Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Aku kat negara Islam ker?

Isnin, Januari 31, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:36 PTG
Aku duk sini... jauh beza dengan aku duk kat tempat dulu... macam aku duduk dekat bukan negara islam... tahu la negeri ni minoriti islam... tapi negara ni negara islam la... kat tempat umum... surau hanya untuk staff... macam mana pelanggan nak solat... nak kena cari masjid la untuk solat... kalau masjid dekat ok la... ni jauh2... suara azan dengar sayup2 jer... kalau dulu... tempat aku... suara azan bersahutan... rindu suasana tu... tempat paling best saya rasa...

tadi masa nak solat kat masjid... boleh dengar lagu dangdut cintaku 100 percent...kuat betul pasang lagu... boleh masuk masjid... padahal kawasan masjid tu luas...keliling dia ada kubur... fikir sendiri la berapa kuat lagu tu dipasang....

tempat sekarang nak cari makanan halal pun susah... adoi la... nak masuk kedai makan pun kena hati2... tanya orang berpengalaman dulu... kang nanti makan ayam tak disembelih dengan cara halal... susah susah... saya jauh lebih sukakan tempat dulu... tu tak tambah lagi anjing melilau macam beruk kat univerisiti...

ni aku cerita baru kat bandar... bukan kat pedalaman yang dihuni lebih banyak orang bukan islam lagi... tak tau la macam mana... adeh... aku rasa negeri ni hanya boleh duduk sementara jer... bukan tempat yang sesuai untuk besarkan anak dan bekeluarga... kalau nak bekeluarga or besarkan anak...saya rasa tempat yang sesuai tempat saya duduk dulu atau kampung saya... tapi best tempat saya duduk dulu lagi rasanya... tak pernah tengok orang bercouple naik motor berdua jantan betina.... kat kawasan perumahan... yang buat kerja bodoh macam tu biasanya mahasiswa je yang konon nya bijak otak tapi hakikatnya... lu pikir la sendiri... (bijak apa kalu bagi maruah free2 jer kat orang...)...dah melalut....

kalau nak campur betapa tak berdisplinya orang kat sini... lagi banyak nanti aku merepek... dengan parking sesedap hati... conner tak bagi signal... wei polis... jalankan tugas anda... jangan dok makan rasuah la... tolong la amanah....saya yakin masih ada polis yang bertanggung jawab...

jadi ...kesimpulanya... biar la negeri tu minoriti islam pun... tapi biar la nasib orang islam kat sini terbela... sebab ni negara islam... pihak yang berkenaan... tolong la... sila jalankan tanggung jawab anda...
Komen: 
0 comments

Banyaknya kita membazir masa

Jumaat, Januari 28, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:35 PTG
Kalau nak tahu... dulu hobi aku ialah menonton televisyen... bermain permainan komputer... membaca mastika... aku sangat suka buat perkara perkara ni... sehinggalah suatu ketika... aku rasa betapa aku membazirkan masa hidupku yang begitu pendek ni... sependek waktu asar...

bukan bermakna aku dah tak suka buat benda tu semua... bukan bermakna aku dah tak buat benda tu semua... tapi setiap kali aku tengok tv sekarang ni... aku selalu menyoal diri aku... apa aku dapat... dah la cerita kat tv sekarang kurang kualiti nak dibandingkan dengan cerita masa p ramlee dulu... dan cerita tv sekarang aku rasa sangat lucah berbanding cerita aku tengok masa kecil2 dulu... kalau buka berita pun tak ada berita menarik... politik..politik...politik... boring la... kalau tak hiburan...artis... gosip... apa aku dapat? dosa? dengar orang menfitnah...awat tak da cerita pasal ahli akademik ker... siaran berunsur sains ker... yang boleh menambah pengetahuan... tv pendidikan yang aku suka tengok dulu pun dah masuk siaran berbayar astro... dulu kat tv2 jer... entah wujud ker tidak lagi siaran tu... ingat lagi dulu2... masa kecik... kalau sekolah petang... tv pendidikan tu la yang aku tengok pagi2 sambil siapkan kerja sekolah yang berlambak2 sampai kekadang aku tak buat pun...hahah... kecik dah pemalas...

permainan komputer? hmmm... dah lama aku tak main... dulu masa belajar aku selalu main... untuk releasekan tension... pagi esok nak exam pun boleh lagi aku main game komputer sampai tengah malam... tapi apa aku dapat? tak dapat2 daripada game tu...kalau aku taip blog ni... sekurang2nya aku dapat motivasikan diri aku sendiri... aku dapat sedarkan diri aku... tak pun aku lepak2 kat halaqah... boleh juga aku tambah ilmu... belajar bersosial kata kawan aku... nak bersosial di alam nyata dah kompem kompem aku tak berani... gadis pemalu la nak dikatakan.... hahaha... perasan....

mastika macam mana? sekarang ni mastika banyak cerita hantu... tak der sangat kisah masyarakat... boring la... aku malas dah nak layan... layan info dalam internet dan jurnal lagi best... lagi banyak benda yang aku kena baca... tak pun aku beli or pinjam jer buku yang aku nak baca... buku yang dah ada ni pun tak habis habis lagi nak baca....

satu lagi yang kita boleh tukar tabiat adalah masa dengar musik... dari kita dengar musik saja tak ada apa apa manfaat... baik kita dengar musik yang boleh mengingatkan kita kepada Allah... memberi pengajaran buat kita... memberi semangat dan motivasi untuk kita... orang kata musik yang all in one...kata penjajah...

kesimpulanya...jangan bazirkan hidup kita yang sangat singkat... buatlah benda yang bermanfaat... jangan biarkan masa kita berlalu begitu sahaja... tanpa kita mengambil kesempatan keatasnya...
Komen: 
0 comments

Apa kelebihan lelaki?

Khamis, Januari 27, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:18 PTG
Tadi kali pertama masuk kelas yang bakal diajar... semua pelajar adalah lelaki...huh... siap dapat pewit... kecut perut aku... dulu masa belajar... ok la aku sorang jer perempuan pun... aku ni pelajar... tak perlu duk kat depan mengadap lelaki2 ni... buat bodoh jer duduk sorang2 dalam kelas tu... tadi nasib baik aku tak mengajar lagi... dan ada pengajar lelaki lain yang ajarkan mereka... aku duduk bersama pelajar... kalau aku sorang kat situ... macam manalah aku nak handle lelaki-lelaki ni.. ya Allah... permudahkan urusanku...

tu baru pengenalan... ni baru benda yang ada kat benak aku... bukan aku nak rendahkan mereka... tapi... aku cuma mahu bertanya... mengenali dengan lebih banyak spesis ini... selalu bermain difikiranku.. kenapa aku kena kawin dengan lelaki... apa bestnya lelaki... rasa macam best kalau aku dapat kawin dengan perempuan... boleh tolong masakkan untuk aku... boleh tolong basuh baju aku... kira uruskan hidup aku la... biar lagi tersusun...

body cutting perempuan pun cantik... ada banyak curve... lelaki.. best apa... macam tiang jer... straightnya... keras plak tu penuh dengan otot... perempuan lembut jer kulitnya... gerak langkah pun lemah gemalai.... suka tengok perempuan lembut... macam gadis melayu terakhir... hahaha... kalu aku tenung perempuan... kawan aku cakap macam mereka ditenung lelaki... yang pakai seluar pendek pun cepat cari seluar panjang... takut tenung dengan aku...hahahah.. selamat mata aku dari tengok aurat mereka...

untuk apa lelaki ni yer? kalau nak cakap lelaki ni bertanggung jawab? berapa kerat jer yang bertanggung jawab... banyak yang suka lepas tangan... nak cakap lelaki boleh jaga keselamatan perempuan... perempuan pun ada yang pandai seni membela diri... lelaki yang ambik kesempatan pun banyak.... nak cakap lelaki pandai dalam ilmu agama? bukan ker ramai juga ustazah yang ada.... yang aku nampak lelaki pandai dalam repair komputer dan kenderaan... perempuan pun boleh buat kalau belajar...

jadi apa kelebihan lelaki... aku mesti jawab... sebab aku yakin pasti ada jawapannya... kalau tidak masakan Allah suruh perempuan kawin dengan lelaki... dan jadikan lelaki sebagai pemimpin keluarga... tapi lelaki sekarang banyak yang tak berkualiti... nak lelaki berkualiti... aku ni berkualiti sangat ker? kata kawan aku... jangan mengharap lelaki sehebat Ali kalau diri tak sehebat Fatimah... dah la biasa lelaki berkualiti ni dah kena cop awal2... tok sah duk kata lelaki berkualiti la... yang mangkuk hayun kata orang utara pun dah siap dibook... masa aku study lagi... almaklum lah... bakal engineer mekanikal... kalau bertuah dapat oil and gas.... sape tak nak...walaupun cap belakung...

aku ni merepek apa entah... tapi aku sangat yakin... suatu hari nanti... aku akan dapat jawapannya... minta maaf la mana2 lelaki yang terbaca post ni... aku bukan nak mengata korang... aku cuma cakap apa yang aku lihat.... sejak aku mengenali lelaki 4.5 tahun lepas... aku cuma taip apa yang aku rasa... bukan niat aku nak samakan lelaki dengan perempuan... cuma aku tak nampak lagi kelebihan korang yang ketara... yang kami tak mampu buat....
Komen: 
3 comments

Bersyukur Dengan Apa Yang Kita Ada

Jumaat, Januari 21, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:09 PTG
Anda sedih anda tiada pekerjaan? menjadi seorang penganggur? bersyukurlah sebab anda dapat meluangkan banyak masa dengan keluarga anda... berbanding orang yang mempunyai pekerjaan... masa bersama keluarga adalah masa yang amat berharga... Anda juga perlu bersyukur kerana ada tidak rasa tekanan kerja kerana anda bukan seorang pekerja... ketahuilah... berapa ramai yang mempunyai pekerjaan tapi rasa macam nak menganggur... tapi tak berjaya menjadi penganggur... kerana sebuah janji yang perlu dilunaskan.... termasuklah saya... saya tidak pernah buat resume setelah habis belajar... inikan pula nak minta kerja... tapi saya terpaksa kerja... tak pernah rasa jadi pengangur...

Post ini saya buat untuk meningkatkan motivasi diri sendiri... dan menambahkan rasa bersyukur... tu baru untuk yang menganggur... bagi yang mempunyai pekerjaan juga harus bersyukur... sebab ketahuilah berapa ramai yang ingin memegang jawatan yang anda pegang ... mereka berpusu-pusu minta kerja... tapi mereka tak dapat... itu rezeki anda... jadi anda kerja la elok2... pegang jawatan tu dengan penuh tanggung jawab... jangan hanya sekadar melepaskan batuk ditangga dengan makan gaji buta... ingat... jawatan itu satu amanah... buatlah misi yang bersesuaian dengan jawatan anda... supaya dengan kuasa yang anda ada... mampu memberi sumbangan pada masyarakat... bukan sekadar... untuk mengumpul duit gaji...

aku bukan mahu cakap pasal kerja sahaja... aku mahu cakap pasal rezeki sekali... hari tu bila aku buat bajet... kira punya kira... sikit jer aku boleh simpan... macam mana aku nak beli kereta dan rumah... aish... aku fikir balik... kalau aku tak mampu... macam mana orang yang mempunyai gaji yang lebih rendah dari aku boleh beli kereta, rumah dan sara keluarga... pelik2... namun semuanya ketentuan Allah... rezeki tu Allah yang beri kan? setiap anak ada rezekinya... orang kata kalau kawin murah rezeki... emm... pada aku.. syukur lah dengan apa yang kita ada... jangan lihat orang diatas kita... tapi lihat orang dibawah kita....syukur dengan nikmat yang Allah berikan untuk kita....segalanya bukan bergantung kepada berapa yang kita ada... tapi macam mana kita menggunakannya... ada banyak buat masuk kubur pun tak guna... gunalah sekadar yang sederhana...untuk keperluan sahaja... bukan untuk dibazirkan...fikir2kan kehendak anda sebelum berbelanja... rezeki bila2 masa Allah boleh bagi... bila2 masa Allah boleh tarik... jadi gunakan sebaiknya selagi kita mempunyainya....

pasal jodoh... pun kena bersyukur... anda masih bujang... bersyukur kerana masih ada banyak masa untuk ibubapa... ingatlah sayang bererti memberi keprihatinan.... tangungjawab pun tak banyak lagi... jadi anda masih ada masa untuk berehat...anda dah kawin... bersyukur juga...berapa ramai yang masih ternanti2 hadirnya jodoh mereka... ada dah dapat... dah ada orang yang sudi berkongsi hidup dengan anda...

banyak kalau mahu aku coretkan disini... bukan sekadar kerja, gaji, jodoh... tapi banyak lagi yang patut kita syukuri contohnya kesihatan ... dan paling utamanya nikmat iman dan islam... pendek kata... segala apa yang ada dalam hidup ini perlu kita syukuri... walau kita terpaksa lalui onak dan duri... segala yang berlaku Allah dah atur yang terbaik untuk kita... kita hanya perlu melaluinya dengan sabar... di akhir perjalanan kita pasti menemui sirna cahaya kebahagiaan... tiada istilah menyesal dengan apa yang berlaku melainkan menyesal atas perbuatan jahat kita... terimalah takdirNya dengan syukur dan sabar demi menemui sebuah kebahagiaan...
Komen: 
0 comments

Harga Naik.. Rakyat Sihat..

Rabu, Januari 05, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:43 PTG
Bila harga gula naik... keluarlah kempen kurangkan gula... hidup sihat tanpa kencing manis... tapi tak ada pulak kempen tentang kemalangan memandangkan harga petrol yang meningkat... patut ada la kempen... kurangkan perjalanan elak kemalangan...tapi kenapa kempen ni tak ada yer?
sedangkan antara faktor kematian utama rakyat malaysia di musim perayaan adalah kemalangan maut...

Sekarang ni minyak masak pula disorok... saya rasa tak lama lagi naik la harganya...tak percaya lihat nanti... saya nak syorkan kempen... kurangkan minyak.. hidup sihat tanpa sakit jantung... memandangkan sakit jantung adalah antara pembunuh utama rakyat malaysia...tadi masa tengok berita... harga bawang pula yang meningkat... kempen apa yer sesuai untuk bawang... mmm... bawang menyebabkan badan berbau... jadi kita buat kempen... kurangkan bawang lenyapkan bau badan... hidup jimat tanpa deodorant... hahahha....

Anda rasa... adakah kenaikan harga ini mampu melatih rakyat hidup sihat atau hanya sekadar membebankan rakyat? adakah anda rasa kempen kempen seperti ini akan berjaya? saya rasa tidak... anda tak percaya... kita lihat saja setiap tahun setiap kali belanjawan negara dibentangkan... harga rokok dinaikkan untuk mengurangkan ketagihan rokok dikalangan rakyat... adakah cara ini berjaya? berapa kerat jer rakyat yang berhenti merokok disebabkan kenaikan harga rokok? pada saya... kempen berhenti merokok lebih berkesan dengan kesedaran yang diberikan kepada rakyat.... bukan pada kenaikan harga...

saya nak ulas pasal gula jer dulu... kenaikan harga gula... adakah disebabkan kempen kurangkan gula? saya jenis yang suka minum air kosong... kalau minum air manis tu kekadang hanya sekali seminggu... kira dah ikut kempen la kurang kan gula... tapi saya juga terasa dengan kenaikan harga gula ini kerana dengan kenaikan harga gula... harga barangan lain turut naik... walaupun saya tak minum air bergula.. cuba bayangkan orang yang berkerja menggunakan tulang empat kerat... mereka memerlukan minuman manis yang memberi tenaga untuk mereka bekerja... bila kos hidup mereka meningkat... kos perkhidmatan mereka juga meningkat... maknanya barang yang mereka angkut juga akan meningkat... akhirnya... harga semua barang naik....

akhir kata... harga naik tak mampu menjamin rakyat hidup sihat... ia hanya membebankan rakyat... tambah2 yang berpendapatan rendah... dalam belanjawan 2011... cukai barangan import dikurangkan... untuk apa? untuk orang berpendapat tinggi? sedangkan orang berpendapatan rendah tidak akan merasa perkara ini... apakata... cukai tu dinaikan... harga barangan keperluan diturunkan... demi menjaga kepentingan rakyat berpendapatan rendah... namun saya hargai usaha kerajaan untuk menjaga kesihatan rakyat... ini hanyalah luahan hati seorang rakyat... bukan memihak kepada mana2 parti politik dan saya langsung tidak berminat dengan mana2 parti politik... tulisan ini bebas daripada mana2 unsur politik... hanya catatan hati seorang rakyat....
Komen: 
0 comments

Wanita diperguna... Lelaki terganggu...

Selasa, Januari 04, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:01 PTG
Semalam aku naik kapal terbang... huh... kali kedua naik dalam hidup... yang kali pertama naik masa kecil lagi... aik... apa kaitannya dengan tajuk...kaitannya... kecantikan wanita diperguna... lelaki mengalami gangguan seksual... mana tidaknya... kecantikan wanita yang sepatutnya hanya diperlihatkan kepada suami... ditunjuk kepada orang ramai... kalau tak pakai kain berbelah...pakai skirt singkat atas lutut... huh... memang mengancam nafsu lelaki... emmm... tak ada ker pramugari dirogol penumpang kerana teransang?..hahaha...

kalau seorang perempuan cantik menutup aurat... minta kerja sebagai pramugari agak2 dapat ker tidak jawatan tu? pramugari2 ni sebenarnya tak rasa diri mereka dipergunakan ker oleh syarikat penerbangan? mungkin tidak kut... kalau tak... tak mungkin dia terima tawaran kerja tu kan? dunia nak kiamat... macam ni la... perempuan rasa bangga bila diperguna...hahahha...

saya cuba bayangkan...kalau pramugari pakai baju kurung... pramugara pakai baju melayu... mesti cantikkan? nampak kesopanan dan keayuan gadis di Malaysia... dapat mempromosikan pakaian kebangsaan kita kepada masyarakat antarabangsa... kalau kita tidak bangga dengan pakaian kita... siapa lagi nak bangga? opss... salah tajuk... nanti saya masuk tajuk ni kalau saya ada masa....

tapi bukan sektor penerbangan sahaja yang mempergunakan wanita... saya rasa hampir semua sektor perkhidmatan pelangggan mempergunakan wanita... tak percaya? cuba lihat perempuan2 yang bekerja bersama pelanggan macam yang jaga kaunter... mesti makeup tebal dan berhias... tadi masa pergi menemankan emak ke hospital pun nampak orang jaga kaunter pakai makeup cantik... kalau lelaki jadi pelanggan... tak berdebar ke lelaki berurusan dengan wanita macam tu? huhu....

kesimpulannya... pada saya... sektor perkhidmatan tidak perlu mempergunakan kecantikan wanita... tetapi keutamaan pelanggan dan layanan terhadap pelanggan yang lebih perlu diutamakan....
Komen: 
0 comments

Mana lebih penting... Akhlak @ Ilmu?

Sabtu, Januari 01, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:16 PTG
hari ni sempena tahun baru... semua ada azam baru.. begitu juga aku... dulu aku sibuk dengan belajar... tahun ini... kehidupan aku bakal berubah... memandangkan itu... matlamat aku juga akan berubah... Azam tahun baru aku adalah untuk mendidik remaja berakhlak dan berilmu... memandangkan remaja sekarang ramai yang kurang berakhlak....

antara akhlak dan ilmu mana lebih penting? pada pandangan aku akhlak lebih penting berbanding ilmu ... kenapa aku kata begitu? sedangkan kehidupan sekarang lebih mementingkan ilmu berbanding akhlak... anda tak percaya? cuba seorang yang berakhlak tetapi kurang ilmu dan seorang yang berilmu tapi kurang akhlak memohon 1 pekerjaan.... siapa yang dapat? pastinya yang lebih berilmu dapat kerja tu walaupun dia mungkin bakal membawa kerugian besar pada syarikat tu.... kenapa aku kata begitu? ... kerana orang yang kurang berakhlak tidak amanah dalam menjalankan tugas... dengan itu ada kemungkinan dia akan makan rasuah....lesapkan duit syarikat... bukan sekadar syarikat yang bakal rugi... malah negara boleh hancur apabila diterajui oleh orang yang berilmu tapi tiada akhlak....

orang yang ada akhlak yang baik ni.... walaupun dia kurang ilmu... tak apa...dia boleh belajar... belajar adalah proses sepanjang hayat... selagi kita hidup... kita perlu belajar.... mungkin secara formal atau tidak formal melalui pengalaman hidup yang kita lalui....

tapi malangnya sekarang ni masyarakat lebih mementingkan ilmu berbanding akhlak.... kerana masyarakat semakin materialistik...cuba lihat... siapa punya ilmu... bijak dalam pelajaran... lebih dibanggakan oleh ibubapa... ibubapa begitu sibuk mahu anak menjadi pandai.... mendapat keputusan yang baik... hantar tuisyen sana sini.... tapi bila masa anak nak didik mempunyai akhlak yang mulia.... bila anak dah pandai... cikgu tegur mengenai akhlak... mula la naik kepala.... ibubapa duk pertahankan anak... ok la tu... duk sanjung sangat anak... bila besar anak orang masuk universiti anak kita masuk pusat serenti... maklumlah anak dah jadi doktor tak perlu masuk universiti...

yang anak masuk universiti pulak duk bangga la konon anak pandai... dapat dekan setiap sem... tapi kalu akhlak hampeh tak der guna... dengan pensyarah pun boleh tipu... ibubapa duk puji anak satu kampung... rupanya anak dapat tinggi sebab meniru....hahaha... tak pun anak rasuah lecturer....keluar universiti dengan sijil hebat tapi tak tahu nak buat kerja... almaklum lah... masa belajar keja upah kawan suruh buat....diri sendiri sibuk berpacaran kesana kesini... beli saham dosa banyak banyak....
kan baik kalau yang usaha sendiri masa belajar... biar dapat bawah 3 pun setiap sem.... tapi akhlak mantap...tak ada la nanti kerja haru biru tak tahu nak buat....

kesimpulan... kita kena didik remaja kita berakhlak dulu baru berilmu... supaya nanti ilmu yang dia dapat akan digunakan untuk kebaikan... bukan kejahatan....Akhlak jauh lebih penting berbanding ilmu....
Komen: 
0 comments