Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Buka Bengkel Kereta

Rabu, April 06, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:35 PTG
Aku nak cerita impian baru aku... moga ia jadi kenyataan... dulu aku fikir aku nak buka kilang robot... tapi memandangkan kalau nak buka kilang tu modal tinggi... aku rasa aku tak mampu... lagipun aku nak buat robot pembantu rumah... nanti kesian pembantu rumah hilang pekerjaan.... jadi aku bekukan dulu impian tu... tapi bukan batalkan... cuma tangguh kan...

aku dapat idea baru untuk impian aku... perniagaan bukan semata mata untuk keuntungan... tapi tujuan utama untuk membantu masyarakat sekeliling... kalau duit banyak kat dunia simpan saja buat apa? tapi kalau berbudi insyaAllah jadi pelaburan untuk kehidupan kedua... apa impian aku tu? impian sekarang... nanti aku dah balik kampung... dah pakar pasal servis kereta... aku nak buka pusat servis... pusat servis yang murah... ambik untung sikit2 jer... yang penting dapat bantu masyarakat yang berpendapatan rendah nak servis kenderaan mereka...

pekerja pusat servis tu aku nak ambik budak2 yang tak ada kerja... aku nak latih dia... biar pandai servis kereta... untung aku ambik sikit... jadi gaji mereka sikit la... tak apa... yang penting bukan duit tapi ilmu... tapi sambil bagi ilmu... laih dia cara perniagaan dan akhlak yang baik... ikut cara Nabi Muhammad s.a.w berniaga...bila dah pandai... dia boleh buka kedai sendiri... tak pun aku boleh buka pusat servis francise... biasa orang buat makanan jer francise... yang penting aku dapat tolong masyarakat... bukan perniagaan sekadar kaut untung tanpa manfaat untuk masyarakat....

impian aku untuk masa terdekat... nak belajar betul2 ilmu servis kenderaan ni... biar belajar bersama pelajar pun... asalkan aku dapat ilmu tu... belajar sambil mengajar... untuk dapat ilmu kita tak boleh malu untuk belajar dan bertanya dengan sesiapa pun... tugas seorang pengajar sekarang bukan sekadar memberi ilmu... tapi membentuk akhlak pelajar... almaklumlah akhlak pelajar sekarang semakin teruk... ilmu tanpa akhlak yang baik... nanti ilmu tu disalah guna...

Moga fantasiku menjadi sebuah realiti... amin... Ya Allah permudahkan lah segala urusan ku...
Komen: