Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Beban Kerja

Khamis, Februari 16, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:03 PTG
Anda ada pernah baca tentang seorang pendidik yang dikatakan mati membunuh diri kerana tekanan kerja baru-baru ni? anda percaya tekanan kerja seorang pendidik adalah sangat berat? lebih berat berbanding tekanan yang ditanggung seorang jurutera.... kerja berlambak2...buat sikit datang lagi yang lain... nak ambil cuti pun buat kami berkira2... takut nanti cuti kerja bertambah banyak... kekadang kami ambil cuti hanya semata2 untuk menanda kertas dan membuat nota... bukan apa... kalau duduk kat pejabat pasti kerja tu tak terbuat,... kerja lain datang mencari mangsa...

kadang2 nak tarik nafas pun tak sempat sibuk dengan kerja... makan tengah hari dan sarapan selalu saya abaikan kerana kurangnya masa... pagi2 saya hanya minum sesudu madu buat bekalan tenaga hingga ke petang... masa kerja beli air sekotak makan dengan biskut tawar jer sambil buat kerja,.... atau aku yang tak reti nak menguruskan masa....

tapi kehidupan kerja ni memang stress walaupun mempunyai bos yang baik... kalau yang garang tu apatah lagi... stress dan sibuknya melebihi pelajar tahun akhir.... kalaulah masa belajar dulu aku rajin macam masa aku kerja ni... InsyaAllah dapat firstclass aku punya degree... malangnya dulu aku pemalas,...haha...

tak percaya kami banyak kerja? cuba perhatikan apa yang saya buat dalam sehari kebiasaannya... saya bagi contoh hari ini....hidup bermula pukul 6... bangun solat mandi dan pergi kerja pukul 7.20..... sampai tempat kerja terus buka laptop (kalau tak ada kelas pagi)....buat nota untuk pelajar... diganggu lagi dengan kerja sampingan lain.... sampai pukul 12.50... solat zohor... 1.15... pergi kelas... habis kelas pukul 3.00.... uruskan pelajar yang saya jadi Penasihat akademik... buat kerja sikit... tak sempat nak sambung buat nota pagi tadi... dah berapa lama nota tu saya hutang dengan pelajar saya... pukul 5.20 baru balik dari pejabat... hari ni rehat la sebab nak makan kat luar... kalau biasa balik jer solat asar kalau ada kelas petang.... lepas tu main masak2 lagi... makan... kemudian maghrib... lepak2 rehat tunggu isyak... pukul 10 biasa sambung belajar balik... cari bahan apa yang nak diajar pada esok hari... takkan nak bawa tangan kosong.... tu tak campur 1001 masalah pelajar lagi....

kalau cikgu sekolah senang... cuti sekolah dia cuti.... nak mengajar pun senang... perkara asas... semua orang tahu... tak payah nak kena belajar balik satu2.... tapi kalau pendidik di peringkat yang lebih tinggi... kadang2 kami tak pernah belajar pun apa yang kami ajar tu... hanya buku dan internet menjadi guru dan rujukan... mana masa kami nak ambil untuk belajar sampai faham dan membuat persiapan mengajar serta melakukan kerja kerja pengkeranian yang lain... kami nak cuti pun fikir 2 kali... ni masa kelas atau pelajar cuti.... masa pelajar cuti pun mungkin ada kursus... masa pelajar tak cuti pula pening fikir masa nak ganti....

Orang cakap senang... semua kerja ada tekanan... kalau tak nak tekanan senang jer...  berhenti kerja... banyak lagi orang yang nak kerja... ye.. memang boleh berhenti.... tapi siapa nak bayar denda rm100K kami... kami ada ikatan... bukan kami suka2... kalau boleh berhenti senang2... saya takkan tinggalkan impian saya hanya kerana sebuah janji dan sebuah kerja yang memberi saya tekanan hidup... saya nak kehidupan saya... tapi apakan daya yang saya ada... hanya seorang kuli...

Hanya satu penguat saya... saya nak orang lain mencapai impian mereka... biarlah saya menjadi lilin yang membakar diri saya... untuk menerangi kehidupan orang lain... sekurang2nya nanti saya mampu tersenyum bila melihat pelajar saya berjaya mengenggam impian mereka...
Komen: