Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Dah Lama Hidup... Tapi...

Jumaat, September 16, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:50 PG
Dah nak dekat suku abad aku hidup... tapi apa jer yang aku dah buat kat dunia ni... suku abad aku hidup kat dunia ni... sejak mengenal huruf dah berapa biji buku aku baca... entah-entah dah lebih 250 buku... yer la kalau dulu lebih 10 tahun aku jadi pembaca setia mastika... 12 x 10 =120 buku mastika saja... buku lain lagi... buku teks sekolah.. aku bukan ambik sikit subjek... PMR 9... SPM 11... tak campur buku kat universiti yang tebal giler dalam bahasa inggeris pula tu... sampai tak terhabis aku baca... kalau nak tambah jurnal aku baca masa sambung master dulu lagi la... ni tak kira buku bacaan ringan aku lagi... maklum la aku ni gila sikit kala pergi kedai buku... semua buku rasa nak beli... tapi aku tak suka novel... buat apa masuk dunia fantasi orang lain... aku lebih selesa di dunia fantasi ku sendiri....

Buat apa sebenarnya aku duk merepek pasal buku yang aku dah baca selama aku hidup ni... sebab aku nak cakap pasal 1 kitab yang aku tak pernah habis baca sepanjang suku abad aku hidup ni... mungkin orang lain dah berapa kali khatam... aku selalu hangat2 tahi ayam jer... baca sekejap... lepas tu tinggal lama... lepas tu mula balik... sampai bila nak habis kalau macam ni... kiamat pun tak habis... tapi aku target sebelum kawin kena habis la... insyaAllah... kitab tu sebenarnya KalamuAllah Al-quran nur karim... bukannya tebal sangat nak dibandingkan dengan buku buku aku yang lain... buku aircond yang aku habiskan beberapa biji masa praktikal pun lagi tebal dari tu... teruk betul la aku ni... dah lama hidup... tapi tak gunakan hidup sebaiknya...

hadis... sekerat pun aku tak pernah hafal... sedangkan kalau skrip P. Ramlee... ingat jer.. dari cerita mana... siap dengan sinopsis cerita sekali... kata-kata orang yang paling dikasihi tak diingat pula... betul ker kasih? kalau lah aku boleh guna segala pemberian Allah kepada aku dengan sebaiknya kan bagus... kalau aku dapat guna otak yang Allah bagi... guna masa yang Allah beri... sebaiknya kan bagus... tak ada la aku mensia-siakan hidup aku... ni dah hampir suku abad hidup... sibuk duk kejar dunia jer... masuk kubur entah esok lusa... tapi apa bekal yang aku bawa?

Dah hidup lama tapi duk kumpul dosa apa guna... bawa masuk dalam neraka jer... kalau hidup lama sekadar nak masuk neraka baik mati jer... lagi senang... kenapa aku duk sibuk kejar dunia yer? sibuk duk baca buku ilmu dunia jer... nak baca ilmu akhirat malas... tau la aku ni bukan dari bidang agama... ker yang duk bidang agama jer wajib belajar agama? bukan ker belajar agama adalah fardu ain... semua orang islam kena tahu... kalau tak tahu macam mana nak amal islam... sebab islam bukan sekadar kepercayaan... tetapi islam mengajar kita satu cara hidup terbaik... kenapa? sebab cara hidup yang Tuhan yang menciptakan kita ajarkan... Dia paling tahu apa yang terbaik untuk kita sebab Dia yang menciptakan kita...DIa tahu apa kelebihan dan kelemahan kita...

Dah lama hidup... tapi masa terus terbuang... jadi mulai saat ini... hidup perlu diteruskan.. tapi ambillah peluang yang Allah berikan tanpa mensiakannya... tiada tapi2 lagi... beramal selagi boleh... kerana hidup bukan untuk rehat... hidup hanya sementara untuk kita berusaha sedaya mungkin....
Komen: