Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Pertemuan 1

Isnin, Mei 16, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:14 PTG
Dalam mengejar cita... kita dipertemukan...
Sebuah pertemuan menyimpul persahabatan,
Persahabatan terbina menjalin keakraban,
Keakraban kita penghubung ukhwah,
Ukhwah diperlihara hingga akhir hayat.


Bab 1 – Surat tawaran

Vrooommm... tu mesti bunyi motor posmen meninggalkan perkarangan rumahku... getus hatiku.
Aku cuba menjenguk di jendela. Ada ke tidak surat yang ku nantikan itu? Hatiku tertanya-tanya..
“Ada.... ni ada surat untuk Ada...” terdengar panggilan dari ibu yang dari tadi sibuk menyapu dihalaman rumah.
Aku berlari anak mendapatkan surat ditangan ibu. Tertera nama aku... Suhada binti Safwan pada surat besar itu. Ni mesti surat tawaran menyambung pengajian dari UPU. Kat mana la aku akan merantau nanti... sebelum ni dah merantau ke utara tanah air di Kolej Matrikulasi Kedah. Jangan dapat kat Sabah Sarawak sudah. Susah nak balik nanti...kos tinggi.
“ Surat apa tu Ada? Cepat la buka... ibu pun nak tahu isinya..” tiba-tiba ibu bersuara...
“Haáh... jap yer ibu... surat dari UPU ni”
Aku terus membuka surat itu...
“Alhamdulillah... Ada dapat pilihan pertama Ada”
“Alhamdulillah... apa pilihan pertama Ada tu?”
“ Ada dapat course Kejuruteraan Mekanikal kat UKM ... ibu”
“Nanti boleh la pergi tengok tempat Ada akan belajar sambil ambik kak Aya nanti.”
“Haáh...betul tu ibu...”
“Nanti Ada belajar jadi mekanik la yer?”
“Apa la ibu ni... takkan belajar tinggi-tinggi jadi mekanik jer kut... Ada bukan belajar untuk baiki benda... tapi ada belajar macam mana nak design benda... jadi engineer”
“Ooo... ibu tak tahu.. Tapi kita tak boleh pandang rendah pada orang lain Ada... biarlah mereka kerja mekanik sekalipun... bergelumang dengan minyak hitam... tapi rezeki mereka halal... kalau jadi engineer tapi duk makan rasuah.. bangunan yang dibina semua retak.... baik tak payah jadi engineer kalau gitu jadinya... membahayakan orang lain jer...”
“Mekanikal engineer tak buat bangunan la ibu... mereka buat benda bergerak ibu...kereta ker... “
“ Ish kamu ni... ada jer nak melawan... buat kereta pun... tu tengok kereta buatan Malaysia orang selalu komplen rosak... tak payah pergi jauh... tengok saja proton waja abah kamu tu... sekejap-sekejap ke bengkel... tingkapnya pun mudah rosak... nanti kamu reka kereta... reka baik baik yer... biar kereta tu berkualiti...”
“Anak ibu ni baru nak pergi belajar... belajar pun tak lagi... inikan pula nak design kereta...”
Akhirnya kami tawa kami berderai....

“ Gembira nampak anak dan isteri abah ni... Ada berita gembira ker? Surat apa kat tangan Ada tu”
Tetiba saja abah terpacak dihadapan kami... Mungkin baru sahaja pulang dari kebun di belakang rumah.
“Ni anak abang Ada ni... dia Berjaya masuk Kejuruteraan Mekanikal kat U sama dengan Aya”
“ Yer abah...ni surat tawaran dari UPU” sambil aku memberikan surat tersebut pada abah...
“Ooo... Ada dapat masuk kejuruteraan mekanikal kat UKM... bukan ker course tu banyak lelaki?”
“ Ikut orang cerita macam tu la abah... tapi dah Ada minat... nak buat macam mana? Takkan tak nak ambik kos tu semata mata kerana lelaki?”
“Bukan apa... Cuma nanti pandai pandai la Ada jaga diri yer... pandai pandai menyesuaikan diri di tempat orang... Ada ni pun abah tengok bukan pernah kawan dengan lelaki pun...sekolah pun girl school dari sekolah rendah sampai menengah... tetiba mana tahu kena belajar semua classmate lelaki... boleh ker Ada rasa?”
“Alaa... abah ni... melemahkan semangat Ada aja...” rungut aku dengan manja...
Tawa kami berderai sekali lagi memecah kesunyian petang itu...

Bersambung...

Mungkin kita ditakdirkan untuk bertemu
Untuk menggenal erti persahabatan
Melayari kehidupan remaja bersama
Kerana persahabatan itu sebuah perkongsian
Komen: