Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Manifestasi Cinta Seorang Anak

Khamis, Januari 26, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:49 PG
Melihat perempuan hari ini... aku terfikir...
adakah mereka menyayangi ayah mereka?
atau mereka membenci ayah mereka?
kenapa aku kata begitu?

Manifestasi cinta seorang anak perempuan kepada bapanya adalah menjaga dirinya supaya tidak menjadi penyebab bapanya diheret ke neraka jahanam... anak jenis apa kalau tak sayang bapa... melakukan dosa sekali gus mengheret bapanya ke neraka... kerana seorang bapa akan menanggung dosa anak perempuannya yang belum berkahwin...

mari kita lihat satu persatu... berapa ramai anak gadis kita yang menutup aurat dengan sempurna... yang banyak adalah yang berpakaian tetapi telanjang...  ramai yang bertudung tapi hanya sekadar membalut tubuh ibarat mumia...haha...kita pergi kepada yang lebih teruk lagi... aku hairan macam mana seorang perempuan yang beragama islam boleh terfikir untuk mewarnakan rambut... sedangkan kita tahu lazimnya... setiap bulan perempuan perlu mandi wajib untuk mengangkat hadas besar selepas tamat haid... macam mana nak mandi wajib kalau rambut berwarna... air tak sampai rambut... atau perempuan jenis ni memang tak semayang??? lagi satu aku heran... macam mana boleh seorang gadis islam terfikir untuk jadi pramugari.... sudah tahu profesyen itu akan mendedahkan aurat... bukan sikit2... tapi hampir telanjang.... macam pelayan seks jer...

kita pergi pula kepada pergaulan... kita tahu...dunia hari ni tanpa sempadan... lelaki perempuan bebas bergaul... berdating lelaki perempuan menjadi perkara biasa... anak luar nikah pun semakin hari semakin bertambah... perempuan pergi rumah lelaki tanpa segan silu... begitu juga lelaki... tanpa segan silu mengambil perempuan dari rumah ibubapa perempuan untuk pergi keluar berdua tanpa tujuan utama... lelaki dan perempuan juga bebas bertepuk tampar.... berpegang tangan... raba meraba... bercumbuan... sehingga ke babak atas katil.... perangai dah macam binatang tiada lagi malu....

Apa sebenarnya menyebabkan masalah ini berlaku... salah si ayah menjadi seorang ayah yang dayus tidak tahu mendidik anak menjadi anak solehah? atau salah si anak kerana tidak mencintai ayahnya? atau memang anak zaman sekarang  hanya menonjolkan manifestasi cinta di hari bapa dengan materialistik dan keduniaan sahaja? Lihat situasi sekarang... hintung berapa ramai si ayah terpaksa diheret ke neraka atas kesalahan si anak yang tidak tahu menghargai bapa...

Manifestasi cinta seorang gadis
Adalah  menjaga dirinya
Auratnya dan  pergaulannya
Walau sejauh mana gadis itu pergi
Biar sebebas mana gadis itu hidup
InsyaAllah...dia tak mungkin lupa
Dosanya ditanggung oleh bapanya
Setiap kali sebelum melakukan sesuatu
Berfikirlah...
Adakah perbuatan ini akan mengheret bapa ku ke neraka???

Sedarlah... bila seorang bapa mati... antara yang boleh membantu si bapa adalah anak yang soleh dan solehah... marilah sama2 kita cuba menjadi anak yang soleh dan solehah... kita soal diri kita sendiri... apa manifestasi cinta kita sebagai seorang anak???
Komen: 
0 comments

Bukan Perempuan Biasa

Ahad, Januari 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:13 PG
dimuka perempuan lain bermake-up dan bedak
sedang dimuka aku bercorengkan kotoran
ditangan perempuan lain disapu losyen
sedang ditangan aku berlosyenkan minyak hitam
badan perempuan lain berbau minyak wangi
sedang badan aku berbau habuk besi

perempuan lain berjalan lemah lembut
sedang aku berjalan seperti ribut
perempuan lain pergi pejabat bergaya
sedang aku sama seperti pelajar
perempuan lain membaca buku resepi
sedang aku membaca buku automotif

siapa aku jika dibandingkan dengan perempuan lain
setiap hari berdepan dengan puluhan lelaki
bukan bermakna aku perempuan murah
kerana itu sudah menjadi tugas aku
aku memang perempuan yang berbeza
bukan seperti perempuan biasa

p/s: mana mungkin ada lelaki mahu perempuan seperti aku menjadi isteri...
Komen: 
1 comments

Rasa bersalah

Sabtu, Januari 14, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:51 PTG
kenapa aku rasa bersalah? aku tertanya pada diri aku... adakah aku tidak menjalankan tugas aku dengan sebaik mungkin... suatu ketika dulu... masa seorang pelajar aku dihantar kepada aku oleh ibunya... ibunya ambil no aku... dan minta aku jaga anaknya sebaik mungkin.... aku sekadar menjalankan tugas aku sebagai penasihat akademik... tak ada la jaga betul-betul...

akhirnya selepas 1 sem berlalu... keputusan peperiksaan keluar... anaknya mendapat bawah 2 pointer... kedudukan bersyarat... ibunya menelefon aku... bertanya tentang anaknya... sekali lagi meminta aku menjaga anaknya sebaik mungkin... dia tak nak anaknya gagal... dia risau akan anaknya di bandar... sedang dia diceruk kampung...

aku rasa bersalah.... mungkin semester lepas aku telah mengabaikan amanah yang diberi kepada aku... sem ni aku akan cuba sebaik mungkin... aku takkan menghampakan harapan seorang ibu kepada seorang anak... biar kami berbeza agama... mungkin dengan cara ini aku dapat menunjukkan keindahan islam kepada mereka... insyaAllah... mana tahu suatu hari nanti pintu hati mereka akan terbuka untuk memeluk islam...

Aku akan buktikan islam mengajar penganutnya bersikap amanah... dan bertanggungjawab... kisah ini mengajar aku betapa kasih dan risau seorang ibu kepada seorang anak... aku mahu semua pelajar aku berjaya... bukan sekadar hidup ini... tetapi juga hidup disana nanti....
Komen: 
0 comments

Nikmatnya makan

Selasa, Januari 10, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:19 PG
Kita hanya akan dapat rasa nikmatnya dapat makan apabila kita tak dapat nak makan... saya kongsi pengalaman.... saya ni jenis yang ada gastrik... pantang biar perut lapar... tambah pula bila lapar pergi makan benda masam... gastrik la jawabnya.... saya pernah kena gastrik teruk... kena makan 24 jam... kalau tak makan nanti sakit perut gastrik... masa tidur pun kena makan... jadi penyelesaiannya kemam jer gula-gula  semasa tidur...

bila kena gastrik ni... biasanya  saya tak boleh makan... kalau makan muntah.... minum minuman yang mengenyangkan pun muntah....contohnya kalau minum susu... jadi kalau gastik... menjadi kebiasaan untuk saya membeli coklat sebagai alas perut... tapi sekadar alas perut jer la... makan coklat dan minum air kosong... kekadang tu makan coklat pun boleh muntah... dah la sakit perut gastrik... berak-berak... muntah-muntah.... memang meletihkan... saya sanggup menahan lapar sebab nak elak muntah... bila muntah letih dan sakit sangat... dah la tenaga tak ada sebab makan jer muntah... hanya Allah yang tahu betapa laparnya masa tu... memang menguji kesabaran betul la... bila tengok makanan teringin nak makan... tapi bila ingat balik pasal muntah.... tak berani nak makan....

biasa lepas sehari tak makan... ok la gastrik tu... mungkin dia nak berehat... sebab tu islam mensyariatkan ibadat puasa... saya pernah baca kalau tak silap... ibadah puasa adalah salah satu terapi gastrik... tapi orang kita biasa memberi alasan kalau tak nak puasa tu sebab gastrik... tambah2 yang malas berpuasa di bulan ramadhan... agaknya lelaki ni tak ada jawapan lain... perempuan ada juga cara nak mengelat...

bila dah boleh makan sikit2... kira sihat sikit la tu... tapi tak boleh makan banyak lagi... (saya ni jenis makan banyak.... makan sampai kenyang bukan berhenti sebelum kenyang... jangan ikut contoh tak baik ni...) dapat makan dan menghilangkan kelaparan tu sangatlah terasa nikmatnya... nikmat tak lapar... Alhamdulillah memberi peluang untuk aku merasai nikmatnya makan... semoga derita sakit yang aku alami sebagai penghapus dosa aku yang banyak bertimbun....

kita tak mungkin dapat merasa nikmatnya makan kalau kita sentiasa dapat makan... tambah2 kat malaysia ni... makannan berlebih2 sehingga kekadang membazir... ingatlah... saudara-saudara kita ada yang mati kebulur di negara lain... mereka sangat memerlukan makanan.... sedangkan kita langsung tidak bersyukur dengan kurniaan nikmat makanan yang Allah berikan... malah mensia-siakan lagi... hargailah setiap nikmat yang diberikan... kalau ada makanan tu,... habiskan jangan membazir....orang kata kalau kita menghabiskan makanan... nanti dapat suami soleh... betul ker? atau hanya sekadar mendidik kita agar tidak membazir....
Komen: 
1 comments