Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Waktu Solat Jumaat...

Khamis, September 30, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:52 PTG
sempena esok hari jumaat...
malam ni aku nak cerita kisah waktu solat jumaat...
sekarang ni zohor masuk pukul 1.07 lebih kurang la...
kira waktu tu sepatutnya lelaki semua dah berada kat masjid la kan?
sebab mendengar khutbah tu salah satu rukun dari solat jumaat kan?

minggu lepas... aku pergi beli topup waktu tu...
buat urusan dengan pejabat pos... bajet tak ada orang la...
waktu jumaat nak dikatakan...
aku selesai urusan aku pukul 1.20...
ku lihat ramai lagi lelaki yang jalan berlenggang lenggok pergi ke masjid...
patutnya dah tahu lambat tu... lari la pergi masjid...
pecut pun tak apa lagi...hhahhaa
aku naik motor dan terus ke fakulti...
dalam perjalanan...nampak pula...
ada lelaki baru tengah terhegeh hegeh bonceng awek hantar kolej lepas balik makan...
masa tu dah nak dekat 1.30 kut...

aduhai... lelaki zaman sekarang...
mahasiswa kita yang kita harapkan untuk menerajui negara ini selepas ini...
kalau ayah aku... pukul 12.40 dah pergi masjid... orang kampung kut...
tau la orang bandar... asyik sibuk jer... memanjang...
biasa tahun lepas aku tengok... kalau zohor 1.20 tu...
orang tua pergi pukul 1.00.... pelajar pergi 1.20...
yang geng tak pandai baca jam... pergi 1.30 dan keatas...
tapi tahun ni nampaknya makin teruk....
nampak sangat remaja kita semakin rosak...huhu...

tapi sekurang-kurangnya geng ni pergi juga solat jumaat...
tapi tak tau la sah ker tidak kalau tak cukup rukun tu...
ada yang lagi teruk yang tak pergi langsung...
duk buat maksiat dengan awek kat shopping compleks tu...
tapi tak heran la kalau negeri lain...
semua kedai buka waktu jumaat... nak buat apa pun boleh...
yang aku heran kat kelantan pun ada yang lepak...
walhal semua kedai tutup....
yang jurujual mcD pulak... duduk menyorok kat belakang kedai...
semata-mata tak nak pergi semayang....
padahal kedai mcD pun tutup...
nak bagi peluang dia pergi solat jumaat...
dia pulak buat hal....

ni kisah orang yang melambatkan solat jumaat dan tak pergi solat....
ada pulak yang orang nak pergi solat tapi majikan tak bagi...
tak percaya... baca mastika... terbitan bila aku dah tak ingat...
sebabnya tak nak tutup kilang waktu solat jumaat...
walhal... boleh jer ganti dengan operator perempuan...
di negara islam pun susah orang nak solat...
patut pihak berkenaan buat pemantauan dan ambil tindakan
keatas pihak majikan yang berkenaan...
buat masa ni... jalan penyelesaiannya...
yang nak solat jumaat,... jangan kerja yer dengan majikan yang macam ni...
yang tak nak solat tu... lantak hang la jantan...
kalau lelaki... dia pergi solat jumaat kalau tak ada aral melintang...

alahai... apa nak jadi... apa nak jadi....
terngiang dikepalaku lagu M Daud Kilau...hahaha,...
apa la nak jadi dengan orang islam sekarang ni...
sebut pasal solat jumaat... masjid semua penuh....
penuh...sampai tempat perempuan pun penuh dengan lelaki...
walaupun tak semua lelaki yang pergi....
tapi bila solat 5 kali sehari semalam tu....
aduhai.... mungkin 1% jer kut... hahaha...
mungkin orang cakap... yang 5 kali sehari tu...orang solat kat rumah...
berjemaah dengan keluarga...
ada orang solat berjemaah kat surau....
eh... cuba korang campur... semua tu...
ada sampai 10% tak dari yang pergi solat jumaat?
aku rasa tak sampai pun...

Cuma bila masuk bulan ramadhan tu...
haaa...ramai la sikit....nak kejar pahala nak dikatakan...
hamba kepada pahala...bukan nak melatih diri...
kalau betul nak melatih diri...apasal bulan ramadhan jer penuh masjid...
bila dah syawal...semua dah menghilang ke mana?
satu lagi waktu hari raya...penuh masjid...
padahal.... solat hari raya tu sunat jer...
solat 5 kali sehari tu wajib....

haaa... dah jauh aku merapu ni... dah sampai raya dah...hehe...
jadi berbalik kepada tajuk....
korang datang la awal solat jumaat tu...
biarlah dengar khutbah tu dari awal sampai habis...
jangan duk dengar hujung saja...
tak jumpa kepala dan badan...asyik ekor jer...
tok imam yang baca khutbah tu pulak...(tok imam plak kena)
baca la dengan penuh penghayatan...
jangan hanya sekadar baca... sampai orang pun tertidur...
biar orang tertarik nak dengar khutbah...
tak sabar nak pergi solat jumaat tiap-tiap minggu...

tindakan aku apa?
mmmm.... apa yer tindakan yang mampu aku ambil sebagai perempuan...
haa... nanti kawin aku nak halau suami aku pergi solat jumaat awal-awal....hahah...
ok la... aku nak sambung nyanyi....
apa nak jadi... apa nak jadi.....
Komen: 
0 comments

Jurutera : Sesuaikah untuk perempuan?

Selasa, September 28, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:27 PTG
bila jumpa kawan-kawan lama... biasa kawan akan tanya ...
Kawan:sekarang buat apa?
Aku:sambung belajar...
Kawan:nak jadi lecturer yer?
Aku:Haah... sebab ikut biasiswa pun kena jadi lecturer poli..
Kawan:Bagus la...perempuan... tak sesuai kerja engineer ni... sesuai jadi pensyarah jer...lagipun bukan senang nak dapat kerja engineer sekarang...tambah-tambah perempuan... bukan semua company terima...ada company terima lelaki jer... kalau lelaki senang la sikit nak dapat...

Biasanya lepas tu aku diam jer... malas nak menjawab dan bertekak...huhu...
biar aku jawab dalam blog aku ni... rasa tak setuju aku dengan pendapatnya...
walaupun si dia juga mempunyai degree dalam kejuruteraan...

Aku mahu katakan... Perempuan mampu jadi jurutera... kenapa bukan aku sendiri yang buktikan... kerana aku mempunyai cita-cita lain yang lebih besar dari itu... aku juga berminat untuk jadi jurutera terutama design engineer dan technical engineer... nanti la... kalau berkesempatan....buat masa ni... biarlah kawan-kawan aku yang lain buktikan dulu...

Memang la susah nak dapat kerja sikit engineer perempuan kerana rasa tak yakin majikan pada perempuan untuk menjalankan tugas sebagai engineer... tapi engineer sebenarnya... bukan kena buat kerja berat pun... paling teruk pun turun kilang tengok keadaaan... cuma tak boleh nak melawa jer la...hahah... sebab kerja berat-berat ni biasa technician yang buat... pasal melawa tu.... tak perlu la nak melawa kat tempat kerja... lagi selamat... kang nanti ada plak orang tergoda... melawa jer kat rumah... selesai masalah....

tapi tekanan kerja dan kerja yang banyak sehingga perlu balik sehingga tengah malam tu mungkin yang tak sesuai untuk jurutera perempuan... maklumlah... kalau dah kawin keluarga perlu dijaga juga,...tapi memang bahaya perempuan balik sorang-sorangg tengah-tengah malam... dah la zaman sekarang ni ramai orang jahat...huhu...

kalau lah ada peluang untuk saya jadi jurutera nanti... saya nak buktikan... baju kurung adalah pakaian yang sesuai untuk jurutera perempuan...huhu... ramai yang pandang rendah pada baju kurung.... seolah-olah... bila pakai baju kurung tak boleh bergerak aktif... kebanyakan engineer perempuan terutama dalam bidang mekanikal memakai kemeja... apa la yang nak diagungkan dengan pakaian penjajah tu... aku sendiri pun tak faham....

Kesimpulan...Perempuan sesuai untuk kerja sebagai jurutera... ada siapa nak bangkang?
Komen: 
16 comments

Anda Percaya Hantu?

Jumaat, September 24, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:35 PTG
hahah... hari ni nak cerita pengalaman saya semalam..
nak buat suspen sikit... start daripada awal...
pukul 12.30 tengah malam aku masuk tidur...
baring sekejap atas katil... baca apa yang patut...
cuma semalam aku tak ambil wuduk sebelum tidur seperti biasa dek kerana malas...
aku pun mula cuba melelapkan mata....
tiba-tiba....jeng...jeng...jeng....
aku rasa katilku macam disepak...
sepakkan itu menyebabkan katilku bergoyang...
goyangannya berkala.... macam berentak pula...hahaha
aku mula-mula abaikan sahaja...
mungkin roomate aku tersepak katil masa tidur kerana mimpi...
ketika aku memusingkan badan aku melihat roomateku...
ku lihat tiada satu pun bahagian badan dia yang terkena katil aku...
aku mula rasa tak sedap hati...
aku fikir adakah ini gangguan sebab aku tak ambil wudhuk...
padahal sebelum ni kalau aku tidur sorang tak pernah kena ganggu pun..
aku pun baca la ayat kursi 3 kali...
gangguan itu masa ada.... ku terasa seolah-olah katilku digoyang dari bawah...
aku fikir...apa la kat bawah katil tu...
setahu aku... beg-beg aku sahaja yang aada disitu...
bila rasa takutku sudah tak terbendung lagi...
aku pun kejutkan roomate aku...
lepas tu aku terlihat sesuatu....hehehe...
kipas.... kipas yang menggegarkan katil aku...
kipas berdiri di hujung katil aku...
hahahahhah.... kesian kat roomate aku terjaga di tengah malam...

seram tak citer aku? ker lebih sesuai jadi cerita lawak jer kan...heheh
aku ni penakut juga sebenarnya...
kalau kat rumah sendiri tak berani langsung nak duduk sorang dalam rumah waktu malam...
rumah kampung... maklumlah... ada musang kat dalam bumbung....
tambah bunyi cengkerik.... bunyi ayam...angsa... burung....
memang agak menyeramkan... tambah2 kalau ada bunyi anjing sekali...
kali tempat belajar ni... rumah kat tengah bandar... tak ada la bunyi semua tu...
senyap jer kalau ada pun bunyi kenderaan., jiran tetangga dan juga kipas....

Apa pengajaran thread ni sebenarnya?
siasat betul-betul dulu sebelum takut... dan buat apa takut pada makhlukNya... takutlah kepada Dia... Aku tak percaya hantu ker? aku percaya kepada adanya benda ghaib termasuk syaitan dan jin yang selalu digelarkan 'hantu' apabila menjelma... tapi aku percaya mereka tak mampu lakukan apa-apapun pada kita tanpa izinNya...
cuma aku takut untuk melihat mereka real... sebab... selalu ditakut dengan cerita hantu yang wajah mereka yang begitu buruk dan menakutkan sekali....orang melayu... suka buat cerita hantu... bunyi kat atas bumbung dikatakan hantu berjalan... entah-entah musang jer tu...teringin juga nak siasat secara saintifik perkara berkaitan cerita-cerita hantu ni...tapi aku ni penakut...hahah... yang pasti... jangan biarkan dirimu diselubungi misteri.... siasat la kalau sesuatu terjadi pada anda... jangan nanti anda terbawa-bawa cerita hantu... padahal....kipas jer yang mengoyangkan katil anda macam saya....hehehe
Komen: 
3 comments

Aku Malas Kau Rajin

Khamis, September 23, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:31 PTG
aku terfikir tajuk ni bila tengok rakan sepengajianku...
dia siap duduk kat fakulti tu sampai malam study dan buat research...
aku ni... hari-hari main internet... alahai... pemalasnya...
mungkin sebab dah terbiasa masa degree lagi kut...hehe...
ok sampai situ jer cerita pasal aku orang melayu yang malas dan pelajar timur tengah yang sangat rajin.... tak suka cerita panjang pasal diri sendiri...
nak citer pasal orang lain plak... (bukan mengumpat yer...)
citer pasal perbualan kawan aku dengan operator kilang yang dari bangladesh, myammar, india...dan lain-lain negara lagi...
Kawan saya lawat orang bawahan dia buat kerja... sambil tu mereka berbual...
Ceritanya begini...jeng...jeng...jeng...
saya letak perbualan ym la kat sini..senang...
kawan : td sy bork ngn bangla ni sume
: rs nk nangis
: huhuhu
: kesian tgk diorg
Saya : kenapa?
Kawan : rmai xkawen sbb xde duit nk sara kluarga
: diorg masukkn bhn kimia
: bhn tu panas
: pakai sarung tgn getah
Saya : tak cair ker?
Kawan : tp kesian diorg berlari nk msk kn sbb kena rework
: xtaulh
: tp bleh guna sekali je
: pastu dh kena buang
: pastu diorg kikis sisa yg lekt kat tgn diorg
Saya : sakitnya...
Kawan : mr *** plak duk tnye sy nape reject byk sgt (kawan = kerja Quality Engineer)
Saya : sisa tu tak hilang dengan basuh?
Kawan : x
: pastu byk reject sbb operator careless
: mr *** suh bg surt warning
: satu warnng 10 hinggt
: sy xsnggp nk bg
Saya : pada mereka?
Kawan : huhuhuuh
: yelh
: diorg ckp dh byk kena
Saya : rm10 tu tolak gaji la?
Kawan : byk gaji kena potong
: ye
Saya : kena apa?
Kawan : kena warnng lh
: sy suh lh wat ati2
: sy tktkn diorg nk bg warng lettr
: diorg cam tkt je
: huhu
: kesian
Saya : waa....saya pun rasa nak nangis ni... (air mata ku pun menitis...huhu..)
Kawan : tp mslhnye mesin tu dh lame
: kdg2 reject jd sbb mesin tu
: sbb mesin lame sgt
: plywood guna pon lame
: dh buruk
: asyk recycle je
: huhuhu
: kesian kat diorg sy tgk
: tdo atas lntai
: toilet teruk n kotor gile
: blk pon camtu
Saya : cakap la kat mr *** ... salah mesin...
Kawan : kotor
Saya : bukan diaorang...
Kawan : lapik kayu je
: huhuhu
: sbb mende same
: kdg2 opertr gak
: sbb urgnt2
: diorg xsedar
: kesian sgt
Saya : tapi mesin pun ada pengaruh juga...
Kawan : diorg buat dh bersunggh dh
: yer
: huhuhu
Saya : mr *** kena tahu...
Kawan : xtaulh
: xmmpu nk control
: mesin dh lama
: kalo kate oprtr
: xsnggp nk bg surt
: kesian diorg
: passport kena pegng
: xleh nk lari
: gaji diorg pon kena hold
: sbb kilng kotor
: teruk giler managemnt
: huhuhu
Saya : pastu diorang makan apa kalau gaji kena hold?
Kawan : pnjm msg2
: adelh duit ckit2
: gaji lmbt
: buln ni mr *** nk hold lagi
Saya : kenapa kilang kotor gaji diorang yang kena hold?
Kawan : sbb lepas production xbershkn
: tp kilng tu pon dh kotor
: sume kije diorg kena buat
Saya : jadi diorg x sempat bersihkan la?
Kawan : lepas production abes kena bersh
: mr *** ckp xcukup bersih
: diorg kutip sume sisa2 tu
: xtaulh mr *** nk suh bersh camne
: memg dh kotor
: bersh camne pon kotor gak
: sisa production xde
Saya : kena basuh dengan clorox kut...hehe
Kawan : hahaha
: xtdolh diorg
Kawan : memg kesianlh kat diorg
Saya : macam dalam penjara...
Kawan : sbb tu nk cr kije len
Saya : penjara lagi ok kut...

maaf yer singkatan yang agak keterlaluan tu...malas nak edit dah (malas lagi)
Saya cerita ni untuk kita kongsi bersama kisah ini... melihat penderitaan perantau dinegara kita... datang sini nak cari makan... tapi dah macam kena dera la pulak...Bersyukurlah kita jadi warganegara ini... cukup makan...selesa tempat tinggal... kerja pun insyaAllah ok...Alhamdulillah...tapi satu jer kat sini... nampak kerajinan pendatang ni... walau mereka seolah didera....sebab mereka dah sanggup tinggalkan keluarga dan kampung halaman....semata-mata nak cari rezeki disini... tapi ini pula nasib mereka....mereka rajin... tapi kita malas... terutamanya masyarakat melayu... malas nak berusaha... sakit sikit mengaduh...pastu salahkan orang lain....

bila kita nak ubah sikap malas kita???
Jom jadi rajin macam meraka....
Komen: 
0 comments

Jangan Benarkan Lelaki Masuk Rumah

Jumaat, September 17, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:16 PG
Bila dengar berita yang seorang ustazah mati dibunuh dengan anak lelakinya ketika dirompak oleh seorang mualaf tu... aku teringat akan sesuatu... dan terfikir untuk menulis post ni...

Kisah zaman dulu kala... zaman Rasulullah masih ada... aku tak ingat detail pasal kisah tu... aku cerita yang aku ingat jer lah... kisah wanita pertama yang akan masuk syurga... Lebih awal dari Fatimah puteri kesayangan Rasullullah lagi....

Kisah seorang isteri yang begitu baik... fatimah yang datang ke rumahnya pun tidak dibenarkan masuk... padahal fatimah tu perempuan... dia minta izin suami dia dulu... keesokan fatimah bawa anak lelakinya... cucu Rasulullah.... juga tidak dibenarkan masuk kerana dia minta kebenaran dengan suaminya...hanya untuk fatimah... bukan bersama anak lelakinya...

Apabila tiba waktu suaminya pulang... dia sediakan air dan rotan untuk suaminya... dan menunggu suaminya pulang... bila suaminya pulang memberikan air dan rotan itu... supaya bila dia buat salah... suaminya boleh terus merotannya... Bila aku jadi isteri nanti... bolehkah aku jadi isteri macam dia? rasa macam tak mampu jer...huhu...

Apa yang mahu dikaitkan kes diatas dengan kisah tadi... ialah tentang membenarkan orang lain masuk dalam rumah... bukan nak memburukkan sesiapa... cuma nak ambil pengajaran buat kita semua... mungkin ustazah tu juga telah meminta kebenaran suaminya sebelum membenarkan lelaki itu masuk... dengan niat nak menolong... tapi malang tak berbau...

Jadi pengajaran buat kita semua... biar apa pun alasan... jangan benarkan sesiapa pun masuk rumah... kalau dia nak masuk rumah juga... suruh la dia ajak jiran lain ramai2 temankan...sebagai langkah keselamatan... kalau dah ramai... dia pun tak berani nak buat apa2 kat kita...betul tak?
Komen: 
1 comments

Lagi-lagi Nyanyian

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:06 PG
raya tahun ni... program tv penuh dangan nyanyian...
mungkin nak lepas gian kut dah sebulan berpuasa...hahaha...
gian tak boleh nyanyi dan pesta masa sambut merdeka...
kalau nyayian yang ada makna dan nasihat tu tak per juga...
ni nyanyian banyak yang mengajak kepada maksiat...
yang melalaikan... tentang rindu dan cinta...
nak ajak budak2 bermain cinta...
pastu keluar anak luar nikah...
baru semua sibuk bila anak dibuang...
sedangkan pergaulan remaja sekarang ni tak dijaga...
kalau nak buat nyanyian pun... buat la yang mengajak kepada kebaikan...
kalau buat banyak cerita pun tak apa juga...
sekurang-kurangnya... dalam cerita boleh kutip pengajaran...
hahaha... aku ni komen jer lebih...
macam la tak dengar lagu-lagu yang melaghakan tu...

lagi-lagi nyanyi... masa konvo dulu pun nyanyian...
kalau setakat lagu negara ku dan universiti tu ok la...
ni semua selingan dengan lagu...nasib baik lagu patriotik...
kenapa dia tak buat sajak ker... pantun ker....syairkan...
sekurang-kurangnya menonjolkan masyarakat kita...
ni tidak... nyanyian...nyanyian... nyanyian...
aku pun tertanya-tanya.... dari negara mana yer nyanyian ni wujud?
siapa boleh tolong jawab?
Komen: 
0 comments

Aduhaii...kerja...

Ahad, September 05, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:34 PG
aku bukan nak cerita kisah aku... tapi kisah kawan-kawan aku yang dah berkerja... dan memasuki alam pekerjaan... aku ni masih lagi bergelar pelajar...dan bekerja sebagai pelajar tak best nak cerita... jom kita koreksi kisah-kisah dialam pekerjaan yang penuh cabaran...

nak dapat kerja sekarang ni bukan senang...ada degree ada master pun bukan pasti dapat kerja...dah lah susah nak dapat... kerja pun susah juga... pernah aku dengar (bukan kisah kawan aku sendiri)... seorang muslimah bertudung labuh walaupun mempunyai master dalam bidang kejuruteraan... susah mendapat kerja kerana pakaiannya...bila tengok dia pakai tudung labuh masa interview... orang reject dia daripada ambil pekerja kerana tak yakin...padahal... kemampuan kerja tak bergantung langsung pada pakaian...agak-agak kalau aku minta kerja jadi tukang rumah... tapi pakai baju kurung mesti dia tolak kan??...hahah... yang aku tak puas hati kenapa orang padang rendah pada kredibiliti kalau orang tu berpakaian sopan??? (walaupun aku tak mampu nak pakai tudung labuh... tapi aku juga rasa terkilan pasal hal ni...) orang yang bertudung labuh... digalakkan tak pakai tudung labuh masa pergi interview... supaya nak lulus interview... kenapa perlu digadai prinsip untuk sebuah pekerjaan... minta2... orang tu dah dapat kerja la... amin...

yang saya nak bagi tahu ni hal serius... harap beri perhatian... ni pengalaman kawan saya.... dibulan Ramadhan yang mulia ni... dia diajak pergi ke pub... malam hari orang sibuk nak buat ibadat... semayang terawih... tapi...bosnya mengajaknya ke pub tempat hiburan... tempat orang lupakan tuhan...bukan setakat itu saja... dia disuruh belajar minum najis arak... semata-mata untuk melayan pelanggan.... nak ambik hati pelanggan...kalau bosnya bukan islam tu... saya boleh terima lagii... ni bosnya beragama islam... tapi mengajak orang bawahannya kearah kemungkaran bukan kebaikan seperti yang sepatutnya... memang... kerja ni gaji tinggi...tapi buat apa gaji tinggi kalau perlu melanggar hukum tuhan???... gaji tetap tak berkat...pastu bagi makan anak bini kat rumah...macam mana nak dapat anak dan isteri yang baik.. yang soleh dan solehah kalau daging anak dan isteri bercampur dengan rezeki yang tak berkat...lebih baik makan nasi dan garam atau sisa makanan hari2 asalkan rezeki berkat... daripada makan mewah dihotel hari-hari dengan rezeki yang tak berkat...

Kalau kita berada di tempat dia ni... apa yang akan kita buat? aku pun tak tahu apa yang bakal aku buat... cukup kuatkah iman aku apabila diuji sebegini... untuk masalah kawan saya yang pertama tu pasal pub dan arak... dia telah meletak jawatan... kalau aku ditempatnya... sanggupkah aku menjadi penganggur kembali setelah mendapat kerja demi mempertahankan islam...sanggupkah aku meninggalkan gaji lumayan demi menjaga agama ku?,...aku takut orang yang mendapat kerja itu sekarang ni tak sekuat kawan aku untuk berhenti kerja...aku takut ada yang buta kerana wang...menerima kerja itu dan melanggar perintah tuhan...moga yang mendapat kerja tu sekarang ni... cukup kuat imannya... semoga ia mampu membimbing bosnya kembali ke pangkal jalan.....

satu lagi aku fikir... kalau kawan aku tu perempuan apa yang dia suruh buat yer untuk melayan pelanggan tu... adakah dia akan suruh jadi pelacur??? macam la tak de cara lain nak layan pelanggan tu selain pergi pub dan minum arak... kalau pelanggan tu bukan islam sekalipun... layan la pelanggan tu dengan cara ketimuran... cara islam... biar mereka tertarik dengan keindahan islam.. bukan kita yang tersesat bersama mereka....hanyut dibuai fantasi dunia...

kawan saya yang lain pula mempunyai tempat kerja yang tidak menyediakan tempat solat...biasanya solat di bilik mesyuarat... tapi... kalau mesyuarat panjang macam mana,... di mana mahu bersolat... kerana kurangnya pekerja muslim... kemudahan untuk solat diabaikan... jadi kawan saya pun bersihkan stor dan solat disitu... dan ada satu kilang lagi... perlu solat ditempat lain....perlu naik kereta untuk pergi solat... kalau aku ditempat dia,... cukup kuatkah iman aku? kalau tak cukup.. pastinya aku akan tinggalkan rukun islam ke dua tu... hilanglah tiang agamaku...ranaplah istana impianku di akhirat kelak...

ni baru dua kisah yang aku dapat tahu... baru masalah dalam mengamalkan ajaran islam di negara islam malaysia yang tercinta ini... belum lagi kisah lain... yang aku cerita ni... kisah pekerja berkolar putih.. bukan pekerja biasa... sudah pastinya kalau pekerja biasa lagi tertindas nasib mereka....pernah aku baca... dalam mastika... lelaki islam tidak dibenarkan solat jumaat...tak nak hentikan operasi kilang... nanti rugi banyak,...tak per la pasal solat jumaat ni... saya rasa nak buat tajuk lain..sebab banyak benda rasanya saya nak tulis pasal solat jumaat ni... insyaAllah....

ada kawan saya pernah bekerja sebagai jurujual masa cuti sem... 3 hari jer kut... tak tahan,... kena solat cepat2 waktu makan tengah hari.... pastu masa untuk solat asar pun ada masa beberapa minit sahaja...jadi memang susah la nak solat tu... sedangkan nak berlari ketempat solat tu dah ambil masa... nak ambil wuduk lagi...sepatutnya kena consider la...

kalau kita kat negara islam macam ni pun dah susah nak amalkan islam... macam mana kalau kita berada di negara lain...cukup kuatkah kita untuk mempertahankan agama islam sebagai cara hidup kita...ada banyak lagi cerita pasal kerja... tapi biar la setakat ni dulu... nanti saya sambung tentang cabaran lain di alam perkerjaan pula...insyaAllah...
Komen: 
0 comments

Aku Benci Bahasa Penjajah!!!

Jumaat, September 03, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:17 PTG
kita dah merdeka 53 tahun... tapi bahasa kita terus tertindas... bukan diangkat naik seperti sebelum dijajah... bila bahasa kita nak jadi bahasa linguafraca seperti sebelum dijajah... kalau orang kita sendiri malu nak guna bahasa sendiri... kalau guna bahasa melayu yang betul dikata terlalu skema...kenapa kita nak malu dengan tamadun kita sendiri.. sepatutnya bila dah lebih separuh abad merdeka ni... tamadun kita semakin meningkat... bahasa kita semakin berkembang...tapi lain pula jadinya...

beberapa tahun dulu... bahasa pengantar bagi pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains di tukar kepada bahasa inggeris (nasib baik la sekarang ni nak balik kepada bahasa melayu semula)...boleh saya tanya ini menguntungkan atau merugikan orang melayu sendiri...kalau yang sudah pandai bahasa ingeris tu... memang la kata bagus... senang nak cari maklumat bila faham bahasa ingeris... tapi fikir la orang yang bahasa inggerisnya setakat boleh cakap yes, no, i, you, one, two, three....macam aku ni... aku memang tak pandai cakap bahasa ingeris.. kalau baca teks bahasa ingeris pun merangkak-rangkak... masa spm... result bahasa ingeris aku lagi rendah daripada EST... sebab EST berdasarkan apa yang aku faham dalam sains... jadi boleh la aku teka menjawabnya... nasib baik zaman aku dulu... belajar sains dan matematik dalam bahasa melayu... sempat la aku faham asas dia di sekolah menengah dan rendah...boleh la buat bekal untuk aku faham sedikit sedikit matematik dan sains di matrikulasi dan universiti...

kalau subjek dalam bahasa ingeris saja tanpa matematik dan sains tu... memang banyak aku tak faham la daripada faham... kalau masa di universiti... kalau pensyarah bagi nota dalam bahasa melayu tu... betapa bersyukurnya aku... susah betul nak cari nota bahasa melayu sekarang ni...kalau ada nota bahasa melayu tu... mudah la aku faham tak ada la study sambil buka kamus... jimat masa aku...kalau yang bahasa inggeris tu... aku akui... aku kekadang dah malas nak fahamkan...aku hanya hafal jer... tapi hafal ni biasa lekat nak peperiksaan jer... kalau sudah faham... bila-bila pun kita boleh aplikasi....daripada pengalaman aku ni...cuba fikir macam mana budak-budak yang belajar matematik dan sains dalam bahasa ingeris sejak daripada tadika lagi...
bolehkah mereka fahami asasnya... kalau tak faham asas... macam mana nak faham seterusnya??? sedangkan sekolah cina dan india belajar matematik dalam bahasa ibunda mereka? adilkan begitu untuk bangsa melayu???

bila bangsa melayu nak bertamadun... ayuh kita lihat tamadun lama... ada bahasa sendiri... dan ada pusat penterjemahan... "Pusat Penterjemahan" bagi saya sangat penting untuk perkembangan ilmu...Ilmu-ilmu daripada bahasa lain akan diterjemah kepada bahasa tamadun itu... bukankah lebih mudah untuk memahami ilmu itu? jadi kita boleh belajar ilmu itu dalam satu bahasa sahaja... iaitu bahasa ibunda kita sendiri... bukan bahasa penjajah...bahasa kita juga akan terus berkembang... apabila kita bangga dan menggunakan bahasa kita... hasil kajian ditulis dalam bahasa kita sendiri... orang luar akan belajar bahasa kita untuk mendapatkan ilmu yang kita ada...secara tak langsung bahasa kita akan terus berkembang...Cuma mungkin untuk membayar gaji penterjermah itu agak tinggi... tapi... kita sekarang berada di zaman teknologi... mungkin kita boleh bina perisian yang mampu menterjemah dengan baik... hanya sedikit pembetulan diperlukan... daripada kita membazir duit asyik tukar buku teks sekolah sebab tukar bahasa penghantar... saya rasa kos "Pusat Penterjemahan" walaupun tinggi tetapi ia berbaloi untuk perkembangan ilmu dan bahasa dalam masyarakat kita... masyarakat akan lebih mudah memahahi dalam bahasa kita sendiri...

mungkin bila ditanya pelajar universiti sekarang... mereka lebih mahukan bahasa penjajah kerana banyak rujukan dalam bahasa penjajah... tapi kalau ada pusat penterjemahan... segala ini selesai... mungkin anda tak rasa... tapi saya rasa... bagaimana seksanya belajar dalam bahasa yang bercampur aduk... belajar dalam bahasa ingeris pada buku dan untuk lebih memahami belajar dalam bahasa melayu... kena tahu kedua-dua istilah dalam kedua-dua bahasa....memang membebankan... tapi kalau nak baca dalam bahasa ingeris sahaja memang saya tak faham.... sebab saya tak pandai bahasa inggeris...

Cuba tengok pula negara maju.... mereka menggunakan bahasa sendiri... lihat saja jepun, jerman, USA, British... ada mereka guna bahasa asing??? jadi apa salahnya kita pulang kepangkuan bahasa ibunda kita...buat pusat penterjemahan... perkayakan bahasa melayu... jadikan bahasa itu bahasa linguafraca seperti mana sebelum penjajahan... jangan biarkan diri kita terus perpengaruh dengan penjajah...

Aduhai... ni la melayu.... macam aku ni...sikit-sikit salahkan orang lain... salahkan sistem...patutnya aku salahkan diri sendiri la kenapa tak belajar bahasa penjajah tu elok-elok... lagi banyak bahasa yang kita tahu... lagi bagus... bahasa tu juga kan ilmu...jadi pesan kat diri aku sendiri...kalau tak suka sesuatu... perbetulkan apa yang mampu aku perbetulkan... perbetulkan diri sendiri dulu... jangan duk sibuk nak salahkan orang... salahkan keadaan...kerana... kalau diri sendiri tu dah betul... keadaan tak akan mampu ubah atau susahkan kita... kerana kita mampu mengubah yang negatif menjadi positif... ayuh berubah... (Selamat Hari Merdeka Yang ke 53, Merdekakan pemikiran kita, kerana tiada guna fizikal yang merdeka kalau mental masih dijajah)
Komen: 
4 comments