Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Melihat dia..

Ahad, April 25, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:32 PTG
Selalu aku nampak dia..
setiap kali nampak dia..
aku pasti melihat dia...
pastinya aku akan memerhatikannya...

air mataku mula menakung..
akhirnya tumpah..
dan terus mengalir laju..
aku pekupkan mukaku...
insafi diriku sendiri..

melihat dia...
aku terkagum...
melihat diriku sendiri...
aku terkedu...
jauh bezanya aku dan dia..
untungnya dia...ruginya aku...
aku terus menangis disitu...

lancar alunan puisi indah di bibirnya..
puisi indah nukilan Yang Esa..
Bukan sekadar puisi biasa...
tapi panduan buat kita semua...
puisi itu teralun merdu...
buka dari mata terus ke bibir..
tapi dari akal yang menghafal...
bilakah mampu untuk aku menjadi sepertinya?

melihat dia..
kadang-kadang aku jeles...
tapi apa usahaku kearah itu???
bagiku...semua manusia dicipta sama sahaja...
tak perlu aku salahkan takdir yang berlaku...
aku patut salahkan diriku sendiri...
kalau aku mahu menjadi sepertinya...
aku juga perlu berusaha sepertinya...
bukan sekadar angan-angan mat jenin...
Komen: 
0 comments

Kemana menghilang?

Selasa, April 20, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:01 PG
kemana menghilang?
semangat yang aku genggam
kekuatan yang aku pegang
perjuangan yang aku idam
entah kemana segalanya pergi...

kini ku rasa..
malas untuk berusaha
takut untuk bersuara
lemah untuk berkata
entah kenapa segalanya berlaku...

aku kini lain dari yang dulu...
aku sudah tidak sehebat dulu dalam kata-kata
aku sudah tidak sekuat dulu dalam perjuangan
aku sudah tidak sebijak dulu dalam bicara
kemana segalanya menghilang...

kini aku menangis mencari diriku yang dulu
kenapa segalanya telah berubah
dimana dapatku cari kembali semangatku
dimana dapatku cari kembali kekuatanku
untuk meneruskan sisa hidupku ini
kemana menghilang semua itu dalam hidupku
sedangkan kini aku amat memerlukanya...

aku mahu jadi diriku yang dulu
kemana menghilang aku yang dulu?
tapi dalam masa yang sama
aku mahu jadi diriku kini
kerana aku sedaR pentingnya pengalaman
mengajar aku akan erti sebuah kehidupan

Aku sedar..
Perlu aku pupuk kembali semangat itu
Perlu aku anyam sendiri kekuatan itu
Perlu aku baiki semula diriku ini
Tak perlu aku mencari lagi
Tak perlu aku mempersoalkan lagi
Kemana menghilang?
Komen: 
0 comments

Biarlah... hanya Engkau yang tahu

Khamis, April 15, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:09 PTG
Biarlah...
Biarlah segalanya nampak samar..
Biarlah segalanya nampak salah..
Biarlah segalanya penuh rintangan..
Biarlah segalanya banyak halangan..
Biarlah segalanya menjadi rahsia...
Hanya antara kita berdua...
Aku dan Engkau...

Kerana segalanya..
Segala yang tersirat dihatiku..
Segala impian yang aku lakarkan..
Segala misi yang inginku gapai..
Segala pengorbanan yang aku lakukan..
Segala yang berlaku keatasku..
hanya Engkau yang tahu..

Biarlah
Apa orang nak fikir tentang hidupku..
Apa orang nak kata tentang prinsipku..
Apa orang nak tuduh tentang diriku..
Sesungguhnya tiada siapa yang tahu..
Apa yang tersirat didalamnya
Kerana hanya Engkau yang tahu...
Apa sebenarnya yang mahu aku lakukan..

Biarlah..
Biarlah orang kata aku mata duitan..
Biarlah orang kata aku cintakan dunia..
Biarlah orang kata aku perempuan bebas..
Biarlah orang kata aku melebihi batas..
Biarkan mereka dengan kata-kata mereka..
Kerana mereka tidak mengenali aku..
Asalkan aku tak melanggar hukumMu..

Biarlah...
hanya Engkau yang tahu..
kerana aku yakin..
itu jalan terbaik..
yang Engkau ciptakan untukku..
kerana
hanya Engkau yang tahu
Komen: 
0 comments

Kembali seperti dulu

Jumaat, April 09, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:19 PTG
betul kata orang... terlajak perahu boleh diundur...terlajak kata buruk padahnya...
andai langkah kita terlajak memang boleh diundur... tapi hasilnya tetap tidak sama dengan yang asal... itulah yang aku temui dalam menyelusuri kehidupan yang penuh godaan ini... untuk menjadi seperti dulu kembali bukan kerja mudah... kalau mampu pun aku tak mampu menjadi 100% seperti dulu... pasti ada kekurangannya... tapi tidak perlulah sesali perkara yang dah berlaku... teruskan kehidupan.. jadikan pengalaman yang lepas sebagai pengajaran... supaya tidak lagi tersalah membuat pilihan hidup..

Dulu aku pegang prinsip itu... sungguh kukuh aku pengang... sehingga suatu ketika... aku membaca sebuah artikel yang membuatkan aku berfikir untuk merombak prinsip itu... di tambah pula dengan keadaan ketika itu...dan akhirnya aku tersungkur dan merombak prinsip itu tetapi bersyarat... setelah ku rombak prinsip itu... hidupku jadi tak tenang... tidak setenang hati ku dulu... kekadang aku menyesal kerana merombak prinsip itu... kekadang aku menangis kerananya...tetapi tiada apa yang aku lakukan untuk mengembalikan prinsip itu semula... hingga suatu ketika... setelah 3/4 tahun berlalu... aku diberi kekuatan... ada seseorang yang telah mampu meyakinkan aku... untuk aku kembali berpegang pada prinsip itu... dan kini aku berpegang kembali pada prinsip itu... kini impianku mungkin jadi nyata... cerpenku ada kebarangkalian menjadi kenyataan... aku kembali cuba berusaha menjadi mutiara didalam kerang didasar laut... bukan kulit kerang ditepi pantai....

Adakah aku salahkan artikel itu setelah apa yang berlaku? tidak... aku salahkan diriku sendiri... kenapa aku terlalu bodoh diperdaya syaitan? kenapa begitu mudah aku merombak prinsipku demi untuk sesuatu yang aku sendiri tak tahu... kenapa aku tak berfikir panjang? kenapa aku ditewas nafsuku sendiri? sedangkan artikel tu ditulis untuk menyedarkan manusia tentang usaha yang halal... bukan yang haram... aku yang menyalah tafsir artikel itu kerana terpengaruh dek pujukan syaitan... walaupun aku tak mungkin mampu untuk jadi seperti dulu... kerana kain yang telah kotor bila dicuci tak mungkin sebersih sebelum ia dikotorkan... tetapi dengan pengalaman yang aku dapat... membuatkan aku lebih mengenali tentang manusia lain dalam kehidupan ini... walaupun manusia itu hanya beberapa orang... tetapi ia sudah cukup untuk memberikan aku ilmu tentang kehidupan ini... terima kasih pengalaman... moga nanti aku tidak lagi mengadai prinsip ini...

kepada insan yang memberi keyakinan dan semangat kepada aku kembali.. terima kasih banyak-banyak atas dorongan kamu... aku sangat-sangat menghargainya... kini hati ku telah tenang kembali... setenang seperti dulu... kepada manusia-manusia lain yang pernah mengajar aku secara langsung dan tidak langsung tentang erti kehidupan... terima kasih aku ucapkan... biarpun perkenalan ini hanya sementara... maafkan aku kerana terpaksa pergi dulu tanpa mengucapkan selamat tinggal kepadamu.. maaf andai ada terkasar bahasa dan tersilap bicara... aku cuma manusia biasa yang sentiasa mencari kebahagiaan dan ketenangan dalam hidup ini... terima kasih juga tidak lupa diucapkan pada artikel itu... kerana membawa aku untuk mengenali kehidupan.. kepada syaitan yang berjaya hasut aku... nak terima kasih gak ker? x per la... dah banyak sangat terima kasih kat sini dah macam surat penghargaan dah... kepada syaitan aku ucapkan tahniah kerana berjaya membuat aku yang keras kepala ni menukar prinsip ku... dah berjaya ni... jangan kau cuba kacau aku lagi... berambus kau...aku cuba kuatkan diri aku supaya tak lagi terpengaruh dengan kau....

Yeah...kembali seperti dulu... menjadi mutiara...kalau mampu jadi mutiara putih pun dah cukup bagus... kalau dapat jadi mutiara hitam...waaa... memang hebat la... susah nak jumpa gila... terbaik punya.... jadi aku tinggalkan dengan kata2 aku dalam bahasa penjajah...

"wanna to be a pearl... trying to be like dat... don't just talk.. but prove it... life is not for rest"
Komen: 
0 comments

Tangisan Hati

Khamis, April 08, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:40 PTG
Tangisan hati
Tiada siapa yang tahu
Tiada siapa yang perasan
Hanya diri yang merasai
Hanya diri yang memahami

Bila hati menangis
Kadang-kadang laju air mata mengalir
Kadang-kadang tiada air mata keluar
Terasa sakit dihati ini
Terasa hiba dihati ini
Hanya tuhan yang tahu segalanya

Tangisan hati
Mungkin kerana rasa takut pada tuhan
Mungkin kerana rasa bersalah pada diri
Mungkin kerana beban hidup yang dilalui
Mungkin kerana diguris seseorang

Dalam hati ada tangisan
Hanya kerana ada perasaan
Hati menangis susah dihenti
Cuma diri pemujuk hati
Menukar tangis menjadi tawa
Supaya hidup sentiasa bahagia
Komen: 
0 comments

Lukisan Kehidupan

Sabtu, April 03, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:17 PTG
Ingin aku lakarkan
Sebuah lukisan kehidupan
Yang penuh warna warni
Ada hitam ada putih
Ada tangis ada tawa
Kisah kehidupan tanpa warna
Ibarat kehidupan tanpa perasaan
Pudar, tawar, dan membosankan
Inilah lukisan kehidupan

Lukisan kehidupan yang nampak indah
Kekadang dilakar penuh derita
Hanya pelukisnya yang tahu
Erti sebenar lukisan itu
Kerana insan lain hanya mampu melihat
Tidak mampu untuk merasai

Menghayati sebuah lukisan kehidupan
Mengingatkan aku tentang sejarah silam
Mengajar aku erti sebuah kehidupan
Membawa aku melayari pengalaman insan
Mendidik aku menjadi lebih matang
Untuk terus mewarnai lukisan kehidupanku
Komen: 
0 comments