Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Ikhlaskan Dirimu

Sabtu, Jun 18, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:31 PTG
"saya ikhlas''... betulkah kita ikhlas masa menyebut perkataan ini? Ikhlas bermaksud tidak mengharap apa apa balasan... ikhlas ada 3 peringkat... peringkat paling bawah... memberi dengan mengharap balasan di dunia dan juga di akhirat... peringkat tengah ... memberi dengan mengharapkan balasan di akhirat.... peringkat paling tinggi... memberi hanya kerana Allah... kita hanya sebagai hamba Allah... layakkah kita mengharap balasan atas tugasan kita untuk membantu sesama manusia?

Aku akui... aku sendiri tak mampu untuk ikhlas... hanya mengharap balasan setiap kali melakukan kebaikan... (dah la banyak buat jahat dari buat baik...).... setiap kali tolong kawan... selalu aku mengharap Allah akan menolong aku pula kelak... dan kekadang aku mengeluh sambil membantu... (kalau kerja aku banyak tak siap lagi - tertekan)... mengeluh sambil membantu... macam membazir tenaga jer... dapat letih pahala tak dapat... (mengharap balasan akhirat lagi... aduyai...).. tu tak masuk lagi aku menolong sambil riak... riak.. tengok aku dapat tolong dia... hebatkan aku... baik hatikan aku... meluangkan masa membantu orang lain dimasa aku juga kesuntukan... dan tambah lagi rasa ujub (bangga pada diri sendiri) dalam hati... kekadang ucapan terima kasih pun aku mengharap... orang tu tak terima kasih... aku rasa bantuan aku tak dihargai... terukkan aku ni... tu pun nak kisah...

Arghhh... ya Allah... macam mana nak buang sifat tercela ni,.. memberi tanpa mengharap... langsung tak mengharap apa apa mahupun balasan pahala dan syurga... cuma jalankan tugas sebagai seorang hamba untuk membantu antara satu sama lain... kerana Dia... kita tak mampu nak menilai ikhlas... kerana ikhlas itu ibarat semut hitam diatas batu hitam di malam hari...boleh nampak ker?  susah betul nak membentuk ikhlas ni... tapi aku akan tetap terus mencuba... cuba untuk mengikhlaskan diri... bila dapat membantu orang lain... cuba ucap Alhamdulillah... sebab kerana Allah juga lah yang mengizinkan kita untuk membantu... bila timbul perasaan ujub dan riak... kita ucap Astaghfirullah...moga Allah mengampunkan dosa kita yang lemah ini... lemah untuk menolak nafsu dalam diri dan godaan syaitan....

Ya Allah... Ya Rabbi.. wahai Cinta ku... kau pandulah aku ke jalan yang benar... sesungguhnya aku hambaMu yang lemah... tak lepas dari melakukan kesilapan... mengharap keampuanan darimu ya Allah... ya Allah... ikhlaskan diriku... ikhlaskan hatiku... dalam menjalani kehidupan ini... dalam menerima takdirMu... dalam  melakukan ibadat... dalam membantu manusia lain... dalam menuntut ilmu.... Agar segala yang aku lakukan hanya untukMu dan keranaMu sebagai seorang hamba yang menjalankan amanah yang telah Engkau tugaskan... ameen...
Komen: