Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Penting Ker Hidup Mewah?

Ahad, Februari 24, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:05 PTG
Saya rasa masyarakat sekarang memang suka hidup mewah... Prinsip aku... hidup sekadar apa yang perlu... tak perlu  mewah... berpada-padalah dalam hal keduniaan... buat apa hidup mewah kalau akhirnya kita tinggalkan juga apabila maut menjemput?

Banyak orang suka pakai kereta besar... 700-800 sebulan untuk bayar ansuran kereta sahaja... tu yang biasa.. kalau yang lagi mewah lebih 1000 bayar kereta untuk setiap bulan.... anda rasa berbaloi ker? mungkin orang komen memang berbaloi untuk keselesaan... tapi pada saya tak berbaloi langsung kut... cukup sekadar boleh bawa kita ke mana yang perlu sudah la... sebab tu saya beli kereta viva manual sahaja... patut ker orang yang mampu bayar kereta sampai 800 sebulan cakap tak mampu nak pergi haji? pada saya tak patut... duit yang dia boleh bayar untuk kemewahan hidup tu sebenarnya kalau dia simpan betul2 boleh buat jadi tambang haji... minta fikir2 kan...

Banyak perempuan suka pakai pakaian mahal... hairan saya bila melihat kaum wanita ni bershopping... sanggup berhabis beratus ringgit untuk beli handbag dan purse... bukan penting sangat pun benda tu pada saya... memang la nak benda yang berkualiti supaya tahan lama... tapi... macam nonsense... sebab benda tu pakai lama2 rosak juga... kalau kasut tu mungkin untuk keselesaan dan kesihatan.... pasal baju pun hairan... mampu menggeleng kepala jer apabila ke kedai pakaian tengok pakaian sampai beratus harga... baju dan tudung tu beli mahal2 pakai lama mana sangat... dah la jenis perempuan ni tak suka pakai benda sama... bosan katanya... padahal banyak lagi pilihan lain yang murah dan menutup aurat... tapi kenapa perlu  pilih yang mahal yer? mungkin sebab cantik...  entah la... pening kepala kalau fikir pasal perempuan ni...

Banyak lagi benda lain sebenarnya yang orang suka bermewah... beli peti ais besar... tv besar... perabot mewah... hmmm... memang nampak macam rumah orang kaya la... rumah besar tak apa la... untuk keselesaaan anak2... mungkin sebab saya dibesarkan untuk hidup dalam keadaan yang serba sederhana... jadi saya rasa kemewahan tu tak perlu walaupun ada antara kita yang mampu...

Mungkin orang akan kata saya ni jenis kedekut... ha'ah... saya memang kedekut... dengan diri sendiri pun saya kedekut... bukan apa saya fikir... kalau saya belanja mewah2... nanti di soal di akhirat... saya guna duit saya untuk apa? takkan saya nak jawab untuk bermewah... lagipun saya fikir duit tu banyak lagi saya boleh buat untuk belikan kebahagiaan di akhirat... dari saya bazirkan sahaja untuk diri saya... duit saya boleh saya kumpul untuk kawin... pergi mekah... tolong orang susah... cari ilmu... benda-benda tu lagi bermanfaat kepada saya dari saya beli barang entah apa2... baik saya bagi duit untuk mak ayah saya...

Satu lagi saya nak kongsi... saya guna tilam murah saja yang terasa katil bila tidur diatasnya... (kedekut kan?) sebenarnya beli tilam ni untuk sementara... duit tak ada... baru dapat kerja masa tu... gaji kena gantung 3 bulan... lepas dapat gaji ingat nak beli la tilam yang selesa... tapi bila fikir balik... teringat kisah nabi Muhammad... nabi Muhammad pun tidur atas alas yang berbekas di belakang baginda... takkan aku nak beli tilam empuk... nanti lagi susah bangun subuh... jadi niat dulu dibatalkan terus...mungkin tilam murah ini akan mengingatkan aku akan baginda... mengejutkan aku dikala subuh... sungguh hidup ini hanya sementara... yang dimiliki di dunia akan ditinggalkan jua akhirnya... carilah kemewahan di akhirat... kalau rasa nak itu ini... fikir balik... kalau aku dapat itu di dunia... belum tentu aku dapat itu di akhirat nanti... apa kata aku pujuk hati aku... tak perlu lagi benda tu kat dunia... usaha betul2 biar dapat benda tu kat akhirat nanti... insyaAllah... .itu saja bebelan dari saya... jom kita hidup secara sederhana...
Komen: 
0 comments

Kalau Mampu Ku Berkata

Sabtu, Februari 09, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 5:45 PTG
Kalau Mampu ku Berkata....
Aku akan ceritakan kepada anak didik ku...

Saya bukan seorang yang pandai... Tapi saya punya cita-cita yang tinggi...
Saya bukan anak orang yang kaya... Tapi saya akan pastikan impian saya menjadi nyata...
Namun takdir yang menentukan... yang terbaik untuk kita semua...
Pertemuan antara kita... impian kita menjadi satu

Saya nak cerita kisah saya sebelum saya berada disini.... bukan senang untuk saya berada di sini... saya bukan seorang budak yang pandai... masa saya di sekolah rendah saya selalu dapat nombor terakhir dalam kelas... dalam kelas tu ada 40 orang... saya selalu dapat tempat ke 40, 39, 38... paling tinggi saya mampu dapat 28 kut... hmmm.. tapi saya tetap dengan cita-cita saya... saya nak jadi seorang pensyarah... kini impian saya tu dah jadi nyata... Alhamdulillah... tapi masih ada impian saya lain yang masih terbengkalai sampai sekarang... saya nak belajar tinggi-tinggi sampai dapat phD...

Pernah... saya duduk sebelah kawan saya yang biasa dapat no 1,2,3 dalam kelas... kami bandingkan buku latihan kami... buku saya kosong... sememangnya saya seorang yang pemalas... saya tak suka menulis... saya tak suka membuat latihan... tapi buku kawan saya tu... penuh dengan latihan yang dia dah buat... memang patut dia boleh berjaya sebab dia rajin... dan memang patut saya gagal sebab saya ni pemalas... apa yang saya tahu... saya punya impian yang tinggi melangit... saya kena usaha kalau nak dapat apa yang saya impikan...

Saya bukan anak orang kaya... ayah saya hanya kerja kampung... pendapat 200-300 jer sebulan... mak saya dah tak kerja lepas saya masuk tingkatan 1... dari kecil saya belajar menabung... sejak dari sekolah rendah lagi saya menabung... dulu masa sekolah rendah... masa rehat saya hanya makan keropok atau aiskrim lolipop sahaja... mak saya bagi rm1... saya belanja 10sen... 90sen lagi saya simpan untuk masa depan saya... saya tahu saya kena simpan duit banyak2.... kalau saya nak capai impian saya... masa sekarang perlukan duit walau sekadar untuk mendapatkan ilmu...

Lepas habis sekolah ... saya masuk ke pusat matrikulasi... di pusat matrikulasi... dengan hanya 1000 satu sem yang kerajaan bagi... saya guna duit itu sahaja tanpa minta dari mak ayah saya... makan malam saya cuma rm 1... sy beli goreng pisang... atau goreng cempedak... ataupun saya beli nasi dan minta kuah nasi ayam bersama leher ayam untuk santapan...di matrik saya mula belajar bersungguh-sungguh sebab saya nak pastikan saya dapat kursus yang saya minat di universiti nanti kerana saya tahu saingannya sangat sengit...

Alhamdulillah... akhirnya saya dapat apa yang saya nak... saya sambung belajar di bidang kejuruteraan mekanikal di ukm... impian saya bukan sekadar disitu untuk mendapat segulung ijazah.. impian saya jauh lebih besar dari itu... saya nak ada master dan phD... saya tahu saya bukan seorang pelajar yang pandai untuk dapat first class dan dapat sambung belajar phD dengan percuma... saya kena usaha sendiri... saya kena kumpul duit dengan lebih serius... dan saya kena belajar betul-betul...

Salah satu cara saya untuk menjadikan impian saya satu kenyataan... saya ambil biasiswa dari kptm yang menjanjikan untuk taja saya belajar master sebelum melantik saya menjadi pensyarah di poli... saya tahu saya tak kaya,... saya kena ambil peluang ni... selain tu saya juga perlu berjimat cermat... makan malam saya... beli sebungkus nasi yang padat... kongsi dengan roomate saya... dan beli telur dadar goreng sahaja... harganya tak sampai rm2... tengah hari pun saya biasa makan roti 50sen jer... bukan semata-mata nak jimat tapi juga nak kejar masa... banyak kerja yang perlu disiapkan... impian adalah perkara no 1 dalam hidup saya... saya sanggup buat apa sahaja asal ia menjadi nyata....

Masa di universiti... saya selalu berkejar-kejar untuk ke kelas... sangat jarang saya berlenggang ke kelas kecuali masa masih terlalu awal... saya akan pastikan saya menepati waktu... di universiti juga saya selalu bereksperimen dengan kehidupan... apa yang saya dapat lihat... kalau subjek tu saya hanya meniru assigmentnya... saya akan dapat result rendah... tapi kalau subjek tu saya buat sendiri... mesti result akhir saya dapat tinggi....pesan saya kepada anda pastikan anda menjalankan tanggung jawab anda dengan sempurna...lakukan tugas anda dengan sebaik mungkin dan bersungguh-sungguh... kerana anda akan merasai sendiri manisnya sebuah kepuasan hasil dari usaha kita sendiri... orang-orang di sekeliling anda juga akan menyukai anda... berebut kawan anda nak jadi ahli kumpulan anda...

Untuk pengetahuan korang.. saya bukan seorang yang pandai dalam bidang matematik... saya hanya seorang yang sangat meminati bidang fizik... sepanjang pengajian saya di universiti..  saya tak pernah dapat A subjek matematik... untuk berada di bidang mekanikal ni... kita tak perlu hebat dalam semua cabang matematik... tapi kita perlu paksa diri kita untuk memahami kaedah matematik yang perlu digunakan oleh kita dalam bidang kejuruteraan... sesungguhnya bidang kejuruteraan tidak dapat dipisahkan dengan matematik... perlu buat pelbagai latihan untuk mengenali pelbagai jenis permasaalahan...

Setiap manusia pasti akan buat silap... begitu juga saya... 2 kali saya buat silap dalam proses pembelajaran saya... saya harap tiada kali yang ke 3... kes-kes ini berlaku untuk kertas terakhir untuk final exam... mood nak exam dah hilang diganti dengan mood balik kampung...  kesalahan yang pertama saya pusing KL dengan kakak saya sehari sebelum exam.... kes ke 2 saya taip cerpen sehari sebelum exam tanpa belajar betul2.... dalam ke 2-2 kes ini saya mendapat C subjek tersebut.... dan pada kedua-dua semester tersebut saya mendapat pnm kurang dari 3... dan ia juga menjatuhkan hpnm saya dengan sangat banyak.. subjek ini membawa jam kredit yang banyak... jadi ia sangat mempengaruhi pnm dan hpnm anda... saya tak nak anda menyesal seperti saya...

jangan cepat mengalah... saya nak kongsi cerita berkenaan ini... ada satu subjek tu... subjek teori yang banyak menghafal... dan lecturer ajar dalam bahasa inggeris sepenuhnya... saya tak faham pun apa yang lecturer ajar... duduk berbual jer dalam kelas tu... tapi saya tak pernah ponteng kelas tu... masa kuiz last... saya dapat 1/10 jer sebab tiru kawan... tapi saya tak putus asa... masa study week saya belajar betul2... akhirnya saya berjaya subjek ni... yang penting doa... yakin kepada diri sendiri... dan jangan putus berdoa... bersangka baiklah kepada Allah...

dekatkan diri kepada agama... dekatkan diri kepada Allah... kejarlah akhirat... nescaya dunia akan mengejar anda... jika di siang hari anda puas belajar tentang ilmu keduniaan... di malam hari... carilah ilmu bekalan untuk anda ke akhirat... tapi kalau anda mengejar dunia... hanya dunia yang anda akan dapat... saya ada pengalaman tentang ni... bila saya dekatkan diri kepada agama... saya punya result tak pernah jatuh bawah dari 3.40...

masa degree saya dapat tahu... biasiswa saya hantar surat cakap diorang tak akan tanggung saya belajar di peringkat master... apa boleh buat... kita hanya merancang... Allah yang menentukan... Alhamdulillah... bila dah habis degree tu cukup la duit simpanan saya untuk saya sambung master... tapi saya sambung master dalam penyelidikan sebab nak dapat elaun.. mungkin duit yang saya simpan tu boleh guna untuk phD pulak... saya sambung master sebaik sahaja dah habis degree... sebelum dapat elaun... saya guna duit sendiri dulu... bila dah dapat elaun... elaun saya 1600 sebulan... saya hanya guna 600 sebulan... 1000 lagi saya simpan untuk sambung belajar di peringkat phD nanti....

Namun dikala saya sibuk mengejar impian.... kita hanya merancang... Allah telah menentukan segalanya.... impian saya hancur berkecai... saya dipaksa datang bertugas di sini... kalau tak saya dianggap melanggar perjanjian biasiswa.... apa boleh buat... saya bukan anak orang kaya untuk bayar denda 100K untuk langgar perjanjian... saya perlu turutkan sahaja... takdir yang telah ditentukan untuk saya... yang menemukan kita disinii...

Pernah dengar? kita tak mampu nak mengubah arah angin... yang kita mampu ubah hanyalah sayap kita... saya tak mampu ubah takdir ini... biarpun ia bagai meranapkan impian saya... saya hanya mampu mengubah impian saya... nekad... impian saya yang baru... biarlah impian saya seorang sahaja yang musnah... tapi saya akan pastikan impian anda semua menjadi kenyataan... macam santa claus pula...hehe.. impian saya sekarang adalah melihat impian anda semua menjadi kenyataan.... sebenarnya... saya boleh sambung master saya secara jarak jauh dan sambilan... tapi kalau saya sambung master saya/... saya tak mungkin dapat memberi khidmat terbaik untuk anda semua... saya pasti akan sentiasa sibuk...

saya putuskan saya betul2 berhenti mengejar impian saya buat sementara waktu... biar saya fokus dengan kerja saya dahulu... insyaAllah... ada rezeki saya kembali sambung mengejar impian saya.... saya tak akan mengalah dan berhenti disini... minta tolong doakan saya sekali...

jadi sekarang anda semua dah tahu kisah hidup saya dan impian saya... saya nak awak juga tahu... saya sanggup buat apa sahaja untuk melihat impian anda semua menjadi nyata... saya tak kisah andai saya tak dapat makan tengahari.... saya tak kisah saya tak dapat bercuti di hujung minggu... asalkan impian kita semua menjadi kenyataan... saya hanya mampu memberi komitmen dan masa saya untuk anda... tapi hanya anda yang mampu menentukan impian anda benar-benar menjadi kenyataan atau tidak...saya akan sentiasa dan terus mendoakan anda semua....

Komen: 
0 comments

Propaganda Politik Yang Materialistik

Jumaat, Februari 08, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:25 PTG
Hari ni dapat 1 sms... sms iklan politik... rasa nak balas jer sms tu... tapi tak cukup keberanian... sebab saya ni pengecut... jadi saya balas di sini la ...untuk memuaskan hati saya sendiri... antara yang dijanjikan dalam propaganda tersebut adalah...

1. 3000 Rumah rakyat
Jawapan: setakat 3000 rumah rakyat tu.... bukan saya dapat pun... orang lain yang dapat... tak ada kena mengena dengan saya... nak bantu orang bantulah mereka mendapat sumber pendapatan... bak kata orang... bagi pengail bukan bagi ikan...ok? Lagipun rumah rakyat biasa memerlukan geran tanah untuk memohon dan orang yang betul2 miskin biasanya tidak mempunyai geran tanah... minta bagi perhatian...

2. Uitm KB
Jawapan: Uitm KB... bukan kat tengah bandar KB tu dah ada ker UiTM KB? ker apa ke benda tu? ker nak perbesarkan? tulis la betul-betul... hmm... tapi nak komen IPT kat kelantan biasa tawar kursus sastera dan benda kebudayaan tu... jarang yang tawarkan bidang kejuruteraan dan sains teknologi... kenapa yer? tak nak orang kelantan maju ker?

3. Lebuh raya KB-K. Krai
Jawapan: Kalau setakat buat lebuhraya lepas tu kena bayar tol... baik tak payah... lagipun sekarang ni jalan KB ker Kuala Krai dan baru dan cantik... buat apa la nak membazirkan duit buat lebuh raya lagi... nanti bertambah kemalangan bila orang bawa kereta laju di lebuh raya...


4. Masjid Terbesar
Jawapan: Buat apa nak buat masjd besar-besar? nak bangga diri? nak buat jadi tempat pelancongan macam masjid kristal tu? tak payah la jadikan masjid tu barang untuk dimegahkan... masjid yang dah ada pun kosong.... nak buat masjid baru yang besar? boleh blah... tolong la.... imarahkan masjid dulu... pastikan masjid yang dah ada tu penuh dulu... cuba guna duit yang nak buat masjid besar tu untuk buat program mendekatkan anak muda dengan masjid... buat aktiviti yang mampu menarik perhatian anak muda untuk pergi masjid... ni buat masjid besar... yang tua nak ke kubur jer pergi... untuk anak muda korang rosakkan akhlak mereka dengan hiburan semata-mata... aduhai....

5. Stadium baru
Jawapan: Nak buat stadium baru nak buat apa... saya pasti ni kes nak bermegah juga... tahu la penyokong red warrior ramai... tapi.. rasanya pembangunan stadium baru hanyalah satu pembaziran... dari buat stadium baru,... baik taja jersi baru untuk pemain bola yang menutup aurat... dapat pahala... boleh la kalau pemain bola nak sujud syukur lepas menang... tak ada la berlaku kes sujud syukur tanpa menutup aurat... ataupun sediakan tempat solat yang besar di stadium untuk penyokong sama-sama dapat solat berjemaah bersama sebelum menonton aksi bola... ingat... akhirat itu jauh lebih penting dari keduniaan...

6. Bas rapid kb
Jawapan: Cara nak buat bas rapid kb tu macam kb tak ada bas... kan transliner dah ada... tak perlu la rasanya rapid kb...kalau ada rapid kb kang mampus pula syarikat transliner tu... syarikat orang melayu islam perlu kita sokong... tak perlu lah nak tambah macam2 jenis bas bandar...

7. Air bersih
Jawapan: Air bersih? haha... selama ni tak cukup bersih ker air? negeri lain bersih ker airnya? saya tak guna air bekalan ni... saya guna air telaga... begitu juga kebanyakan orang kelantan... kami guna air telaga atau unjang... air paip mungkin hanya digunakan di kawasan yang betul2 bandar sahaja... yang tak boleh nak cari sumber air lain... saya rasa selagi nama air proses yang dihantar... susah nak capai piawaian bersih tu....

Saya sebenarnya tak memihak kepada mana-mana parti politik... cuma sms ni membuatkan saya tergelak... dah la sms ni tahu nama penuh saya... dan dihantar ke dua-dua nombor handphone saya... Saya cuma berharap.... lain kali nak buat manifasto... jangan terlalu materialistik... tolong lihat macam mana nak bangunkan manusia buat teknologi semata-mata... kena masyarakat sekarang semakin runtuh dihempap kemajuan teknologi yang disalah guna.... bila masyarakat runtuh... negara juga akan musnah nanti... Saya sayang negeri dan negara saya.....


Komen: 
0 comments