Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kenderaan Robotik Untuk Pertanian (Bahagian 1)

Sabtu, Februari 06, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:39 PTG
Menjadikan fantasi sebuah lukisan menjadi realiti sebuah objek ni alam nyata...

dalam ni sy nak citer proses fabrikasi projek sy..

"Rekabentuk dan Fabrikasi Kenderaan Robotik untuk Pertanian"

ni gambar di alam fantasiku...



dan kat bawah ni ialah realiti

Hari pertama (4jam): 2 1/6 batang besi dipotong (13m) kepada beberapa batang...(boring nyer duk sesorang dalam bengkel... ada technician tolong potong...aku ukur...tanda... dan kikir jer...heheh)



Hari kedua (1 1/2jam): potong 3 batang lagi besi dan welding (hari ni ada Mok Keat...heheh.. welding plak... technician tolong weldingkan...keesokannya mata aku jadi bengkak macam org x tidur malam sbb masuk asap welding)



Hari ketiga: (2 1/2jam): Welding sampai siap bahagian atas tempat letak lengan robotik.. dan grinding...(welding technician wat... grinding aku wat sendiri... sambil bersila dan bersimpuh... sampai sakit urat dan tulang kaki aku keesokannya)



Hari keempat (2 1/2 jam): potong bahagian bersudut... yang hari ni majoriti kerja aku buat... sebab tu ambik masa lama... nak tanda untuk potong pun lambat.. jangka sudut x pandai nak guna... dah potong...salah plak tu.. potong lagi smpai jadi.. jadi pun x sempurna sangat..gambar aku x leh upload.. sbb bateri hp habis..x leh nak ambik gambar tadi...(kalu jumpa gadis bersimpuh atau bersila kat bengkel.. aku la tu.. potong besi pun duduk bersila... lenguh la duk mencangkung ni..)


P/s: nanti sy akan sentiasa update sampai projek sy siap...
Komen: