Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kehidupan Yang Pelik 3

Rabu, Jun 29, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:26 PTG
memandangkan ni dah nak masuk ramadhan... sebulan jer lagi... jadi saya nak cerita perangai pelik manusia di bulan ramadhan... perangai macam tahi ayam... kenapa saya kata macam tu... dah namanya hangat hangat tahi ayam... masa bulan ramadhan ni bukan main lagi... sibuk duk bertadarus cukup sebulan khatam 1 Quran... lepas syawal entah ke mana hilangnya quran... 11 bulan lagi...khatam ker tidak Quran... aku?? aku lagi teruk... bulan ramadhan ker bulan biasa ker... langsung tak khatam... adeh... cuba mendidik diri menjadi terbaik... satu lagi fenomena bulan puasa... penuh masjid... semayang terawih beramai-ramai... tapi mana menghilang manusia di 11 bulan yang lain? takkan yang sunat jer kut nak pahala? yang wajib berganda-ganda pahalanya tak nak ker? mungkin manusia tersogok dengan fadilah solat terawih... jom koreksi diri kita balik... kita solat terawih kerana Allah ker ganjaran Allah??? last pasal bulan ramadhan... bagi yang tak biasa pakai pakaian menutup aurat... bulan puasa ni biasa pakai la tudung... yer... apa guna puasa kalau pakai pakaian seksi menjolok mana.... tapi yang 11 bulan lagi... tak tertanyakah kita... apa guna solat kalau kat luar pakai pakaian seksi yang menjadi ganguan seksual buat lelaki di luar sana?

kawan-kawan... sedarkah kita... bulan puasa bukan sekadar bulan ibadat... tapi bulan untuk melatih diri kita... kalau dah nama latihan tu... perlu teruskanlah walau bulan tu dah berakhir... istiqamah dalam apa juga perbuatan kita... tak perlu tunggu hanya bulan ramadhan untuk buat perkara baik... tak perlu tunggu hari raya untuk meminta maaf... macam juga kita tak perlu tunggu kebulur baru nak makan... nanti kalau tunggu kebulur takut mati tak sempat nak makan... kalau tunggu bulan ramadhan takut mati tak sempat nak beramal... kalau tunggu hari raya.... takut mati tanpa kemaafan...

benda pelik seterusnya saya nak ulas... pasal manusia yang mengagungkan artis... pelik betullah apa yang artis tu sumbang pada manusia? hiburan? mampu bahagiakah dengan hiburan... pada saya la... bahagia lagi kalau dapat ilmu berbanding hiburan... dengan ilmu kita boleh bagi manfaat buat manusia lain lagi... kemanisan bahagia akan terasa bila kita mampu membantu orang lain... bukan dengan kita cuma membahagiakan diri kita sendiri sahaja... berapa banyak guru kita... pensyarah kita... yang memberi kita ilmu yang tak bertepi... kenapa kita tetap mengagungkan artis yang pada saya tak membawa apa2 dalam kehidupan kita... kenapa begitu banyak remaja yang bercita-cita untuk menjadi artis... sedangkan kerjaya itu banyak mengumpul dosa... mungkin mereka inginkan glamour...perhatian... mungkin kerana mereka dibesarkan dengan persekitaran yang kurang memberi perhatian ada mereka... maklumlah... ibu ayah sibuk dengan kerjaya masing2...anak2 terabai... mencari perhatian dengan cara lain...

Ramai orang suka rancangan maharaja lawak... yup... ia mampu memberi keceriaan dalam hidup... maaf ni pandangan saya... harap tiada yang terasa... sedarkah kita ketawa mampu mengurangkan ingatan kita... ketawa juga mampu membuatkan kita lupa pada tuhan...(padahal tak ketawa pun selalu lupa...teruk betul aku ni)... mungkin dalam maharaja lawak ada diselitkan nilai positif untuk mengingatkan kita pasal mati...pasal tuhan.... tapi saya takut lawak itu menenggelamkannya... manusia hanya lihat pada lawak bukan padan nilai  positif yang terselit didalam itu.. biasa la... yang positif ni susah sikit nak dicerna...yang peliknya... belajar banyak-banyak... lepas tu tengok raja lawak? mampukah ilmu itu untuk kekal didada?
Komen: