Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Banyaknya kita membazir masa

Jumaat, Januari 28, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:35 PTG
Kalau nak tahu... dulu hobi aku ialah menonton televisyen... bermain permainan komputer... membaca mastika... aku sangat suka buat perkara perkara ni... sehinggalah suatu ketika... aku rasa betapa aku membazirkan masa hidupku yang begitu pendek ni... sependek waktu asar...

bukan bermakna aku dah tak suka buat benda tu semua... bukan bermakna aku dah tak buat benda tu semua... tapi setiap kali aku tengok tv sekarang ni... aku selalu menyoal diri aku... apa aku dapat... dah la cerita kat tv sekarang kurang kualiti nak dibandingkan dengan cerita masa p ramlee dulu... dan cerita tv sekarang aku rasa sangat lucah berbanding cerita aku tengok masa kecil2 dulu... kalau buka berita pun tak ada berita menarik... politik..politik...politik... boring la... kalau tak hiburan...artis... gosip... apa aku dapat? dosa? dengar orang menfitnah...awat tak da cerita pasal ahli akademik ker... siaran berunsur sains ker... yang boleh menambah pengetahuan... tv pendidikan yang aku suka tengok dulu pun dah masuk siaran berbayar astro... dulu kat tv2 jer... entah wujud ker tidak lagi siaran tu... ingat lagi dulu2... masa kecik... kalau sekolah petang... tv pendidikan tu la yang aku tengok pagi2 sambil siapkan kerja sekolah yang berlambak2 sampai kekadang aku tak buat pun...hahah... kecik dah pemalas...

permainan komputer? hmmm... dah lama aku tak main... dulu masa belajar aku selalu main... untuk releasekan tension... pagi esok nak exam pun boleh lagi aku main game komputer sampai tengah malam... tapi apa aku dapat? tak dapat2 daripada game tu...kalau aku taip blog ni... sekurang2nya aku dapat motivasikan diri aku sendiri... aku dapat sedarkan diri aku... tak pun aku lepak2 kat halaqah... boleh juga aku tambah ilmu... belajar bersosial kata kawan aku... nak bersosial di alam nyata dah kompem kompem aku tak berani... gadis pemalu la nak dikatakan.... hahaha... perasan....

mastika macam mana? sekarang ni mastika banyak cerita hantu... tak der sangat kisah masyarakat... boring la... aku malas dah nak layan... layan info dalam internet dan jurnal lagi best... lagi banyak benda yang aku kena baca... tak pun aku beli or pinjam jer buku yang aku nak baca... buku yang dah ada ni pun tak habis habis lagi nak baca....

satu lagi yang kita boleh tukar tabiat adalah masa dengar musik... dari kita dengar musik saja tak ada apa apa manfaat... baik kita dengar musik yang boleh mengingatkan kita kepada Allah... memberi pengajaran buat kita... memberi semangat dan motivasi untuk kita... orang kata musik yang all in one...kata penjajah...

kesimpulanya...jangan bazirkan hidup kita yang sangat singkat... buatlah benda yang bermanfaat... jangan biarkan masa kita berlalu begitu sahaja... tanpa kita mengambil kesempatan keatasnya...
Komen: