Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Melihat dia..

Ahad, April 25, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:32 PTG
Selalu aku nampak dia..
setiap kali nampak dia..
aku pasti melihat dia...
pastinya aku akan memerhatikannya...

air mataku mula menakung..
akhirnya tumpah..
dan terus mengalir laju..
aku pekupkan mukaku...
insafi diriku sendiri..

melihat dia...
aku terkagum...
melihat diriku sendiri...
aku terkedu...
jauh bezanya aku dan dia..
untungnya dia...ruginya aku...
aku terus menangis disitu...

lancar alunan puisi indah di bibirnya..
puisi indah nukilan Yang Esa..
Bukan sekadar puisi biasa...
tapi panduan buat kita semua...
puisi itu teralun merdu...
buka dari mata terus ke bibir..
tapi dari akal yang menghafal...
bilakah mampu untuk aku menjadi sepertinya?

melihat dia..
kadang-kadang aku jeles...
tapi apa usahaku kearah itu???
bagiku...semua manusia dicipta sama sahaja...
tak perlu aku salahkan takdir yang berlaku...
aku patut salahkan diriku sendiri...
kalau aku mahu menjadi sepertinya...
aku juga perlu berusaha sepertinya...
bukan sekadar angan-angan mat jenin...