Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bicara tentang jodoh

Ahad, September 25, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:48 PG
Balik raya hari tu aku tersedar sesuatu.... aku masih belum mampu menjadi anak solehah... tak mampu lagi nak mengikut arahan dan suruhan mak aku sepenuhnya... masih lagi meninggi suara dengan mak aku... padahal benda simple dan senang pun aku tak boleh buat... mungkin sebab ego tu terlalu meninggi....  kalau macam ni la gayanya... suruhan mak yang dah melahirkan aku dan membesarkan aku... dari kecil sampai besar dan aku sangat2 sayang kat dia... pun aku tak boleh ikut,,, tak boleh jadi anak solehah... macam mana aku nak jadi isteri solehah buat suami aku nanti... dah la lelaki entah dari mana.... baru jer kenal dia... mana mungkin aku dapat menurut segala perintahnya... sebab tu kut aku tak jumpa jodoh lagi... Allah tak nak aku menempah neraka dengan sebuah perkahwinan... kerana mana mungkin seorang anak yang derhaka mampu menjadi seorang isteri solehah selagi dia tidak berubah menjadi anak solehah... itu yang aku pegang... walaupun mungkin ada yang kawin lari cakap diaorang boleh jadi isteri yang baik walaupun nikah tanpa restu ibubapa...betul ker? fikir sendiri la...

bila tengok kawan2 dah bernikah... bahagia dengan pasangan hidup masing2... timbul juga rasa jeles.. nak buat macam mana... belum masanya untuk bertemu jodoh... sekarang lelaki yang baik biasa menikah awal... 23 atau 24 dah menikah... kawin dengan perempuan yang lebih muda... 20 atau 21... kira aku ni dah jadi anak dara tua la yer...hahaha... rugi juga tak cari jodoh masa kat universiti macam yang mak suruh... tu la cakap mak tak nak dengar... teringat perbualan dengan kawan2 masa kat universiti dulu mengenai pilihan lelaki....

A: Kenapa yer tak ada lelaki yang cuba dapatkan kita? teruk sangat ker kita?
B: Lelaki suka pilih perempuan yang lembut dan ayu... kita ni ambik engineering... ganas semacam jer.. tengok la pergi kelas pun pakai jeans dan selipar toilet..... selekeh pula tu...
C: tengok budak kelas kita sendiri sibuk duk ambik cikgu buat jadi awek... tak pun yang baik sikit ambik ustazah... diorangkan kalau pergi kelas bukan main lagi berhias...
A: haah... yang FPI tu tak padan dengan ustazah... pakai perfume semerbak... dari jauh lagi dah bau... (bukan ker kalau pakai perfume lelaki tercium bau dosanya ibarat kita berzina dengan lelaki tersebut...kerana kita telah menarik perhatian lelaki tersebut... lupa la dari mana baca....)
B: Korang pergi jer tengok kat masjid UKM lepas solat zohor. Ramai budak FPI solat kat kat situ... lepas solat semua sibuk dengan cermin... pakai bedak la... macam2... riuh rendah 1 masjid... (bukan nak mengata cuma pelik mereka ni pergi kelas nak memikat ker nak belajar?)
C: Dah la cantik... berilmu agama pula tu... sape tak berkenan nak buat isteri... tambah pula lemah lembut...
A: ala... diorang duk sibuk rebut bakal engineer jadi bf bukan main lagi....padahal tak tau... diorang tukebanyakannya buaya...budak lelaki kelas kita tu macam pisang panas... sehari putus esok dah dapat awek lain...
B: Roomate aku cakap... lelaki tak berani nak dekat dengan kita... sebab kita ni macam tak layan lelaki... jadi mereka tak berani nak approach...
C: ye la... tak kan kita nak bertempuk tampar dengan lelaki... nak jadi gedik? tak nak aku....
A: Aku rasa kan ... lelaki ni yang baik pilih 2 jenis perempuan jer... satu... perempuan yang betul2 baik... yang pakai tudung labuh... tutup aurat... baik jer... cakap lemah lembut... kedua... perempuan yang teruk... sebab diorang nak bimbing perempuan tu... nak ubah perempuan tu jadi baik...
B. Habis tu... sape nak kat kita yang biasa-biasa ni... dah la tak cantik... tak der baik sangat pun...
C: tu la masalahnya... kalau lelaki biasa pula biasa pilih perempuan yang senang didekati... kalau kita ni... diorang nak dekat pun tak berani...
A: Erm... macam ni la nasib kita... mungkin Allah nak jaga kita kut...
B: Yer la... kalau kita bercinta... entah berapa kali dah kita kecewa...
C: betul tu... entah apa jadi dah kat kita sekarang ni... kurang2 sekarang... orang keluar dengan pakwe... kita keluar dengan geng2 kita... happy apa...

Lepas hampir 1 tahun bekerja...
A: orang duk sibuk kawin... kita bila lagi?
B: Bila apa nya? calon pun tarak lagi...
C: Orang lain dah ada calon masa belajar lagi... habis belajar dah dapat kerja mantap.... kawin jer la apa tunggu lagi...
A: habis tu bila kita nak dapat calonnya?
B: jom kita suruh mak bapak kita carikan...
C: malu lah nak cakap...
A: nak cari kat tempat kerja lagi la susah...  ada yang baik pun dah jadi suami orang... takkan nak jadi no 2... kalau ada yang tak kawin lagi pun dah ada tunang or awek... kita bukan perampas... yang tinggal yang tak berkualiti jer...
B: kita masuk baitul muslim...cari dalam internet...
C: nanti orang macam mana entah kita dapat... orang dalam internet bukan boleh percaya sangat...
A: susah la.. senang2 kita tunggu jer orang masuk meminang... haha..
B: haah... kalau orang tanya kenapa tak kawin lagi nak jawab apa?
C: Jawab jer... jodoh dah ada... cuma tak jumpa jer lagi...
A: yer la... kan setiap manusia dah ditetapkan jodohnya sejak di alam rahim lagi...
B: betul... betul... betul...

setakat ni saja saya tulis perbualan kami... lebih kurang la... tak betul sangat...dilema gadis dalam mencari pasangan hidup...
Komen: