Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Assabiyahkah aku?

Sabtu, Februari 18, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:18 PTG
pada aku assabiyah adalah kalau orang yang memilih untuk bergaul dengan satu golongan sahaja.... contohnya orang yang bergaul dengan orang yang sama negeri sahaja... aku?? aku berkawan dengan orang yang datang dari pelbagai negeri,... awek aku orang terengganu... kawan2 baik aku di universiti dari pahang, selangor, perlis, perak... cuma kawan baik aku masa kat matrik jer dari kelantan... sebab aku sebilik dengan yang satu negeri... nak buat macam mana.... tapi hakikatnya aku bergaul dengan semua orang la pendek kata....

Tapi bila masuk bab mencari pasangan hidup... memang aku nak yang sama negeri... bukan apa... sebab senang nak balik kampung... bila orang tanya kenapa? aku jawab tak nak gaduh bila nak balik raya.... hakikatnya... pada aku ada alasan aku sendiri... adik beradik aku bukan ramai... kakak2 bukan boleh pindah kerja kat kelantan... suami mereka kerja swasta... kalau apa2 berlaku kat mak ayah nak buat macam mana? mak ayah aku pun bukan muda.... adik beradik orang lain ramai... mungkin boleh bergilir balik rumah tengok mak ayah... tapi aku hanya ada 2 kakak...

Aku pula bukan kerja dekat...duduk kerja kat sini pun kekadang aku berdebar bila mak ayah tak angkat kalau aku telefon.... nak balik bukan boleh cepat... tambah2 kalau cuaca pula tak baik macam mana?... bukan senang nak balik kampung... sekali balik mesti nak duduk puas2 dengan mak ayah... tak sanggup aku membahagikan cuti aku... sekurang2 kalau mertua senegeri tak ada la membazir masa dalam perjalanan jer.... dah la kalau musim raya tu kelantan asyik jem jer... assabiyah kah aku kalau aku memilih untuk mencari pasangan hidup satu negeri atas demi mak ayah aku? korang tak rasa korang tak tahu.... setiap orang buat sesuatu alasan atas sesuatu sebab... bukan sesuka hati....
Komen: 
3 comments

Beban Kerja

Khamis, Februari 16, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:03 PTG
Anda ada pernah baca tentang seorang pendidik yang dikatakan mati membunuh diri kerana tekanan kerja baru-baru ni? anda percaya tekanan kerja seorang pendidik adalah sangat berat? lebih berat berbanding tekanan yang ditanggung seorang jurutera.... kerja berlambak2...buat sikit datang lagi yang lain... nak ambil cuti pun buat kami berkira2... takut nanti cuti kerja bertambah banyak... kekadang kami ambil cuti hanya semata2 untuk menanda kertas dan membuat nota... bukan apa... kalau duduk kat pejabat pasti kerja tu tak terbuat,... kerja lain datang mencari mangsa...

kadang2 nak tarik nafas pun tak sempat sibuk dengan kerja... makan tengah hari dan sarapan selalu saya abaikan kerana kurangnya masa... pagi2 saya hanya minum sesudu madu buat bekalan tenaga hingga ke petang... masa kerja beli air sekotak makan dengan biskut tawar jer sambil buat kerja,.... atau aku yang tak reti nak menguruskan masa....

tapi kehidupan kerja ni memang stress walaupun mempunyai bos yang baik... kalau yang garang tu apatah lagi... stress dan sibuknya melebihi pelajar tahun akhir.... kalaulah masa belajar dulu aku rajin macam masa aku kerja ni... InsyaAllah dapat firstclass aku punya degree... malangnya dulu aku pemalas,...haha...

tak percaya kami banyak kerja? cuba perhatikan apa yang saya buat dalam sehari kebiasaannya... saya bagi contoh hari ini....hidup bermula pukul 6... bangun solat mandi dan pergi kerja pukul 7.20..... sampai tempat kerja terus buka laptop (kalau tak ada kelas pagi)....buat nota untuk pelajar... diganggu lagi dengan kerja sampingan lain.... sampai pukul 12.50... solat zohor... 1.15... pergi kelas... habis kelas pukul 3.00.... uruskan pelajar yang saya jadi Penasihat akademik... buat kerja sikit... tak sempat nak sambung buat nota pagi tadi... dah berapa lama nota tu saya hutang dengan pelajar saya... pukul 5.20 baru balik dari pejabat... hari ni rehat la sebab nak makan kat luar... kalau biasa balik jer solat asar kalau ada kelas petang.... lepas tu main masak2 lagi... makan... kemudian maghrib... lepak2 rehat tunggu isyak... pukul 10 biasa sambung belajar balik... cari bahan apa yang nak diajar pada esok hari... takkan nak bawa tangan kosong.... tu tak campur 1001 masalah pelajar lagi....

kalau cikgu sekolah senang... cuti sekolah dia cuti.... nak mengajar pun senang... perkara asas... semua orang tahu... tak payah nak kena belajar balik satu2.... tapi kalau pendidik di peringkat yang lebih tinggi... kadang2 kami tak pernah belajar pun apa yang kami ajar tu... hanya buku dan internet menjadi guru dan rujukan... mana masa kami nak ambil untuk belajar sampai faham dan membuat persiapan mengajar serta melakukan kerja kerja pengkeranian yang lain... kami nak cuti pun fikir 2 kali... ni masa kelas atau pelajar cuti.... masa pelajar cuti pun mungkin ada kursus... masa pelajar tak cuti pula pening fikir masa nak ganti....

Orang cakap senang... semua kerja ada tekanan... kalau tak nak tekanan senang jer...  berhenti kerja... banyak lagi orang yang nak kerja... ye.. memang boleh berhenti.... tapi siapa nak bayar denda rm100K kami... kami ada ikatan... bukan kami suka2... kalau boleh berhenti senang2... saya takkan tinggalkan impian saya hanya kerana sebuah janji dan sebuah kerja yang memberi saya tekanan hidup... saya nak kehidupan saya... tapi apakan daya yang saya ada... hanya seorang kuli...

Hanya satu penguat saya... saya nak orang lain mencapai impian mereka... biarlah saya menjadi lilin yang membakar diri saya... untuk menerangi kehidupan orang lain... sekurang2nya nanti saya mampu tersenyum bila melihat pelajar saya berjaya mengenggam impian mereka...
Komen: 
0 comments

Selamat Ulang Tahun Kekasihku

Ahad, Februari 05, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:27 PG
12 Rabiulawal... semua orang tahu... itu tarikh keramat... tarikh kelahiran nabi junjungan kita... Nabi Muhamad SAW.... kekasih aku... (argh... kalau betul la... best kan?) tapi siapalah aku untuk menjadi kekasihnya... seorang hamba di akhir zaman... selalu terpana dengan fatamorgana dunia... layakkah aku untuk mendapat syafaat darinya?

pada aku sambutan kita bukan setakat selawat salam keatasnya... tapi apakah kita menghayati kehidupan.... mengikut sunnahnya... menyambung sunnahnya... siapalah kita yang hidup di akhir zaman... tidak pernah bertemu dengannya,...cuba mengimbau kembali apa yang pernah aku buat... berapa lama sekali aku membaca buku yang isinya diturunkan kepada baginda terus dari malaikat jibrail... kitab terakhir dan teragung di dunia ini... al-Quran Nur Karim... tu baru memegang menatap dan membaca... belum lagi mengkaji... dulu aku pernah berfantasi untuk mengkaji ia untuk menjadi seorang pereka cipta... bilakah ia akan menjadi realiti?

lihat pula pada sunnahnya... berapa ramai yang meneruskan sunnahnya... banyak mana sunnahnya yang mampu aku ikut... tak perlu cakap banyak tentang perjuangannya... jika sunnahnya yang senang pun tak mampu diikut malah kekadang dicemuh tanpa terbela... sunnah nabi kebanyakkannya sebenarnya senang saja untuk kita amalkan dalam kehidupan seharian... tapi kita tak mampu kenapa? sedangkan ia sebenarnya membawa kebaikan kepada kita...

dakwah... itu tugasnya... mampukah kita teruskan? sedangkan kita ummat Muhammad SAW dikatakan sebagi ummat yang terbaik kerana kita ditugaskan untuk meneruskan tugas nabi untuk berdakwah.. kerana nabi Muhammad SAW adalah nabi terakhir...tapi kita serah tugas dakwah tu kepada badan2 tertentu... agensi agensi tertentu... pada golongan-golongan tertentu dan... pada induvidu tertentu? jadi apa tugas kita? asyik meyalahkan orang sahaja tak menjalankan tugas...

Sebelum mendabik dada... dan berkata "Kekasihku Rasulullah... " tanyalah pada diri sendiri... layakkah aku menjadi kekasihmu wahai Rasulullah? Selawat salam keatas mu... semoga dirimu bahagia disana....
Komen: 
0 comments