Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Tanpa pernah dilukai

Jumaat, Februari 26, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:12 PG
Bukan mudah untukku jatuh cinta
Bukan mudah untukku melafaz kasih
Bukan mudah untukku memberi sayang

Tetapi
Sekali aku jatuh cinta
Sekali aku melafaz kasih
Sekali aku memberi sayang
Selamanya hatiku terpaut

Apabila cintaku didustai
Apabila kasihku dikhianati
Apabila sayangku diragui
Hatiku akan terus terluka
Luka yang tidak bisa sembuh
Luka yang bernanah dan berbisa
Meragut bahagia yang aku kecapi

Jadi
Aku simpan cintaku untuk Penciptaku
Aku simpan kasihku untuk Rasul ku
Aku simpan sayangku untuk keluargaku
Moga aku sentiasa bahagia
Tanpa pernah dilukai
Komen: 
0 comments

Sementara @ Abadi

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:11 PG
Kita sibuk mengejar kejayaan sementara seolah olah terlupa menggapai kebahagiaan abadi...kadang-kadang sehingga menganggap yang sementara itu abadi...cuba kita cek balik diri kita dalam sehari... berapa lama kita mengejar yang sementara dan berapa lama kita mengejar yang abadi... berapa lama kita memikirkan yang sementara dan berapa lama kita memikirkan yang abadi... memang benar... kita boleh menjadikan kebahagiaan dan kejayaan yang sementara sebagai salah satu bekalan untuk kebahagiaan abadi... tetapi bergantung kepada niat...

saya bagi 1 contoh bagi seorang pelajar... memandangkan saya masih seorang pelajar...
contohnya... malam tu kita tidur lewat sibuk wat assigment... sbb esk nak hantar dalam kelas yang pukul 8... tiba2...bila kita sedar... tengok jam dah pukul 8 tepat... nak bersiap gi kelas lg... assigment plak x sempat nak siapkan lg...subuh sah2 tertinggal... apa yang akan datang dalam otak kita bila kita... bila tgk jam pukul 8 tepat masa kita bangun???
a)assingment x siap dan kelas dah start
b)astaghfirullah... aku tertinggal subuh
kalu jawapannya b, alhamdulillah... kita masih sedar diri...masih ingat tentang yang abadi berbanding sementara... seeloknya kita perbaiki diri... jadi seperti mutiara yang semakin lama semakin berharga...

semalam ada ceramah tentang murtad... ramai orang islam murtad kerana cinta,wang, pangkat dan pelbagai lagi yang hanya berpaksikan yang sementara sahaja... manusia sanggup meninggalkan bahagia yang abadi demi bahagia yang sementara... ini persoalan tentang akidah kita... benarkah kita percaya tentang hidup yang abadi selepas hidup yang sementara? benarkah kita betul-betul yakin tentang adanya hidup yang abadi selepas kita mati dalam dunia yang sementara ini? andai benar kita yakin... kenapa kita pilih bahagia yang sementara... yang hanya 60 atau 70 tahun sahaja... kenapa bukan kita pilih yang selama-lamanya... infiniti...ramai orang islam yang melayu terutamanya memilih islam kerana peluang dilahirkan dalam keluarga islam tanpa penghayatan yang penuh... tanpa akidah yang kukuh...saya suka kata-kata ini...
"Be Muslim not by your chance... but be Muslim by your choice"

Bila kita pilih islam dengan yakin... kita akan percaya tentang kehidupan abadi dengan yakin...kita akan mengejar kebahagiaan dan kejayaan yang abadi... kita tengok masyarakat sekarang... nak berjaya kat dunia, dalam akademik bukan main lagi bersungguh... tapi nak semayang malas... bila tengah study... masuk plak waktu solat... kadang2 kita hati kita berkata... jap lagi solat la... nak habiskan bab ni dulu... masa ni.. lupakah kita tentang kejayaan abadi yang patut kita kejar berbanding kejayaan yang sementara... kalu hidup di dunia... berjaya... gaji berpuluh ribu... menjadi sanjungan masyarakat... siap dapat nobel lagi...apa guna kalau hidup abadi kita terseksa di neraka jahanam???

Soallah diri kita sendiri... sehingga hari ini... berapa banyak masa yang kita gunakan untuk mengejar kejayaan yang abadi? kita tidak kekal di dunia ini... mungkin sedetik lagi kita akan meninggalkan dunia ini... Hanya Allah yang tahu... andai sedetik lagi kita pergi ke alam yang abadi... apakah bekalan yang kita ada dan akan kita bawa untuk mengecapi bahagia dan menggapai kejayaan disana? sudah cukupkah amalan kita?

Satu lagi saya nak tambah... pasal harta dan kekayaan... kita kat dunia ni... kalu nak bagi duit kita untuk derma sikit jer... sayang takut nanti duit kita habis... kita x sedar kalu kita derma banyak... banyaklah duit kita yang abadi... kalu kita derma tu... kita exchange duit yang sementara jadi duit yang abadi... kan bagus kalu kita mampu derma banyak2... pelaburan paling untung tu... pastu... yang peliknya... kita langsung x takut duit kita yang abadi hilang... nak bagi kat orang lain pun senang jer kita bagi.. kalu duit kita yang abadi tu banyak tak per gak... ni entah cukup entah tidak... tapi masih berbaik hati nak bagi kat orang lain lagi... sayanglah diri kita sebelum sayang kat orang lain... jangan mengumpat... jangan wat jahat kat orang lain.. nanti duit kita dapat kat orang lain...heheh

saya tulis ni untuk diri saya yang sentiasa lalai dalam mencari kebahagiaan abadi... tak salah untuk kita cari kebahagiaan dan kejayaan yang sementara... andai niat kita demi memartabatkan islam... demi mencari kebahagiaan abadi... tetapi... jangan sampai kita mencari kebahagiaan yang sementara sehingga lupa tentang mendapatkan abadi... kejarlah dunia seperti mahu hidup selama lamanya... kejarlah akhirat seperti esok kita mati...selarikanlah kedua-duanya... gapai kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat... walaupun ia sukar... kita mesti cuba... yeah...yakin... Allah akan sentiasa bersama hambanya yang berusaha...
Komen: 
1 comments

Hanya Dia Mengetahui Yang Terbaik

Selasa, Februari 23, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 5:03 PTG
kekadang kita menyesal dengan keputusan yang telah kita ambik...
tapi keputusan tu tidak mampu kita tarik balik..
usahlah bersedih... janganlah menangis...
sesungguhnya apa yang telah berlaku itu adalah takdirNya...
Dia tahu yang terbaik untuk kita...
setiap kejadian pasti ada hikmahnya...
jangan lihat keburukannya... tapi carilah hikmah disebaliknya...

andai mahu membuat keputusan...
tidak kira kecil atau besar keputusan yang diambil...
buatlah pilihan yang terbaik...minta petunjuk dariNya...
Kerana hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita...
Bukan semua yang kita nampak cantik itu sedap...

Andai kita rasa diri ini tersilap langkah membuat keputusan...
kita masuki lorong lain dari yang kita impikan...
bukan bermakna kita tak mungkin capai impian itu..
tapi mungkin Allah nak tuju jalan shortcut...
atau pun jalan panjang yang lebih mudah untuk kita lalui...
janganlah kita menyesal...kita tak kenal semua jalan...
Hanya Dia yang mengetahui akan semua yang berlaku...

Sekarang kita teruskan dengan jalan yang dah kita pilih...
lalui jalan tu dengan sebaik mungkin...
moga nanti kita sampai pada tempat yang dituju...
moga impian jadi nyata dalam pimpinanNya...
Komen: 
0 comments

Cinta oh cinta

Khamis, Februari 18, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:13 PTG
Cinta oh cinta
Kau hadir membawa kebahagiaan
Kau pergi meninggalkan kesedihan
Mengguris hati menanam luka

Cinta oh Cinta
Cinta bukan buta
Tapi membutakan hati
Buta mata tak nampak cahaya
Buta hati gelaplah jiwa
Si pencinta buta pada yang dicinta
Tidak mampu melihat kekurangan yang ada
Hilang matlamat hidup yang dikejar
Kerana cinta adalah segala-galanya
Bagi diri sang pencinta

Cinta oh Cinta
Kau madu kau jugalah racun
Tiada cinta yang diakhiri senyuman
Hanya air mata pengakhiran cinta
Kerana mungkin terputus ditengah jalan
Atau terlerai tanpa ikatan
Yang pasti mati juga pemutus cinta
Cinta antara makhluk yang hidup

Cinta oh Cinta
Andai kau datang bersama nafsu
Gembiralah syaitan bermaharajalela
Andai kau datang bersama iman
Berdukalah syaitan tak mampu menggoda

Cinta oh Cinta
Hanya satu cinta sempurna
Cinta yang tak mungkin berakhir
Apatah lagi dengan kedukaan
Cinta itu membawa bahagia
Di dunia mahupun akhirat
Kerana itu ia sempurna
Ramai orang mahukannya
Tetapi lupa siapa pemiliknya
Mana mungkin mendapat cinta sempurna
Melainkan dari yang Maha Sempurna...
Komen: 
1 comments

Indahnya Hidup Tanpa Perasaan

Selasa, Februari 16, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:12 PG
perasaan atau kadang kala dikenali sebagai emosi... dulu aku pernah hidup tanpa perasaan... x kisah apa orang nak kata kat aku... apa orang nak wat kat aku... aku memang jenis yang x kisah... kawan2 pun kenal aku sebagai seorang yang x ada perasaan... bukan aku menyembunyikan perasaan... tapi memang aku x punya perasaan... aku pun menganggap orang yang punya perasaan ni emo... mudah sangat ikut perasaan... aku fikir susahnya berkawan dengan perempuan2 yang emo... nak kena jaga hati mereka lagi... senangkan kalau perempuan seperti lelaki yang x der perasaan... mudah mengutuk mengata sesama sendiri tanpa ada yang terguris...indahnya hidup ini dapat bergurau senda tanpa ada batasan yang perlu dijaga...

tapi itu dulu... kenangan yang telah berlalu... aku sedar akan perubahan diri aku... aku sendiri kian emo... rupanya susah nak mengawal perasaan ni bila kita ada... kita akan mudah berprasangka negatif... mudah untuk merajuk dan terasa... aku rindukan waktu aku x punya perasaan... x perlu aku fikirkan benda remeh... segala yang aku nampak semuanya membuatkan aku bahagia... bila dah ada perasaan ni.. susah untuk didik perasaan ni berprasangka baik... berfikiran positif... kerana ada nafsu... ada syaitan dalam diri kita yang mengajak kita kearah keburukan... tapi kenapa kita mahu ikut yang buruk... yang mengeruhkan keadaan... aku cuba mahu berubah... positifkan pemikiran aku supaya aku tidak salah anggap dan menyesal dikemudian hari...

dulu... hatiku tidak pernah terguris dan terluka.. kini baru ku tahu sakitnya bila hati terluka... dalam... sangat dalam lukanya.. amat pedih rasanya... tu bukan remuk lagi... memang layaklah pendirian aku untuk tidak memberi cinta ini pada manusia.. nanti hati ku lagi parah... aku x tau rasanya andai hati ini remuk.. pasti x kan dapat aku tahan... hati yang luka sikit pun dah susah untuk aku ubatkan... inikan pula yang hancur lebur... aku x kan biarkan hatiku terus sakit dan hancur ditangan insan yang x bertanggung jawab... andai tanganku yang luka aku letakkan garam... walaupun pedih ia cepat sembuh... begitu juga hati... gantikan garam dengan kemaafan dan fikiran yang positif... moga hati juga cepat sembuh dari luka itu... memang pahit untuk memberi kemaafan itu... tapi ingat kita manusia... kita juga biasa melakukn kesalahan dan memerlukan kemaafan... x kira kita bersalah atau tidak... jangan tebalkan ego diri minta maaf dan maafkan orang lain.... kerana yang pahit itu sebenarnya ubat yang mampu menyembuh luka dihati kita... ingatlah... meminta maaf bukan bermakna kalah... tetapi kemenangan melawan keegoan diri... kita berjaya melawan musuh yang paling susah yang ada dalam diri kita sendiri iaitu NAFSU...

Bila kita ada perasaan... perasaan ingin dikasihi dan mengasihi juga pasti terbit dalam diri kita... perasaan ini amat susah untuk dikawal... bagaikan ada magnet yang berlawanan antara lelaki dan perempuan... mata kita pun susah nak jaga... pandangan kita susah untuk kita tundukkan...hati kita...perbuatan kita... juga sulit untuk kita kawal... kita hanya mampu mencuba... cuba untuk mengubah kutub magnet... ubah menjadikan magnet yang sama kutub... pasti susah ia untuk berdamping kerana magnet yang sama kutubnya akan menolak antara satu sama lain... kalau magnet jenis elektromagnet... tukarkan arah arus yang dibekalkan... tapi kalau magnet tetap macammana??? kita hanya mampu untuk menjaga hati kita dan berdoa supaya Allah juga menjaga hati kita... moga terhindar dari zina hati... dan perkara lain yang mampu merosakkan hati kita...kerana hati yang bersih mampu melahirkan ketenangan yang abadi...

Indahnya Hidup tanpa perasaan... itulah luahan hati insan yang tidak bersyukur... indah memang indah.... tapi indah lagi hidup ini andai kita punya perasaan dan mampu mengawalnya dengan baik... sesungguhnya perasaan itu anugerah dari tuhan untuk dijaga bukan untuk disakitkan... bayangkan dunia ini dipenuhi dengan manusia tanpa perasaan... pastinya membosankan... seperti hidup dialam robot... yang langsung tiada masam manisnya dalam erti sebuah kehidupan....
Komen: 
0 comments

Kenderaan Robotik Untuk Pertanian (Bahagian 1)

Sabtu, Februari 06, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:39 PTG
Menjadikan fantasi sebuah lukisan menjadi realiti sebuah objek ni alam nyata...

dalam ni sy nak citer proses fabrikasi projek sy..

"Rekabentuk dan Fabrikasi Kenderaan Robotik untuk Pertanian"

ni gambar di alam fantasiku...



dan kat bawah ni ialah realiti

Hari pertama (4jam): 2 1/6 batang besi dipotong (13m) kepada beberapa batang...(boring nyer duk sesorang dalam bengkel... ada technician tolong potong...aku ukur...tanda... dan kikir jer...heheh)



Hari kedua (1 1/2jam): potong 3 batang lagi besi dan welding (hari ni ada Mok Keat...heheh.. welding plak... technician tolong weldingkan...keesokannya mata aku jadi bengkak macam org x tidur malam sbb masuk asap welding)



Hari ketiga: (2 1/2jam): Welding sampai siap bahagian atas tempat letak lengan robotik.. dan grinding...(welding technician wat... grinding aku wat sendiri... sambil bersila dan bersimpuh... sampai sakit urat dan tulang kaki aku keesokannya)



Hari keempat (2 1/2 jam): potong bahagian bersudut... yang hari ni majoriti kerja aku buat... sebab tu ambik masa lama... nak tanda untuk potong pun lambat.. jangka sudut x pandai nak guna... dah potong...salah plak tu.. potong lagi smpai jadi.. jadi pun x sempurna sangat..gambar aku x leh upload.. sbb bateri hp habis..x leh nak ambik gambar tadi...(kalu jumpa gadis bersimpuh atau bersila kat bengkel.. aku la tu.. potong besi pun duduk bersila... lenguh la duk mencangkung ni..)


P/s: nanti sy akan sentiasa update sampai projek sy siap...
Komen: 
0 comments

Apa Sebenarnya...

Isnin, Februari 01, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:39 PTG
Apa sebenarnya yang berlaku
Aku tidak tahu...
entah kenapa...
Segalanya seperti telah berubah
kita jadi insan berbeza...
Adakah kerana silapku sendiri
tapi apa salahku...
Aku tidak mengerti...

Dulu aku fikir
pebincangan adalah caranya
bersemuka adalah cara yang paling baik
untuk menyelesaikan masalah
antara 2 pihak berbeza
tapi bagai mana aku mahu mulakan...
Aku tidak tahu...

Andai aku yang bersalah
tolong jelaskan..
biar aku betulkan kesilapanku
kerana aku tak mampu menangungnya
mengaku salah tidak bermakna kalah..
tapi kejayaan melawan keegoan diri..
Aku tidak menyalahkanmu...

Oh tuhanku..
Apa sebenarnya..
kenapa semua ini berlaku...
Aku tahu kau bersama ku
Bantulah aku dalam mencari penyelesaian
Melawan keegoan diri
Yang bakal menghancurkan sebuah persahabatan
Pasti ada hikmahnya
Untuk aku mengenal erti sebenar persahabatan....
Apa sebenarnya...
Komen: