Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Gila Kerja

Isnin, Disember 24, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:00 PTG
Workaholic atau orang panggil gila kerja adalah gelaran yang digunakan untuk orang yang sangat suka bekerja.... tidak kira hari cuti atau memang hari kerja... tiap2 hari adalah hari bekerja untuknya... saya mungkin masuk dalam golongan ini... mungkin kerana untuk menebus kekecewaan saya dalam menggapai impian saya....

apa yang nak saya bincangkan di sini adalah kenapa kebanyakkan orang yang workaholic adalah orang yang tidak beragama islam... kalau orang islam pun yang tak berpegang teguh kepada ajaran islam... sedangkan islam mengajar kita untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh... bukan sekadar melepaskan batuk di tangga....

perkara ini saya dapat lihat sejak saya berada di universiti lagi... kalau ada apa2 projek berkumpulan... yang banyak buat kerja adalah orang yang bukan islam... yang islam bagi kerja sikit pun tak tentu boleh siap... datang meeting pun lambat... memang susah untuk mencari orang islam yang komited dengan tugas yang dilaksanakan... begitu juga lah apabila saya masuk ke alam pekerjaan....

cuba tengok yang kerja kerajaan... siapa yang banyak goyang kaki... ada banyak mana orang islam yang sanggup datang kerja hujung minggu tanpa boleh menuntut elaun kerja lebih masa... siapa yang paling lambat menghantar tugas yang perlu dihantar? siapa yang paling banyak mengular di waktu kerja.... siapa lagi jawapannya kalau bukan orang islam..... mana orang bukan islam tidak memandang rendah kepada orang islam...

Mana  sifat amanah yang islam ajarkan? Mana sifat menepati masa yang islam terapkan? Nilai sendiri.... halalkah gaji yang kita dapat itu kalau kita hanya kerja sambil lewa... ingat... kerja itu satu ibadah... bukan sekadar mengejar duit... tapi ia juga bekalan di akhirat sana... Kita perlu bekerja bersungguh-sungguh dan menghasilkan kerja yang bermutu tinggi... barulah orang bukan islam pun respek kita... anda tak percaya? buatlah dulu... anda akan nampak hasilnya nanti....
Komen: 
0 comments

Solat Tiang Rumah Tangga

Sabtu, Disember 22, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:45 PTG
Huish... dah berbicara pasal rumah tangga... dah nak kawin ker? insyaAllah kalau dah jumpa jodoh... haha... baru2 ni... saya ada pergi kursus kawin... senang nanti jumpa calon.. terus boleh pergi isi borang  kawin dan cek HIV... hajat di hati nak cari juga calon semasa kursus kawin... tapi almaklumlah... orang yang pergi kursus kawin tu majoritinya yang dah berpunya.... tangkapan tak berjaya lah jawabnya...

Ok... masa kursus kawin tu penceramah agak terbuka la berbicara benda-benda yang boleh dianggap lucah... tapi yang saya peliknya... perempuan dengan selambanya ketawa apabila unsur lucah di timbulkan... mana hilangnya malu seorang perempuan... kalau orang zaman dulu2... rasanya sekadar senyum tersipu2 malu... ni tidak... perempuan zaman sekarang ketawa berdekah2... sama naik dengan lelaki...

Berbalik kepada tajuk asal... isu solat... masa saya menghadirkan diri untuk kursus tu... saya rasa lebih daripada 80% lelaki yang hadir kursus tersebut tak solat... hanya 10% lebih jer yang nampak solat di surau yang disediakan... jadi macam mana nak didik isteri kalau diri sendiri pun tak terdidik...

Kita sedia tahu... isu cerai sekarang amat  membimbangkan... kawin sekejap dah nak bercerai... kenapa semua ini terjadi... pada hemah saya... semuanya berpunca dari solat... solat bukan sahaja tiang kepada agama... tapi juga tiang kepada rumah tangga yang utuh... kerana solat membentuk manusia jadi seorang yang baik dari segenap sudut kehidupan....

Bila pasangan tersebut solat... lelaki bukan sahaja boleh jadi ketua keluarga... tetapi imam ketika solat... kalau dalam solat isteri boleh mengikut di belakang suami... takkan di dalam kehidupan isteri tak mampu... sedangkan dia dah berlatih dalam solat... pasangan yang tidak solat juga akan melahirkan generasi yang tak solat... ini akan membuatkan bertambah ramai umat islam yang islam hanya pada nama tapi tak menyempurnakan rukun islam... ibubapa saya sangat menekankan tentang solat... kerana solat itu sangat penting untuk melahirkan induvidu muslim yang berjaya dunia dan akhirat... cuba lihat hari ini kerosakan yang berlaku dalam masyarakat adalah dilakukan oleh orang yang tidak menyempurnakan rukun islam yang ke dua iaitu solat...namun saya kesal kerana solat tidak diberi penekanan yang mendalam dalam kursus perkahwinan... tanggungjawab suami isteri juga tidak dihuraikan secara terperinci....

Saya harap korikulum kursus perkahwinan akan ditambah baik lagi... dengan menggalakkan peserta solat berjemaah semasa kursus... dan saya rasa kursus tu terlalu singkat untuk kita mempelajari semua ilmu rumah tangga dengan berkesan... kalau boleh buat 2 hari satu malam pun ok... siap dengan qiamulalai sekali... dan mewajibkan solat secara berjemaah... mungkin ini akan membantu setiap pasangan lebih mengenali pasangan masing2....
Komen: 
0 comments

Dilema Si Bongsu

Sabtu, Disember 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:35 PTG
Kepulangan aku masa raya haji hari tu ke kampung halaman menyebabkan aku terfikirs sesuatu... kalau aku kawin nanti apa akan jadi... siapa nak tolong mak ayah aku?.. kenapa aku cakap begini?... aku balik raya awal beberapa hari sebelum raya... kakak2 aku masih belum balik lagi... malam masa aku pulang dari airport mak ayah aku dah list apa yang aku kena buat esoknya...

Ayah cakap nak tukar pam air.... mak cakap nak buat popia... ayah cakap nak tukar paip air... mak cakap nak bank in kan duit ansuran kereta... dan apa lagi tugas... aku tak ingat la... 2-2 mak ayah aku berebut aku untuk buat kerja...mula2 tukar paip dulu... lepas tu buat popia... lepas tu tukar pam air... hmmm... almaklumlah anak jantan sorang ... aik...jantan ker betina? dua-dua boleh jadi...haha...

Tiap kali nak bank in duit kereta... mesti mak aku tunggu aku balik... begitu juga ayah aku kalau nak buat kerja berat... tunggu aku balik... sebab ayah aku bukan boleh buat kerja berat sangat... handphone mak aku rosak pun tunggu aku balik dulu sebelum beli handphone baru... bukan  sebab tunggu duit aku... mak aku bayar sendiri.... sebab kalau beli handphone baru... aku kena ajar dulu cara nak guna... jadi time aku cuti la...

nasib baik la... aku ni walaupun duduk jauh.... tapi selalu balik...5 kali setahun... balik pula paling sekejap 1/2 minggu... biar berbaloi sikit tiket mahal... aku fikir balik... kalau aku kawin nanti... siapa nak tolong buat benda tu semua untuk mak ayah aku? boleh ker aku balik 5 kali setahun lagi ke rumah mak ayah aku kalau aku kawin? nanti siapa nak jaga mak ayah aku kat kampung... nak harapkan kakak2 aku.. kakak sulung kerja swasta... macam mana nak pindah balik kelantan... kakak tengah suaminya pula kerja swasta... tak boleh pindah balik kampung juga... yang tinggal hanya aku... si anak bongsu... harapan terakhir keluarga...

masa bulan disember.... aku ada beli tiket promo bawa mak ayah aku untuk ke tempat aku... tapi tak sempat beli... tiket ke tempat aku yang murah dah habis... jadi kami melancong ke KL jer... gembira nampak mak ayah aku jalan2 di selangor dan KL bersama kakak2 aku... aku juga tumpang gembira... ayah aku kata.. kalau ada tiket murah lagi boleh pergi lagi... kakak-kakak aku pun gembira... aku rancang nak buat trip naik kereta pula akhir tahun depan....sebab tengah tahun depan dah ada trip untuk mereka ke tempat aku...

Kalau aku dah kawin nanti boleh  jalan ker trip2 tersebut... masih bolehkah aku untuk menggembirakan hati mak ayah aku seperti mana mereka menggembirakan hati aku dahulu? tak nak kawin lagi... risau juga... tak ada orang nak jaga aku nanti... dan aku tak nak kawin berwakilkan wali hakin kalau ayah aku dah mati... mak ayah aku pun risau selagi tak ada orang jaga aku.... tapi kalau aku dah kawin... nanti siapa nak jaga mak ayah aku? Moga suami aku nanti yang memahami diri yang yang dalam dilema....
Komen: 
2 comments