Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bola Sepak

Ahad, Oktober 31, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:21 PG
Tengah malam ni aku jadi pengulas sukan pulak... maklumlah tadi baru lepas tengok kemenangan kelantan melawan negeri sembilan dalam perlawanan akhir piala malaysia 2010...

Mula-mula ulas pasal perlawanan dulu... memang mendebarkan... pada awal permainan... lebih kurang 10 minit awal... kelantan memulakan serangan... tetapi dapat ditangkis dengan mudah oleh pasukan negeri sembilan... pasukan negeri sembilan mempunyai penyerang yang lincah....pada minit ke 17 (reka jer ni... aku tak ingat sangat pun...hahah...)negeri sembilan telah mendapatkan gol pertama perlawanan dengan sepakan penalti... walaupun penalti tersebut terpaksa dilakukan 2 kali... (entah kenapa... aku pun tak tahu...) melihat kepada cara permainan pasukan kelantan... memang aku rasa naik angin... tak nampak jalan nak menang... serangan yang sangat tumpul... asyik main pas bola jer perlahan-lahan....dan bola tersebut mudah di rampas negeri sembilan yang sungguh lincah...bahagian pertahanan kelantan pula bergitu rapuh... seumpama hanya penjaga gol yang menjaga gol tersebut (memang tabik spring la kat penjaga gol)...mungkin komunikasi tak berkesan kut... tapi di 10 minit terakhir separuh masa pertama... kelantan menunjukkan aksi permainan yang baik... banyak serangan yang dilakukan....mungkin untuk menyamakan kedudukan sebelum separuh masa pertama tamat... namun semuanya gagal...

di separuh masa kedua... kelantan memang benar-benar bangkit... negeri sembilan pula kehilangan aidil zakuan akibat kecederaan... entah la... dia kena sebelah belakang... tapi lutut dia yang sakit....akhirnya dia diganti dengan pemain lain.... dengan ketiadaan aidil... permainan neggeri sembilan nampak goyah dan lemah...peluang ketiadaan aidil ini diambil oleh pemain kelantan untuk menjaringkan gol... gol pertama dijaringkan oleh sape entah lupa la... dan gol kedua pun aku lupa... aku suka tengok bola jer...nama pemain bukan aku ingat pun...ok la... sape2 pun... yang pasti gol pertama dan kedua kelantan memang cantik dan menarik... dalam separuh masa kedua ni... banyak betul pemain yang cedera dan terpaksa ditukar...dan dah malas aku nak ulas panjang2... aku bukan pengulas sukan... aku tamatkan jer la... akhirnya kemenangan milik kelantan setelah 3 kali mencuba nasib di peringkat akhir piala malaysia... yeah...esok cuti (kat kelantan... tapi aku duk selangor... aduh la...)

aku nak cerita kisah lucu la pula... kisah pertama... kisah berebut bola sampai berguling-guling kat padang... macam orang perempuan main bola jaring la pulak..hahaha.... kisah kedua... masa akmar rizal ditarik baju oleh pemain negeri sembilan berambut kerinting... lepas baju akmar rizal ditarik...akmar rizal pun te (pukul) belakang dia... hahah... nasib baik tak jadi tumbuk menumbuk... kisah 3... di saat akhir perlawanan ada sepakan sudut masa sepakan sudut tu entah macam mana... diorang duk berebut bola kat sudut tu siap jatuh2 lagi...akhirnya bola keluar line...dah2... malas dah nak citer...

aku tulis ni bukan sekadar nak cerita pasal perlawanan bola... aku nak luahkan isi hati aku dan pandangan aku sebagai pemerhati perlawanan bola sepak... mula-mula kita pergi yang tak serius sangat dulu... kenapa penonton perlu membuat kotor dengan membaling botol ke tengah padang yer? lepas tu... kenapa tak di tugas kan orang kutip botol tu... siap masuk dalam padang lagi... nanti boleh menyebabkan pemain terjatuh sebab tersepak botol tu...daripada fru duduk saja2 jaga kat situ... apa kata fru kutip botol kat situ...ehhehe... kan dah pakai helmet merah... kalau kena baling pun tak cedera kepala... kalau orang lain kutip kang naye...

ok... ni perkara sangat SERIUS... melibatkan kehidupan kedua kita... Astaghfirullah al Azim.... ampunkan dosa kami Ya Allah... kami melihat aurat mereka semasa kami menonton perlawanan bola tadi.. nasib baik tv tadi tak terang gambarnya...kalau tak lagi banyak dosa aku bertambah... dosa lepas pun dah banyak... kenapa ada yang memakai tight lengan panjang... tapi tak boleh pakai seluar tight lepas lutut...
kalau tak nak pakai baju pun tak apa... asalkan tutup pusat ke lutut tu.... eee... geram... rasa nak tarik jer seluar tu biar turun sikit tutup lutut... susah tau penyokong nak jaga mata,...susah nak cari pemain bola pakai tutup aurat... kenapa yer? kalau aurat lelaki yang ciput tu pun susah nak jaga... lagi susah la nak jaga aurat perempuan yang banyak ni... tapi seingat aku... kalau pemain hoki kebangsaan banyak yang pakai tight lepas lutut... ok jer diorang main... kenapa pemain bola tak ikut jejak mereka... kesian kat penonton dan penyokong ni...(salahkan pemain sedangkan diri sendiri yang cari dosa tengok diorang tak tutup aurat...)

Alangkah bagusnya... kalau nanti ada pasukan yang memakai pakaian sukan menutup aurat dan menang pertandingan tu... menutup aurat bukan penghalang kemenangan... tengok pemain kelantan... ada ramai la juga yang simpan janggut... Alhamdulillah... ikut sunnah nabi... tapi..erkk... aurat tak tutup... aurat itu WAJIB dijaga...emm...tadi pun penjaga gol kelantan ada buat sujud syukur... tapi dengan pakaian macam tu... aurat pun tak tutup... TAK SAH la sujud syukurnya... kalau masa tu aurat dah ditutup dengan baik... insyaAllah diterima sujud syukurnya... kan bagus macam tu.... kelantan kan dah ada YB dan SULTAN yang begitu alim... InsyaAllah nanti saya nak tengok... musim depan kelantan pakai pakaian sukan yang menutup aurat... boleh tak? kalau semua pasukan kat malaysia ni pakai jersi yang menutup aurat kan lagi bagus...Malaysia BOLEH!!!

p/s: tak nak setakat boleh rentas laut, daki everest, rentas kutub, ke angkasa sahaja...Malaysia boleh... yang penting rakyat Malaysia boleh melaksanakan perintah ALLAH ... tu lagi penting... Malaysia BOLEH!!!
Komen: 
0 comments

Anak Bongsu

Sabtu, Oktober 30, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:28 PTG
dalam warna-warni kehidupan ni.. ada anak sulung, tengah, dan bongsu... kali ni aku nak cerita pasal anak bongsu... sebab aku ni anak bongsu... jadi baik aku cerita apa yang aku alami...dari aku terus mereka cerita... terimalah dari hati seorang anak bongsu...

Biasa orang kata... nak bongsu ni manja.. pastu mengada-ngada... tak pandai nak berdikari... sikit-sikit nak nangis... saya rasa banyak2 tuduhan ni... satu jer betul... memang kami manja... tapi kami tak mengada-gada... dan kami boleh berdikari sendiri... bukan asyik duk harap pertolongan kakak2 jer... salah ker kami nak bermanja? dah kakak2 dah duduk jauh sambung belajar... kami jer la yang tinggal dengan mak ayah kat kampung... bila kami pergi juga... tinggal mak ayah sorang-sorang kat kampung... kalau boleh memang tak nak pergi... tapi nak buat macam mana? demi sebuah perjuangan... kami terpaksa... kerana cinta menuntut perngorbanan...

Mula-mula citer kisah manja dulu... masa sekolah... memang mak ayah hantar dan ambik... pagi mak dan ayah hantar dengan kereta... petang ayah datang ambik dengan motor... kecuali ada hal tertentu tak boleh nak elak baru jalan kaki... padahal rumah 500m jer dari sekolah...kakak2 masa sekolah dulu mak ayah belikan basikal... sebab masa tu mak kerja lagi... bila saja saya masuk sekolah menengah... mak dah pencen... lagipun mak dan ayah tak berani benarkan saya naik basikal... takut apa-apa terjadi... sebab tu sampai sekarang kalau kat kampung saya tak keluar rumah selain dengan mak ayah saya... kecuali kalu ada reunion sekolah... tu pun mak ayah hantar dan ambik ke tempat reunion... masa praktikal kat kelantan pun pagi mak ayah hantar dengan kereta... petang ayah ambik dengan kereta... jarak tempat kerja tu pun 1 km jer...hahahah...ayah tak benarkan bawa kereta atau motor pergi kerja sebab bahaya kereta banyak.. syarikat tu kena seberang jalan... Alhamdulillah.. aku dikurniakan ibubapa yang sangat prihatin...

bukti aku tak mengada-ngada...ingat lagi kisah kecik2... masa saya naik basikal dengan akak... jalan2 pusing kampung petang2... masa tu umur dalam 3-4 tahun... kakak bawa basikal turun bukit... laju saya takut... sy terjun jer dari basikal tu... nasib baik ada orang kat situ cakap kat kakak sy terjun... kalau tak mesti kakak tak perasan sebab sy terjun tergolek-golek senyap jer...satu kisah dengan basikal dan kakak lagi...kakak hantar saya pergi sekolah naik basikal... lepas tu saya tergelongsor kebelakang dan jatuh... lutut terseret ke tar jalan... kain terkoyak... nasib baik ada seluar kat dalam rasanya... tapi lutut cedera teruk... tapi saya tak nangis... simpan rahsia tu dengan akak... tapi last sekali mak tau juga..hehe...

bila duduk rumah bertiga dengan mak ayah... kita dapat tahu la apa impian mak ayah... apa rasa hati mak ayah... mungkin anak bongsu yang paling rapat dengan mak ayah... tapi aku ni bukan anak yang baik... antara adik beradik aku... aku yang paling jahat... sebab aku paling suka bergurau... tapi akhirnya aku yang menangis... kakak2 aku tak pernah buat jahat pada aku... aku jer yang kacau diorang sampai diorang mengamuk dan cubit aku... kami tak pernah bergaduh lama... paling lama pun 2-3 jam kut... sebab aku selalu ingat kata-kata ni... siapa yang bergaduh... dia yang berdosa... jadi aku tak boleh bergaduh...

aku jenis tak suka menyusahkan orang... tak suka terhutang budi dengan orang... nanti susah nak balas... dengan kakak2 aku pun aku malas nak susahkan... ini pulak kalau dengan orang lain... masa nak pindah rumah ni... aku tak bagitau pun kakak2 aku... sebab ingat nak sewa teksi jer... malas nak susahkan kakak2 aku... tapi mama suruh bagitau... jadi aku cakap jer la... Alhamdulillah... kakak aku nak tolong... aku terima jer la... aku duduk di selangor ni... macam tak ada saudara... padahal adik beradik aku semua kat selangor... sebab aku malas nak pergi rumah kakak2 aku... susah nak jaga aurat... kalau masa dia tak kawin lagi tu ok la... ni semua dah kawin... baik aku pergi rumah kawan2 aku... boleh enjoy masa remaja aku...hahah... apa punya adik la aku ni....

emmm... pasal menangis... aku menangis dan mengamuk kalau benda yang aku nak aku tak dapat... macam mana pun aku kena dapat juga... kecuali kalau ada alasan yang kukuh boleh aku terima... biasa la kan anak manja... hehe... tapi bila dah besar ni... kalau aku sedih... aku tak suka cakap kat orang... layan diri jer... paling tidak aku akan tulis puisi kat sini... kecuali aku kena minta pendapat kawan2 aku..hehe... yang penting orang tengok aku sebagai seorang yang ceria..heheh... kalau aku sedih pun... aku tak bagi tau mak ayah aku... takut nanti mereka risau pula... bila aku telefon mereka.. aku pastikan suara aku ceria dan manja..hehe... kalau orang dengar... mesti macam tengah borak dengan bf..hehe... tambah2 kalau baca sms mak aku... mesti aku akan tersengih2... macam orang sewel..haha...

aduh la... pasal benda lain aku nak cerita... masuk cerita diri aku pulak... balik topik anak bongsu... kalau anak sulung... dia kena tunjuk contoh terbaik untuk adik-adik... anak tengah pulak paling kurang kena capai sebaik kakak... ataupun lebih baik... dan anak bongsu adalah harapan terakhir ibubapa... sebagai harapan terakhir sebolehnya nak realitikan semua impian ibubapa terhadap anaknya... mak nak anak dia jadi doktor... sebab dulu dia bercita-cita nak jadi doktor... tapi maafkan aku mama... aku tak mampu nak jadi doktor... sebab aku tak minat bidang tu...

sebagai anak bongsu dan harapan terakhir... aku memang kalau boleh nak tunaikan segala impian mama dan baba menjadi sebuah kenyataan... nak mama dan baba bahagia sampai ke hujung hayat... ketahuilah... kalau ada universiti kat kelantan yang menawarkan kursus aku... aku dah tak datang sini... tak sanggup tinggalkan mama dan baba berdua kat kampung... kalau apa-apa jadi kat sana.... macam mana? dalam mencari pasangan hidup pun... bagi aku biarlah aku mencari menantu impian mereka daripada aku mencari suami impian aku... kerana aku pasti mereka mahukan yang terbaik untuk aku... jadi apa salahnya aku berikan yang terbaik untuk mereka.... mama dan baba... ketahuilah... ***** sangat sayang kamu berdua....
Komen: 
0 comments

Tanggungjawab di Rumah

Khamis, Oktober 28, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:20 PTG
Oleh kerana itu kita melihat, pada hari pertama ketika Rasulullah SAW datang berkunjung ke rumah Sayyidah Fatimah az-Zahra as untuk mengucap selamat. Rasulullah SAW membahagi pekerjaan di antara Sayyidah Fatimah az-Zahra dengan Imam Ali. Rasulullah SAW berkata:

"Zahra sayang, pekerjaan di dalam rumah, seperti masak roti, menggiling gandum, menjaga kebersihan rumah, mengurus anak dan lain sebagainya dikerjakan olehmu. Adapun pekerjaan menyediakan kayu bakar, menimba air, menyediakan keperluan rumah, dan lain sebagainya dikerjakan oleh Ali."

Kemudian Sayyidah Fatimah az-Zahra as mengucapkan kata-kata yang harus menjadikan tuntutan bagi seluruh wanita Mukmin:

"Tidak ada yang mengetahui kecuali Allah, betapa bahagianya saya dengan pembahagian ini"

Cuba kita lihat adilnya kekasihNya dalam pembahagian tugas di rumah... tugas dibahagi sama rata... Walaupun lelaki perlu bekerja mencari rezeki... tapi mereka tak lepas dari tanggungjawab dirumah... Bayangkan di negara mekah yang mempunyai kawasan seperti gurun... saya rasakan tugas yang diberikan kepada Ali as itu begitu sukar... bukan senang nak dapat air dan kayu kayan di kawasan gurun... kalau ada pun mesti la agak jauh... tapi ini hanyalah jangkaan saya menggunakan akal... tak tahu la keadaan sebenar....

Teliti balik tugas itu zaman sekarang ni... air dah tak perlu diangkut... hanya bayar bil jer... kalau jimat duduk kat selangor ni... bil pun tak perlu dibayar... kayu bakar? kalau nak masak hari-hari kat rumah sekarang... dah pakai dapur gas tak pun dapur elektrik... murah jer gasnya... dalam 20 lebih sebulan... kalau yang gaji 100 sehari tu... gaji untuk 2 jam jer dah cukup untuk bayar gas... begitu senang yer kalau lelaki nak menjalankan tugas yang diberikan kepada Ali as satu kertika dulu...

Tugas perempuan pulak... memang la lebih mudah dengan adanya teknologi seperti mesin basuh... beras pun dah siap proses... tak perlu giling gandum seperti Fatimah as... rumah pun boleh vacum jer... tapi teknologi hanya dapat bantu sikit... tak banyak pun... banyak lagi tugas yang perlu dilakukan... lain la kalau ada robot pembantu rumah...(bila la nak wujud)...

perhatikan tugas perempuan dan lelaki sekarang... bukan kah tugas perempuan sekarang lebih sukar? adilkah begitu? memang la... kena ikhlas dalam melakukan tugas... yang saya mahu persoalkan adalah soal keadilan...
boleh kita sama-sama fikir macam mana nak adil? satu sahaja jalan penyelesaiannya... lelaki kena bantu perempuan buat kerja rumah la... jangan bagi perempuan buat sorang-sorang kerja rumah... jadi tugas apa yang patut dipegang lelaki menggantikan tugas angkut air dan cari kayu bakar? Mari sama-sama kita fikirkan...
Komen: 
0 comments

BerJuang Fi Sabilillah

Rabu, Oktober 27, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:31 PTG
Kita dilahirkan sebagai juara... dari asal sebelum kita wujud lagi kita adalah juara dalam perjuagan kita... kerana kita adalah dari satu-satunya sperma dari berjuta sperma lain yang mampu memasuki ovum... aduh... lucah la pulak.. maaf kalau salah... saya tak suka sangat bio ni... tak pernah belajar pun... cuma teringat pesan cikgu ni... semua manusia yang dilahirkan ini adalah juara....

Selepas kita hidup dan membesar dalam perut ibu kita... akhirnya kita dilahirkan... hasil titik peluh ibu kita menjaga kita didalam kandungannya dan melahirkan kita... kita adalah hasil perjuangan ibu kita melahirkan zuriatnya dan zuriat ayah kita.... tanda kasih dan sayang mereka....

Setelah kita hidup di dunia... kita tak mampu lari dari berjuang... kerana hidup ini penuh cabaran dan dugaan... tidak dapat tidak kita perlu berjuang... Bersyukurlah... Alhamdulillah... kita dilahirkan dalam keluarga Islam.... Jadi kita tak perlu berjuang untuk mendapatkan menganut agama Islam... tapi.. jangan pula kita jadi orang islam hanya kerana peluang... tapi jadilah kita orang islam kerana pilihan kita sendiri...

kita bermula dengan perjuangan...lahir dari hasil perjuangan...dan hidup untuk berjuang... tapi jangan jadi pejuang yang hanya sekadar berjuang... jadilah Pejuang Fi Sabilillah... maksudnya... berjuang untuk menaikkan nama Islam...

Ramai orang kita belajar kerana nak dapat keputusan hebat.. kerana nak dapat kerja besar... kerana nak kumpul duit banyak.... bila ada duit banyak boleh beli segalanya termasuk kebahagian.... apa kata kita tukar pemikiran ni... bukan tukar keseluruhanya... tapi biar selari dengan fi sabilillah... kita belajar kerana nak dapat keputusan hebat supaya orang tak pandang islam hina kerana tak berilmu.. kerana nak dapat kerja besar supaya nanti orang fikir... orang islam pun mampu berjaya kat dunia ni... kerana nak kumpul duit banyak supaya dapat bantu orang islam lain yang hidup susah dan membantu pejuang islam yang lain... bantu mualaf.... bila ada duit banyak boleh beli segalanya termasuk kebahagiaan.... yer... boleh beli kebahagiaan dunia dan akhirat... hati kita akan rasa bahagia bila kita buat benda baik....

berjuang fi sabilillah... tak semestinya kita mengangkat senjata... ada saya baca yang mati syahid... seorang pemuda Malaysia... perjuangannya dalam bidang dakwah... pergi ke kawasan pedalaman... ajak yang telah murtad kerana tiada pembimbing... untuk kembali mengesakan Allah... dia menggunakan duit perbelanjaannya... dan usia mudanya untuk berjuang dijalan Allah... mungkin kita tak mampu berbuat seperti dia...

apakata kita buat yang senang-senang dulu... menepati masa... biar orang tahu... dalam islam diajar untuk menepati masa... menunaikan janji... agar orang tahu islam menyuruh penganutnya menunaikan janji selagi tidak melanggar syariat... memegang amanah... supaya orang tahu islam membenci gejala rahsuah... dan segala nilai murni lain... kerana agama islam menyemai nilai murni sebagai amalan kita... Islam adalah cara hidup... cara hidup terbaik untuk setiap manusia... Cara hidup diajar dalam al-Quran... dan Rasulullah s.a.a.w adalah al-Quran bergerak... kerana cara hidup baginda menepati cara hidup yang diajar dalam Islam...

Dengan kita mengamalkan cara hidup Kekasih Allah ini... kita akan berakhlak mulia... dan pastinya orang akan tertarik kepada keindahan akhlak kita... seterusnya tertarik kepada islam apabila mereka tahu itu adalah cara hidup yang diajar Islam... ini juga akan mengangkat agama islam... saya rasa ini juga salah satu cara untuk kita berjuang.... Tapi untuk melakukan semua ini... kita perlu berjuang melawan musuh dalam diri kita terlebih dahulu... iaitu nafsu... jangan biarkan ia bermaharajalela memerintah kita... sebaiknya kita lah yang menjaganya...

Sayangnya semangat juang ini semakin luntur dalam masyarakat islam kita... hanya kerana disogok duit dan hiburan... kita asyik mahu berhibur sahaja... lupa akan perjuangan yang perlu kita teruskan... ingatlah... kita adalah ummat yang terbaik hanya jika kita meneruskan tugas dan perjuangan nabi kita menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran...

Tak kisahlah dijalan mana mahu kita berjuang... asalkan niatnya untuk menaikkan nama islam... bukan untuk menaikkan nama sendiri... nanti ujub pulak jadinya... Ayuh kita semua berjuang pemuda pemudi Islam sekalian!!!
Komen: 
0 comments

Peluang Hidup

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:25 PTG
Kita hanya punya dua kehidupan... kehidupan sebelum mati dan kehidupan selepas mati... kehidupan pertama adalah penentu kehidupan kedua... tapi kita biasanya lupa... ketika kita sibuk mengejar kehidupan yang pertama... kita lupa mengumpul bekal untuk kehidupan yang kedua... kita hanya terjaga hanya selepas mati...

Kehidupan yang pertama ini hanya sebentar... kalau kita hidup sampai 70 tahun pun... ia hanyalah umpama kita hidup sepanjang waktu asar... iaitu 2 jam lebih bagi waktu akhirat... kerana itu dalam surah al-Asr... Demi Waktu Asar ataupun demi masa... kerana kehidupan yang pertama ini begitu singkat jika dibandingkan dengan kehidupan kedua yang akan kekal selamanya....

Tapi sayangnya... kita terkena penyakit wahan... cintakan dunia takut kan mati... lupakah kita hakikat yang hidup pasti akan mati... kita hanya takut mati... tapi tak buat persediaan pun untuk menghadapi mati... sedangkan mati akan menjemput kita pada bila-bila masa sahaja... mungkin hanya sesaat setelah anda membaca post ini.... siapa tahu kan??

Dulu masa saya masih bayi... kecil.. kurus... tinggal kulit dan tulang... masa mama saya nak bawa saya balik dari hospital... doktor menangis kerana menjangkakan saya tak akan hidup lama bila dibawa pulang... tapi... Alhamdulillah... saya masih diberi peluang untuk hidup dan membesar... Ketika berusia 15 tahun... semasa bermain bola jaring bersama rakan diwaktu pendidikan jasmani... tengah memerhatikan bola yang terlepas dari gol... tiba-tiba saya sedar... saya terbaring ditepi padang... diriba oleh guru dan dikelilingan oleh rakan-rakan... rupanya saya telah pengsan beberapa minit setelah tiang gol bola jaring menghempap kepala saya... Alhamdulillah... saya masih berpeluang hidup sampai sekarang... walaupun masih kekal lengkung didahi ini terkena hentakan tiang gol... Inilah peluang hidup yang saya dapat... dan anda juga punya peluang hidup...

Jadi marilah sama-sama kita gunakan peluang ini sebaik mungkin... sebelum kehidupan kedua kita bermula... peluang hanya datang sekali... bukan berulang kali... kerana kehidupan pertama kita hanyalah satu dan ia adalah terlalu singkat... jangan biarkan kita menyesal dikehidupan yang kedua... apabila kita sia-siakan kehidupan pertama... ingatlah tugas kita di kehidupan yang pertama... menjadi khalifah dibumi ini... dan menjadi hamba kepadaNya....jangan hanya sibuk menjadi khalifah... tapi lupa kepada Pemberi tugas itu dan lupa kepada tugas kita kedua iaitu menjadi hambaNya... Kehidupan pertama adalah proses kita menyemai dan menjaganya... kehidupan kedua ialah kita menuainya... andai tiada apa yang kita tanam dan pokok yang ditanam mati...pastinya tiada apa yang kita boleh tuai nanti.... Ingatlah... Peluang hidup hanya sekali....
Komen: 
0 comments

Ku Tak Mampu

Isnin, Oktober 25, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:59 PG
Ku tak mampu
Tak mampu lagi untuk bertahan
Tak mampu lagi untuk berlakon
Tak mampu lagi untuk bersabar
Semakin lama hati ini kian terluka
Semakin hari hati ini kian remuk
Menahan duka dan lara sendiri
Demi menjaga hati seorang kawan

Maafkan aku
Aku bukan ixora
Tak mampu menjadi ixora
Aku tak sehebat ixora
Kerana aku juga punya hati
Aku juga punya perasaan
Tak dapat untuk aku bertahan lagi

Ku tak mampu
Membalas perbuatanmu dengan kebaikan
Seperti ixora
Membalas penghisap madunya
Dengan kecantikan bunganya
Walaupun ku sudah mencuba
Tapi aku tak setabah ixora

Ku tak mampu
Untuk bersama denganmu lagi
Maafkan segala kesilapanku
Halalkan segala makan minumku
Sekali ku anggap kau kawanku
Selamanya kau tetap kawanku
Walaupun kau tak terima aku lagi
Kerana dalam hidupku
Tiada istilah lawan
Izinkan ku undur diri dulu
Tapi ingatlah
Sampai ke akhir hayatku
Kau tetap sebagai kawanku...
Komen: 
0 comments

Kenapa Kau Diam?

Khamis, Oktober 21, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:52 PG
Kenapa kau diam?
Diam seribu bahasa
Diam tanpa kata-kata
Diam tanda marah
Diammu itu menyakitkan ku
Diammu itu menusuk kalbuku
Diammu itu menghiris hatiku

Kenapa Kau Diam?
Tidak kau marah diriku ini
Tidak kau maki diriku ini
Tidak kau tengking diriku ini
Tidak kau tampar diriku ini
Agar marah mu terlepas
Agar ku tahu salah ku padamu
Dari aku terus meneka sendiri

Kenapa kau diam?
Apa salahku
Apa silapku
Boleh aku perbetulkan
Boleh aku membaikinya
Aku insan yang lemah
Mungkin aku ulangi kesilapan sama
Maka nasihatilah aku
Jangan kau diam saja

Kenapa kau diam?
Sekurangnya beritahulah silap ku
Boleh aku perbetulkan
Walau kau tak mahu menerimaku lagi
Sebagai sahabat mu
Aku takut aku mati tanpa kemaafanmu
Maafkan lah aku
Akan ku tunggu masanya nanti
Bila kau tidak diam lagi...
Komen: 
0 comments

UjianMu

Rabu, Oktober 20, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:44 PTG
Tika hidup ini tenang
Senang tanpa ujian
Tapi melihat insan lain diuji
Ku tertanya sendiri
Kenapa aku tak diuji?
Adakah Engkau tak menyayangiku?
Teringat aku satu kata-kata
Jangan kita mengaku beriman
Selagi kita tidak diuji
Jadi apa bukti aku beriman?

Tapi apabila ujianMu datang
Datang bersilih ganti
Aku terduduk sendiri
Aku merintih sendiri
Menangis dan terus menangis
Hanya kepadaMu aku mengadu
Hanya kepadaMu aku merintih
Hanya kepadaMu aku mengharap
Hanya kepadaMu aku memohon
Aku tak cukup kuat
Untuk merentas onak duri ini sendiri
Tanpa diriMu disisi

Ya Allah...
Tabahkan hatiku melalui ujianMu
Sabarkan diriku merentas ujianMu
Kau penguat semangatku
Kau pengubat lukaku
Hanya kau yang tahu
Ada apa di dalam hati ini
Yang terus terbuku tanpa terluah
Walau sekarang disalut pahit
Ku yakin kan ku temui manisnya
Andai ujianMu semudah ini
Tak mampu aku laluinya
Mana bukti cintaku padaMu
Mana bukti imanku padaMu
Tanpa ku lalui ujianMu ini...
Komen: 
0 comments

Perlukah Teknologi?

Sabtu, Oktober 16, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:24 PTG
bagi aku sebagai pelajar kejuruteraan... teknologi amat perlu... kalau tak aku tak ambik jurusan ini untuk membina teknologi dunia... tanpa teknologi manusia akan kekal ditahap lama... teknologi banyak membantu manusia dalam menguruskan hidup dengan lebih mudah....

tapi sayangnya... banyak teknologi yang telah disalah guna....banyak teknologi diguna untuk melakukan benda yang salah disisi agama... contoh yang kita dapat lihat ialah internet... ramai orang guna internet bukan untuk memudahkan mendapatkan ilmu... tapi melakukan perkara lagha dan sia-sia.. ada yang hacking guna internet untuk curi duit orang... ramai yang membazir masa di internet terutama dalam laman web seperti facebook... bermain game yang tidak bermanfaat... banyak lagi la salah guna internet ni... malas aku nak cerita... cuma aku ambik contoh jer la...(padaahal aku pun kekadang salah guna juga teknologi ni)

disebabkan terlalu banyak salah guna dalam teknologi sehingga ada orang menganggap teknologi ini lebih membawa kepada keburukan daripada kebaikan... ada pendapat mengatakan perkembangan teknologi harus diberhentikan dahulu sebelum semua masalah berkaitan salah guna teknologi berjaya diselesaikan... aku kurang setuju dengan pendapat ni... tak mungkin perkembangan teknologi dapat disekat... kerana ia berkembang diserata dunia... kalau kita sekat kat negara kita.. tidak ker negara kita juga yang rugi kerana tidak mendapat manfaat teknologi yang baru?

pada pendapat saya... kita perlu didik masyarakat untuk menggunakan teknologi yang betul dan tidak menyalahgunakannya... mungkin juga kita boleh didik masyarakat menggunakan teknologi itu sendiri.. teknologi akan terus berkembang... kita perlu menggunakannya dengan sebaik mungkin sebagai khalifah di muka bumi ini... bukan pemusnah bumi ini... dengan teknologi... kehidupan kita jadi lebih mudah... mungkin kita ada lebih banyak masa untuk bersamaNya... jangan lupa bersyukur dengan teknologi yang kita ada... kerana ini adalah anugerah dariNya... Dia yang memberi manusia akal untuk berfikir dan memberi idea kepada manusia untuk mereka... kerana Dia adalah Maha Pencipta... mencipta segala-galanya daripada tiada kepada ada....hanya Dia yang tidak punya permulaan dan pengakhiran... kerana Dia adalah Tuhan yang Maha Esa.... bagi pereka teknologi... sepatutnya mengkaji terlebih dahulu kebaikan dan keburukan teknologi itu... serta cara mengelakkan teknologi tersebut disalah guna masyarakat...

sebelum saya menutup topik ini... mahu saya buat pembaca terfikir... tentang teknologi garfu dan sudu... masyarakat kita banyak makan menggunakan sudu dan garfu walaupun makanan tersebut tidak berkuah... katanya tak mahu tangan kotor atau berbau... sedangkan sunnah Rasulullah s.a.a.w kekasih kesayanganNya makan menggunakan tangan... banyak faedah menggunakan tangan... sudu di reka untuk memudahkan makan makanan berkuah,...kalau teknologi semudah garfu dan sudu dah kita salah guna? bagaimana kita nak didik masyarakat guna teknologi yang lebih maju sebaik mungkin? Fikir-fikirkan lah...
Komen: 
0 comments

Berhutang Untuk Kahwin

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:33 PTG
borak-borak dengan kawan hari tu... termasuk pula isu kawin sebab ada sorang classmate nak kawin...huhu... kawan cakap... zaman sekarang ni ramai orang yang kawin berhutang untuk kawin,... betul ker?

kalau betul teruk la... nak berbini pun berhutang... bukan nak beli rumah yang beratus ribu... bukan nak beli kereta yang berpuluh ribu... apa sebab berhutang yer? tak cukup duit untuk kawin? cuba korang fikir kalau berhutang untuk kawin... sebelum kawin pun dah tercungap-cungap nak bayar loan kereta...loan rumah... dan mungkin ptptn... kalau dah kawin nak sara 2 orang lagi.... hutang pun bertambah lagi....

untuk mengatasi masalah berhutang untuk kawin ni... saya cadangkan menyimpan sebelum kawin... kalau yang biasiswa jpa tu... dapat 5400 satu sem ...buat macam orang dapat ptptn 3500 satu sem... korang simpan la 2000 satu sem... cukup 3 tahun belajar... dah cukup 12K... cukup la tu buat kenduri... kalau tak nak menyusahkan mak bapak tanggung korang kawin... tak payah buat besar-besar...buat sederhana jer...kalau yang dapat ptptn tu... saya akui la... memang susah nak simpan... tapi simpan... kawin lepas setahun kerja boleh kut... kalau gaji 1600... makan pakai tempat tinggal guna 600 jer la... jimat-jimat... simpan 1k sebulan... 12 bulan dah cukup 12k...eh lupa kena bayar ptptn... simpan 800 sebulan... dapat 9.6k pun dah ok apa....

kereta rumah... tak payah beli lagi la... simpan dulu untuk kawin... dari korang wat maksiat duk couple lama-lama tu... satu lagi... lelaki ni suka shopping barang mahal... berjenama... jeans pun dah beratus... sedar la taraf diri tu... kalau kaya tak apa... ni nak kawin pun tak lepas... ada hati nak bergaya....hahaha...kalau sekarang korang dah tercungap-cungap dari segi kewangan... macam mana nanti kawin nak tanggung anak orang lagi... tu tak tambah anak korang pulak...

yang korang membazir belanja awek... beli hadiah kat awek... tak payah la... simpan dulu.. nanti kawin bagi semua ... bagi hadiah kat isteri... isteri gembira... dapat pahala... bagi hadiah kat awek tak dapat apa-apa... silap haribulan tambah dosa....huhu....

kalau korang rasa dah tak tahan nak kawin... duit tak cukup gak lagi... kawin gantung la... sekurangnya korang terhindar dari dosa...pastu simpan duit sampai cukup baru buat kenduri...boleh tak? tak best la kawin hutang ni... macam bini tu barang pulak boleh beli hutang...haha... si perempuan pulak kena la paham...jangan minta lebih-lebih... termasuk juga keluarga si perempuan....jadi tolongla jangan berhutang untuk kawin... tapi kalau korang nak berhutang juga... apa aku kesah... bukan korang menyusahkan aku pun... korang hutang...korang bayar... jangan sampai cerai hutang kawin tak habis bayar lagi... sudah la....
Komen: 
0 comments

Malaysia dan Rasuah

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:08 PTG
Nak merepek kat sini sikit jer... sebab dengar cerita dari kawan-kawan bos mereka banyak bagi rahsuah untuk dapat projek dan memastikan barang mereka diterima walaupun tak cukup spesifikasi yang sepatutnya... rasuah ni banyak terutamanya dalam bidang automobil... sebab tu kereta keluaran malaysia kurang kualitinya... banyak berlaku rahsuuah antara proton dan vendornya (syarikat yang mengeluarkan komponen untuk pembuatan kereta proton)... jadi kerana barang yang digunakan ini tidak menepati spesifikasi yang sepatutnya... sebab tu kadang-kadang kereta tempatan ni banyak masalah... tak sampai beberapa tahun dah rosak...

kalau setakat rosak jer tak apa... macam mana kalau membahayakan keselamatan pengguna? kalau setakat tingkap tak boleh tutup... kusyen bunyi bahagian belakang... tak apa lagi.. kalau bahagian paling penting kereta rosak macam mana? kalau lengan piston patah masa tengah lari laju... bahagian penhubung stereng dan tayar rosak... tak ker nanti kereta tu hilang kawalan... dan menyebabkan kemalangan... dan mungkin merempuh banyak lagi kereta lain yang tak bersalah...

kejuruteraan adalah satu bidang yang melibatkan nyawa... bukan hanya perubatan yang melibatkan nyawa... kalau berubatan... sekali salah... sorang jer yang meninggal... tapi kejuruteraan melibatkan lebih banyak nyawa...jadi soal keselamatan tidak boleh diambil ringan... segalanya hendaklah mengikut spesifikikasi... jika tidak... kemungkinan berlaku kegagalan adalah tinggi dan banyak nyawa akan berada dalam bahaya...

sedarlah pemberi dan penerima rasuah... kepada penerima rasuah... sedarlah... dengan duit rasuah yang diterima... tidak mampu menggantikan nyawa pelanggan anda yang hilang akibat kerakusan anda.... kepada pemberi rasuah... duit yang anda dapat hasil projek yang diterima dan keuntungan berganda dari rasuah.... anda akan bagi pekerja anda... pekerja anda dan anda akan guna untuk keluarga... nak suruh semua orang makan duit projek hasil dari rasuah? padan la rosak masyarakat kita... dengan rasuah ni... macam mana industri automobil negara nak maju setanding negara luar kalau penuh dengan rasuah... jagalah kualiti barang keluaran anda... jagalah nyawa pelanggan anda... jujurlah dengan perniagaan anda.... Hapuskan Rahsuah!!!
Komen: 
0 comments

Lelaki di Malaysia Buta Huruf

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:09 PTG
Kenapa saya cakap begitu...saya nak bincang pasal apa sebenarnya ni... saya nak bincang pasal koc wanita... pendek jer tajuk ni sebenarnya... bicara pasal lelaki yang tak pandai baca papan tanda koc wanita... padahal pada papan tanda itu sudah ditulis dalam 5 bahasa... melayu, inggeris, manderin, tamil dan arab... tapi lelaki tetap juga masuk dalam koc wanita tanpa rasa bersalah....

yang paling saya geram tengok perempuan ajak pak we dia masuk sebab tak nak berpisah... kalau nak duduk sangat dengan pak we tu... jangan masuk koc wanita... tak pun suruh pak we nya bertukar jantina dulu..hehe... ni tidak... menyusahkan perempuan lain jer...

wahai lelaki.... fahamkan diri anda dan kalau yang buta huruf tu silakanlah belajar membaca... hanya 2 perkataan... dan tak kisah la bahasa mana antara 5 bahasa yang terpapar tu... sila ambil perhatian!!!
Komen: 
0 comments

Ixora vs Doraemon

Jumaat, Oktober 15, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:08 PTG
Siapa yang pernah buka blog saya yang bertapak di doraemonmelayu.blogspot.com pasti terkejut bila buka blog ni... dah bertukar wajah... dulu saya memang gilakan doraemon... sekarang saya dah tukar tapak jadi cwwk.blogspot.com ... pertukaran nama penulis... dan bertukar tema.... hahah... aku dah malas nak agungkan doraemon... kenapa? sebab aku fikir doraemon hanyalah fantasi manusia... adakah aku dah berubah cita-cita? tidak.. cita-citaku tak pernah berubah... aku tetap ingin jadi pereka dari inspirasi Allah yang mereka teknologi untuk masa depan... untuk membantu sebanyak mungkin manusia yang boleh... bukan untuk merosakkan dunia dan melalaikan manusia dari Penciptanya... tapi memudahkan manusia menguruskan kehidupannya sebagai khalifah dimuka bumi ini dan dalam masa yang sama menjadi hamba yang taat kepadaNya.... insyaAllah

Kenapa aku pilih ixora? kerana...ixora adalah satu manifestasi keindahan ciptaan Allah... bukan lagi ciptaan khayalan fantasi manusia... bunga yang mempunyai madu yang manis... mempunyai fizikal yang cantik... merah membara semangat waja... memberi aku semangat untuk meneruskan perjuangan ini... yang aku kagumi ialah sifatnya... walaupun madunya telah diambil... ia tetap cantik menawan... masa kecik2 dulu... aku ambil bunganya...hisap madunya... dan gunakan dia menjadi rantai dan gelang yang cantik... maksudnya... dia masih mampu berbuat baik dan berbakti kepada orang yang telah buat jahat padanya... dia sangat penyabar dan pemaaf... moga aku mampu menjadi sepertinya... cuba kita lihat peribadinya yang lain... bunga ixora jenis segugus... maknanya... dia suka akan perpaduan... tak kekok hidup dalam 1 masyarakat....batangnya lembut dan mudah dilentur... bukan bermaksud tidak tetap pendirian seperti lalang... tetapi dia jenis yang mampu menerima nasihat apabila ditegur....ada 4 kelopaknya... bukan bermaksud salib... tapi 4 benda di sudut hatinya... Cintanya hanya untuk yang Maha Pencipta... kasihnya hanya untuk Kekasih Allah... sayangnya untuk keluarganya... dan Hatinya untuk hanya seorang yang sah menjadi miliknya... madu didalam dirinya menunjukkan kemanisan imannya... keindahan akhlaknya... tidak mampu di nilai oleh mata kasar manusia... dan akhir sekali buahnya... yang sudah masak ranum... tidak terlalu manis dan tidak pula tawar (dah lama saya tak makan)... keserdahanaan itu penting dalam kehidupan.... Moga aku mampu menjadi seperti IXORA....
Komen: 
0 comments

Hipokritkah Aku?

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:55 PG
Aku tertanya-tanya pada diri sendiri... Ya.. aku memang hipokrit.. aku tak nafikan... kekadang aku sangat hipokrit... berlagak baik la konon... hakikatnya.. hampeh... aku sangat hipokrit terutamanya di alam maya... kat alam realiti pun aku boleh berlakon jadi baik... ini pulak alam maya yang orang tak kenal siapa aku...hahahha....

Apa bukti aku hipokrit? sebab aku tak letak laman blog aku ni kat fb aku... tak ada sorang pun kawan aku yang tahu alamat baru blog aku ni... dan tak ada seorang pun kawan aku yang jadi follower aku...jadi tiada orang yang kenal aku kat alam realiti kenal aku dalam blog ni...jadi aku boleh berlakon jadi baik la kan? senang...

Tapi bukan itu sebab aku tak nak bagi tahu kat kawan-kawan aku akan blog aku ni.... cuma aku tak nak ada yang terasa hati dengan penulisan aku ni... aku tak nak bermusuh dengan kawan sendiri...bukannya aku mengumpat pun dalam blog ni... cuma aku luahkan rasa hati apabila melihat kehidupan ini dari kaca mata aku sendiri... jadi untuk aku jadi diri aku sendiri... aku lebih suka menulis tanpa orang mengenali diri aku sebenar... supaya aku tak kekok semasa menulis... tak perlu menjaga hati sesiapa semasa menulis

ok la...supaya aku tak jadi hipokrit... biar aku dedahkan siapa diri aku... aku hanya seorang gadis liar... kalau bersama geng aku... aku suka keluar malam... lepak-lepak... ronda-ronda...pukul 2-3 pagi pun kekadang aku keluar lagi dengan kawan-kawan aku... pergi mc donald...beli... makan kat taman.. lepak kat kedai mamak...untuk release tension dan hilangkan lapar waktu exam...pergi putrajaya..lepak-lepak... sambil makan maggi... siap kena halau dengan polis lagi kat jambatan...lari sambil bawa maggi... kat putrajaya,... boleh lihat keindahan ciptaan manusia... tapi indah lagi ciptaan Allah... pergi kl... pusing-pusing tengok maknyah dan pelacur... Alhamdulillah... bersyukur... kami masih diberikan hidayah oleh Allah...untuk tidak terlibat dengan perkara bergitu...saya biasa pergi dengan kawan-kawan perempuan sahaja... kadang-kadang jer ada classmate lelaki sorang yang ikut... untuk jaga keselamatan kami... kalau pergi semua perempuan tu...dalam pukul 12 kekadang kami pergi karoeke... kalau lelaki ada kami tak pergi kareoke... aku ni tukang ikut jer... kat tempat karoeke ni.. boleh tengok banyak maksiat... Ya Allah... lindungi aku dari melakukan segala maksiat itu... bila dalam bilik karoeke... aku lebih ingat Allah... sebab aku tahu aku tengah buat salah... aku rasa masa kat situ aku lebih ingat Allah berbanding duduk kat bilik seorang diri...

hah... sekarang aku dah luahkan siapa aku sebenarnya... aku memang hipokritkan... sekali korang tengok nampak baik...hahah... jangan percaya... itu semua lakonan sahaja....budak kelas aku yang tak rapat dengan aku pun ingat aku ni budak baik...hahhaha... pandainya aku berlakon... boleh dapat anugerah... cuma geng-geng aku yang kenal aku... dan tahu siapa aku sebenarnya....tapi sekarang aku dah tak keluar tengah malam la... sebab geng aku dah tak ada bersama aku... tapi kalau aku gi lepak dengan geng aku... memang kekadang kami masih keluar malam...

Salahkah aku jadi hipokrit.. bukan aku minta nak jadi hipokrit... tapi... ia terjadi secara automatik.. memang bila korang baca luahan aku ni... mungkin korang rasa aku sangat teruk... budak liar yang berpeleseran... tapi korang tak kenal siapa aku yang sebenarnya... jangan adili aku jika korang tak cukup kenal aku... roomate aku sendiri tak kenal siapa aku sebenarnya... yang dah cukup lama dan rapat dengan aku jer aku rasa paling kenal aku.... iaitu geng-geng aku...

Aku disini meluahkan rasa hati aku yang sebenar... aku cuba jadi diri aku yang sebenar.... dalam diri manusia kan ada yang baik dan ada yang buruk.. aku bukan mahu jadi hipokrit... aku cuma mahu jadi diri aku yang sebenar... tapi mungkin dilihat aku seorang yang hipokrit...Salahkah aku nak jadi diri aku yang sebenar? Hipokritkah aku?
Komen: 
1 comments

C.I.N.T.A

Rabu, Oktober 13, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:43 PG
C.I.N.T.A...ibarat bunga yang dibawah ini... sekali dipandang nampak indah disekelilingnya... namun hakikatnya... reput ditengah... telah layu...inilah cinta... nampak indah tapi buruk.. nampak bahagia tapi sengsara.. ada tangis dalam tawa... ada derita dalam gembira... jangan kau cuba hampirinya andai dirimu tak cukup kuat... jangan belayar di lautan ganas andai kau hanya kapal kecil yang mengikut arus... patah hati kerana impian ku sudah cukup merana... kerana impianku adalah cinta ku... belum lagi patah hati kerana cinta...



Aku sebagai sang pemerhati... suka memerhati kehidupan di sekeliling ku... betapa ramai yang kecewa kerana cinta... tak mampu lagi di bilang dengan jari...cuba lihat dibawah... mungkin tak jelas... aku ambik gambar ni dari jambatan antara midvalley dan the garden... sementara menunggu kawanku... dalam gambar ini terdapat 5 pasangan couple yang melayu.... Melayu bukankah bermakna Islam...bukan kah Islam mengharamkan couple?



Tapi kenapa mereka tetap bercouple? kata mereka itu adalah usaha untuk mencari jodoh... kawan-kawan ku... kahwin ialah ibadat... kenapa usaha nak cari jodoh itu perlu dicampur dengan yang haram... kenapa perlu tambah dosa kita yang dah sedia banyak? tak takutkah kamu akan kehidupan kedua nanti... ini kehidupan pertama... apa yang kita buat di kehidupan pertama ini adalah penentu kehidupan kita yang kedua... yang kekal abadi...

Kalau tak couple... tak dapat jodoh ker? aku akui... setiap kali ada kawan aku couple... pasti aku rasa sedih... kalau kawan aku putus... aku rasa cukup gembira... adakah bermaksud aku dengki pada kawan aku? tidak... ini sebab aku sayang saudara-saudara aku... aku tak mahu hatimu terluka... aku tak mahu kau menambah dosa... aku tak mahu maruahmu tergadai... sayang... Aku tahu... setiap hati yang bercinta pasti kan terluka...bukan senang nak ubat hati yang dilukai... mungkin taubat mampu menghapus dosa couple... tapi hati yang remuk... bagaimana mahu dirawat? yup... dekatkan diri dengan Pemilik Cinta Sempurna...

Aku lihat... ramai yang memberi hati kepada yang tidak berhak... kerana itu hatimu dilukai... jagalah hatimu agar tidak pernah dilukai... berilah hati mu pada yang sah milik mu,... selagi belum ijabmu... jangan diberikan hatimu... walaupun dia adalah tunangan mu... dia bukan lagi sah milik mu... agar senang kau putuskan pertunangan itu andai terlihat dia bukan yang terbaik untukmu... kerana andai nanti dia menjadi suami mu kamu perlu mengikut segala suruhannya... dan kamu perlukan redhanya... namun selagi pertunangan itu terjalin setialah dengan dia... kerana sebagai tunangan orang kau tak mungkin dipinang lagi... tidak boleh meminang atas pinangan orang lain...

Mahu aku tulis tentang gadis-gadis yang mudah termakan dan tertipu dengan pujuk rayu lelaki... jangan percayakan kata-kata manis lelaki tanpa apa-apa tindakan dari mereka... memang senang untuk bermain kata... tapi susah untuk mengubati hati yang terluka... andai ada mana-mana lelaki yang mengungkapkan rasa hati kepadamu... anggaplah itu hanya gurauan.. supaya hatimu tidak menaruh harapan... Anggaplah dia serius ingin memilikimu hanya jika dia mahu menghantar risikan ke rumahmu... kerana kamu milik keluarga mu... kamu bukan janda yang tidak perlu keizinan wali... ingatlah redha keluarga itu penting... jangan kamu terima suntingannya... sebelum keluarga menerimanya... tak perlu kamu setia selagi kamu bukan tunangannya... kerana kamu masih berhak memilih pada masa ini...

Banyak betul la aku cakap... aku sendiri macam mana? aduh... Alhamdulillah... setakat ini aku masih mampu menjaga hati aku agar tak dilukai... Alhamdulillah,... aku tak pernah diuji kerana cinta... andai diuji... aku pasti menangis..kerana aku tahu... aku tak tahan diuji... aku takut untuk melukai hati aku sendiri dan melukai hati orang lain... dunia terlalu singkat untuk aku mencari musuh... Ya Allah... moga aku mampu mempertahankan hati ini hanya untuk yang sah bagiku... dan moga tiada yang sudi memberikan hatinya kepada ku selain yang sah memiliki ku... kerana aku takut diuji C.I.N.T.A...
Komen: 
0 comments

Ujian... bersabarlah...

Isnin, Oktober 11, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:10 PG
biasa orang dalam usia aku ni... suka bercerita...
ujian tentang hati dan perasaan... ujian cinta...
tapi alhamdulillah... aku masih belum diuji dengan ujian cinta...
andai aku di uji tak tahu lah mampu atau tidak aku menghadapinya..

ujian aku... hanyalah sekadar ujian kehidupanaku dalam mencapai impian...
kerana benda pertama dalam hidup aku adalah impian...
kerana dalam mengejar impian... aku sanggup tinggalkan keluarga...
serta menggunakan masa dan mengabiskan duit yang aku ada...
aku sanggup berjimat dan mengikat perut hanya untuk impian aku...
benda kedua dalam hidup aku adalah keluarga aku...
dan ketiga adalah diri aku sendiri...

bercakap mengenai ujian...
ujian pertama yang aku kena tempuh... ialah perlu pindah rumah...
aduh... ingatkan sampai habis pengajian aku... aku boleh tinggal disitu...
rupanya satu sem sahaja aku dapat tinggal disitu...
aku sanggup bayar mahal kat situ sebab aku suka persekitarannya...
sayang rasanya mahu aku tinggalkan tempat itu....
tapi aku terpaksa... sebab tuan rumah terpaksa berpindah kembali kesitu..
untuk menyambung pengajiannya di UiTM....
biar sedih...aku terpaksa melangkah pergi...
moga Allah memberi tempat tinggal kepada ku seindah persekitaran itu...
moga aku tidak mabuk rindu nanti...hahahah....
kita hanya merancang Allah yang menentukan...
setakat kena pindah rumah tu...ujian kecil jer...

ujian yang lebih besar aku terima hari ni...
ujian tentang janji aku...salah aku atau biasiswa yang mungkir janji dulu..
baik aku cerita dari awal... dulu aku ambik biasiswa jpa...
tapi untuk menyambung ke peringkat master,... setahu aku jpa kena dapat 3.5.. baru boleh sambung...aku rasa aku tak mampu...
jadi aku tukar ambi biasiswa ****... kerana biasiswa itu menjanjikan aku...
untuk menaja aku menyambung pelajaran ke peringkat master dengan pngk minimum hanya 2.75... insyaAllah... aku mampu...

tapi kita hanya merancang Allah yang menentukan...
dalam tahun kedua atau ketiga pengajian aku... pihak biasiswa menukar perjanjian... mereka tak akan lagi menaja aku ke peringkat master... aku cal mereka... mereka kata... kalau nak sambung juga kena buat permohonan dan mereka tak akan taja... ok aku terima... aku berjimat dengan biasiswa yang aku ada... hanya untuk sambung master.. orang pergi shopping... aku window shopping jer... akhirnya... alhamdulillah aku dapat sambung master... dengan dapat elaun jadi GRA... tak perlu aku guna duit aku... mungkin dapat aku simpan untuk sambung PhD... tapi kalau guna pun tak cukup aku rasa.,.. hahha... elaun ni pun aku simpan juga sikit-sikit untuk menambah tabungan aku untuk sambung PhD... sekadar yang aku mampu... kalau bboleh nak cari penajaan juga la....lupa nak cakap... aku sambung master ni kira secara haram la... tapi aku ada hantar surat lapor diri dan penangguhan penempatan kepada pihak biasiswa... aku juga pernah kecewa dulu sebab tak boleh nak minta kerja atau biasiswa untuk jadi pensyarah universiti sebab terikat dengan biasiswa ni... kekadang aku juga kecewa sebab tak kekal dengan jpa dulu... rupanya asalkan pngk atas 3 dah boleh ssambung master ditaja oleh jpa...tak per la... mungkin ini jalan terbaik yang Allah sediakan untuk aku...

ok.. berbalik pada ujian yang aku terima pagi ni... aku nak tekankan dulu...kita hanya merancang Allah yang menentukan segalanya... mama aku... katanya dapat surat daripada biasiswa aku... dalam surat tu cakap... penangguhan biasiswa aku... tidak diluluskan... aku tetap perlu melapor diri bila dipanggil nanti... dia cakap... aku tak boleh sambung sebenarnya... ia ibarat aku melanggar perjanjian... mahu ku tanyakan... siapa yang langgar janji dulu... aku ambik biasiswa ni pun sebab aku nak sambung master...hati aku ibarat hancur bila menerima berita ini... mama pesan jangan sedih sangat sampai mengganggu belajar... aku cuba untuk tidak bersedih... tapi aku tak mampu tahan air mata aku untuk terus mengalir... tapi aku tak tunjuk kesedihan aku depan mak aku... aku cakap.. tak per la kalau dia nak panggil pun... aku tukar... aku sambung part time...tak perlu full time lagi... sebab aku dah dapat gaji... kalau aku dah kerja... tak perlu la elaun... kos hidupku bukan tinggi sangat pun... asal cukup untuk aku hidup... simpan untuk PhD... dan kos pendidikan aku sekarang....

aku hanya mampu berdoa... agar aku tak dipanggil selagi aku masih belajar.. tapi tempoh setahun setengah hingga 2 tahun tu agak mustahil untuk dia tak panggil langsung... kalau dia panggil pun aku mohon agar dia terima untuk aku nak habiskan belajar... tak pun... aku buat plan aku untuk sambung part time.... apa-apa pun berlaku... insyaAllah... aku takkan berhenti dari mengejar impianku... moga Allah permudahkan segala urusan ku... permudahkanlah perjuanganku kerana hanya ini jalan perjuangan yang mampu aku lakukan...

orang mesti pelikkan... kenapa aku sedih kalau aku dapat kerja... dah aku gembira kalau tak dapat kerja... habis degree ni... langsung aku tak minta kerja... orang lain sibuk nak kerja... sebabnya... aku bukan gila duit... tapi aku gila ilmu...kalau boleh aku nak sambung belajar sampai bila-bila... duit hanya alat untuk aku dapat ilmu... bagi aku ilmu bukan alat untuk dapat duit... cuma kekadang perlu guna ilmu untuk dapat duit... kerana perlukan duit untuk tambah ilmu... hahha... mesti pening orang baca... yang pasti...sepanjang aku belajar... aku hanya 'aim' impian aku... tidak terfikir untuk kerja selain dari impian aku....

yang pasti aku yakin... apapun yang bakal aku lalui...itulah jalan yang terbaik yang diciptakan untuk aku... aku hanyalah layang-layang terbang mengikut keadaan angin... cuba melawan angin agar terus terbang tinggi.... yang dikendali oleh Tuan... Tuan aku pasti tahu... jalan yang paling sesuai itu aku... sebab Dia cinta akan hambaNya... melebihi cinta ibu kepada anaknya...jadi aku usah risau... laluinya dengan penuh sabar... gantungkan sepenuh harapan kepadaNya... hanya Dia yang tahu apa yang terbuku di hati ini...dan hanya Dia yang tahu yang terbaik untuk aku....
aku akan teruskan perjuangan aku ini... InsyaAllah... hingga nyawa terpisah dari badan...jadi jangan sedih-sedih lagi... Dia sentiasa bersama aku... tak pernah tiada bila aku memerlukan....

p/s: kalau aku dapat kerja pun itu satu amanah... akan ku didik anak bangsaku... untuk jadi orang yang berilmu dan berakhlak...
Komen: 
3 comments

Salahkah aku???

Sabtu, Oktober 09, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:52 PTG
boleh tak nak luahkan hati...
tentang sedihnya perasaan ini...
semalam aku baca buku fitnah wanita sementara tunggu isyak...
masa yang singkat membuatkan aku milih tajuk...
hanya 2 bab yang sempat aku baca....
bab pertama pengenalan mengenai fitnah wanita...
fitnah wanita ibarat api... andai fitnah wanita itu api...
sudah ramai lelaki yang telah terbakar...

tapi bukan bab itu yang mahu aku utarakan...
bab yang mahu aku kongsikan disini bab mengenai...
fitnah wanita dari wanita berpendidikan tinggi...
bukan aku nak kata aku berpendidikan tinggi...
aku ni pun pendidikan setakat mana jer...
ilmu banyak lagi yang perlu ku cari...
cuma aku terasa dengan penulisannya

antaranya...
tentang wanita yang berkerja sebagai jurutera...
disitu diceritakan seolah-olah...
semua isteri yang bekerjaya... melawan cakap suami..
mahu merampas hak suami dalam rumahtangga...
mahu jadikan rumah seolah tempat kerja...
memang ada yang begitu... tapi bukan semuanya...
memang la bagus... dalam islam...
tempat perempuan dirumah.. terhindar dari fitnah...
tapi tak semua mampu lakukannya...
aku kagum dengan mereka yang berjaya...
tapi aku sendiri rasa tak mampu...salahkah aku?

tentang perempuan yang cuba menyamai lelaki...
memang salah untuk perempuan cuba menyamai lelaki...
tapi tak salahkah perempuan berkecimpung dalam bidang lelaki...
memang nampak seolah olah banyak pergaulan bebas...
tapi kat malaysia ni mana ada universiti yang tak campur lelaki perempuan...
kalau nak buat group tanpa lelaki pun pensyarah tak bagi...
bagi aku... asalkan kita tahu dan jaga batas-batasnya...
bukan sekadar tahu tapi tak amal...tak guna juga...

ni luahan terus dari hati...
rasanya tak salah aku akui... dulu antara matlamat aku masuk bidang ni...
memang nak buktikan perempuan setanding lelaki....
budak-budak... tak matang lagi... biasa la... anti lelaki sikit...
sekolah perempuan... lawannya sekolah lelaki kan...
tapi bila tahun pertama aku... ada pensyarah suka bagi nasihat masa dalam kelas...
aku sedar...sebagai perempuan aku tak boleh buat macam tu...
perempuan dan lelaki mempunyai keistimewaan tersendiri...
aku buang matlamat tu... fokus matlamat lain...
buktikan pelajar islam setanding pelajar bukan islam dalam akademik...
dan pelajar islam menepati masa dan bertanggungjawab dalam tugas...
aku melihat persekitaran ku... kebanyakan lelaki tidak boleh diharap...
banyak yang tidak menepati masa... walaupun islam mengajar kita untuk menepati masa... dengan solat pada waktunya...
ramai yang tidak bertanggung jawab dalam tugas.... hanya sekadar melepaskan batuk ditangga...atau lebih teruk lagi... melarikan diri dari tugas... walaupun bukan semua... tapi kebanyakkan lelaki islam begitu...
wahai lelaki yang baca post ni....bukan aku nak kutuk kamu...
tapi...aku bercakap sebagai saudara islam mu...
jangan keranamu orang bukan islam memandang hina agama ini...
nanti kau akan jadi pemimpin sebuah keluarga...
yang bakal melahirkan generasi islam yang akan datang...
mahukah kamu generasimu teruk hanya kerana kamu???
kalau bukan aku pelajar islam yang nak buktikan...
siapa lagi yang boleh diharap...
walaupun aku ni pun kekadang x boleh diharap juga...hehe...
bukan boleh nak ubah orang lain melainkan kita ubah diri sendiri walaupun susah...

kenapa aku terus dalam bidang ni?
kerana aku minat bidang ini... salahkah aku minat bidang yang majoritinya lelaki? aku dilahirkan dengan minat yang begitu...
setiap orang ada minat yang berbeza...
seperti juga salahkah lelaki menceburi bidang wanita seperti memasak dan kejururawatan... bukankah ada juga keistemewaan mereka memasuki bidang itu...
bagi aku tak salah... asalkan kita tak melanggar fitrah kita sebagai lelaki dan perempuan...dan menjaga adab pergaulan yang perlu dijaga...
salahkah aku???

p/s: kalau salah tolong perbetulkan...
Komen: 
0 comments

Makin

Jumaat, Oktober 08, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:38 PTG
Makin aku dekati
Terasa kau makin menjauh
Makin aku hampiri
Terasa kau makin menjarak
Makin aku realisasikan
Terasa kau hanya mimpi

Kaulah impianku
Setelah bertahun aku mengejarmu
Kini hanya beberapa tahun lagi
Tak mungkin aku tinggalkanmu
Biar terasa tak terdaya diri ini
Biar terpaksa harungi onak duri
Biar terus dilambung ombak
Akan ku cuba mencapaimu jua

Namun dalam memiliki mu
Makin aku banyak tahu
Makin aku kurang tahu
Kerana ilmu itu luas
Tak mampu aku miliki semuanya

Cita-citaku
Kau setinggi gunung everest
Kau seluas lautan pasifik
Sedangkan aku manusia biasa
Namun akan ku cuba sebaik mungkin
Untuk jadikan mu sebuah realiti
Bukan sekadar hanya fantasi

Walau kau umpama imej maya
Bila ku dekati
Ku lihat mu masih dihadapan sana
Perjalanku belum lagi tamat
Selagi belum ajal menjemputku
Selagi itu hidupku untukmu
Kerana kau adalah perjuanganku
Di medan sebuah kehidupan
Sebagai hadiah buat Cintaku
Yang terus setia mencintaiku
Dan kerana Dia memberi aku hidup
Komen: 
0 comments

Aduhaii...kerja...2

Selasa, Oktober 05, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:24 PTG
dulu sebulan 2 sebelum konvo...
banyak orang sibuk hantar surat minta kerja..
sekarang sebulan 2 selepas konvo...
banyak orang sibuk hantar surat berhenti kerja...
aku jer steady di sini...hahhaha
sebab aku belum begelar pekerja...
masih tak mampu merasa pahit maung di alam perkerjaan...

melalui situasi yang aku lihat... aku cuba menilai...
orang kata... dunia pekerjaan ni banyak cabaran...
ada orang berhenti kerja kerana telalu banyak tekanan...
ada orang berhenti kerja kerana tidak dapat banyak pengalaman...
ada orang berhenti kerja kerana susah nak daapat cuti...
ada orang berhenti kerja kerana nak sambung belajar...
dan seribu satu macam alasan lagi....
kalau aku bekerja... mampukan aku menghadapi semua cabaran ini???
atau aku juga sama seperti mereka... menghantar surat letak jawatan...

orang kata... rakyat malaysia memilih pekerjaan...
melihat secara kasar situasi ini... saya akan cakap...
yer.... mereka memang memilih...
tapi saya tak berada dalam situasi mereka...
dengan kerja yang bertimbun...
tekanan yang melampau...
gaji yang hanya cukup makan...
overtime sampai tengah malam...
hujung minggu yang terganggu lagi...
kerja pula dengan majoriti bangsa asing...
(susah tau nak berkomunikasi... macam ayam dan itik)
dah la study dulu pun susah...kerja pun susah...
mungkin betul tindakan mereka untuk meletak jawatan...

ada yang berhenti untuk sambung belajar...
untuk mendapat kerjaya yang lebih terjamin...
ada berhenti untuk kerja ditempat lain...
untuk mencari pengalaman kerja yang lebih luas...
tidak salah tindakan mereka..
asal mereka tidak membuat perkara sia-sia...
kawan-kawanku... apa kata korang buka syarikat beramai-ramai...
haha... tak payah kerja bawah orang... jadi kuli orang...
jadi bos dan boleh buat peraturan sesuka hati korang...
apapun aku ucapkan selamat berjaya untuk korang...hehe...
Komen: 
0 comments

Jodoh dulu... Jodoh kini...

Ahad, Oktober 03, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:33 PTG
orang dulu-dulu dapat jodoh dari ibubapa yang jodohkan ataupun orang tengah yang bantu...tapi ada juga yang berkapel dan bercinta... tu pun secara senyap... guna botol dan surat... tu pun secara rahsia... kalau mak ayah tahu ada la yang nak kena balun...tapi aku rasa hanya segelintir yang bercinta sebelum berkahwin...

orang kini...sebelum kawin kawan dulu 5 tahun.. bercinta dulu 2 tahun... tapi kahwin sebulan lepas tu cerai...ahhh... aku ni mereka-reka sahaja... yang pasti orang sekarang... majoritinya bercinta sebelum berkahwin...ibubapa pun dah tak kisah anak-anak nak buat balik pasangan ke rumah... orang tak pernah bercinta dan berkapel tu pula di kira pelik zaman sekarang ni... huhu...bak kata orang tak kenal macam mana nak cinta...

kalau orang dulu.... nak kawin suruh lelaki suruh mak dia pergi risik perempuan tu... tapi orang sekarang... lelaki tu lamar si anak perempuan... dan si anak terus setuju... seolah-olah si anak perempuan tu sebatang kara yang tak ada wali...gadis yang tak punya pemilik...kalau mak ayah tak bagi.... kawin lari....kemana hilangnya rasa hormat pada mak ayah yang besarkan kita sebelum ni? aku pelik betul la...

ahhh... boring la bab cinta ni... aku nak tulis kat sini pasal memilih calon pula...lelaki sekarang... suka pilih perempuan cantik.... perempuan pula suka memilih lelaki kaya.... dah tak kira tua kerepot ker... asal kewangan stabil... harga barang sekarang kan naik... hahah... dunia-dunia... kalau perempuan tu kena asid.... sekejap jer hilang kecantikannya... kalau lelaki tu jatuh bankrupt.... hilang segala harta kekayaannya...

aku nak tulis kisah seorang perempuan yang aku sangat kagumi... dia mengenali suaminya apabila dijodohkan dengan orang tengah... tiada cinta sebelum perkahwinan mereka.... dia menerima lelaki itu hanya kerana agamanya... bukan kerana harta, rupa atau keturunan... pada masa dia buat keputusan untuk menerima lelaki itu.... yang dia tahu...lelaki itu tak punya harta..tak punya pekerjaan tetap... hanya buat kerja kampung... lelaki itu anak yatim piatu...hanya punya kakak yang membesarkannya... bukan dari keturunan yang hebat-hebat...hanya budak kampung yang miskin sahaja...soal rupa... lelaki tu hanya kurus kering....maklumlah miskin hidup hanya kais pagi makan pagi... kais petang makan petang...kira bagi perempuan tu... dia bukan lelaki yang kacak la...

tapi kenapa perempuan itu tetap menerima lelaki itu... kerana lelaki itu bukan budak kampung biasa yang biasa lepak-lepak di kedai kopi... lelaki ni kiranya budak masjid la...masuk waktu dia pergi surau... waktunya biasa digunakan untuk kerja-kerja berfaedah...dan lelaki ini lebih muda berbanding perempuan itu... aku kagum dengan cara perempuan itu memilih calon suaminya... masih ada lagikah perempuan sekarang yang begitu? aku pula macam mana? mampukah aku meletakkan agama sebagai satu-satunya criteria pemilihan seperti perempuan itu?

adakah bahagia kehidupan perempuan itu? apa yang aku lihat mereka bahagia la... bersama susah dan senang... perempuan tu ada pendapatan tetap... jadi tak adalah susah sangat nak sara keluarga... kalau lelaki tu ada duit... dia bagi jer semua duit tu pada isterinya... masa perempuan tu pergi kerja... lelaki tu tolong jaga dan masakkan untuk anak-anak.... maklumlah lelaki tu tak ada waktu kerja tetap... jadi senanglah urusan rumah tangga dilakukan...kini kemana sahaja mereka pergi pasti bersama... walaupun hanya kebelakang rumah...oohhh... bahagianya aku melihat mereka...
oh... bahagianya perempuan itu mendapat lelaki tu... dan betapa bahagia lelaki itu mendapat perempuan itu... aku tumpang gembira...hahaha...

seterusnya... aku nak kongsi pendapat... pasal satu lagi cara orang dapat jodoh iaitu melalui kahwin paksa... hehe... kalau orang sekarang... mesti ramai yang gerun bila disuruh kahwin paksa.. tambah-tambah yang dah ada pasangan sendiri... lain pula pandangan dari aku... kalau aku kena kahwin paksa... aku memang bahagia... hahahah.. tapi dengan syarat aku kena kawin paksa oleh mak bapak aku... bukan orang lain yang paksa...huhu... kenapa?

mari aku jelaskan.... mak bapak aku adalah orang yang paling rapat dengan aku sejak dari aku kecil sampai besar ni... kompem-kompem la dalam banyak-banyak manusia kat dalam dunia ni... mereka yang paling kenal dan faham aku... terutama mak aku... so dia tahu la macam mana test lelaki idaman aku,...hahahah...dan aku yakin mak bapak aku mesti bagi calon yang terbaik untuk aku... sebab mesti diorang nak anak diorang dapat yang terbaik dan bahagiakan? sebab aku benar-benar kenal mak bapak aku... mereka tak mungkin persiakan aku... jadi kalau diorang bagi aku calon untuk kawin paksa... apa lagi... aku ngap jer...hahhaa... lagipun... kompem-kompem la calon tu memenuhi kriteria-kriteria menantu idaman mereka... jadi tak payah aku susah-susah nak cari...heheh...tapi ada syarat satu lagi la nak tambat... aku jer kena kawin paksa.... calon tu tak kena paksa...kalau dia kena paksa juga... adeh la...kalau dia dah ada calon sendiri sebenarnya... tak pasal-pasal aku dipersalahkan...

best apa kena kawin paksa... kita tak kenal orang tu.. suprise and adventure.... hahahah... aku dah bengong ni... banyak pulak yang aku merepek dalam tajuk ni... ok la.. nak cuci otak dulu... apapun yang baik jadikan pedoman... yang buruk jadikan pengajaran...
Komen: 
0 comments