Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Lelaki yang dicari

Rabu, April 08, 2009 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:06 PTG
Lelaki yang dicari
bukanlah lelaki yang sempurna
kerana diriku bukan insan sempurna
tapi yang dapat menyempurnakan
diriku yang serba kekurangan
cukuplah sekadar yang sederhana

Lelaki yang dicari
bukanlah lelaki rupawan yang kacak menawan
kerana diriku bukan gadis rupawan
rupa yang kacak tiada makna padaku
bakal hilang dimamah usia
cukuplah sekadar sejuk mata memandang

Lelaki yang dicari
bukanlah lelaki yang punya harta bertimbun
kerana diriku bukan mata duitan
duit tak boleh beli kebahagian
duit tidak bernilai tanpa bahagia
cukuplah sekadar mampu menganggung dirinya

Lelaki yang dicari
bukanlah lelaki berstatus tinggi
kerana diriku bukan 'high class'
status hanya bermakna didunia nyata
diakhirat kelak banyak tanggungan
cukuplah sekadar yang biasa-biasa

Lelaki yang dicari
bukanlah lelaki yang segak bergaya
kerana diriku bukan jenis styl0
nanti dia digilai perempuan lain
diriku juga yang rugi akhirnya
cukuplah sekadar yang skema sahaja

Lelaki yang dicari
bukanlah lelaki yang pandai bermain kata
kerana diriku bukan mudah dipermainkan
biarlah perbuatan membuktikan segalanya
bukan kata yang hanya manis dibibir
cukuplah sekadar yang pendiam sahaja

Lelaki yang dicari
biarlah ada pegangan agamanya
biarlah ada matlamat hidupnya
biarlah rasulullah jadi ikutannya
biarlah islam jadi perjuangannya
biarlah punya ilmu agama
biarlah punya ilmu dunia
biarlah punya akhlak mulia
biarlah memenuhi kehendak keluargaku
biarlah menyayangi ahli keluargaku
biarlah dapat menerimaku seadanya
biarlah dapat memahami diriku ini
biarlah dapat menyokong perjuanganku

yang penting
dia memguatkan cintaku pada Maha pencipta
dia meneguhkan kasihku pada kekasih Allah
dia mengeratkan sayangku pada seluruh keluargaku
dia menjaga hatinya dan hatiku
jangan dia memberi hatinya sebelum dia memilikiku
jangan dia menerima hatiku sebelum aku memilikinya

diriku bukanlah mengharap sesiapa
kerana diriku hanyalah insan biasa
cuma mengharap bahagia sentiasa
moga diriku dibimbing dan dilindung olehnya
kerana dia pelengkap hidup ku.....
Komen: 
1 comments

Apa la...sy ni...

Jumaat, April 03, 2009 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:37 PTG
ish...sy ni...duk tgk keburukan org jer...keburukan sendiri x nak baiki...hehhe...baiki diri dulu baru baiki org lain...hhahha...betul x...
sy suka jd pemerhati tgk org kat sekeliling...pastu sy komen... diri sy sendiri sy x komen... dah la suka bg kritikan pedas,... maaf la yer kalu terasa tu... memang x nak berselindung...nak kata jer apa yg terbuku dihati ni...nak luahkan... pendapat sendiri... rasa nak kongsi pegalaman hidup ni... yg baik kita jdkan taulada....yang buruk jdkan sempadan....sy memang insan yg x sempurna... seperti yg sy katakan sebelum ni... sempurna itu asimtot...x mgkin di capai... cuma kita mampu cuba untuk dekatinya... maaf la kalu ada salah dan silap...

sy sering tertanya tanya apa pandangan org tentang diri sy ni... kalu org yg x kenal rapat dengan sy akan kata sy ni seorg yang pelik,... memang sy ni pelik pun... hahah... x tau kenapa... mgkin cara sy berfikir lain dr yg lain... diluar kewarasan manusia biasa... cara tindakan sy x terfikir dek org lain.... x tau la... mgkin tu kelemahan sy atau mgkin tu juga kelebihan sy... kalu org tu kenal rapat ngan sy... ada yg kata sy ni x leh dipertikaikan... diorg akan faham sy dan dah x pelik dah ngan sy sbb dah biasa sgt sy pelik... dah tau cara sy... ada gak kata sy ni kebudak-budakkan...sy rasa semua ni betul... hanya org yang betul2 kenal sy akan tahu siapa sebenarnya sy... sy rasa setakat ni... x de lg kut org yg betul2 ke nal sy..... kenal sy sepenuhnya... hahahah....
Komen: 
0 comments

lelaki oh lelaki....

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:10 PTG
lelaki suka kat pompuan cantik...lelaki ni lebih suka tgk paras rupa... nak buat macam mana...nafsu lelakikan 1 jer...hanya pada perempuan...kalu pompuan cantik skit... mudah la tergoda...walaupun hati dan akalnya tau bahawa pompuan cantik pada paras rupa sahaja x kan membawa apa2 kelebihan... kerana kecantikan itu akan hilang bila perempuan tu meningkat usia... pastu lelaki tu pun cari pompuan lain yg lebih muda dan cantik.... begitu la kitaran nya kalu lelaki tu pilih hanya pada rupa la... ada satu lg keburukan kalu lelaki tu pilih hanya pada cantik... lelaki tu mesti akan cemburu kalu perempuan tu rapat ngan mana2 lelaki..... pompuan cantik la nak dikatakan... semua lelaki nak pikat... si pemilik perempuan tu pasti rasa tercabar...hahah...padan muka...

bukan sy nak salahkan lelaki... sy faham lelaki tetap lelaki... tp jgn la ikutkan hawa nafsu sgt... pilih yg cantik semata mata... nak yg cantik tu boleh tp biar lah cantik luar dan dalam... bukan sahaja cantik pada paras rupa sahaja... cantik akhlak, akal dan pastinya agama yg cantik lg penting... untuk meneruskan generasi yg akan datang...cuba fikir kalu dunia ni penuh dgn org yang cantik tp x de kelebihan lain...sy rasa dunia ni pasti penuh dengan maksiat... pelacuran ... zina... dan segalanya lah...alangkah indah dunia ni kalu di penuhi dgn manusia yg beragama...berakal...akhlak...pasti damainya dunia ini...kesimpulan kat cni ialah....jangan memilih hanya menggunakan nafsu semata mata...gunalah akal dan hati......moga dapat pilihan terbaik...

Komen: 
0 comments

Duit...duit...DUIT....

Khamis, April 02, 2009 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 7:16 PTG
sy nak tanya ... ada sape2 yg x nak duit... semua nak duit kan... ramai orang fikir betapa bagusnya kalau kita ada duit byk...kan3... manusia jd buta kerana duit...sggp jual maruah...jual bangsa.... jual negara dan paling teruk skali jual agama kerana duit... manusia lupa bahawa duit tu x mampu beli segalanya.... biasa la manuasia x kan bersyukur dgn apa yg kita ada... kita selalu mengharap lebih dr itu... sy teringat ada 1 benda yg sy pernah baca...

dlam traffic jem ...org miskin naik motor...tgk org kaya rilek jer dalam keta....

"mmm...best nyer kalu aku jd kaya...boleh naik keta....x de la berpanas berhujan ngan motor ni."

orang kaya yg kat dlam kete plak...tgk org naik motor....

"mmm... bagusnya kalu aku naik motor...x de la terperangkap dalam jem ni...cepat skit sampai"

nampakkan...betapa x bersyukur nya manusia ni...setiap benda ada baik buruk dia ...Allah dah tentukan segalanya ... dia tau yg terbaik utk kita... lari tajuk lak ni...

ok kita berbalik semula pasal duit ni... saya ada 1 cerita...pengalaman sy la... dulu...citer ni dah lama dah... masa zaman jahiliah lg.. sy kecik lg masa tu... hahah...sekarang pun masih kecik...x besar2.. sy kawan ngan sorang prof ni... prof ni yahudi...keturunan belanda dan indonesia... lama la gak sy kawan ngan dia... pastu tetiba... dia kata dia menang loteri 1 juta dollar US... dia kata dia nak bg kat sy hadiah tu... sy kata sy x nak... tu duit haram bagi agama saya... pastu lepas sy tolak dgn baik tu... dia dah x berhubung langsung ngan sy... bygkan kalu masa tu hati sy buta... buta ngan duit yg byk tu... kalu sy terima jer duit tu ... apa akan jadi... sy rasa la kan... mgkin dia nak tarik sy masuk yahudi...kalu x...kenapa lepas tawarkan duit tu.. dan sy tolak secara baik...kenapa dia terus hilangkan diri...pelikkan... Alhamdulillah.. sy x tergoda ngan duit tu... agama sy x leh di jual beli... moga2 x der la org islam tergoda ngan duit tu... Biarlah nyawa berpisah dr badan asalkan islam tetap di hati kita ...kan2...buat apa kalu dpt duit byk2 tp hati x tenteramkan??? hidup abadi kita diakhirat kelak tergadai... hanya dengan duit...kita terseksa selamanya di neraka... nauzubillah..


manusia ni... kalu dapat gaji 20000 sebulan pun x cukup...tp ada gak yg dapat 2ooo sebulan lebih dr cukup... segalanya pasal pengurusan kewangan...kalau pandai urus duit tu kita akan rasa duit tu byk... kalu kita x pandai urus pasti rasa duit tu x cukup walau banyak mana skali pun yg kita dapat... betul x... jd kita kena belajar cara pengurusan duit... supaya duit kita sentiasa cukup... xder la perlu berhutang atau meminta minta...

satu lg benda sy nak cakap pasal duit ni... ada org ingat duit ni boleh beli segalanya... kalu ada duit boleh dapat segala benda yg kita nak... biasanya org x berfikir macam ni adalah org yg biasa x de duit.... dan x pernah ada duit byk... hahah...(mcm la sy pernah ada duit byk) ...sbb dia x pernah terfikir kalu dia ada duit... dia akan pening memikirkan duit tu... takut duit tu hilang la... takut nyawanya terancam la... dan takut lalai dgn hiburan kerana duit byk... semua benda leh dapat nak dikatakan... sehingga mgkin kita lupa pada Maha Pencipta...

Cuba korang fikirkan.... kalu korang ada duit yg sgt byk... tp korang sedih.... sakit.... korang x de masa ngan keluarga... korang x bahagia... korang x berjaya.... korang sering runsing memikirkan nasib korang di akhirat kelak bila ditanya pasal duit tu... x de guna duit yg byk tu kan??? sebab semua ni lg penting dr duit tu... duit x dapat beli segalanya ... dan duit x bisa buat manusia gembira.... sy heran bila tgk budak2 pompuan sekarang... suka sgt ngan lelaki kaya... bg mereka lelaki kaya tu boleh bg mereka segalanya.... sesungguhnya apa yg mereka rasa tu adalah x betul...kerana duit punya kelemahanya sendiri.... sedangkan masa pun duit x boleh beli... inikan plak benda lain...memang la perempuan ni byk nafsu... kebanyakan nafsunya boleh dilangsaikan denga duit... contohnya nak shopping....nak barang kemas.... nak nampak cantik....semuanya memerlukan duit kan...tetapi pelihara lah nafsu mu itu....sbb benda2 ttu x de la berguna sgt...

bg sy la kan... duit bukan matlamat utama sy... sy x kisah byk duit ker x... asal apa yg sy nak kat dunia ni sy dapat... tp sy x nak la hidup tanpa duit... kerana duit tu penting untuk meneruskan kehidupan...x nak la minta belas kasihan org.... duit tu biarlah berpada pada... jgn byk sgt smpai sy lupa diri... mgkin sy memerlukan duit untuk perjuangan ni... biar la sy simpan duit tu... nanti sy guna di kemudian hari untuk perjuangan ni... bukan untuk kemewahan hidup... biarlah duit itu diguna untuk menambah ilmu didada atau untuk memajukan ummat...Ya Allah selamatkan lah aku dari nafsu terhadap duit....
Komen: 
0 comments

Perokok

Rabu, April 01, 2009 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:14 PTG
org yg paling sy x suka...bg sy lebih teruk dr org isap dadah...hehehe...jgn marah....nak tau kenapa sy kata macam tu...sbb perokok ni bukan bahayakan kesihatan dia jer...tp manusia kat sekeliling dia...org yg dia syg...sbb dia hisap rokok kat semua tmpat...kalu dia hisap rokok bilik kedap udara x pe la.... racun tu x merebak ke org lain...tp kalu dia hisap rokok kat tempat awam...org lain pun kena akibatnya...kenapa la undang2 yg ada tu x di kuatkuasakan...kalu kuat kuasa...mesti bersih skit udara ni...nape x saman jer org yg hisap rokok kat tempat awan...kerajaan pun leh tambah duit...tgk kalu kat u ni...senang jer org hisap rokok...kat kafe tu...penuh ngan asap rokok...x suka nyer...

kan dah ada fatwa megatakan rokok tu haram...kenapa nak hisap lg... kenapa masyarakat boleh terima benda ni... tp x leh terima org hisap dadah??? kerana org hisap dadah tu budaya baru...tetapi rokok tu adat zaman berzaman...hahhhh...camtu ker...bukan sy nak kempen hisap dadah... tp nak kata kat perokok...berhentilah merokok... ingatlah org tersayang,..

Lelaki...sy nak tuju kan benda ni khas untuk lelaki...kerana apa??? kerana kebanyakan lelaki ingat pompuan suka lelaki merokok... ingat macho sgt la tu...padahal hampeh...hahahh...pompuan pun jgn la merokok... cam pompuan jahat,... cam pelacur lak... betul...ikut pandangan sy la...
biasanya perokok ni juga la pembuang sampah dimerata tempat...lepas hisap... buang jer kat mana2 putung rokok tu... alam pun tercemar... silap hari bulan boleh bw pula kepada kebakaran...

nasihatnya...jangan la hisap rokok bukan saja membahayakan kesihatan...pencemaran udara...malah juga pencemaran bau...hahahah...x pasal2 sy kene tutup hidung bila lalu sebelah mereka ni...baik bau taik kucing...lg wangi...hahahaha
Komen: 
0 comments