Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bicara tentang jodoh

Ahad, September 25, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:48 PG
Balik raya hari tu aku tersedar sesuatu.... aku masih belum mampu menjadi anak solehah... tak mampu lagi nak mengikut arahan dan suruhan mak aku sepenuhnya... masih lagi meninggi suara dengan mak aku... padahal benda simple dan senang pun aku tak boleh buat... mungkin sebab ego tu terlalu meninggi....  kalau macam ni la gayanya... suruhan mak yang dah melahirkan aku dan membesarkan aku... dari kecil sampai besar dan aku sangat2 sayang kat dia... pun aku tak boleh ikut,,, tak boleh jadi anak solehah... macam mana aku nak jadi isteri solehah buat suami aku nanti... dah la lelaki entah dari mana.... baru jer kenal dia... mana mungkin aku dapat menurut segala perintahnya... sebab tu kut aku tak jumpa jodoh lagi... Allah tak nak aku menempah neraka dengan sebuah perkahwinan... kerana mana mungkin seorang anak yang derhaka mampu menjadi seorang isteri solehah selagi dia tidak berubah menjadi anak solehah... itu yang aku pegang... walaupun mungkin ada yang kawin lari cakap diaorang boleh jadi isteri yang baik walaupun nikah tanpa restu ibubapa...betul ker? fikir sendiri la...

bila tengok kawan2 dah bernikah... bahagia dengan pasangan hidup masing2... timbul juga rasa jeles.. nak buat macam mana... belum masanya untuk bertemu jodoh... sekarang lelaki yang baik biasa menikah awal... 23 atau 24 dah menikah... kawin dengan perempuan yang lebih muda... 20 atau 21... kira aku ni dah jadi anak dara tua la yer...hahaha... rugi juga tak cari jodoh masa kat universiti macam yang mak suruh... tu la cakap mak tak nak dengar... teringat perbualan dengan kawan2 masa kat universiti dulu mengenai pilihan lelaki....

A: Kenapa yer tak ada lelaki yang cuba dapatkan kita? teruk sangat ker kita?
B: Lelaki suka pilih perempuan yang lembut dan ayu... kita ni ambik engineering... ganas semacam jer.. tengok la pergi kelas pun pakai jeans dan selipar toilet..... selekeh pula tu...
C: tengok budak kelas kita sendiri sibuk duk ambik cikgu buat jadi awek... tak pun yang baik sikit ambik ustazah... diorangkan kalau pergi kelas bukan main lagi berhias...
A: haah... yang FPI tu tak padan dengan ustazah... pakai perfume semerbak... dari jauh lagi dah bau... (bukan ker kalau pakai perfume lelaki tercium bau dosanya ibarat kita berzina dengan lelaki tersebut...kerana kita telah menarik perhatian lelaki tersebut... lupa la dari mana baca....)
B: Korang pergi jer tengok kat masjid UKM lepas solat zohor. Ramai budak FPI solat kat kat situ... lepas solat semua sibuk dengan cermin... pakai bedak la... macam2... riuh rendah 1 masjid... (bukan nak mengata cuma pelik mereka ni pergi kelas nak memikat ker nak belajar?)
C: Dah la cantik... berilmu agama pula tu... sape tak berkenan nak buat isteri... tambah pula lemah lembut...
A: ala... diorang duk sibuk rebut bakal engineer jadi bf bukan main lagi....padahal tak tau... diorang tukebanyakannya buaya...budak lelaki kelas kita tu macam pisang panas... sehari putus esok dah dapat awek lain...
B: Roomate aku cakap... lelaki tak berani nak dekat dengan kita... sebab kita ni macam tak layan lelaki... jadi mereka tak berani nak approach...
C: ye la... tak kan kita nak bertempuk tampar dengan lelaki... nak jadi gedik? tak nak aku....
A: Aku rasa kan ... lelaki ni yang baik pilih 2 jenis perempuan jer... satu... perempuan yang betul2 baik... yang pakai tudung labuh... tutup aurat... baik jer... cakap lemah lembut... kedua... perempuan yang teruk... sebab diorang nak bimbing perempuan tu... nak ubah perempuan tu jadi baik...
B. Habis tu... sape nak kat kita yang biasa-biasa ni... dah la tak cantik... tak der baik sangat pun...
C: tu la masalahnya... kalau lelaki biasa pula biasa pilih perempuan yang senang didekati... kalau kita ni... diorang nak dekat pun tak berani...
A: Erm... macam ni la nasib kita... mungkin Allah nak jaga kita kut...
B: Yer la... kalau kita bercinta... entah berapa kali dah kita kecewa...
C: betul tu... entah apa jadi dah kat kita sekarang ni... kurang2 sekarang... orang keluar dengan pakwe... kita keluar dengan geng2 kita... happy apa...

Lepas hampir 1 tahun bekerja...
A: orang duk sibuk kawin... kita bila lagi?
B: Bila apa nya? calon pun tarak lagi...
C: Orang lain dah ada calon masa belajar lagi... habis belajar dah dapat kerja mantap.... kawin jer la apa tunggu lagi...
A: habis tu bila kita nak dapat calonnya?
B: jom kita suruh mak bapak kita carikan...
C: malu lah nak cakap...
A: nak cari kat tempat kerja lagi la susah...  ada yang baik pun dah jadi suami orang... takkan nak jadi no 2... kalau ada yang tak kawin lagi pun dah ada tunang or awek... kita bukan perampas... yang tinggal yang tak berkualiti jer...
B: kita masuk baitul muslim...cari dalam internet...
C: nanti orang macam mana entah kita dapat... orang dalam internet bukan boleh percaya sangat...
A: susah la.. senang2 kita tunggu jer orang masuk meminang... haha..
B: haah... kalau orang tanya kenapa tak kawin lagi nak jawab apa?
C: Jawab jer... jodoh dah ada... cuma tak jumpa jer lagi...
A: yer la... kan setiap manusia dah ditetapkan jodohnya sejak di alam rahim lagi...
B: betul... betul... betul...

setakat ni saja saya tulis perbualan kami... lebih kurang la... tak betul sangat...dilema gadis dalam mencari pasangan hidup...
Komen: 
1 comments

Dah Lama Hidup... Tapi...

Jumaat, September 16, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:50 PG
Dah nak dekat suku abad aku hidup... tapi apa jer yang aku dah buat kat dunia ni... suku abad aku hidup kat dunia ni... sejak mengenal huruf dah berapa biji buku aku baca... entah-entah dah lebih 250 buku... yer la kalau dulu lebih 10 tahun aku jadi pembaca setia mastika... 12 x 10 =120 buku mastika saja... buku lain lagi... buku teks sekolah.. aku bukan ambik sikit subjek... PMR 9... SPM 11... tak campur buku kat universiti yang tebal giler dalam bahasa inggeris pula tu... sampai tak terhabis aku baca... kalau nak tambah jurnal aku baca masa sambung master dulu lagi la... ni tak kira buku bacaan ringan aku lagi... maklum la aku ni gila sikit kala pergi kedai buku... semua buku rasa nak beli... tapi aku tak suka novel... buat apa masuk dunia fantasi orang lain... aku lebih selesa di dunia fantasi ku sendiri....

Buat apa sebenarnya aku duk merepek pasal buku yang aku dah baca selama aku hidup ni... sebab aku nak cakap pasal 1 kitab yang aku tak pernah habis baca sepanjang suku abad aku hidup ni... mungkin orang lain dah berapa kali khatam... aku selalu hangat2 tahi ayam jer... baca sekejap... lepas tu tinggal lama... lepas tu mula balik... sampai bila nak habis kalau macam ni... kiamat pun tak habis... tapi aku target sebelum kawin kena habis la... insyaAllah... kitab tu sebenarnya KalamuAllah Al-quran nur karim... bukannya tebal sangat nak dibandingkan dengan buku buku aku yang lain... buku aircond yang aku habiskan beberapa biji masa praktikal pun lagi tebal dari tu... teruk betul la aku ni... dah lama hidup... tapi tak gunakan hidup sebaiknya...

hadis... sekerat pun aku tak pernah hafal... sedangkan kalau skrip P. Ramlee... ingat jer.. dari cerita mana... siap dengan sinopsis cerita sekali... kata-kata orang yang paling dikasihi tak diingat pula... betul ker kasih? kalau lah aku boleh guna segala pemberian Allah kepada aku dengan sebaiknya kan bagus... kalau aku dapat guna otak yang Allah bagi... guna masa yang Allah beri... sebaiknya kan bagus... tak ada la aku mensia-siakan hidup aku... ni dah hampir suku abad hidup... sibuk duk kejar dunia jer... masuk kubur entah esok lusa... tapi apa bekal yang aku bawa?

Dah hidup lama tapi duk kumpul dosa apa guna... bawa masuk dalam neraka jer... kalau hidup lama sekadar nak masuk neraka baik mati jer... lagi senang... kenapa aku duk sibuk kejar dunia yer? sibuk duk baca buku ilmu dunia jer... nak baca ilmu akhirat malas... tau la aku ni bukan dari bidang agama... ker yang duk bidang agama jer wajib belajar agama? bukan ker belajar agama adalah fardu ain... semua orang islam kena tahu... kalau tak tahu macam mana nak amal islam... sebab islam bukan sekadar kepercayaan... tetapi islam mengajar kita satu cara hidup terbaik... kenapa? sebab cara hidup yang Tuhan yang menciptakan kita ajarkan... Dia paling tahu apa yang terbaik untuk kita sebab Dia yang menciptakan kita...DIa tahu apa kelebihan dan kelemahan kita...

Dah lama hidup... tapi masa terus terbuang... jadi mulai saat ini... hidup perlu diteruskan.. tapi ambillah peluang yang Allah berikan tanpa mensiakannya... tiada tapi2 lagi... beramal selagi boleh... kerana hidup bukan untuk rehat... hidup hanya sementara untuk kita berusaha sedaya mungkin....
Komen: 
2 comments

Pertemuan (Penutup)

Isnin, September 05, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:26 PTG
Saya memohon maaf sebab tidak dapat meneruskan cerita ini... sebab cerita ni sebenarnya diolah dari kisah benar... saya takut pihak yang terlibat dapat menghidu... takut nanti jadi mengumpat pula... sebab saya juga takut kisah ini akan membuka aib saya sendiri... dan  juga takut kisah ini membuat saya riakdan ujub... susah juga nak buat kisah realiti sebenar kehidupan... sebab internet ni luas... dunia tanpa sempadan... kekadang kita ada kisah yang tak sesuai untuk menjadi paparan umum...

saya sebenarnya bosan dengan kisah di alam fantasi yang tak berpijak di dunia realiti... hero dan heroin yang semua perfect... kisah cinta gedik... dan lain-lain cerita dialam fantasi manusia... saya mula menulis kisah ini sebenarnya untuk berkongsi pengalaman hidup... kisah benar dari sebuah kehidupan... sebagai nasihat dan panduan buat orang lain... tapi bila fikir lebih panjang dan mendalam... (sebab tu lama saya tak sambung cerita ni... masih berfikir...) saya rasa kisah ini patut ditutup sahaja... mungkin pengalaman tu saya boleh berkongsi dengan cara lain yang lebih berlapik...

Mohon maaf sekali lagi kerana terpaksa menamatkan kisah ini...  kisah ini kalau saya sambung sampai bila pun tak akan habis.. kecuali saya dah mati... sebab ini kisah tentang kehidupan...mungkin kalau saya ada idea untuk olah cerita ni dengan baik ... insyaAllah saya akan sambung...
Komen: 
0 comments