Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kalau dah Rezeki

Selasa, Jun 19, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:40 PG
Kalau dah rezeki tak ke mana... saya nak kongsi beberapa cerita... masa saya balik bercuti hari tu... saya pergi kenduri rumah kawan kawin... lepas kenduri... singgah solat zohor di salah sebuah masjid dalam perjalanan balik ke rumah.... saya ni kan bukan jenis perempuan melayu terakhir... jarang sekali nak bawa handbag... tapi pada hari tersebut saya bawa handbag... masa nak ambil wuduk tu kawan saya pegangkan dan letak sebelah dia memandangkan dia uzur syarie... lepas solat... saya yang biasa tak bawa handbag ni.. terus keluar naik kereta dan balik ke rumah tanpa teringat berkenaan handbag tersebut...

lepas hantar kawan saya ke rumahnya... saya berkira nak isi balik minyak kereta mak saya ni...sebab dah puas pusing masa cari rumah kawan saya yang kawin tu... dekat traffic light... saya cari dompet... baru teringat... handbag saya tertinggal di surau tadi... ahhh... saya terpaksa patah balik ke surau tersebut... dah la jauh,..,nasib baik masih ingat sikit2 jalan... syukur Allah memberi kita otak.. Alhamdulillah... sampai saja disana... orang dah siap solat asar...

Saya masuk dalam masjid... tengok tempat kawan saya letak handbag saya dah tiada... cari sikit2 kat bahagian perempuan... tak jumpa... nak tanya orang kat bahagian lelaki segan... saya ni kan pemalu orangnya... alang2 dah sampai masjid... saya solat asar dulu... mana tahu berkat solat asar di masjid... saya dapat balik handbag saya... mati  kita tak tahu bila... mungkin boleh mati dalam perjalanan balik rumah nanti...

Saya balik rumah bukan dengan hati yang kecewa... tapi dengan hati yang mengharap... mengharap orang yang ambil handbag saya memulangkannya kembali kepada saya atau keluarga saya... saya percaya kalau dah memang bukan rezeki saya... saya redha beg tu hilang... mungkin ada harta saya yang tak berkat... tapi kalau beg tu masih rezeki saya... ia akan sampai kembali ke tangan saya... insyaAllah... hanya kepadaMu ku letakkan harapan.... saya percaya masih ada insan yang jujur di dunia ini....

saya sampai saja di rumah, ayah saya tengok2 dalam kereta... saya tanya cari handbag saya ker? ada orang call? Alhamdulillah... ada orang jumpa dan call anak sepupu saya kemudian berhubung dengan mak saya... dia akan hantar beg itu ke rumah saya... tapi memandangkan keadaan yang tak mengizinkan... saya dan ayah saya mengambil beg tersebut di jalan besar berhampiran rumah... orang yang jujur itu adalah seorang cikgu... Cikgu Na dari Sekolah Wakaf Bharu.... terima kasih cikgu...

tahu tak apa yang saya fikir masa saya kehilangan beg... mana tahu saya jumpa jodoh dengan kehilangan beg ni...haha... yer la... hilang beg kat masjid... mana tahu imam muda yang ambil simpan ker... cara senang nak cari jodoh kaki masjid...haha...bengong ker gatal aku ni... macam mana aku boleh yakin aku dapat balik beg tu kalau dah rezeki aku di zaman sekarang dimana orang sudah hilang sifat amanah.... sebab aku pernah mengalami peristiwa yang hampir sama semasa belajar dulu...

kejadian ni berlaku di mines serdang... aku jalan2 shopping dengan kawan2 aku... purse aku letak dalam poket baju kurung... lubang poket baju kurung tu agak luas skit kut... purse aku terjatuh... mungkin masa aku duduk menunggu kawan aku shopping atau masa aku mengeluarkan  handphone aku.... aku cuma sedar kehilangan purse tu lepas aku dah sampai di UKM... cuak juga aku hilang... aku cuma mampu berdoa... mohon kepada Allah agar orang yang menjumpai purse tersebut menghubungi aku kembali... tetiba ada seorang india call aku... dia cakap anak dia jumpa purse aku...  jadi malam tersebut aku pergi mines sekali lagi untuk ambil purse dari dia... terima kasih kepada yang jujur...

pesanan untuk anda... dalam purse tu tulis la nombor telefon anda dan no telefon keluarga anda.. kalau hilang dan masih rezeki anda... ia pasti kembali  ke tangan anda... mak saya pun pernah terjatuhkan purse di tong sampah... tinggalkan purse diatas bonet depan kereta... dalam perjalanan balik baru perasan... dalam semua kejadian tersebut..., tiada apa yang hilang,... Allah cuma mahu menguji kebergantung kita kepadaNya... berserahlah kepadanya... InsyaAllah kalau dah rezeki kita...
Komen: