Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kenapa Perempuan dipersoalkan?

Ahad, April 10, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:19 PG
maaf... mungkin akhir akhir ini aku selalu meluah rasa disini... aku nak meluah rasa di facebook dan ym... takut nanti ada yang terasa... aku bukan apa cuma hipokrit...hahaha... senang disini tiada yang mengenali aku dalam dunia realitiku...

aku tertanya tanya... kenapa untuk perempuan banyak yang tidak boleh berbanding lelaki... kenapa kalau perempuan buat itu ini semua orang nak umpat... tapi kalau lelaki buat ok saja... tak pakai handbag pun salah... pakai beg galas pun salah... sendawa kuat pun salah... tak pandai masak pun tak boleh... tak suka kemas rumah pun tak boleh... duduk kaki menyilang pun tak boleh... merempit tengah malam apa lagi la... comfirm tak boleh... semua benda tak boleh... hidup tak bebas... macam la perempuan ni dijadikan sebagai hamba untuk lelaki... aku benci...

aku pakai beg pikul pun orang kata tak sesuai untuk perempuan... hey... lelaki pakai tak apa? bagi alasan dia la nak tegur tu... jangan bercakap tanpa berfikir... tu nasib baik saya pakai beg galas biasa... kalau saya pakai beg doraemon... tak tahu la apa diorang nak kata... aku pakai beg doraemon baru tahu... orang tak pakai handbeg pun nak susah... weh sekarang musim meragut... buat apa letak diri dalam risiko... pakai beg galas la selamat... orang susah nak ragut,...kalau aku kena ragut... sampai mati sape nak tanggung??? ikut suka aku la nak pakai apa... biar macam student pun... dah awet muda nak buat macam mana... jangan la jeles....

apa masalah dengan korang ni... nak tegur aku tegur la depan2.. ni guna kawan aku lagi... kesian ni... dia dah puas tegur aku... dah aku tak nak dengar... ikut suka aku la... aku ni merdeka... bukan hamba korang nak ikut korang kata apa... mak ayah aku sendiri pun kekadang aku tak ikut... ini pulak korang yang entah sape... ikut suka aku la aku nak pakai apa... nak pakai macam mana... nak selekeh ker... nak nampak buruk ker... nak nampak comot ker... nak nampak pelik ker... itu aku punya suka... keselesaan aku... style aku... aku bebas memilih penampilan aku sendiri... korang nak tengok aku dengan personaliti bergaya, feminim... untuk apa? korang nak bergaya bergaya la... ada aku kisah...

kata aku tak ikut fesyen... aku bukan tak reti fesyen atau bergaya... tapi aku tak nak... macam aku cakap sebelum ni... buat apa bergaya depan lelaki jalanan? buat tambah dosa jer... buat apa beli pakaian berfesyen... sekejap tukar... membazir duit jer... baik beli buku... dapat juga tambah ilmu... setiap orang ada taste shopping berbeza... korang suka habiskan duit beli pakaian berfesyen... beli la... aku tak larang... tapi jangan la paksa aku beli juga... manusia tak semuanya sama... ada citarasa berbeza...
kalau nak kata aku kolot kata la... aku tak kisah... asal aku boleh hidup bebas dengan cara aku sendiri...

ni baru aku nak mempertahankan kebebasan aku dalam gaya aku sendiri... tu pun dah perit macam mana orang yang mempertahankan tudung labuh dan pemakaian purdah... mesti lagi hebat dugaannya... kenapa orang nak sibuk pasal kita... ikut suka kita la nak buat apa nak pakai apa... bukan buat benda dosa pun... tapi bila orang buat benda dosa tak berani pulak korang nak tegur...

ahhhh... aku nak jadi student... masa aku jadi student tak ada orang pun nak kisah pasal aku pakai pakaian kesukaan aku baju kurung, seluar track dan kasut sport... masuk bengkel dan lab pakai baju kurung... sendawa kuat kuat... merempit tengah malam... ada orang kisah... biarkan aku dengan hidup aku sendiri... rasa macam nak cepat2 buka bengkel sendiri... kerja sendiri... masuk bawah kereta pakai baju kurung pun orang tak boleh nak marah... sebab itu bengkel aku....hahhaha...

fikir positif la pulak... asyik negatif jer... ok la... kalau aku tukar imej pun demi menjaga persahabatan aku dengan kawan aku... aku tak nak korang libatkan dia dan malukan dia... korang punya pasal la... pergi tegur aku melalui kawan aku... tak pasal2 dia yang kena... kalau tak aku sembur korang jer senang... fikir positif.... korang nak tengok aku tak nampak pelik... tak nak orang mengata aku... aku pun kena la jaga.. supaya korang pun tak perlu menambah dosa untuk mengata aku....kan..kan...kan...

lagipun aku sebagai sorang muslimah... kena jaga imej muslimah yang lain... (muslimah la konon,.. macam terlebih perasan jer ayat ni)...kalau aku pakai tudung nampak buruk... nanti orang cakap kalau pakai tudung nanti nampak buruk... kalau aku pakai tudung nampak elok... nanti orang tertarik nak pakai tudung...hahaha...kalau orang tengok pakaian menutup aurat ni nampak selekeh... kolot... nanti orang takut nak menutup aurat kerana takut nampak selekeh dan kolot....tapi bergaya pun biar berpada pada... jangan sampai pakai pembalut nangka...tu bukan menutup aurat namanya... tapi menutup kulit....cukuplah sekadar nampak kemas...hahahha... tapi ingat... menutup aurat bukan untuk bergaya... tapi untuk menurut perintah Allah... kerana Allah... ingatlah dirimu sangat berharga... bukan sekadar perhiasan murahan....
Komen: