cabaran...
Yeah... Aku pantang dicabar... Aku terima cabaran kau, Kehidupan...
Komen: 
0 comments

Boleh Tanya?

Ahad, Ogos 01, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:06 PTG
Post ni saya nak buat ringkas jer...
malas nak membebel panjang malam2 buta ni...
cuma pelik dengan situasi sekarang...

orang dulu... kata...
malu bertanya sesat jalan...
dek kerana takut sesat jalan...
takut salah buat...
bukan mengikut prosedur sebenar...
lalu aku bertanya dan bertanya sebelum meneruskan langkah...
namun apa yang aku dapat ialah marah...
aku dimarahi kerana terlalu kerap bertanya...
padahal aku bertanya lebih kurang 5 kali jer...
tu pun soalan lain dan situasi berlainan...
tapi aku dituduh bertanya sampai 10 kali...
salahkah aku bertanya?
kerana takut tersalah cara....
sudahlah aku bersusah payah meluntur maluku untuk bertanya..
aku pula yang dimarah...
kalau aku tak tanyakan.... lagi banyak aku buat salah...
lagi teruk aku kena marah...

kesimpulan dari kisah ini...
jangan letak orang yang garang untuk berinteraksi dengan pelanggan...
nanti semua orang dimarahnya...heheh...

pedomannya.... kita kena ingat pesan orang tua...
tanya bila tak tahu... walau kena marah...
mungkin itu nak uji kesabaran kita...
orang kata... baru advanture...hahahhah
Komen: 
0 comments

Rindu

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:16 PTG
Rindu
Hatiku terasa rindu
Rindu akan kedamaiannya
Rindu akan suasananya
Rindu padanya

Walau kini sudah ada penggantinya
Walau bukan ku cari penggantimu
Cuma keadaan yang memisahkan kita
Mungkin kau tidak merinduiku
Tapi aku amat merinduimu

Hari ini ku melepaskan rindu
Yang terbekam dihati ini
Yang memenuhi batin ku ini
Yang menjalar ke seluruh fikiranku
Tapi masih tersisa rindunya
Aku masih rindu padamu

Lain kali kitakan ketemu lagi
Untuk aku mengurangkan rindu ini
Sehingga aku tiada lagi di dunia ini
Hanya kau yang menjadi saksi
Betapa aku merinduimu...
Komen: 
1 comments