Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kehidupan Yang Pelik 2

Ahad, Mei 22, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:12 PG
Apa yang peliknya... orang yang tak bersuami biasa orang anggap bebas... nak buat apa2 pun bebas... awak senang tak ada suami... tudung tak cukup lepas dada pun tak apa... bujang lagi... ingat apa? kalau tak ada suami tak ada la orang nak kongsi dosa dengan kita? ayah tu apa?

ingatlah... sebelum suami memegang amanat untuk menjaga kita... siapa yang pegang amanat tu? wali kita.... ayah kita... kalau ayah kita dah tak ada... abang kita... dan seterusnya... tapi kita biasa lupa perkara ini... ingat macam perempuan bujang ni bebas... tak sangkut mana2 orang... tengok saja... bila lelaki lamar perempuan nak dijadikan isteri.. lelaki minta terus dengan perempuan tu untuk kawin dengan perempuan tu... perempuan tu terus setuju... tanpa tanya dulu pada walinya... mana peranan wali... perempuan selalu lupaa walinya... ingat diri dia tu janda kut... boleh buat keputusan kawin sesuka hati....itu lah perempuan sekarang...

jangan lupa... dosa wanita bujang akan mengheret ayahnya masuk ke neraka... sayang ayah tak? ker sayang suami jer? ayah tak sayang... kalau sayang ayah... jangan heret ayah masuk ke neraka kerana kita... kekadang ada trend saya lihat... nak berubah buat sesuatu yang baik lepas kawin...nak berhenti buat benda yang dilarang lepas kawin... sebelum kawin nak enjoy dulu... tak sayang ayah ker spesis perempuan macam ni... saya pun pelik.... bukan saya nak salahkan anak seratus peratus... mungkin ayah juga salah.. tak beri penerangan yang betul... sampai anak tak sedar telah mengheret ayah sendiri ke neraka....pelik...pelik....

satu lagi... orang perempuan bujang selalu cakap... "nanti dah ada suami nak jadi isteri solehah... nak jadi anak solehah dah tak mampu..." ... agak agak la kan.... kalau tak mampu jadi anak solehah... boleh ker jadi isteri solehah? kenapa kita perlu tangguhkan benda baik sehingga kita kawin? kalu tak sampai jodoh... tak kawin sampai mati... sampai akhir hayat juga la kita terus dalam kejahatan... betul tak? sebelum cuba jadi isteri solehah nanti... cuba jadi anak solehah sekarang....dah tak boleh nak jadi anak solehah sebab ibubapa dah meninggal... betul ker? bukan ker antara yang mampu memberi sumbangan pada ibubapa yang dah meninggal adalah anak yang solehah? doakan ibubapa... sedekahkan bacaan quran paada ibubapa... upah haji pun boleh... buat benda baik... niat sedekahkan pahala pada ibubapa... insyaAllah... sampai pada mereka... nak hujah panjang2 pun... aku bukan anak solehah... tapi insyaAllah... cuba kearah itu...

jadi kawan2 yang masih bujang... jom sama2 kita jaga diri kita... ingat ayah kita masih memegang kita sebagai amanah... jangan tunggu jadi isteri solehah kalu diri belum cuba jadi anak solehah... yang dah kawin pun .... jangan jadi isteri solehah saja... jadi juga anak yang solehah..... ingat siapa yang membesarkan kita dari kecil sampai dewasa... jangan jadi kacang lupakan kulit...
Komen: 
0 comments

Kehidupan Yang Pelik

Sabtu, Mei 21, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:11 PG
Selalu orang cakap aku ni pelik... puas aku fikir kenapa orang cakap aku pelik... hari ni baru aku dapat jawapan tepat... sebab kawan aku cakap aku hidup dua alam... alam nyata dan alam yang aku cipta sendiri... atau pendek kata alam fantasi aku... sebenarnya aku hidup dalam 3 alam... dalam 1 masa... alam nyata... alam fantasi... dan alam maya... dengan karektor yang berbeza dalam setiap alam... alam nyata aku seorang yang low profile... alam maya aku biasa2... dan alam fantasi aku high profile... sapa lagi nak jadi heroin dalam dunia aku... aku sendiri la... aku suka cakap sorang2... gelak sorang2... senyum sorang2... sebab tu kut orang cakap aku pelik... macam orang gila... haha... memang aku psyko...

mungkin aku masih terperangkap dalam dunia fantasi yang aku bina sejak zaman kanak2... memandangkan aku anak bongsu... baru tingkatan 2... dah jadi macam anak tunggal... kakak dah tinggal jauh sambung belajar... aku duk rumah sorang... kawan dengan diri aku sendiri la...bermain pun dengan kawan fantasi aku.... bila aku duduk dalam dunia aku sendiri aku rasa bahagia... semua aku nak aku dapat... sebab semua tu aku boleh khayal dalam fantasi aku... dunia maya.. kekadang aku boleh jadi siapa diri aku sebenar sebab orang tak kenal aku... tapi kekadang aku hipokrit juga... manusia kan? dunia nyata ni semua tahu... ada bahagia ada derita... kekadang kita ketawa...kekadang kita menangis... macam catatan warna warni kehidupan ni la...jadi bila rasa derita kat dunia nyata ni... aku suka masuk dalam dunia fantasi aku... untuk mengembalikan kegembiraan aku...

ahhh... aku bukan nak cerita pasal diri aku yang pelik sebenarnya... tapi pasal kehidupan ni yang pelik... dunia sekarang memang pelik dah dunia akhir zaman... cuba tengok tudung... macam tudung indon tu... banyak yang labuh belakang tapi depan singkat nampak dada... bukan depan lebih penting labuh dari belakang? aku cakap ni bukan pasal tudung labuh... tapi tudung biasa... pelik kan?

orang biasa pandang serong perempuan pakai tudung tapi baju lengan pendek... tapi orang tak pandang serong perempuan pakai tudung tapi tak menutup kaki... pelik kan? padahal lengan pun aurat... kaki pun aurat sama saja... yang lagi pelik siapa yang pakai sarung kaki dikira macam alim juga la... kenapa aurat kaki macam tak diambil peduli... macam aurat rambut ... kaki ni second class ker sebab dia duduk dibawah... tapi hakikatnya kaki lebih penting bagi rambut... sebab kaki lagi banyak fungsi dari rambut... kehidupan memang pelik kan?

satu lagi yang pelik... bila orang pakai pakaian tapi telanjang... orang pandang biasaa jer... seolah olah orang tu menutup aurat... kira orang tu trendy... kalu ore kelate oyak jangok la.... tapi hakikatnya nipis atau ketat... kekadang yang kat dalam tu ketat dan yang kat luar tu nipis... (baju kurung nipis yang pakai inner ketat kat dalam)... adakah ini dikira menutup aurat? atau sekadar menutup kulit... pelik sungguh....

yang pakai baju lengan panjang pun selalu menyinsing lengan baju.. kata senang nak buat kerja... tapi bukan lengan tu aurat? susah sangat ker buat kerja dengan baju lengan panjang? yang aku pelik kekadang pakai baju lengan pendek...lepas tu pakai handsock... tapi tangan handsock di sinsing... apa fungsi handsock kalau gitu... x payah pakai pun tak apa... pastu bila pegi pantai biasa tengok budak perempuan lipat seluar sampai betis (tak caya buka fb budak perempuan.. kalau ada gambar di pantai ada la nanti anda boleh lihat...lain la kalau semua kenalan andan solehah)... kata mereka takut basah seluar... mana sebenarnya lagi menakutkan... seluar basah kena air laut atau nanti dibakar di neraka atas dosa tidak menutup aurat... aku pun masih tak berjaya nak tutup aurat bila berhadapan dengan air di pantai dan air terjun... tak pandai nak pakai stokin masa main air... moga nanti aku berjaya... amin... x pun biar pakai seluar labuh sampai tak nampak kaki...huhu...

ni aku tulis baru pasal aurat tak masuk lagi pelik yang hal lain.... nanti aku ada masa aku tambah lagi.... yang pasti kehidupan ni memang pelik.... aku tulis ni untuk peringatan diri aku... yang kadang2 culas juga dalam menutup aurat...
Komen: 
0 comments

Pertemuan 1

Isnin, Mei 16, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:14 PTG
Dalam mengejar cita... kita dipertemukan...
Sebuah pertemuan menyimpul persahabatan,
Persahabatan terbina menjalin keakraban,
Keakraban kita penghubung ukhwah,
Ukhwah diperlihara hingga akhir hayat.


Bab 1 – Surat tawaran

Vrooommm... tu mesti bunyi motor posmen meninggalkan perkarangan rumahku... getus hatiku.
Aku cuba menjenguk di jendela. Ada ke tidak surat yang ku nantikan itu? Hatiku tertanya-tanya..
“Ada.... ni ada surat untuk Ada...” terdengar panggilan dari ibu yang dari tadi sibuk menyapu dihalaman rumah.
Aku berlari anak mendapatkan surat ditangan ibu. Tertera nama aku... Suhada binti Safwan pada surat besar itu. Ni mesti surat tawaran menyambung pengajian dari UPU. Kat mana la aku akan merantau nanti... sebelum ni dah merantau ke utara tanah air di Kolej Matrikulasi Kedah. Jangan dapat kat Sabah Sarawak sudah. Susah nak balik nanti...kos tinggi.
“ Surat apa tu Ada? Cepat la buka... ibu pun nak tahu isinya..” tiba-tiba ibu bersuara...
“Haáh... jap yer ibu... surat dari UPU ni”
Aku terus membuka surat itu...
“Alhamdulillah... Ada dapat pilihan pertama Ada”
“Alhamdulillah... apa pilihan pertama Ada tu?”
“ Ada dapat course Kejuruteraan Mekanikal kat UKM ... ibu”
“Nanti boleh la pergi tengok tempat Ada akan belajar sambil ambik kak Aya nanti.”
“Haáh...betul tu ibu...”
“Nanti Ada belajar jadi mekanik la yer?”
“Apa la ibu ni... takkan belajar tinggi-tinggi jadi mekanik jer kut... Ada bukan belajar untuk baiki benda... tapi ada belajar macam mana nak design benda... jadi engineer”
“Ooo... ibu tak tahu.. Tapi kita tak boleh pandang rendah pada orang lain Ada... biarlah mereka kerja mekanik sekalipun... bergelumang dengan minyak hitam... tapi rezeki mereka halal... kalau jadi engineer tapi duk makan rasuah.. bangunan yang dibina semua retak.... baik tak payah jadi engineer kalau gitu jadinya... membahayakan orang lain jer...”
“Mekanikal engineer tak buat bangunan la ibu... mereka buat benda bergerak ibu...kereta ker... “
“ Ish kamu ni... ada jer nak melawan... buat kereta pun... tu tengok kereta buatan Malaysia orang selalu komplen rosak... tak payah pergi jauh... tengok saja proton waja abah kamu tu... sekejap-sekejap ke bengkel... tingkapnya pun mudah rosak... nanti kamu reka kereta... reka baik baik yer... biar kereta tu berkualiti...”
“Anak ibu ni baru nak pergi belajar... belajar pun tak lagi... inikan pula nak design kereta...”
Akhirnya kami tawa kami berderai....

“ Gembira nampak anak dan isteri abah ni... Ada berita gembira ker? Surat apa kat tangan Ada tu”
Tetiba saja abah terpacak dihadapan kami... Mungkin baru sahaja pulang dari kebun di belakang rumah.
“Ni anak abang Ada ni... dia Berjaya masuk Kejuruteraan Mekanikal kat U sama dengan Aya”
“ Yer abah...ni surat tawaran dari UPU” sambil aku memberikan surat tersebut pada abah...
“Ooo... Ada dapat masuk kejuruteraan mekanikal kat UKM... bukan ker course tu banyak lelaki?”
“ Ikut orang cerita macam tu la abah... tapi dah Ada minat... nak buat macam mana? Takkan tak nak ambik kos tu semata mata kerana lelaki?”
“Bukan apa... Cuma nanti pandai pandai la Ada jaga diri yer... pandai pandai menyesuaikan diri di tempat orang... Ada ni pun abah tengok bukan pernah kawan dengan lelaki pun...sekolah pun girl school dari sekolah rendah sampai menengah... tetiba mana tahu kena belajar semua classmate lelaki... boleh ker Ada rasa?”
“Alaa... abah ni... melemahkan semangat Ada aja...” rungut aku dengan manja...
Tawa kami berderai sekali lagi memecah kesunyian petang itu...

Bersambung...

Mungkin kita ditakdirkan untuk bertemu
Untuk menggenal erti persahabatan
Melayari kehidupan remaja bersama
Kerana persahabatan itu sebuah perkongsian
Komen: 
0 comments

Ku Merindu

Ahad, Mei 08, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:44 PG
Ku merindu...
Rindu akan saat kita bersama
Rindu akan saat aku disana
Rindu akan saat itu

Ku merindu...
Sangat aku merinduimu
Kaulah tempatku mengadu masalah
Kaulah tempatku mencari ketenangan
Kaulah tempatku mencurah cinta

Ku merindu...
walau tiada siapa yang tahu
isi hati ini...
kisah antara kita..
dalam diam ku merinduimu
tak dapat lagi ku bertahan...
hingga diri ini terfikir...
diluar waras manusia...
air mata ini laju menitis...
hanya kerana ku merinduimu..

Ku merindu....
masih terbayang di ruang mata ini...
hari-hari yang kita lalui bersama
sungguh indah..sungguh bahagia..
Ku merindui mu...

P/s: mu disini bukan manusia...
Komen: 
0 comments

Bahasa Penjajah Perosak Bangsa

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:22 PG
kenapa aku kata begitu?
sebab aku tengok result para pelajar...
ramai yang gagal dalam subjek yang menggunakan bahasa inggeris sepenuhnya...
kesian pada mereka tak faham apa yang diajar...
dan tak faham soalan...
bagaimana mereka nak jawab dengan baik...
sedangkan dalam bahasa melayu pun mereka terumbang ambing...
bahasa penjajah terus la mereka karam...

teringat aku masa mula bertugas...
masa jumpa orang atasan....
dia kata kena ajar dalam bahasa penjajah 100%...
aku pun tanya... kalau pelajar tak faham bagaimana?
dia cakap pelajar disini hebat bahasa inggeris...
tak macam pelajar disana...kompem faham punya...

wah... disini mesti PMR 100% dapat A bahasa inggeris kan...
sebab aku belajar disana...
masa aku PMR...lebih 50% dari sekolah aku dapat A bahasa penjajah tu...
cuma aku yang tak pandai bahasa penjajah ni jer tak dapat A...
hebat benar pelajar disini yer...semua A...hahaha...
penipu betul la... macam ahli politik...
kalau satu negeri dapat A... kompem masuk berita...
tak pernah tengok pun orang sini masuk berita sebab hebat bahasa inggerisnya....

udah la tu... jangan duk menipu sangat...
nak menangkan sistem pendidikan...
kalau dah tahu sistem tu tak betul...
tak perlu memihak pada mana2 pihak...
sehingga mengadaikan masa depan anak bangsa kita...
tau la kamu ni orang bijak pandai... pandai berbahasa penjajah... makan guna cara penjajah... sebab diri kamu dah dijajah...

kalau benar sistem P&P dalam bahasa inggeris ni bagus...
kenapa keputusan pelajar merosot...
kenapa pelajar tak faham bahasa inggeris...
kalau benar pelajar sini pandai bahasa inggeris...
jangan nak sorok la mayat yang dah berbau...
lama2 orang dapat jumpa juga...

akui je lah kelemahan P&P dalam bahasa inggeris...
kenapa tukar yang sekolah jer...
institusi pendidikan tinggi tak nak tukar ker?
ker tak nak anak bangsa sendiri belajar tinggi tinggi?
nak mengantara bangsakan pelajar kononnya...
antarabangsakan pelajar yang tak faham buat apa?
tak faham sebab belajar dalam bahasa penjajah...
fikir la betul2... sebelum merosakkan masa depan anak bangsa...
Komen: 
0 comments

Pertemuan

Isnin, Mei 02, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:56 PG
Pertemuan
Ni tajuk cerita panjang yang bakal saya tulis tak lama lagi...
nantikan kemunculannya...hehe...Lagu tema bagi buah cerita ni ialah Sebuah Pertemuan... ni lagu nya...



dan dia punya kata-kata hikmah...
"sebuah pertemuan mencipta seribu kenangan. Sebuah persahabatan mengajar erti kehidupan"
mungkin akan di edit lagi ni... tak ada idea sangat

cerita ni mengisahkan sebuah pertemuan hingga mewujudkan sebuah pesahabatan...membincangkan isu pembelajaran, percintaan dan persahabatan...yang tak pernah lari dari hidup seorang remaja... dan juga pelajar universiti.... mungkin saya akan ceritakannya mengikut sem... satu episod 1 sem... kisah kehidupan mahasiswi...

disini saya letakkan kata- kata yang mungkin bakal diletakkan dalam cerita ini...
persoalan tentang pelajaran:
"macam mana cara belajar terbaik sebenarnya?"
"orang lain study main main tapi boleh dapat result gempak"
persoalan tentang persahabatan:
"kenapa dia macam tak nak tegur aku langsung... aku ada buat salah ker dengan dia?"
"kalau awak duk tempat;dia pun... saya rasa awak pun akan rasa apa yang dia rasa..."
persoalan tentang cinta:
"sape la nak kat kita,... kalau lelaki yang baik... mesti dia cari perempuan yang baik... pakai tudung labuh... baju kurung..."
"tapi diorang tak tahu hati kita macam mana..."

mungkin kalau anda penggemar novel islamik... sudah terbiasa dengan kisah cinta ana anti...usrah dan kesibukan kumpulan mahasiswa atau mahasiswi dalam memperjuangkan islam...dalam cerita ini... semua itu tiada... cuma kisah mahasiswi biasa yang juga ingin memartabatkan islam dimata dunia... rasakan kelainannya...

kisah yang saya tulis sebelum ini yang bertajuk Layakkah aku? mungkin terlalu  hiperbola... jadi, hayati kisah terbaru ini...kisah nyata yang biasa berlaku di alam realiti... pergolakan jiwa remaja dalam melayari hidup ini... jadikan pengajaran buat kita semua...kisah ni adalah rekaan semata-mata...(bukan kisah benar)
Komen: 
1 comments

Mencari Jodoh di Syurga

Ahad, Mei 01, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:55 PTG
bagi kita yang belum menemui jodoh kita lagi,....
entah bila dimana dan siapakah si dia itu....
mungkin kita takkan ketemu dengannya di dunia ini...
kerana dia telah meninggalkan kehidupan pertama ini....
kita pun entah bila akan pergi jua akhirnya...

andai jodoh kita bukan di dunia....
pasti kita akan menemuinya di syurga...
mana mungkin kita akan bertemu jodoh dineraka...
kerana neraka tempat seksaan bukan tempat bermadu kasih...
tapi layakkah kita untuk ke syurga???

lihat kembali amal yang kita lakukan...
hintung kembali dosa yang kita kumpulkan...
cukupkah semua itu membawa kita ke syurga?
atau ia hanya mampu membawa kita ke neraka...
sedangkan mati akan menjemput kita bila-bila saja....

kepada yang sudah berkahwin...
adakah anda mahu bahagia hanya di dunia?
atau mahu kekal bahagia selamanya?
pasti anda pilih untuk kekal bahagia...
tapi benarkah itu yang anda kejar?

lihat balik kehidupan anda...
adakah cara hidup bakal ahli syurga yang anda amalkan?
atau cara hidup bakal ahli neraka yang anda ikut?
adakah anda dan pasangan saling mengajak ke arah kebaikan...
atau membiarkan saja pasangan hanyut dalam fatamorgana dunia...

wahai manusia... kita semua sama saja...
mahu kekal bahagia disyurga bersama jodoh kita...
untuk mencari jodoh di syurga...
carilah dulu cinta hakiki...
membawa kita pada Pemilik Cinta...
kejarlah cintaNya sebelum kita...
Mencari Jodoh di Syurga
Komen: 
2 comments