Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kehidupan Yang Materialistik

Rabu, November 21, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:59 PTG
Cuba kita imbas rutin kehidupan kita... bangun pagi solat subuh... bersiap untuk pergi kerja...lepas tu pergi kerja... tengah hari rehat jap... solat dan makan/tidur... sambung kerja balik sampai pukul 5... sampai rumah siap2... kalau perempuan masak.. kalau lelaki main bola... lepas tu makan kat kedai... balik rumah mandi2... solat maghrib... tengok tv atau ibadah sikit sambil tunggu isyak... ada yang pergi masjid boleh tambah ilmu sikit dengar kuliah maghrib... 8.30... lepas solat isyak.. rehat bersama internet sekejap.. kalau kerja banyak pukul 9 sambung kerja balik sampai pukul 12... kalau tak... layan internet atau tv... sampai la tidur...

Korang tak bosan ker rutin seharian yang macam ni.... hari2... 5 hari seminggu kita terpaksa melalui rutin yang sama... saya rasa bosan sangat... apa sebenarnya yang kita cari kat dunia ni... kerja berhempas pulas... pagi petang siang malam... nak cari duit? nak cari harta... nak kumpul semua tu banyak2... buat apa?

Nak beli rumah besar? nak beli kereta besar? nak ada duit juta2? tapi sedarkah kita hakikatnya kita akan tinggalkan itu semua bila kita mati... yang kita bawa ke kubur hanyalah kain kapan dan amalan kita... bukan harta kita... tapi kenapa kita semua duduk sibuk mengumpul benda yang kita akan tinggalkan akhirnya...

Saya hairan... kenapa manusia sibuk mengabdikan diri pada duit... sy sebut rutin hidup diatas hanyalah rutin hidup manusia biasa... belum lagi rutin hidup bisnessman yang berjaya... sehingga mengabaikan keluarga... kerana sibuk mencari duit untuk memberi kemewahan kepada keluarga... sedangkan keluarga perlukan kasih sayang bukan sekadar dihujani dengan wang ringgit...

Sedap sangat ker hidup mewah kat dunia ni... pandu kereta mewah...duduk rumah besar terhias indah... pakai pakaian mahal... makan makanan yang mahal... dihormati kerana wang... sedar lah... nanti mati... kita hanya dibawa diatas keranda.... bukan lagi kereta mewah.... kita akan duduk di dalam kubur sempit... bukan lagi rumah besar lagi cantik... kita akan pakai kain kapan... bukan pakaian mahal dari sutera... kita hanya jadi makanan ulat dan cacing... wang kita juga akan dibahagikan oleh waris kita.... bukan lagi milik kita...

kenapa manusia tak nak hidup biasa-biasa... dengan sederhana... apa yang ada... best juga rasanya kalau hidup kais pagi makan pagi... kais petang makan petang... tak perlu lah hidup mengejar keduniaan... sehingga hampir semua kehidupan kita digunakan untuk mengejar duit... sungguh membosankan... mengejar sesuatu yang pasti kita akan tinggalkan... suatu hari nanti... cuma kita tak tahu bila... masa kita untuk pergi menghadap Ilahi....
Komen: 
0 comments

Bila Gaza Diserang

Isnin, November 19, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:03 PG
Bila Gaza di serang... semua rakyat malaysia dah jadi macam cacing kepanasan... sibuk send message dan post FB... boikot produk itu... boikot produk ini... baca ayat itu ini... doakan saudara kita disana... ada pula tunjuk perasaan... solat hajat... dan macam macam lagi simbol penentangan terhadap perbuatan ganas israel...

Bukan saya tak sokong semua itu... bukan saya nak menentang semua itu... tapi... kenapa masjid masih kosong dikala azan subuh berkumandang... sedangkan inilah caranya yang mampu membuktikan kebangkitan orang islam... orang islam hanya digeruni apabila bilangannya yang solat subuh berjemaah sama dengan bilangan yang datang solat jumaat...

Muslim di malaysia memang begitu.. cakap bukan main lagi itu ini... nak lawan nafsu dan syaitan yang bertenggek di atas mata untuk bangun subuh pun tak mampu... bukan saya nak mengata orang lain... diri saya pun begitu juga... tu baru bangun subuh bukan solat tengah malam lagi...

Tak percaya... cuba tengok bilangan yang menghadiri demostrasi setelah solat jumaat... melaungkan tentang kezaliman israel... cuba tengok lagi bilangan orang yang pergi solat hajat untuk mendoakan israel... agak2... semua orang buat benda tu pergi solat subuh berjemaah ke? saya rasa tak... solat sunat boleh pula berjemaah....

Habis jer bulan puasa... ke mana entah orang islam hilang... ke kedai kopi tengok bola... padahal masa bulan puasa berebut solat sunat terawih... solat sunat jer pun... orang bagi bola sebiji,... semua nak berebut.. sambil  tambah dosa tengok lutut orang....macam tu punya senang jer nak kotorkan hati orang islam... kenapa saya kata kotorkan hati? sebab dosa tu kan mengotorkan hati? tengok lutut orang tak dosa ker?

ahhh... dah terkeluar topik pula... satu lagi perangai orang islam ni.. hangat2 tahi ayam... mula2 boikot la produk yahudi tu,... lama2... dah lupa...masa serangan semua orang x makan McD... pastu pandang serong kat orang islam yang makan McD...macam orang tu dah jatuh kafir...tapi bila isu ni dah sejuk semua pakat2 pergi serang McD... sebab McD dah buat offer dan jualan murah... alahai... kita tengok jer la lama mana boikot ni mampu bertahan...

Jadi apa patut kita buat... yang lelaki mohon.. pergilah solat subuh di masjid... sebagai tanda sokongan anda pada palestin... biar israel gentar sikit...bila tengok ramai orang yang solat subuh....yang perempuan... jom solat subuh di awal waktu... orang tak tahu pun Allah tahu... teruskan doa kita untuk rakyat palestin... mereka mati pun mati syahid... kita yang kat malaysia ni... jangan pula mati katak...
Komen: 
0 comments