Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Telah Dirisik

Ahad, Jun 17, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:15 PG
 

Hahh.. dirisik? padan la cuti lama.... ehh... tak ada la... saya cuma dirisik oleh kematian... Mati? Yup bila2 pun kita boleh mati... hidup dah suku abad... dah jadi perak pun... tak lama lagi emas... tak tau la sempat ker tidak nak jadi emas tu... kalau umur panjang... insyaAllah... kalau umur pendek... bye-bye... saya pergi dulu.... moga kembali kepadaNya dalam keadaan baik...dalam Islam dan Iman yang paling penting agar mampu menjawab soalan mungkar dan nakir di dalam kubur yang sempit lagi gelap...

Setiap orang sebenarnya telah dirisik dengan kematian... cuma tak tahu bila nak kawin dengan kematian tu... mungkin cepat mungkin lambat.... sebab tu kita tak boleh tunggu tua untuk beramal... sebab kita tak tahu bila masa kita akan pergi.... kalau yang dah ada penyakit tu... kira dah bertunang dengan kematian... kalau yang mati eksiden atau dalam tidur tu pula kita kawin terus tak sempat nak bertunang dengan kematian... adoi... apa yang aku merepek panjang lebar ni.....

Cuba kita imbau kembali... selama kita hidup ni... banyak mana ibadat yang telah kita lakukan... cuba bandingkan dengan masa yang kita bazirkan... pastinya banyak masa yang kita bazirkan berkali ganda banyaknya.... manusia manusia... diberi peluang tak nak guna... ni la... manusia mudah lupa... (bukan melayu mudah lupa yer).. lupa dengan janji kepada Tuhan semasa kita masih di alam lain sebelum ini....

Kekadang saya  terfikir... apa yang saya dah buat sepanjang hidup ni... kalau dihintung mungkin ibadatnya baru 2-3 hari sedangkan saya dah hidup kat dunia ni 25 Tahun.... memalukan betul... kekadang saya bosan dengan rutin saya setiap hari... hari kerja... bagi solat subuh... tidur balik... bangun bersiap pergi kerja.... berada di tempat kerja sampai petang... balik tolong kawan sediakan makan malam... makan malam... solat isyak... terus lepak dengan internet atas katil... sampai rasa nak tidur... terus tidur... tak ada apa yang dibuat...bosan bukan? entah la... kekadang rasa teringin nak pergi mengaji pondok... atau hidup kerja sendiri... boleh atur masa sendiri... tapi nak buat macam mana ... dah terikat dengan perjanjian... masa yang terluang sekarang pun bukan aku guna sebaiknya pun.... asyik main2 juga...

Umur dah tua... kena lah perbaiki diri.... InsyaAllah... orang kata biar hari ini lebih baik dari semalam, jadikan hari esok lebih baik dari hari ini.... perbaiki diri setiap hari... cuba tambah amalan sikit2... tapikan berterusan... dengki sebenarnya dengan orang yang banyak amalan... solah tahjud, solat dhuha, mengaji dan menghafaz al-quran, zikir tak lengkang di bibir... bertuah sangat mereka... saya pun nak jadi bertuah macam mereka... InsyaAlllah...Jom kita lawan nafsu dan syaitan...Yeahhh...(Ingat tak lama lagi nak kawin dengan kematian... nak jumpa Pencinta dalam keadaan gembira bukannya takut....)
Komen: