Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Cerita Si Yatim Piatu

Ahad, Ogos 14, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:58 PG
Aku nak cerita satu kisah... kisah pelajar aku... bukan kisah panjang cuma kisah pendek buat pedoman kita semua... sebagai seorang pendidik aku ditugaskan untuk menjaga satu kelas... pelajar kelas tu senang aku panggil anak2 aku... walaupun aku anggap mereka macam adik2 aku... aku muda lagi la nak ada anak yang dah lepas SPM...hahahha...

salah seorang anak aku ni dari sabah... dia minta tukar ke sabah sebab masalah kewangan... maklum lah tiket kapal terbang dah berapa kan? walaupun negeri sebelah... kalau kat semenanjung lain la kiranya... ada pengangkutan lain... anak aku ni senang aku namakan dia M... masa minta tukar M cakap la dia ni baru kematian mak ayah sebelum datang ke sini... aku nak tanya lebih-lebih aku tak berani takut buat dia sedih.. kang tak pepasal aku pula yang menangis kat depan dia susah... aku ni kekadang lembut juga hati walaupun ganas...haha..

yang pasti disebabkan ketiadaan punca pendapatan utama keluarga iaitu mak ayah dia... abang dia la yang terpaksa sara keluarga... abang dia pula baru jer kerja ...pendapatan pun tak stabil lagi... tapi dia bukan anak yang atas2... anak bongsu ker kedua last... dah ramai la kakak2 dan abang2 dia yang dah kerja...jadi aku bajet tak der la teruk sangat masalah kewangan dia... sampai lah suatu hari...

datang penolong dan ketua kelas yang aku jaga tu... diorang cakap diorang kutip duit untuk M... sebab M tak mampu nak beli peralatan belajar... diorang serahkan satu sampul berisi duit... RM120 lebih... wah... mereka mampu mengumpul begitu banyak duit dalam semua orang dalam kesempitan duit sebab PTPTN tak masuk lagi... aku  kagum dengan keprihatinan  mereka terhadap kawan mereka... aku malu sendiri sebab aku kurang ambil peduli masalah mereka... kalau diorang tak buat macam tu... apalah nasib M...

dah tahu pasal masalah kewangan M ada kawan sekerja aku cadangkan minta bantuan kewangan dengan pihak HEP... alhamdulillah... dengan pertolongan Allah... aku berjaya mendapatkan bantuan kewangan tersebut untuk M sebanyak RM300. Moga duit tu M dapat gunakan sebaiknya...dan moga duit tu berguna untuk M...

aku nak cerita pasal M sikit... M ni seorang budak yang peramah... ceria...periang... suka tersenyum...sebab tu dia ramai kawan... dia pun jenis yang hormat orang tua... masa aku duk sibuk buat permohonan untuk duit HEP tu... aku panggil M pergi pejabat... M datang dengan senaskhah al-Quran... aku meminta M menunggu aku siap menaip surat untuk ditandatanganinya... sementara aku menaip tu... dia baca al-Quran kat dalam pejabat tu... aku rasa terharu sangat... biarpun mak ayah dia dah pergi... beruntung sangat mereka meninggalkan seorang anak yang soleh... biarpun mereka hanya ada masa 17 tahun untuk mendidik M... tapi mereka gunakan sebaiknya masa itu untuk mendidik M menjadi anak yang soleh... menjadi  pelaburan terbesar mereka walaupun mereka dah meninggalkan dunia ini...kalau aku boleh jadi anak yang solehah macam dia kan bagus... ataupun aku dikurniakan anak macam dia nanti....

aku juga kagum dengan abang M... sanggup susah payah tanggung adik belajar...  biarpun itu memang tanggungjawabnya... kalau abang yang tak bertanggung jawab... mesti suruh adik mereka berhenti belajar... spm pun dah lepas... inilah bukti kejayaan ibubapa M dalam mendidik anak anak mereka... adik beradik saling bantu membantu dalam kehidupan di dunia ni...
Komen: 
0 comments

Best Jadi Pendidik

Sabtu, Ogos 06, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 7:54 PTG
Pendidik... mungkin pada orang lain kelas dia lagi rendah berbanding jurutera... menjadi pendidik adalah cita-cita kedua saya selepas menjadi pereka cipta/penyelidik... dulu saya nak jadi pendidik sebab saya nak dapat dana untuk jadi penyelidik... dari saya darjah satu lagi saya menyimpan impian itu...Alhamdulillah.. segala impian saya menjadi realiti walaupun sekarang belum 100% tapi kebanyakkannya telah saya perolehi...

Walaupun saya dibesarkan oleh seorang pendidik...  tapi saya dan adik beradik saya kurang berminat dengan dunia pendidikan... mungkin kerana kami tak biasa bergaul... kami lebih selesa bekerja dengan mesin berbanding manusia... Tapi akhirnya saya dan kakak tengah telah tersadai dalam dunia pendidikan... bukan kerana kami tidak mendapat tempat di dunia pekerjaan untuk menjadi jurutera... tapi  kerana ....kakak tengah saya telah mengikut nasihat ayah saya untuk menjadi pendidik... saya pula perlu menunaikan janji yang termetrai dalam biasiswa saya...

Pendidik bukan satu pekerjaan yang glamour... bukan juga satu pekerjaan yang mampu mendapat gaji mewah... bukan juga satu pekerjaan yang senang... tapi pendidik adalah satu pekerjaan yang memberi kepuasan maksimum dalam medan memberi dan berkongsi... kalau anda kejar glamour, kalau anda kejar pendapatan lumayan... kalau anda kejar kerja yang mudah... jangan sesekali cuba melangkah kedalam bidang ini... kerana pekerjaan ini memerlukan kesanggupan anda melakukan pengorbanan dengan ikhlas...

berada dalam medan ilmu adalah satu kebahagiaan... tambahan pula kita mampu berkongsi ilmu dan pengalaman dengan orang lain... setiap hari menghadiri majlis ilmu biarpun kita sebagai seorang pengajar atau pelajar mampu menambahkan ilmu yang kita ada... makin kita banyak ilmu makin kita kenal tuhan... berada dalam budaya ilmu itu sangat mengembirakan bagi pencinta dan pencari ilmu... kehausan ilmu tak akan pernah hilang... biar diteguk bergelen ilmu...kerana lautan ilmu itu sangat luas... bagi pencinta ilmu... ilmu ibarat air laut... makin ditelan makin terasa haus... makin banyak kita belajar makin banyak kita rasa nak tahu...

kenapa saya ada katakan sebentar tadi... pendidik perlu sanggup melakukan pengorbanan yang ikhlas... tugas pendidik bukan sekadar mengajar... tapi jauh lebih banyak dari itu... persediaan untuk mengajar memerlukan masa yang cukup banyak untuk belajar terlebuh dahulu... pendidik mempunyai banyak kerja lain seperti kerja pengkeranian dan entah apa2 yang langsung tak bersangkut paut dalam tugas mendidik...  bersedialah menhadapi tugas yang bertimbun dan bersedialah untuk buat overtime tanpa gaji atau apa apa ganjaran sekali pun... lakukan tugas ini hanya kerana Allah... ingatlah ini tugas mulia untuk mendidik anak bangsa....

Disamping mampu berkongsi ilmu... kita juga mampu berkongsi nasihat... mendidik anak remaja berakhlak mulia... dengan itu kita juga perlu berakhlak mulia... kerana pendidik dihormati oleh pelajar.. pendidik perlu menunjukkan contoh terbaik kepada pelajar... pendidik juga boleh membantu pelajar yang ada masalah... bukan sekadar memarahi pelajar yang bermasalah... selami hati mereka... bukan membesarkan pemberontakan mereka menjadi amukan... menjadi pendidik membuka ruang untuk kita membantu insan lain... bila jadi pendidik ni... llihat pelajar dari keluarga berpendapatan rendah... biarpun gaji ibubapa mereka sikit... tapi ibubapa mereka sanggup berkorban demi melihat kejayaan anak2...

Menjadi pendidik bukan sekadar mampu menyedarkan kita masih ramai yang lebih susah dari kita... bersyukurlah dengan apa yang kita ada... menjadi pendidik juga memdidik kesabaran kita bila pelajar tak dengar cakap kita.. macam mana kita nak tarik minat mereka dan bersabar dengan kerenah mereka... Sejak jadi pendidik... aku dapat lihat pelbagai masalah dalam remaja kita... Kita dapat mengenali mereka dengan
lebih mendalam...dan cuba membantu mereka supaya tidak tewas dengan fatamorgana dunia...insyaAllah...

dan yang terakhir... menjadi pendidik menyedarkan kita tentang pengorbanan orang yang telah mendidik kita... betapa payahnya mendidik seorang manusia untuk berjaya... betapa banyak benda yang perlu dikorbankan... dulu sibuk malas belajar... sedangkan pendidik kita sibuk mahu mendidik... dulu exam pakai jawab jer soalan... tak tahu betapa susahnya pendidik kita membuat soalan... terima kasih semua pendidik... tanpa pendidik siapa lah kami pada hari ini... mungkin seorang yang buta huruf atau seorang sampah masyarakat yang gagal....Pengorbanan dan titik peluh anda selama mendidik saya amat saya hargai...
Komen: 
0 comments

Bodoh Punya Tahajjud Cinta

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:56 PTG
Kenapa aku kata macam tu? sebab aku geram sangat.... setiap minggu tengok pasti ada je yang tak berkenan dihati.... minggu pertama tengok... si fauziah gaus... pakai purdah... tapi naik unta pakai lagging... adoi... tambah lagi... duk berjalan berdua-duaan dengan pak we dia kat padang pasir... ker memang keadaan begitu pelajar disana?? aku tak tahu la... kalau macam tu teruk pemuda dan pemudi harapan kita... apa nak jadi dengan masyarakat kita di masa depan.... tak tambah lagi yang dia membiarkan pak we dia buka dia punya purdah... lepas tu tatap muka dia lama2 dan pegang tangan dia... biarpun tangannya mempunyai sarung.... memalukan kaum sungguh la... nasib baik aku tak pakai purdah...haha... ni boleh merosakkan imej orang yang berpurdah... tak ada malu langsung dalam diri seorang perempuan... buat aku ingat fenomena yang aku tengok di univesiti... pelajar bertudung labuh... duk tergedik naik motor dengan jantan konon pergi belajar bersama padahal fakulti berlainan... letak fail kat tengah untuk mengelakkan lelaki terasa dia punya spring...hahahhaa... tak malu ker lelaki senang angkut anda ke sana kesini... ye lah... dapat bakal engineer... dia pula hot bakal ustazah la kut... kalau bakal ustazah macam ni la perangai... macam mana nak bentuk akhlak pelajar yang baik nanti? padan la masyarakat kita makin punah...

masuk pula bab si anak orang kaya tu... fazura ker nama apa entah... dalam citer tahajjud cinta tu nama citra... demi cita-cita sanggup derhaka kepada ibubapa.,.. dalam agama macam tu ker ajar? bukan mak ayah dia suruh buat benda salah pun... hanya kerja sebagai peguam kat syarikat ayah dia... kalau nak buat amal.. tak perlu sampai menderhakai orang tua... kalau nak kejar impian tak perlu sampai membelakangi ibubapa... faham ker tidak? letakkan lah dalam hidup kita yang pertama Islam  dan yang kedua ibubapa kita... dan ketiga diri kita sendiri... mereka dah melahirkan kita dan membesarkan kita.... tanpa mereka tiada kita di dunia ini...

pastu pasal yang buat kerja kebajikan tu... boleh pula dia bagi dalil2 supaya orang tu buka dia punya purdah... biar la dia nak pakai purdah... lagi baik... bukankah ada dalil2 yang mewajibkan pemakaian purdah... tiada pula dalil yang mengharapkan purdah... pada fahaman saya.. eloklah pakai purdah... terpelihara dari pandangan lelaki liar di luar sana... kalau diri sendiri tak mampu nak pakai purdah... jangan hasut orang lain untuk membuka purdah... sebelum nak buat cerita berkaitan isu isu tertentu... kajilah dulu.. bukan buat cerita tanpa ilmu....nak tulis panjang2 lagi... tapi masa mencemburui...hehe...
Komen: 
1 comments