Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Waktu Solat Jumaat...

Khamis, September 30, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:52 PTG
sempena esok hari jumaat...
malam ni aku nak cerita kisah waktu solat jumaat...
sekarang ni zohor masuk pukul 1.07 lebih kurang la...
kira waktu tu sepatutnya lelaki semua dah berada kat masjid la kan?
sebab mendengar khutbah tu salah satu rukun dari solat jumaat kan?

minggu lepas... aku pergi beli topup waktu tu...
buat urusan dengan pejabat pos... bajet tak ada orang la...
waktu jumaat nak dikatakan...
aku selesai urusan aku pukul 1.20...
ku lihat ramai lagi lelaki yang jalan berlenggang lenggok pergi ke masjid...
patutnya dah tahu lambat tu... lari la pergi masjid...
pecut pun tak apa lagi...hhahhaa
aku naik motor dan terus ke fakulti...
dalam perjalanan...nampak pula...
ada lelaki baru tengah terhegeh hegeh bonceng awek hantar kolej lepas balik makan...
masa tu dah nak dekat 1.30 kut...

aduhai... lelaki zaman sekarang...
mahasiswa kita yang kita harapkan untuk menerajui negara ini selepas ini...
kalau ayah aku... pukul 12.40 dah pergi masjid... orang kampung kut...
tau la orang bandar... asyik sibuk jer... memanjang...
biasa tahun lepas aku tengok... kalau zohor 1.20 tu...
orang tua pergi pukul 1.00.... pelajar pergi 1.20...
yang geng tak pandai baca jam... pergi 1.30 dan keatas...
tapi tahun ni nampaknya makin teruk....
nampak sangat remaja kita semakin rosak...huhu...

tapi sekurang-kurangnya geng ni pergi juga solat jumaat...
tapi tak tau la sah ker tidak kalau tak cukup rukun tu...
ada yang lagi teruk yang tak pergi langsung...
duk buat maksiat dengan awek kat shopping compleks tu...
tapi tak heran la kalau negeri lain...
semua kedai buka waktu jumaat... nak buat apa pun boleh...
yang aku heran kat kelantan pun ada yang lepak...
walhal semua kedai tutup....
yang jurujual mcD pulak... duduk menyorok kat belakang kedai...
semata-mata tak nak pergi semayang....
padahal kedai mcD pun tutup...
nak bagi peluang dia pergi solat jumaat...
dia pulak buat hal....

ni kisah orang yang melambatkan solat jumaat dan tak pergi solat....
ada pulak yang orang nak pergi solat tapi majikan tak bagi...
tak percaya... baca mastika... terbitan bila aku dah tak ingat...
sebabnya tak nak tutup kilang waktu solat jumaat...
walhal... boleh jer ganti dengan operator perempuan...
di negara islam pun susah orang nak solat...
patut pihak berkenaan buat pemantauan dan ambil tindakan
keatas pihak majikan yang berkenaan...
buat masa ni... jalan penyelesaiannya...
yang nak solat jumaat,... jangan kerja yer dengan majikan yang macam ni...
yang tak nak solat tu... lantak hang la jantan...
kalau lelaki... dia pergi solat jumaat kalau tak ada aral melintang...

alahai... apa nak jadi... apa nak jadi....
terngiang dikepalaku lagu M Daud Kilau...hahaha,...
apa la nak jadi dengan orang islam sekarang ni...
sebut pasal solat jumaat... masjid semua penuh....
penuh...sampai tempat perempuan pun penuh dengan lelaki...
walaupun tak semua lelaki yang pergi....
tapi bila solat 5 kali sehari semalam tu....
aduhai.... mungkin 1% jer kut... hahaha...
mungkin orang cakap... yang 5 kali sehari tu...orang solat kat rumah...
berjemaah dengan keluarga...
ada orang solat berjemaah kat surau....
eh... cuba korang campur... semua tu...
ada sampai 10% tak dari yang pergi solat jumaat?
aku rasa tak sampai pun...

Cuma bila masuk bulan ramadhan tu...
haaa...ramai la sikit....nak kejar pahala nak dikatakan...
hamba kepada pahala...bukan nak melatih diri...
kalau betul nak melatih diri...apasal bulan ramadhan jer penuh masjid...
bila dah syawal...semua dah menghilang ke mana?
satu lagi waktu hari raya...penuh masjid...
padahal.... solat hari raya tu sunat jer...
solat 5 kali sehari tu wajib....

haaa... dah jauh aku merapu ni... dah sampai raya dah...hehe...
jadi berbalik kepada tajuk....
korang datang la awal solat jumaat tu...
biarlah dengar khutbah tu dari awal sampai habis...
jangan duk dengar hujung saja...
tak jumpa kepala dan badan...asyik ekor jer...
tok imam yang baca khutbah tu pulak...(tok imam plak kena)
baca la dengan penuh penghayatan...
jangan hanya sekadar baca... sampai orang pun tertidur...
biar orang tertarik nak dengar khutbah...
tak sabar nak pergi solat jumaat tiap-tiap minggu...

tindakan aku apa?
mmmm.... apa yer tindakan yang mampu aku ambil sebagai perempuan...
haa... nanti kawin aku nak halau suami aku pergi solat jumaat awal-awal....hahah...
ok la... aku nak sambung nyanyi....
apa nak jadi... apa nak jadi.....
Komen: