Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Fokus Pada Impian

Khamis, Jun 30, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:11 PTG
Dulu duk fikir pasal nak kawin... tapi sekarang dah malas la... buat apa fikir benda yang tak mampu kita cakap... berangan jer la... hahaha... baik fikir masa depan kita sendiri... pasal jodoh biar masa menentukan... bila dah tiba saatnya... jodoh akan tiba tanpa perlu mencari... man is nothing la...kan kan... (haha.. aku memang antilelaki)... nak capai impian bukan perlukan lelaki pun... kekadang lelaki ni sekadar penyekat kita mengejar impian kita adalah.... Fantasi tak mungkin aku biarkan hanya sekadar mimpi indah.... selagi ada daya akan ku kejar biar sampai ke hujung dunia... (hiperbola betul la...)

Apa impian aku sekarang? erm,... gelaran pelajar telah aku gugurkan... surat menamatkan pengajian telah aku hantar... biarlah impian aku tertangguh... asal aku mampu fokus dalam menjalankan tanggungjawab aku mendidik anak bangsa... aku nak fokus dengan kerja aku... aku nak fokus bidang yang aku minat iaitu automotif... bak kata orang tua tua menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan... biar apa orang nak kata... walaupun bidang automotif tu bidang lelaki... perempuan boleh wooo... (adakah aku menafikan fitrah seorang perempuan?) ... jadi sekarang aku nak jadi workaholic.... sambil tu aku nak jadi studyholic... sebab aku masih banyak tak tahu dalam bidang automotif ni....

Kenapa aku tetiba nak jadi workaholic?? sebab aku nak jadi gila duit,.. setelah  beberapa lama aku membenci duit...(atas pengalaman pahit)... kenapa nak gila duit? sebab aku sedar kehidupan tetap memerlukan duit untuk kita dapat apa yang kita inginkan... lagipun tak lama lagi aku akan ada hutang sebab aku dah beli kereta... huhuhu... nak lunaskan hutang dalam masa 9 tahun... nak kumpul duit lagi untuk sambung belajar... nak kumpul duit untuk gi mekah lagi...nak bagi mak ayah duit lagi... nak melabur lagi... nak simpan untuk masa depan lagi...nak guna untuk kehidupan lagi (yang ni kalau ada suami boleh suami  tanggung...hehe...)... dan nak kumpul duit untuk kawin... boleh ker aku nak kumpul semua duit ni dalam masa 5 tahun??? sebab tu aku kena betul2 gila duit...hahahaa....

Kenapa aku nak kumpul dalam masa 5 tahun? sebab lepas 5-7 tahun... aku nak cuti untuk belajar... aku nak sambung impian aku... paling kurang umur 35 dah ada master... umur 40 dah ada PhD... sementara tunggu 5 tahun ni... aku nak cari tajuk yang boleh aku fokus dan aku minat... untuk aku buat phd... jadi tak ada la rugi masa aku menunggu impian aku dikejar kembali... boleh buat persediaan awal2... nanti boleh ambik phd sekejap jer...haha... berangan jer aku ni... doakan aku berjaya yer... InsyaAllah... Amin...

p/s: sebenarnya aku nak jadi workaholic bukan kerana duit gaji... insyaAllah... aku berkhidmat kerana Allah... sesungguhnya berkongsi ilmu itu membahagiakan....
Komen: 
0 comments

Kehidupan Yang Pelik 3

Rabu, Jun 29, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:26 PTG
memandangkan ni dah nak masuk ramadhan... sebulan jer lagi... jadi saya nak cerita perangai pelik manusia di bulan ramadhan... perangai macam tahi ayam... kenapa saya kata macam tu... dah namanya hangat hangat tahi ayam... masa bulan ramadhan ni bukan main lagi... sibuk duk bertadarus cukup sebulan khatam 1 Quran... lepas syawal entah ke mana hilangnya quran... 11 bulan lagi...khatam ker tidak Quran... aku?? aku lagi teruk... bulan ramadhan ker bulan biasa ker... langsung tak khatam... adeh... cuba mendidik diri menjadi terbaik... satu lagi fenomena bulan puasa... penuh masjid... semayang terawih beramai-ramai... tapi mana menghilang manusia di 11 bulan yang lain? takkan yang sunat jer kut nak pahala? yang wajib berganda-ganda pahalanya tak nak ker? mungkin manusia tersogok dengan fadilah solat terawih... jom koreksi diri kita balik... kita solat terawih kerana Allah ker ganjaran Allah??? last pasal bulan ramadhan... bagi yang tak biasa pakai pakaian menutup aurat... bulan puasa ni biasa pakai la tudung... yer... apa guna puasa kalau pakai pakaian seksi menjolok mana.... tapi yang 11 bulan lagi... tak tertanyakah kita... apa guna solat kalau kat luar pakai pakaian seksi yang menjadi ganguan seksual buat lelaki di luar sana?

kawan-kawan... sedarkah kita... bulan puasa bukan sekadar bulan ibadat... tapi bulan untuk melatih diri kita... kalau dah nama latihan tu... perlu teruskanlah walau bulan tu dah berakhir... istiqamah dalam apa juga perbuatan kita... tak perlu tunggu hanya bulan ramadhan untuk buat perkara baik... tak perlu tunggu hari raya untuk meminta maaf... macam juga kita tak perlu tunggu kebulur baru nak makan... nanti kalau tunggu kebulur takut mati tak sempat nak makan... kalau tunggu bulan ramadhan takut mati tak sempat nak beramal... kalau tunggu hari raya.... takut mati tanpa kemaafan...

benda pelik seterusnya saya nak ulas... pasal manusia yang mengagungkan artis... pelik betullah apa yang artis tu sumbang pada manusia? hiburan? mampu bahagiakah dengan hiburan... pada saya la... bahagia lagi kalau dapat ilmu berbanding hiburan... dengan ilmu kita boleh bagi manfaat buat manusia lain lagi... kemanisan bahagia akan terasa bila kita mampu membantu orang lain... bukan dengan kita cuma membahagiakan diri kita sendiri sahaja... berapa banyak guru kita... pensyarah kita... yang memberi kita ilmu yang tak bertepi... kenapa kita tetap mengagungkan artis yang pada saya tak membawa apa2 dalam kehidupan kita... kenapa begitu banyak remaja yang bercita-cita untuk menjadi artis... sedangkan kerjaya itu banyak mengumpul dosa... mungkin mereka inginkan glamour...perhatian... mungkin kerana mereka dibesarkan dengan persekitaran yang kurang memberi perhatian ada mereka... maklumlah... ibu ayah sibuk dengan kerjaya masing2...anak2 terabai... mencari perhatian dengan cara lain...

Ramai orang suka rancangan maharaja lawak... yup... ia mampu memberi keceriaan dalam hidup... maaf ni pandangan saya... harap tiada yang terasa... sedarkah kita ketawa mampu mengurangkan ingatan kita... ketawa juga mampu membuatkan kita lupa pada tuhan...(padahal tak ketawa pun selalu lupa...teruk betul aku ni)... mungkin dalam maharaja lawak ada diselitkan nilai positif untuk mengingatkan kita pasal mati...pasal tuhan.... tapi saya takut lawak itu menenggelamkannya... manusia hanya lihat pada lawak bukan padan nilai  positif yang terselit didalam itu.. biasa la... yang positif ni susah sikit nak dicerna...yang peliknya... belajar banyak-banyak... lepas tu tengok raja lawak? mampukah ilmu itu untuk kekal didada?
Komen: 
0 comments

Ikhlaskan Dirimu

Sabtu, Jun 18, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:31 PTG
"saya ikhlas''... betulkah kita ikhlas masa menyebut perkataan ini? Ikhlas bermaksud tidak mengharap apa apa balasan... ikhlas ada 3 peringkat... peringkat paling bawah... memberi dengan mengharap balasan di dunia dan juga di akhirat... peringkat tengah ... memberi dengan mengharapkan balasan di akhirat.... peringkat paling tinggi... memberi hanya kerana Allah... kita hanya sebagai hamba Allah... layakkah kita mengharap balasan atas tugasan kita untuk membantu sesama manusia?

Aku akui... aku sendiri tak mampu untuk ikhlas... hanya mengharap balasan setiap kali melakukan kebaikan... (dah la banyak buat jahat dari buat baik...).... setiap kali tolong kawan... selalu aku mengharap Allah akan menolong aku pula kelak... dan kekadang aku mengeluh sambil membantu... (kalau kerja aku banyak tak siap lagi - tertekan)... mengeluh sambil membantu... macam membazir tenaga jer... dapat letih pahala tak dapat... (mengharap balasan akhirat lagi... aduyai...).. tu tak masuk lagi aku menolong sambil riak... riak.. tengok aku dapat tolong dia... hebatkan aku... baik hatikan aku... meluangkan masa membantu orang lain dimasa aku juga kesuntukan... dan tambah lagi rasa ujub (bangga pada diri sendiri) dalam hati... kekadang ucapan terima kasih pun aku mengharap... orang tu tak terima kasih... aku rasa bantuan aku tak dihargai... terukkan aku ni... tu pun nak kisah...

Arghhh... ya Allah... macam mana nak buang sifat tercela ni,.. memberi tanpa mengharap... langsung tak mengharap apa apa mahupun balasan pahala dan syurga... cuma jalankan tugas sebagai seorang hamba untuk membantu antara satu sama lain... kerana Dia... kita tak mampu nak menilai ikhlas... kerana ikhlas itu ibarat semut hitam diatas batu hitam di malam hari...boleh nampak ker?  susah betul nak membentuk ikhlas ni... tapi aku akan tetap terus mencuba... cuba untuk mengikhlaskan diri... bila dapat membantu orang lain... cuba ucap Alhamdulillah... sebab kerana Allah juga lah yang mengizinkan kita untuk membantu... bila timbul perasaan ujub dan riak... kita ucap Astaghfirullah...moga Allah mengampunkan dosa kita yang lemah ini... lemah untuk menolak nafsu dalam diri dan godaan syaitan....

Ya Allah... Ya Rabbi.. wahai Cinta ku... kau pandulah aku ke jalan yang benar... sesungguhnya aku hambaMu yang lemah... tak lepas dari melakukan kesilapan... mengharap keampuanan darimu ya Allah... ya Allah... ikhlaskan diriku... ikhlaskan hatiku... dalam menjalani kehidupan ini... dalam menerima takdirMu... dalam  melakukan ibadat... dalam membantu manusia lain... dalam menuntut ilmu.... Agar segala yang aku lakukan hanya untukMu dan keranaMu sebagai seorang hamba yang menjalankan amanah yang telah Engkau tugaskan... ameen...
Komen: 
0 comments

Memilih Yang Terbaik

Khamis, Jun 09, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:03 PG
manusia selalu menunding jari...
yang belum menemui jodoh dikatakan terlalu memilih..
ya... aku akui... aku memang memilih...
memilih suami terbaik untukku
memilih menantu terbaik untuk ibubapaku
memilih bapa terbaik untuk anak-anakku
memilih lelaki yang mampu membuatkan aku bahagia
dunia dan akhirat...

aku tak mahu nanti aku ragu padanya
aku tak mahu nanti aku melawan katanya
aku tak mahu nanti aku mengguris hatinya

tapi salahkah aku memilih?
ya... aku akui... aku tak punya apa apa
untuk memilih yang terbaik...
aku tak layak memilih yang terbaik
kerana aku bukan yang terbaik
terbaik di mata ku
bukan bermakna dia insan sempurna
kerana tiada insan sempurna selain Rasulullah...
terbaik dimata ku
tidak bermaksud terbaik dimata semua manusia
cukuplah sekadar mampu memberiku bahagia...
kerana bahagia itu berbeza maksud bagi setiap insan

Hanya Dia yang tahu...
Siapakah yang terbaik untukku itu...
Biarlah masa yang menentukan segalanya..
Moga aku ditemukan dan disatukan
dengan yang terbaik untukku..
melalui jalan yang halal...
bukan jalan yang dimurkai...
Bahagia yang ku nantikan
darimu yang terbaik untukku...

p/s: saya dah lama tulis... tapi lupa nak upload...jadi aku tambah sikit2 dan upload...
Komen: 
0 comments

Pesanan buat adik adik

Selasa, Jun 07, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:18 PTG
sebenarnya saya nak sambung pasal dunia yang pelik... tapi saya rasa ni yang lebih penting,... jadi saya taip pasal benda ni dulu... mungkin benda ni dah terlambat.... adik2 dah buat dan hantar borang permohonan upu... takper la... ni untuk adik2 di kemudian hari pula...

ni pesanan ikhlas dari seorang kakak yang tak punya adik melainkan kucing... kalau adik rasa adik nak ambik jurusan kejuruteraan sebab adik nak kerja glamour dan gaji tinggi... baik adik lupakan saja... sebab nanti adik bukan jadi jurutera yang membangunkan negara malah meruntuhkan negara... dah cukup banyak dengan manusia yang gilakan duit sehingga hilang integriti dan harga diri di negara kita... jangan adik cuba tambahkan bilangan mereka...

kalau adik rasa nak ambik bidang pendidikan sebab senang nak dapat kerja... tak penat kerja... akak rasa adik juga patut lupakan saja... nanti adik bukan mendidik anak bangsa tapi merosakkan ada bangsa... bekerja sekadar melepaskan batuk ditangga...

akak nak komen banyak2 pasal pekerjaan lain... akak tak layak sebab itu bukan bidang akak... dua bidang ni jer akak boleh komen... adik kalau belajar tu... belajarlah kerana Allah... kerana cintakan ilmu yang Allah kurniakan kepada manusia... bukan kerana kerja, harta dan pangkat..;.. adik.. bila adik kejar benda tu semua... kalau adik tak dapat... nanti adik pasti kecewa...akak tak nak adik kecewa....

satu lagi pesan akak... pasal cinta di alam kampus ni... kalau adik belum bersedia nak kawin... jangan cuba mencari dia tahun 1 dan tahun 2 pengajian... jangan cuba bermain api kalau takut rumah terbakar... adik mungkin betul orang kata kat universiti tempat yang baik untuk mencari jodoh... sebab di alam pekerjaan biasa orang dah ada pasangan... tapi itu bukan alasan untuk bercouple dan kecewa dengan cinta....

akak bagi nasihat ni bukan bermaksud akak ni pelajar hebat... akak bukan pelajar dekan setiap sem... akak juga bukan grad dengan first class... akak cuma pelajar biasa yang suka bereksperimentasi dengan kehidupan akak sendiri... pengalaman dari kehidupan akak kita kongsi bersama... kesalahan akak jangan adik ulang lagi... kita semua sama pernah jatuh bangun dalam kehidupan... akak nukilkan kisah akak di alam universiti yang dah akak edit cukup2 supaya ia tak jadi kisah benar dan tak dapat dihidu watak sebenar di alam nyata... untuk panduan dan pengajaran buat adik2...bacalah kisah pertemuan... tapi sekarang ni baru episod 1...nanti akak sambung yer citer tu...hehe
Komen: 
1 comments