Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Penting Ker Hidup Mewah?

Ahad, Februari 24, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:05 PTG
Saya rasa masyarakat sekarang memang suka hidup mewah... Prinsip aku... hidup sekadar apa yang perlu... tak perlu  mewah... berpada-padalah dalam hal keduniaan... buat apa hidup mewah kalau akhirnya kita tinggalkan juga apabila maut menjemput?

Banyak orang suka pakai kereta besar... 700-800 sebulan untuk bayar ansuran kereta sahaja... tu yang biasa.. kalau yang lagi mewah lebih 1000 bayar kereta untuk setiap bulan.... anda rasa berbaloi ker? mungkin orang komen memang berbaloi untuk keselesaan... tapi pada saya tak berbaloi langsung kut... cukup sekadar boleh bawa kita ke mana yang perlu sudah la... sebab tu saya beli kereta viva manual sahaja... patut ker orang yang mampu bayar kereta sampai 800 sebulan cakap tak mampu nak pergi haji? pada saya tak patut... duit yang dia boleh bayar untuk kemewahan hidup tu sebenarnya kalau dia simpan betul2 boleh buat jadi tambang haji... minta fikir2 kan...

Banyak perempuan suka pakai pakaian mahal... hairan saya bila melihat kaum wanita ni bershopping... sanggup berhabis beratus ringgit untuk beli handbag dan purse... bukan penting sangat pun benda tu pada saya... memang la nak benda yang berkualiti supaya tahan lama... tapi... macam nonsense... sebab benda tu pakai lama2 rosak juga... kalau kasut tu mungkin untuk keselesaan dan kesihatan.... pasal baju pun hairan... mampu menggeleng kepala jer apabila ke kedai pakaian tengok pakaian sampai beratus harga... baju dan tudung tu beli mahal2 pakai lama mana sangat... dah la jenis perempuan ni tak suka pakai benda sama... bosan katanya... padahal banyak lagi pilihan lain yang murah dan menutup aurat... tapi kenapa perlu  pilih yang mahal yer? mungkin sebab cantik...  entah la... pening kepala kalau fikir pasal perempuan ni...

Banyak lagi benda lain sebenarnya yang orang suka bermewah... beli peti ais besar... tv besar... perabot mewah... hmmm... memang nampak macam rumah orang kaya la... rumah besar tak apa la... untuk keselesaaan anak2... mungkin sebab saya dibesarkan untuk hidup dalam keadaan yang serba sederhana... jadi saya rasa kemewahan tu tak perlu walaupun ada antara kita yang mampu...

Mungkin orang akan kata saya ni jenis kedekut... ha'ah... saya memang kedekut... dengan diri sendiri pun saya kedekut... bukan apa saya fikir... kalau saya belanja mewah2... nanti di soal di akhirat... saya guna duit saya untuk apa? takkan saya nak jawab untuk bermewah... lagipun saya fikir duit tu banyak lagi saya boleh buat untuk belikan kebahagiaan di akhirat... dari saya bazirkan sahaja untuk diri saya... duit saya boleh saya kumpul untuk kawin... pergi mekah... tolong orang susah... cari ilmu... benda-benda tu lagi bermanfaat kepada saya dari saya beli barang entah apa2... baik saya bagi duit untuk mak ayah saya...

Satu lagi saya nak kongsi... saya guna tilam murah saja yang terasa katil bila tidur diatasnya... (kedekut kan?) sebenarnya beli tilam ni untuk sementara... duit tak ada... baru dapat kerja masa tu... gaji kena gantung 3 bulan... lepas dapat gaji ingat nak beli la tilam yang selesa... tapi bila fikir balik... teringat kisah nabi Muhammad... nabi Muhammad pun tidur atas alas yang berbekas di belakang baginda... takkan aku nak beli tilam empuk... nanti lagi susah bangun subuh... jadi niat dulu dibatalkan terus...mungkin tilam murah ini akan mengingatkan aku akan baginda... mengejutkan aku dikala subuh... sungguh hidup ini hanya sementara... yang dimiliki di dunia akan ditinggalkan jua akhirnya... carilah kemewahan di akhirat... kalau rasa nak itu ini... fikir balik... kalau aku dapat itu di dunia... belum tentu aku dapat itu di akhirat nanti... apa kata aku pujuk hati aku... tak perlu lagi benda tu kat dunia... usaha betul2 biar dapat benda tu kat akhirat nanti... insyaAllah... .itu saja bebelan dari saya... jom kita hidup secara sederhana...
Komen: