Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Tanggungjawab di Rumah

Khamis, Oktober 28, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:20 PTG
Oleh kerana itu kita melihat, pada hari pertama ketika Rasulullah SAW datang berkunjung ke rumah Sayyidah Fatimah az-Zahra as untuk mengucap selamat. Rasulullah SAW membahagi pekerjaan di antara Sayyidah Fatimah az-Zahra dengan Imam Ali. Rasulullah SAW berkata:

"Zahra sayang, pekerjaan di dalam rumah, seperti masak roti, menggiling gandum, menjaga kebersihan rumah, mengurus anak dan lain sebagainya dikerjakan olehmu. Adapun pekerjaan menyediakan kayu bakar, menimba air, menyediakan keperluan rumah, dan lain sebagainya dikerjakan oleh Ali."

Kemudian Sayyidah Fatimah az-Zahra as mengucapkan kata-kata yang harus menjadikan tuntutan bagi seluruh wanita Mukmin:

"Tidak ada yang mengetahui kecuali Allah, betapa bahagianya saya dengan pembahagian ini"

Cuba kita lihat adilnya kekasihNya dalam pembahagian tugas di rumah... tugas dibahagi sama rata... Walaupun lelaki perlu bekerja mencari rezeki... tapi mereka tak lepas dari tanggungjawab dirumah... Bayangkan di negara mekah yang mempunyai kawasan seperti gurun... saya rasakan tugas yang diberikan kepada Ali as itu begitu sukar... bukan senang nak dapat air dan kayu kayan di kawasan gurun... kalau ada pun mesti la agak jauh... tapi ini hanyalah jangkaan saya menggunakan akal... tak tahu la keadaan sebenar....

Teliti balik tugas itu zaman sekarang ni... air dah tak perlu diangkut... hanya bayar bil jer... kalau jimat duduk kat selangor ni... bil pun tak perlu dibayar... kayu bakar? kalau nak masak hari-hari kat rumah sekarang... dah pakai dapur gas tak pun dapur elektrik... murah jer gasnya... dalam 20 lebih sebulan... kalau yang gaji 100 sehari tu... gaji untuk 2 jam jer dah cukup untuk bayar gas... begitu senang yer kalau lelaki nak menjalankan tugas yang diberikan kepada Ali as satu kertika dulu...

Tugas perempuan pulak... memang la lebih mudah dengan adanya teknologi seperti mesin basuh... beras pun dah siap proses... tak perlu giling gandum seperti Fatimah as... rumah pun boleh vacum jer... tapi teknologi hanya dapat bantu sikit... tak banyak pun... banyak lagi tugas yang perlu dilakukan... lain la kalau ada robot pembantu rumah...(bila la nak wujud)...

perhatikan tugas perempuan dan lelaki sekarang... bukan kah tugas perempuan sekarang lebih sukar? adilkah begitu? memang la... kena ikhlas dalam melakukan tugas... yang saya mahu persoalkan adalah soal keadilan...
boleh kita sama-sama fikir macam mana nak adil? satu sahaja jalan penyelesaiannya... lelaki kena bantu perempuan buat kerja rumah la... jangan bagi perempuan buat sorang-sorang kerja rumah... jadi tugas apa yang patut dipegang lelaki menggantikan tugas angkut air dan cari kayu bakar? Mari sama-sama kita fikirkan...
Komen: