Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kerana Cita-Cita

Sabtu, Jun 30, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:50 PG
Kerana cinta orang sanggup tinggalkan keluarga... kerana cinta orang sanggup menderhaka pada ibubapa... kerana cinta orang sanggup kawin lari... dan kerana cinta orang sanggup buat apa saja...kerana cinta adalah segala-galanya dalam hidup mereka... Aku pula punya cita-cita... Cita-cita adalah segalanya dalam hidup aku... kerana cita-cita aku sanggup lakukan apa saja... kerana cita-cita aku sanggup habiskan duit... kerana cita-cita aku sanggup gunakan masa... kerana cita-cita aku sanggup tinggalkan keluarga (untuk pergi belajar)... kerana cita-cita aku sanggup dipenjara...

Tapi kini... cita-citaku terbatas... kerana sebuah janji... hidup jadi tak keruan... seperti orang putus cinta  yang nak bunuh diri tu... tapi aku taklah sebodoh itu... sebab aku tak bercita-cita untuk hidup selamanya di neraka jahanam... nauzubillahi min zalik... tapi kerana cita-cita aku sanggup dipenjara kerana melanggar janji...

Sebenarnya macam ni... kalau aku tak tunaikan janji tu... aku kena bayar RM100K... tapi kalu aku tunaikan janji tu... setiap bulan gaji masyuk... bila aku dah tension dengan kerja yang banyak sangat... yang bukan sahaja merampas cita-cita ku malah merampas hidupku sekali... otak aku jadi fikir macam macam untuk lari dari kerja.... kalau aku nak kumpul duit... bayar 100K pun... sebulan RM1000... Mungkin paling awal pun aku dapat kumpul setelah 8 tahun... masa tu... aku dah terbebas dari janji aku... buat apa aku perlu bayar 100K lagi... sanggupkah aku bertahan hidup begini 8 tahun lagi?

Otak aku ligat cari penyelesaian lain.... ermmm kalau aku buat pinjaman peribadi... tapi kalau aku buat pinjaman peribadi... dengan duit apa aku nak bayar balik pinjaman peribadi tu kalau aku dah tak kerja nanti? jadi jalan penyelesaian terbaik... aku lari saja dari kerja tersebut... tanpa membayar denda pun... jadi ada kebarangkalian untuk aku dipenjarakan... aku tengok dalam tv... ramai orang yang dipenjarakan menyesal dan belajar agama di dalam penjara.... jadi aku rasa untung juga kalau aku masuk penjara pun.... boleh juga tambah ilmu agama... tak ada la hidup aku sia-sia mengejar keduniaan semata-mata...

Tapi lepas aki keluar penjara... mesti tak ada orang nak ambil aku bekerja... bekas banduan la dikatakan... alahh... aku bukan teringin sangat pun nak kerja... yang aku nak... belajar... belajar... dan belajar... tak ada orang nak ambil bekerja... aku kerja sendiri pun boleh... jadi impian aku sebagai pereka cipta (doraemon)... Hakikatnya... bersediakah aku untuk menghadapi saat ini? atau ini hanya angan kosong sahaja... mungkin aku ikut plan ni kalau otak aku dah terlalu tertekan sehingga tak mampu berfikir dengan waras....

Baik aku teruskan kerja... sambil kerja boleh belajar juga... bila jawatan dah di sahkan... boleh sambung belajar apa susah... cuma semua ni hanya memerlukan kesabaran... hidup perlu sabar... baru boleh menggapai kebahagiaan... syukur dengan apa yang ada... biar apa pun cubaan yang datang menghalang... kuatkan azam... bulatkan tekad... terus mencapai cita-cita...

Komen: 
0 comments

Lukisan Alam

Ahad, Jun 24, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:40 PTG
Kini aku punya hobi baru... melihat dan mengagumi keindahan alam ciptaan yang Maha Esa...
Disini aku ingin berkongsi dengan anda keindahannya...
Semoga ia memberi ketenangan di hati kita semua....






















Maaf... jika gambar2 ini tak cantik sangat... sebab saya ambil guna kamera Handphone saya 2MP sahaja... lagipun saya bukan ada skill ambil gambar... cuma ambil ikut suka saja....




Komen: 
0 comments

Tak Tahu Bersyukur

Khamis, Jun 21, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:27 PTG
Siapa yang tak tahu bersyukur? siapa lagi kalau bukan saya sendiri... sebab blog ni bukan blog gosip untuk makan daging saudara sendiri... cuma blog untuk makan daging sendiri... nyum2...haha... kenapa saya kata saya tak tahu nak bersyukur... sebabnya... semua yang saya nak saya dapat... tapi saya tetap juga tak bersyukur asyik merungut jer kerja... adoi la...

sebenarnya... semua yang kita minta tu... Allah bagi... cuma bukan dengan cara yang kita fikirkan ...bukan dengan cara yang kita rancangkan...  tapi dengan cara yang Allah aturkan... kita hanya mampu merancang ... Allah yang menentukan... sejak kecil saya  memang saya bercita2 nak jadi pensyarah... sekarang saya memang dah memegang jawatan sebagai pensyarah... cuma jalan yang saya lalui tak sama dengan jalan yang saya rancangkan.... saya dah dapat apa yang saya nak... tapi saya tetap juga tak bersyukur... dulu saya rancang lepas ambil master dan PhD baru nak jadi pensyarah... tapi Allah dah tentukan... lepas habis jer degree saya dilantik menjadi pensyarah.... orang tengok saya begitu beruntung... cuma saya yang tak reti nak bersyukur....

dulu... saya minat sangat bidang automotif... sampai sanggup ambil kelas automotif walaupun saya seorang jer perempuan dalam kelas tu... macam kera sumbang dah lagaknya.... dan kalau korang pernah baca cerpen Si Dia tu... mesti korang dapat tahu isma tu sangat suka bidang automotif... sebenarkan isma tu cerminan diri saya... harap2 ada la lelaki macak Yee.... berangan lagi,...haha... tak habis2... sambung balik... sekarang saya dah jadi pensyarah,... mengajar dalam bidang automotive pula tu...sedangkan bidang yang saya sambung master tapi berhenti sekerat jalan tu bukan la bidang yang saya betul2 minat... tapi saya masih bersedih... impian saya semua saya dapat tapi masih tak bersyukur...

dulu masa saya belajar... apa yang saya impikan adalah untuk dapat 4.00 setiap sem... dan keluar dengan 1st kelas supaya  orang bukan islam tak pandang rendah kat orang islam... nak tunjuk orang islam pun pandai juga... akhirnya memang saya tak mampu sebab saya ni pemalas... memang saya tak mampu dapat 4 flat dan 1st class... tapi objektif saya tercapai... macam  mana tu... pelikkan? itu semua kuasa Allah dia tahu apa yang terbaik untuk kita... mungkin kalau aku dapat result tinggi aku jadi bangga diri... sebab tu Allah tak bagi... cuma yang terjadinya... classmate yang non muslim sangat menghormati aku... tak pandang rendah kat aku... pernah lantik aku jadi ketua kumpulan lagi,... dan mereka sangat mempercayai aku untuk buat kerja... dan yang paling aku kagum sekali... non muslim yang highest dalam kelas cepat2 cop aku jadi ahli kumpulan mereka... kenapa? sebab aku amal apa yang islam ajar... menghormati waktu... dan menjalankan tugas sebaik mungkin... bukan lepas tangan... ahhh... dah keluar tajuk...

sebenarnya saya tak tahu nak letak tajuk apa... apa yang saya nak cakap kat sini... kekadang apa yang kita nak... Allah bagi cuma mungkin dalam bentuk yang berbeza.... bukan seperti yang kita harapkan... dah dapat tu bersyukur lah.... seperti nak tuju 1 tempat... sebenarnya ada banyak jalan... yang kita tahu 1 jalan jer... tapi masa tengah lalu jalan tu.. Allah lencongkan kita ke jalan lain... kita menangis sebab ingatkan nanti kita akan sesat... tapi sebenarnya Allah tunjukkan jalan yang lebih mudah untuk kita sampai ke destinasi tersebut.. cuma kekadang kita rasa sedih... sebab kita harapkan dapat mengutip bunga indah di jalan yang kita rancang,.. tapi dah lalu jalan lain... mana nak kutip benda tu... hanya itu yang membuatkan kita sedih walaupun dah sampai ke destinasi impian... dan ia juga menyebabkan kita tak tahu nak bersyukur...
Komen: 
0 comments

Kalau dah Rezeki

Selasa, Jun 19, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:40 PG
Kalau dah rezeki tak ke mana... saya nak kongsi beberapa cerita... masa saya balik bercuti hari tu... saya pergi kenduri rumah kawan kawin... lepas kenduri... singgah solat zohor di salah sebuah masjid dalam perjalanan balik ke rumah.... saya ni kan bukan jenis perempuan melayu terakhir... jarang sekali nak bawa handbag... tapi pada hari tersebut saya bawa handbag... masa nak ambil wuduk tu kawan saya pegangkan dan letak sebelah dia memandangkan dia uzur syarie... lepas solat... saya yang biasa tak bawa handbag ni.. terus keluar naik kereta dan balik ke rumah tanpa teringat berkenaan handbag tersebut...

lepas hantar kawan saya ke rumahnya... saya berkira nak isi balik minyak kereta mak saya ni...sebab dah puas pusing masa cari rumah kawan saya yang kawin tu... dekat traffic light... saya cari dompet... baru teringat... handbag saya tertinggal di surau tadi... ahhh... saya terpaksa patah balik ke surau tersebut... dah la jauh,..,nasib baik masih ingat sikit2 jalan... syukur Allah memberi kita otak.. Alhamdulillah... sampai saja disana... orang dah siap solat asar...

Saya masuk dalam masjid... tengok tempat kawan saya letak handbag saya dah tiada... cari sikit2 kat bahagian perempuan... tak jumpa... nak tanya orang kat bahagian lelaki segan... saya ni kan pemalu orangnya... alang2 dah sampai masjid... saya solat asar dulu... mana tahu berkat solat asar di masjid... saya dapat balik handbag saya... mati  kita tak tahu bila... mungkin boleh mati dalam perjalanan balik rumah nanti...

Saya balik rumah bukan dengan hati yang kecewa... tapi dengan hati yang mengharap... mengharap orang yang ambil handbag saya memulangkannya kembali kepada saya atau keluarga saya... saya percaya kalau dah memang bukan rezeki saya... saya redha beg tu hilang... mungkin ada harta saya yang tak berkat... tapi kalau beg tu masih rezeki saya... ia akan sampai kembali ke tangan saya... insyaAllah... hanya kepadaMu ku letakkan harapan.... saya percaya masih ada insan yang jujur di dunia ini....

saya sampai saja di rumah, ayah saya tengok2 dalam kereta... saya tanya cari handbag saya ker? ada orang call? Alhamdulillah... ada orang jumpa dan call anak sepupu saya kemudian berhubung dengan mak saya... dia akan hantar beg itu ke rumah saya... tapi memandangkan keadaan yang tak mengizinkan... saya dan ayah saya mengambil beg tersebut di jalan besar berhampiran rumah... orang yang jujur itu adalah seorang cikgu... Cikgu Na dari Sekolah Wakaf Bharu.... terima kasih cikgu...

tahu tak apa yang saya fikir masa saya kehilangan beg... mana tahu saya jumpa jodoh dengan kehilangan beg ni...haha... yer la... hilang beg kat masjid... mana tahu imam muda yang ambil simpan ker... cara senang nak cari jodoh kaki masjid...haha...bengong ker gatal aku ni... macam mana aku boleh yakin aku dapat balik beg tu kalau dah rezeki aku di zaman sekarang dimana orang sudah hilang sifat amanah.... sebab aku pernah mengalami peristiwa yang hampir sama semasa belajar dulu...

kejadian ni berlaku di mines serdang... aku jalan2 shopping dengan kawan2 aku... purse aku letak dalam poket baju kurung... lubang poket baju kurung tu agak luas skit kut... purse aku terjatuh... mungkin masa aku duduk menunggu kawan aku shopping atau masa aku mengeluarkan  handphone aku.... aku cuma sedar kehilangan purse tu lepas aku dah sampai di UKM... cuak juga aku hilang... aku cuma mampu berdoa... mohon kepada Allah agar orang yang menjumpai purse tersebut menghubungi aku kembali... tetiba ada seorang india call aku... dia cakap anak dia jumpa purse aku...  jadi malam tersebut aku pergi mines sekali lagi untuk ambil purse dari dia... terima kasih kepada yang jujur...

pesanan untuk anda... dalam purse tu tulis la nombor telefon anda dan no telefon keluarga anda.. kalau hilang dan masih rezeki anda... ia pasti kembali  ke tangan anda... mak saya pun pernah terjatuhkan purse di tong sampah... tinggalkan purse diatas bonet depan kereta... dalam perjalanan balik baru perasan... dalam semua kejadian tersebut..., tiada apa yang hilang,... Allah cuma mahu menguji kebergantung kita kepadaNya... berserahlah kepadanya... InsyaAllah kalau dah rezeki kita...
Komen: 
0 comments

Telah Dirisik

Ahad, Jun 17, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:15 PG
 

Hahh.. dirisik? padan la cuti lama.... ehh... tak ada la... saya cuma dirisik oleh kematian... Mati? Yup bila2 pun kita boleh mati... hidup dah suku abad... dah jadi perak pun... tak lama lagi emas... tak tau la sempat ker tidak nak jadi emas tu... kalau umur panjang... insyaAllah... kalau umur pendek... bye-bye... saya pergi dulu.... moga kembali kepadaNya dalam keadaan baik...dalam Islam dan Iman yang paling penting agar mampu menjawab soalan mungkar dan nakir di dalam kubur yang sempit lagi gelap...

Setiap orang sebenarnya telah dirisik dengan kematian... cuma tak tahu bila nak kawin dengan kematian tu... mungkin cepat mungkin lambat.... sebab tu kita tak boleh tunggu tua untuk beramal... sebab kita tak tahu bila masa kita akan pergi.... kalau yang dah ada penyakit tu... kira dah bertunang dengan kematian... kalau yang mati eksiden atau dalam tidur tu pula kita kawin terus tak sempat nak bertunang dengan kematian... adoi... apa yang aku merepek panjang lebar ni.....

Cuba kita imbau kembali... selama kita hidup ni... banyak mana ibadat yang telah kita lakukan... cuba bandingkan dengan masa yang kita bazirkan... pastinya banyak masa yang kita bazirkan berkali ganda banyaknya.... manusia manusia... diberi peluang tak nak guna... ni la... manusia mudah lupa... (bukan melayu mudah lupa yer).. lupa dengan janji kepada Tuhan semasa kita masih di alam lain sebelum ini....

Kekadang saya  terfikir... apa yang saya dah buat sepanjang hidup ni... kalau dihintung mungkin ibadatnya baru 2-3 hari sedangkan saya dah hidup kat dunia ni 25 Tahun.... memalukan betul... kekadang saya bosan dengan rutin saya setiap hari... hari kerja... bagi solat subuh... tidur balik... bangun bersiap pergi kerja.... berada di tempat kerja sampai petang... balik tolong kawan sediakan makan malam... makan malam... solat isyak... terus lepak dengan internet atas katil... sampai rasa nak tidur... terus tidur... tak ada apa yang dibuat...bosan bukan? entah la... kekadang rasa teringin nak pergi mengaji pondok... atau hidup kerja sendiri... boleh atur masa sendiri... tapi nak buat macam mana ... dah terikat dengan perjanjian... masa yang terluang sekarang pun bukan aku guna sebaiknya pun.... asyik main2 juga...

Umur dah tua... kena lah perbaiki diri.... InsyaAllah... orang kata biar hari ini lebih baik dari semalam, jadikan hari esok lebih baik dari hari ini.... perbaiki diri setiap hari... cuba tambah amalan sikit2... tapikan berterusan... dengki sebenarnya dengan orang yang banyak amalan... solah tahjud, solat dhuha, mengaji dan menghafaz al-quran, zikir tak lengkang di bibir... bertuah sangat mereka... saya pun nak jadi bertuah macam mereka... InsyaAlllah...Jom kita lawan nafsu dan syaitan...Yeahhh...(Ingat tak lama lagi nak kawin dengan kematian... nak jumpa Pencinta dalam keadaan gembira bukannya takut....)
Komen: 
0 comments