Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Peace No Wars LD, Sabah

Ahad, Mac 03, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:00 PTG
Isu lahad datu... suka juga aku mengikuti perkembangan semasa berbanding perkembangan politik negara yang sibuk menfitnah antara satu sama lain... saya bukan orang sabah... jadi saya tak layak nak cakap banyak2 pasal isu ni... saya cuma nak ulas sikit2 apa yang saya tahu....

Masa awal2 berita tentang ada datang pengganas sulu ke Lahad Datu saya tak ambil kisah sangat... kedatangan rakyat sulu ke lahad datu pada pandangan saya bukanlah sesuatu yang pelik... rakyat kelantan dan siam pun biasa menyeberang sungai golok tu sesuka hati tanpa passport... hehe...

Bila timbul isu ni... saya cuba tanya pelajar saya yang berasal dari Lahad Datu... apa pandangan anda tentang kedatangan pengganas sulu ke lahad datu...sambil saya buat mock interview dengan pelajar saya... mereka jawab "biasa saja tu... politik semua tu... ndak ada apa2...  lepas pilihanraya balik lah mereka tu"... jadi saya rilek2 saja... sebab memang saya ndak mau ambil kisah tentang politik ni...

Tapi yang mengejutkan saya... tiba2 berlaku serangan sehingga 2 anggota polis terkorban... semua pihak saling menuduh antara satu sama lain antara parti politik... satu pihak menuduh pihak lawan yang membawa pengganas sulu... satu pihak lagi menuduh ini semua lakonan semata-mata.... mana mungkin keamanan negara jadi cagaran... mohon orang politik bersatu mempertahankan negara... jangan sekadar tahu menyebarkan fitnah sahaja... macam ni ker nak jadi pemimpin negara?

Sayangnya... pengganas sulu pun islam... polis kita pun islam... saling berperang... ahli politik saling menyalahkan... nampak tiada perpaduan... harap2 tidak ada masuk campur tangan asing nanti... kalau dulu pelajar saya kata politik... tapi sekarang orang lahad datu pun risau keselamatan keluarga mereka.... bukan setakat lahad datu... tapi seluruh negeri sabah....

Untuk pengetahuan semua... kebanyakkan orang sabah ni tinggi budi bahasanya... pandai mereka menghormati orang lain... periang orangnya... dan yang paling penting ramai yang kuat pegangan agama mereka... kerana mereka semua bukan senang nak dapat islam tu... tak semua lahir dalam keluarga islam dan dibesarkan dengan cara islam... diorang cari islam dengan inisiatif mereka sendiri... Saya sangat senang bergaul dengan sabahan ni... Satu lagi... sabah ni mempunyai banyak khazanah alam yang cantik... taman laut yang sungguh indah...Sangat rugi Malaysia kalau kehilangan negeri Sabah...

Bila dah jadi keaadaan begini... pelajar2 saya yang berasal dari sabah pun belajar tak tenang... memikirkan keadaan keluarga di kampung halaman...Semoga lahad datu  dan sabah keseluruhannya...nanti kembali aman seperti sedia kala... Peace No Wars LD...


Komen: