Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Gila Kerja

Isnin, Disember 24, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:00 PTG
Workaholic atau orang panggil gila kerja adalah gelaran yang digunakan untuk orang yang sangat suka bekerja.... tidak kira hari cuti atau memang hari kerja... tiap2 hari adalah hari bekerja untuknya... saya mungkin masuk dalam golongan ini... mungkin kerana untuk menebus kekecewaan saya dalam menggapai impian saya....

apa yang nak saya bincangkan di sini adalah kenapa kebanyakkan orang yang workaholic adalah orang yang tidak beragama islam... kalau orang islam pun yang tak berpegang teguh kepada ajaran islam... sedangkan islam mengajar kita untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh... bukan sekadar melepaskan batuk di tangga....

perkara ini saya dapat lihat sejak saya berada di universiti lagi... kalau ada apa2 projek berkumpulan... yang banyak buat kerja adalah orang yang bukan islam... yang islam bagi kerja sikit pun tak tentu boleh siap... datang meeting pun lambat... memang susah untuk mencari orang islam yang komited dengan tugas yang dilaksanakan... begitu juga lah apabila saya masuk ke alam pekerjaan....

cuba tengok yang kerja kerajaan... siapa yang banyak goyang kaki... ada banyak mana orang islam yang sanggup datang kerja hujung minggu tanpa boleh menuntut elaun kerja lebih masa... siapa yang paling lambat menghantar tugas yang perlu dihantar? siapa yang paling banyak mengular di waktu kerja.... siapa lagi jawapannya kalau bukan orang islam..... mana orang bukan islam tidak memandang rendah kepada orang islam...

Mana  sifat amanah yang islam ajarkan? Mana sifat menepati masa yang islam terapkan? Nilai sendiri.... halalkah gaji yang kita dapat itu kalau kita hanya kerja sambil lewa... ingat... kerja itu satu ibadah... bukan sekadar mengejar duit... tapi ia juga bekalan di akhirat sana... Kita perlu bekerja bersungguh-sungguh dan menghasilkan kerja yang bermutu tinggi... barulah orang bukan islam pun respek kita... anda tak percaya? buatlah dulu... anda akan nampak hasilnya nanti....
Komen: 
0 comments

Solat Tiang Rumah Tangga

Sabtu, Disember 22, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:45 PTG
Huish... dah berbicara pasal rumah tangga... dah nak kawin ker? insyaAllah kalau dah jumpa jodoh... haha... baru2 ni... saya ada pergi kursus kawin... senang nanti jumpa calon.. terus boleh pergi isi borang  kawin dan cek HIV... hajat di hati nak cari juga calon semasa kursus kawin... tapi almaklumlah... orang yang pergi kursus kawin tu majoritinya yang dah berpunya.... tangkapan tak berjaya lah jawabnya...

Ok... masa kursus kawin tu penceramah agak terbuka la berbicara benda-benda yang boleh dianggap lucah... tapi yang saya peliknya... perempuan dengan selambanya ketawa apabila unsur lucah di timbulkan... mana hilangnya malu seorang perempuan... kalau orang zaman dulu2... rasanya sekadar senyum tersipu2 malu... ni tidak... perempuan zaman sekarang ketawa berdekah2... sama naik dengan lelaki...

Berbalik kepada tajuk asal... isu solat... masa saya menghadirkan diri untuk kursus tu... saya rasa lebih daripada 80% lelaki yang hadir kursus tersebut tak solat... hanya 10% lebih jer yang nampak solat di surau yang disediakan... jadi macam mana nak didik isteri kalau diri sendiri pun tak terdidik...

Kita sedia tahu... isu cerai sekarang amat  membimbangkan... kawin sekejap dah nak bercerai... kenapa semua ini terjadi... pada hemah saya... semuanya berpunca dari solat... solat bukan sahaja tiang kepada agama... tapi juga tiang kepada rumah tangga yang utuh... kerana solat membentuk manusia jadi seorang yang baik dari segenap sudut kehidupan....

Bila pasangan tersebut solat... lelaki bukan sahaja boleh jadi ketua keluarga... tetapi imam ketika solat... kalau dalam solat isteri boleh mengikut di belakang suami... takkan di dalam kehidupan isteri tak mampu... sedangkan dia dah berlatih dalam solat... pasangan yang tidak solat juga akan melahirkan generasi yang tak solat... ini akan membuatkan bertambah ramai umat islam yang islam hanya pada nama tapi tak menyempurnakan rukun islam... ibubapa saya sangat menekankan tentang solat... kerana solat itu sangat penting untuk melahirkan induvidu muslim yang berjaya dunia dan akhirat... cuba lihat hari ini kerosakan yang berlaku dalam masyarakat adalah dilakukan oleh orang yang tidak menyempurnakan rukun islam yang ke dua iaitu solat...namun saya kesal kerana solat tidak diberi penekanan yang mendalam dalam kursus perkahwinan... tanggungjawab suami isteri juga tidak dihuraikan secara terperinci....

Saya harap korikulum kursus perkahwinan akan ditambah baik lagi... dengan menggalakkan peserta solat berjemaah semasa kursus... dan saya rasa kursus tu terlalu singkat untuk kita mempelajari semua ilmu rumah tangga dengan berkesan... kalau boleh buat 2 hari satu malam pun ok... siap dengan qiamulalai sekali... dan mewajibkan solat secara berjemaah... mungkin ini akan membantu setiap pasangan lebih mengenali pasangan masing2....
Komen: 
0 comments

Dilema Si Bongsu

Sabtu, Disember 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:35 PTG
Kepulangan aku masa raya haji hari tu ke kampung halaman menyebabkan aku terfikirs sesuatu... kalau aku kawin nanti apa akan jadi... siapa nak tolong mak ayah aku?.. kenapa aku cakap begini?... aku balik raya awal beberapa hari sebelum raya... kakak2 aku masih belum balik lagi... malam masa aku pulang dari airport mak ayah aku dah list apa yang aku kena buat esoknya...

Ayah cakap nak tukar pam air.... mak cakap nak buat popia... ayah cakap nak tukar paip air... mak cakap nak bank in kan duit ansuran kereta... dan apa lagi tugas... aku tak ingat la... 2-2 mak ayah aku berebut aku untuk buat kerja...mula2 tukar paip dulu... lepas tu buat popia... lepas tu tukar pam air... hmmm... almaklumlah anak jantan sorang ... aik...jantan ker betina? dua-dua boleh jadi...haha...

Tiap kali nak bank in duit kereta... mesti mak aku tunggu aku balik... begitu juga ayah aku kalau nak buat kerja berat... tunggu aku balik... sebab ayah aku bukan boleh buat kerja berat sangat... handphone mak aku rosak pun tunggu aku balik dulu sebelum beli handphone baru... bukan  sebab tunggu duit aku... mak aku bayar sendiri.... sebab kalau beli handphone baru... aku kena ajar dulu cara nak guna... jadi time aku cuti la...

nasib baik la... aku ni walaupun duduk jauh.... tapi selalu balik...5 kali setahun... balik pula paling sekejap 1/2 minggu... biar berbaloi sikit tiket mahal... aku fikir balik... kalau aku kawin nanti... siapa nak tolong buat benda tu semua untuk mak ayah aku? boleh ker aku balik 5 kali setahun lagi ke rumah mak ayah aku kalau aku kawin? nanti siapa nak jaga mak ayah aku kat kampung... nak harapkan kakak2 aku.. kakak sulung kerja swasta... macam mana nak pindah balik kelantan... kakak tengah suaminya pula kerja swasta... tak boleh pindah balik kampung juga... yang tinggal hanya aku... si anak bongsu... harapan terakhir keluarga...

masa bulan disember.... aku ada beli tiket promo bawa mak ayah aku untuk ke tempat aku... tapi tak sempat beli... tiket ke tempat aku yang murah dah habis... jadi kami melancong ke KL jer... gembira nampak mak ayah aku jalan2 di selangor dan KL bersama kakak2 aku... aku juga tumpang gembira... ayah aku kata.. kalau ada tiket murah lagi boleh pergi lagi... kakak-kakak aku pun gembira... aku rancang nak buat trip naik kereta pula akhir tahun depan....sebab tengah tahun depan dah ada trip untuk mereka ke tempat aku...

Kalau aku dah kawin nanti boleh  jalan ker trip2 tersebut... masih bolehkah aku untuk menggembirakan hati mak ayah aku seperti mana mereka menggembirakan hati aku dahulu? tak nak kawin lagi... risau juga... tak ada orang nak jaga aku nanti... dan aku tak nak kawin berwakilkan wali hakin kalau ayah aku dah mati... mak ayah aku pun risau selagi tak ada orang jaga aku.... tapi kalau aku dah kawin... nanti siapa nak jaga mak ayah aku? Moga suami aku nanti yang memahami diri yang yang dalam dilema....
Komen: 
2 comments

Kehidupan Yang Materialistik

Rabu, November 21, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:59 PTG
Cuba kita imbas rutin kehidupan kita... bangun pagi solat subuh... bersiap untuk pergi kerja...lepas tu pergi kerja... tengah hari rehat jap... solat dan makan/tidur... sambung kerja balik sampai pukul 5... sampai rumah siap2... kalau perempuan masak.. kalau lelaki main bola... lepas tu makan kat kedai... balik rumah mandi2... solat maghrib... tengok tv atau ibadah sikit sambil tunggu isyak... ada yang pergi masjid boleh tambah ilmu sikit dengar kuliah maghrib... 8.30... lepas solat isyak.. rehat bersama internet sekejap.. kalau kerja banyak pukul 9 sambung kerja balik sampai pukul 12... kalau tak... layan internet atau tv... sampai la tidur...

Korang tak bosan ker rutin seharian yang macam ni.... hari2... 5 hari seminggu kita terpaksa melalui rutin yang sama... saya rasa bosan sangat... apa sebenarnya yang kita cari kat dunia ni... kerja berhempas pulas... pagi petang siang malam... nak cari duit? nak cari harta... nak kumpul semua tu banyak2... buat apa?

Nak beli rumah besar? nak beli kereta besar? nak ada duit juta2? tapi sedarkah kita hakikatnya kita akan tinggalkan itu semua bila kita mati... yang kita bawa ke kubur hanyalah kain kapan dan amalan kita... bukan harta kita... tapi kenapa kita semua duduk sibuk mengumpul benda yang kita akan tinggalkan akhirnya...

Saya hairan... kenapa manusia sibuk mengabdikan diri pada duit... sy sebut rutin hidup diatas hanyalah rutin hidup manusia biasa... belum lagi rutin hidup bisnessman yang berjaya... sehingga mengabaikan keluarga... kerana sibuk mencari duit untuk memberi kemewahan kepada keluarga... sedangkan keluarga perlukan kasih sayang bukan sekadar dihujani dengan wang ringgit...

Sedap sangat ker hidup mewah kat dunia ni... pandu kereta mewah...duduk rumah besar terhias indah... pakai pakaian mahal... makan makanan yang mahal... dihormati kerana wang... sedar lah... nanti mati... kita hanya dibawa diatas keranda.... bukan lagi kereta mewah.... kita akan duduk di dalam kubur sempit... bukan lagi rumah besar lagi cantik... kita akan pakai kain kapan... bukan pakaian mahal dari sutera... kita hanya jadi makanan ulat dan cacing... wang kita juga akan dibahagikan oleh waris kita.... bukan lagi milik kita...

kenapa manusia tak nak hidup biasa-biasa... dengan sederhana... apa yang ada... best juga rasanya kalau hidup kais pagi makan pagi... kais petang makan petang... tak perlu lah hidup mengejar keduniaan... sehingga hampir semua kehidupan kita digunakan untuk mengejar duit... sungguh membosankan... mengejar sesuatu yang pasti kita akan tinggalkan... suatu hari nanti... cuma kita tak tahu bila... masa kita untuk pergi menghadap Ilahi....
Komen: 
0 comments

Bila Gaza Diserang

Isnin, November 19, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:03 PG
Bila Gaza di serang... semua rakyat malaysia dah jadi macam cacing kepanasan... sibuk send message dan post FB... boikot produk itu... boikot produk ini... baca ayat itu ini... doakan saudara kita disana... ada pula tunjuk perasaan... solat hajat... dan macam macam lagi simbol penentangan terhadap perbuatan ganas israel...

Bukan saya tak sokong semua itu... bukan saya nak menentang semua itu... tapi... kenapa masjid masih kosong dikala azan subuh berkumandang... sedangkan inilah caranya yang mampu membuktikan kebangkitan orang islam... orang islam hanya digeruni apabila bilangannya yang solat subuh berjemaah sama dengan bilangan yang datang solat jumaat...

Muslim di malaysia memang begitu.. cakap bukan main lagi itu ini... nak lawan nafsu dan syaitan yang bertenggek di atas mata untuk bangun subuh pun tak mampu... bukan saya nak mengata orang lain... diri saya pun begitu juga... tu baru bangun subuh bukan solat tengah malam lagi...

Tak percaya... cuba tengok bilangan yang menghadiri demostrasi setelah solat jumaat... melaungkan tentang kezaliman israel... cuba tengok lagi bilangan orang yang pergi solat hajat untuk mendoakan israel... agak2... semua orang buat benda tu pergi solat subuh berjemaah ke? saya rasa tak... solat sunat boleh pula berjemaah....

Habis jer bulan puasa... ke mana entah orang islam hilang... ke kedai kopi tengok bola... padahal masa bulan puasa berebut solat sunat terawih... solat sunat jer pun... orang bagi bola sebiji,... semua nak berebut.. sambil  tambah dosa tengok lutut orang....macam tu punya senang jer nak kotorkan hati orang islam... kenapa saya kata kotorkan hati? sebab dosa tu kan mengotorkan hati? tengok lutut orang tak dosa ker?

ahhh... dah terkeluar topik pula... satu lagi perangai orang islam ni.. hangat2 tahi ayam... mula2 boikot la produk yahudi tu,... lama2... dah lupa...masa serangan semua orang x makan McD... pastu pandang serong kat orang islam yang makan McD...macam orang tu dah jatuh kafir...tapi bila isu ni dah sejuk semua pakat2 pergi serang McD... sebab McD dah buat offer dan jualan murah... alahai... kita tengok jer la lama mana boikot ni mampu bertahan...

Jadi apa patut kita buat... yang lelaki mohon.. pergilah solat subuh di masjid... sebagai tanda sokongan anda pada palestin... biar israel gentar sikit...bila tengok ramai orang yang solat subuh....yang perempuan... jom solat subuh di awal waktu... orang tak tahu pun Allah tahu... teruskan doa kita untuk rakyat palestin... mereka mati pun mati syahid... kita yang kat malaysia ni... jangan pula mati katak...
Komen: 
0 comments

Membina Modal Insan

Ahad, Oktober 14, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:02 PTG
Hmmm... dalam bajet 2013 banyak juga bajet untuk membina modal insan rasanya (tak habis lagi dengan bajet)... agak-agak macam mana kerajaan nak bina modal insan dikala keruntuhan moral dikalangan remaja semakin teruk? saya agak pastinya modal insan yang dibina di negara ini berteraskan apa yang dibawa oleh barat.... memupuk nilai-nilai baik dengan cara barat... tengok saja kemahiran komunikasi yang di ajar  di negara ini...

Saya pernah pergi plkn... dalam surau jer nilai agama diterapkan... di dalam kelas saya rasa semua yang diajar menggunakan cara barat... begitu juga dengan kursus peningkatan softskill yang saya ikuti selepas tamat pengajian saya... tetap menggunakan cara barat.... adakah kita mahu membina generasi yang memisahkan agama dan kehidupan mereka?

Kita tahu... remaja masih belum betul-betul matang untuk menilai baik buruk sesuatu benda... remaja adalah peringkat hidup dimana manusia suka mencuba sesuatu yang baru untuk menambah pengalaman hidup... peringkat remaja adalah peringkat yang sangat kritikal yang menentukan hala tuju seorang manusia... ramai juga remaja yang tersilap langkah dan tersungkur ke lembah kegelapan ....

Cuba kita lihat tv dan filem pada hari ini.... apakah yang dihidangkan mereka untuk tatapan remaja... saya rasa semakin hari mereka semakin lucah... kisah cerita lawak pun ada unsur lucah... padahal untuk tontonan umum... patut buat 18 SX.... mungkin perkara-perkara itu sudah di anggap biasa pada masa ini... mungkin juga masyarakat sudah hilang sensitiviti terhadap perkara ini... Ini belum masuk lagi kes video lucah yang boleh dilihat secara percuma di internet... mungkin inilah keburukannya dunia tanpa sempadan....

kita tengok cerita melayu pada ketika ini... kebanyakkannya kurang nilai pengajaran... yang ada hanyalah cinta kosong... tiada isi... dan banyak memasukkan unsur-unsur negatif... orang islam pun rilek jer pergi kelab malam teguk arak... macam benda tu tak salah... berpeluk antara lelaki dan perempuan.... sepertimana yang saya kata tadi... remaja adalah golongan yang sangat mudah terpengaruh... bila dia lihat perkara ini dilakukan sebagai kebiasaan... dia akan menganggap benda ni bukan satu kesalahan....

Buka mata luas-luas... lihatlah sekarang ini...hampir semua remaja pernah berkapel... berapa banyak remaja yang menyerahkan maruahnya sebagai bukti cinta.... berapa ramai remaja telah menjadi pembunuh diusia mudah... fikir sendiri... masyarakat kita sedang menuju keruntuhan moral...

Runtuhnya sebuah rumah adalah kerana tiangnya... kuatkan ia... binalah tiang yang kukut sebagai gantinya... tiang itu adalah solat.... saya rasa tidak perlu kita menghabiskan berjuta ringgit membina modal insan berteraskan budaya barat... kita telah lama merdeka... saya rasa kita perlu memupuk kesedaran bersolat dikalangan remaja... memang terlalu ramai remaja yang tidak solat pada masa ini...

Saya mohon kerajaan menyiarkan iklan solat di Malaysia... membuat kempen bersolat di kalangan remaja... menerangkan betapa pentingnya solat dalam hidup kita... membawa sesuatu yang menggabungkan agama dan kehidupan kita... cukuplah sampai disini kita meminggirkan agama dari kehidupan kita... hidup beragama tu amat penting... ingat... untuk melihat apa yang akan jadi pada negara kita adalah apa yang ada pada remaja kita pada hari ini....

Akhir kata... saya mahu bertanya...Bolehkkah kita melahirkan rakyat yang berkualiti, berintegriti dan berakhlak... jika kita tak mampu membentuk hamba yang taat pada perintah Tuannya.... Realitinya... mana mungkin seorang tidak amanah pada perintah Tuhan akan menjadi seorang manusia yang amanah pada manusia lain.... fikir-fikirkan....
Komen: 
0 comments

Alahai Bonus

Rabu, Oktober 03, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:55 PTG
Orang dah lama sibuk pasal bajet... aku baru nak taip... maaf la terlepas train... bukan apa... aku ni sibuk sikit... biasalah.. orang rajin (uwekkk.. perasan)... ramai orang tidak puas hati berkenaan bajet... tapi tidak dinafikan ramai yang senang hati... tambah2 pekerja kerajaan yang dapat bonus... hurray... tak terlepas  aku... Alhamdulillah....

Ramai pekerja swasta tak puas hati bila pekerja kerajaan dapat bonus... kenapa yer? jeles? mungkin sebab itu ramai orang nak masuk kerja kerajaan kut... entahlah... dunia... saya nak tanya... korang yang kerja swasta tak ada bonus tahunan ker? setahu saya... ada bonus... bukan setakat tu... ada macam2 bonus lagi...orang kerja swasta bonus 6 bulan gaji  tak ada pula korang atau kami nak jeles... kami ni kerja macam nak mampus pun bonus sikit jer... kekadang dapat kekadang tidak... atau prestasi kerja korang memang tak memberangsangkan memang la tak dapat bonus... dah tu korang nak duduk goyang kaki kerja kerajaan duk tunggu duit bonus dan gaji masuk dalam bank? boleh blah la.....

Korang nak korang pun dapat bonus macam kami... tolong sedar la sikit... siapa bos kami dan siapa bos korang... kami kan anjing kerajaan... jadi hanya tuan kami kami la bagi tulang kat kami... korang ada bos sendiri... minta la dengan bos sendiri bonus... tak pun tubuhkan persatuan sendiri macam CUEPACS... untuk minta bonus bagi pihak korang ... macam kami...hehe... korang kata lagi... korang bayar cukai... kami yang dapat bonus... eh... ingat kami tak bayar cukai ker?

Eh... korang sedar tak sebenarnya... kerja swasta ni banyak kelebihannya... tolong la belajar bersyukur... biasa kalau korang kerja dengan syarikat yang agak besar... syarikat tu biasa ada hospital  panel... korang boleh guna hospital swasta yang jadi panel bagi syarikat korang tu percuma saja... nak masuk hospital swasta bukan murah/...beratus2...tapi kami hanya dapat percuma yang korang bayar rm1 jer... hospital kerajaan... beratur bukan main lagi lama... kalau nak yang swasta... terpaksa la bayar mahal... tak pun kena bayar insuran kesihatan tiap2 bulan.... alahai...

Tahu tak... korang biasa duk jeles dengan anjing kerajaan ni... sebab duk banding beban kerja korang dengan anjing yang pemalas... bukan anjing yang hyperactive... haha... mana adil macam tu... memang la kerja kerajaan ni... produktif ker tak... gaji sama jer... tetap masuk... tapi jangan la banding macam tu... kalau ramai anjing pemalas... makin teruk la sektor kerajaan... kalau korang setakat nak masuk kerja kerajaan... sebab nak jadi anjing pemalas... baik tak payah la... menyusahkan orang lain ada... ingat... cari rezeki yang halal... dengan usaha sendiri... kalau gi kerja goyang kaki... ingat berkat ker rezeki tu?

Untuk persoalan kerja kerajaan boleh goyang kaki... itu bergantung pada induvidu dan beban kerja yang diberikan... bagi saya... saya rasa masa kerja ni lagi sibuk berbanding masa final year degree... itu jer saya boleh cakap... faham2 sendiri la...

Meh... saya nak kongsi sikit... kekurangan sebenar jadi anjing kerajaan ni... boleh korang buka mata sikit tengok... hehe.. bila orang atas kata A... korang kena angguk macam anjing jer... tak boleh nak menyalak... tunduk dan patuh... korang bukan boleh senang2 lawan dan letak jawatan... banyak implikasinya pada hidup korang nanti...

Saya nak tanya... korang pernah alami situasi ni?... pergi meeting tak ada makanan yang dihidangkan... semua kena guna duit sendiri... pergi kursus bayar tiket kapal terbang guna duit sendiri... kertas kat pejabat tak cukup kena pakai duit sendiri beli tambah... komputer kerja dan alatan kerja pun kena sedia sendiri... kalau disediakan masih belum mencukupi... bila dengar orang atas2 cakap... memang lebat itu ini berjuta-juta... tapi saya yang kat bawah ni... selalu dengar... duit dah habis...mungkin banyak benda yang perlu diagihkan kut... berbaik sangka...

Realiti yang mahu saya cakap... bukan nak bangga atau apa... duit bonus setengah bulan gaji  masa raya pun saya belum dapat penuh... atas sebab orang tertentu lambat buat kerja... (pekerja kerajaan juga ni... yang kurang rajinnya...)... dan bonus yang dah dapat tu... saya tak merasa sikit pun... sebab saya guna untuk beli keperluan kerja... anda sanggup guna bonus anda untuk itu? jawablah sendiri...
Komen: 
0 comments

Tiada Pengharapan

Isnin, September 17, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:48 PTG
Aku sebenarnya nak membebel pada diri aku sebenar ni... akhir2 bulan ni... poket dah mula kering...  jadi duit dalam poket pun sikit la... aku sebenarnya tak boleh hidup kalau dalam poket kurang 100... dah rasa macam amaran warna kuning menyala... apatah lagi kalau kurang 50 jer ada dalam poket aku... dah rasa lemas gila... amaran merah...kalau poket kering.. bank kering... aku tak tau apa jadi...

Aish... mana pengharapan aku pada Allah... bukan duit tak ada langsung.... cuma ada sikit jer dalam poket... dah rasa tertekan... tak senang duduk... kata duit tak mampu beli bahagia... dulu sahabat nabi derma seluruh harta dia... tenang jer... yakin jer dengan rezeki Allah... aku yang gaji bulan2 masuk bank... asyik duk cuak jer... bukan boleh mati pun tak ada duit... kenapa perlu risau?

Memang sejak aku di zaman belajar lagi... duit dalam poket aku mesti ada lebih dari 50 paling kurang kalau aku nak keluar dari kawasan kampus... sebab tu aku selalu ada duit spare 50 dalam purse aku... tapi bila aku fikir balik... adakah aku ni jenis hamba yang tak mampu letak pengharapan sepenuhnya pada Allah... mesti ada backup sendiri...

Cuba fikir... orang yang gaji 500 nak sara keluarga... yang anak ramai pula tu... pasti tak sampai separuh bulan... dalam poket dah kurang dari 100... dah bayar itu ini...  sewa rumah , bil, buku anak, yuran dan apa kejadah kehidupan lagi... aku gaji lebih dari 500,... sara diri sendiri jer... anak kucing pun tak ada unttuk disara... diorang boleh lalui hidup tu dengan tenang jer... kenapa tidak aku?

Macam mana nak tenang walaupun ada bawah 100 dalam poket... macam mana nak meningkatkan pengharapan aku kepada Allah... pengharapan aku pada rezeki aku sendiri... macam mana nak jadi macam sahabat nabi... mampu derma seluruh harta dia ke jalan Allah... pengharapan... datanglah kepada aku... aku mahu jadi hamba yang bersyukur dengan apa yang aku dapat... yer... dah cukup banyak yang aku dapat... Alhamdulillah... Aku berserah ke padaMu yang Allah...
Komen: 
0 comments

Mana Tiangnya?

Sabtu, September 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:13 PTG
Pada suatu hari... lepas solat zohor  pukul 2 petang... saya pergi ke kelas... kelas tu dari pukul 2 hingga pukul 5... dengan pelajar yang agak banyak mulut... membuatkan saya selalu kehabisan suara bercakap dengan suara yang kuat selama 3 jam berturut2.... huhhh... sampai sahaja aku di kelas... nampak baru ada separuh lebih... aku ambil dulu kehadiran mana yang ada.... aku ni jenis yang tak suka menunggu... sementara menunggu pelajar yang lambat datang ke kelas... aku buat dulu apa yang patut... aku malas nak mulakan awal,... sebab nanti kena ulang balik... baik aku tunggu sahaja... 2.15 baru la sampai pelajar2 yang lambat tu... masa tu hati aku dah panas... bosan menunggu...

aku suruh saja mereka berdiri di depan... aku tanya kenapa lambat?... diorang jawab solat zohor... aku memang anti dengan jawapan ni.... sangat2 tak suka... kenapa solat dijadikan alasan untuk lambat? nanti apa yang orang bukan islam faham.... solat ni menyebabkan orang islam tak menepati waktu... solat ni susah lagi menyusahkan... ahhh... aku tak suka... sedangkan solat itu mengajar kita menepati waktu... sebab itu solat ada waktunya... ingat... jangan salahkan solat jika anda memang jenis manusia yang tak menepati waktu....

aku mula marah... aku cakap... dah tu orang lain tak solat ker? boleh datang awal jer...diorang jawab... insyaAllah diorang solat cik... bersangka baik... aku pandang  pelajar yang telah lama sampai... aku bertanya... siapa tak solat lagi kat sini? mengejutkan... hampir aku nak jatuh pengsan... hampir semua muslim yang datang awal tidak solat zohor... kemarahan aku beralih arah... berani mereka masuk kelas aku tanpa solat.. macam mana nak belajar dengan berkat?

aku memberi arahan... semua yang tak solat lagi... sila beratur tepi kelas... lepas tu aku menyuruh mereka mengikuti langkah aku... aku tinggalkan kelas...  aku jalan perlahan-lahan... mereka mengikut aku sambil tertanya... apa denda aku nak bagi.... akhirnya mereka tau... aku membawa mereka menuju jalan kebenaran... aku bawa mereka pergi masjid...haha... korang masuk masjid dan solat dulu... lepas tu datang balik ke kelas.. hehe... nasib baik la masjid tak jauh mana dari kelas aku...

aku pun patah balik ke kelas untuk meneruskan tugas aku... aku tanya kepada yang dalam kelas kenapa ada ramai sangat yang tak  solat? mereka jawab... kelas pack hari ni cik... dari pagi sampai petang... ada rehat 1-2 jer.... dah tu... kenapa la tak solat waktu rehat tu..  sempat jer solat... lama mana sangat lelaki... 5 minit pun dah cukup... kalau tak sempat juga... bagi tau aku... boleh aku masuk lambat sikit memberi ruang untuk mereka solat....

Aku tertanya pada diri aku sendiri... salah aku kah? selama ini aku tak tahu keadaan mereka yang tak solat.... kalau awal2 aku tahu... boleh aku perbetulkan keadaan... lain kali kalau kelas petang... kena tanya diorang ni...takut nanti jadi macam ni la.... pengajaran buat aku sebagai pendidik... selama ni... agak sukar untuk aku mempercayai apa yang aku baca dan apa yang aku dengar 80% orang islam di malaysia tak solat... kita aku dah lihat dengan mata kepala aku sendiri... itulah realiti... biarpun ia pahit untuk ditelah...

Tak hairan lah masyarakat islam di malaysia semakin rosak.. kes penagihan dadah,.. jenayah.. penceraian... dan banyak lagi kes zina dan lain2 semakin meningkat... terimalah hakikat.. kita masyarakan islam di malaysia menuju  kehancuran... segalanya di tangan kita... mohon kerajaan islam menyiarkan dan mengiklankan lebih banyak tentang islam... bukan sekadar iklan janji ditepati...
Komen: 
2 comments

Ku Intai Cinta Mu

Jumaat, September 07, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:48 PTG
Dicelah kesibukan hidup
Ku intai cintaMu
Dibalik kekosongan hidup
Ku intai cintaMu
Didalam kekusutan hidup
Ku intai cintaMu

Aku cuba mengerti tentang cinta
Aku cuba mencari dimana cinta
Aku cuba menyentuh rasa cinta

Aku tersedar sendiri
Kalimah cinta hanya milikMu
Rasa cinta hanya untukMu
Kerana aku hanya hambaMu

Ku intai cintaMu
Kerana ku tahu
Tenang aku dalam cintaMu
Bahagia aku dalam cintaMu
CintaMu adalah segalanya
Komen: 
0 comments

Tips Untuk Lelaki

Rabu, September 05, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:14 PTG
Assalamualaikum.. (tak pernah mula post dengan bagi salam... ni kali pertama...kena sopan sikit... sebab tajuk khas untuk kaum adam.... kita nampak baik la konon)...

Untuk pengetahuan lelaki... sekeras mana pun perempuan tu... hatinya tetap lembut untuk lelaki yang memenuhi ciri lelaki idaman dia dan lelaki yang dia minat... jadi macam mana nak tau perempuan tu minat kat anda ker tidak... mula2 kita kaji dulu... lelaki macam mana yang perempuan biasa minat...

Ciri lelaki idaman wanita
- Solat cukup 5 waktu, jaga waktu solat, kalau boleh solat berjemaah
- Ada kerja ... kalau jurutera, ustaz, doktor... memang ramai la peminat... tambah2 yang kaya...
- Kacak... tapi kacak ni subjektif... ada suka yang jenis bergaya... rambut pacak... ada yang suka jenis nampak tenang... skema sahaja...ada yang suka lelaki putih... ada suka lelaki gelap katanya lebih maskulin...
- Romatik dan ambil berat... perempuan mana tak suka lelaki yang romantik
- Tidak merokok
- Rajin buat kerja rumah dan memasak
- Tetap pendirian... tapi masih boleh dibawa berbincang
- Tidak panas baran

Kenapa perempuan nak kawin
- sebab nak pimpin mereka ke syurga... jadi pendorong jaga mereka... tolong tanggung dosa mereka...
- sebab nak tolong bayar bil shopping mereka...haha
- sebab dah memang fitrah ... perempuan perlukan lelaki dalam hidup mereka...

Perempuan minat pada anda jika
- dia sanggup buat apa saja demi anda termasuk melanggar prinsip hidup yang dia pegang sebelum ini
- dia buat2 tak nampak anda... buat2 tak layan anda... (kalau dia nak elak anda tahu perasaan dia)
- dia bagi hint suruh pergi jumpa mak bapak dia...

Anda pasti tak nak hati anda terguriskan? jadi anda juga perlu jaga hati wanita... jangan biarkannya terguris... seperti yang saya nyatakan sebelum ini... hati wanita ni terlalu lembut... suka bermain dengan perasaan sendiri... dan suka sangat buat andaian yang indah2... jadi harap anda semua tidak memberi harapan kepada wanita jika anda tak nak kawin dengan dia... tapi... bahasa lelaki dan perempuan ni lain-lain... jadi saya rasa saya perlu memberitahu anda apa yang perlu anda buat....

Jika anda tak minat dengan perempuan tu
- Bagitau sahaja anda dah ada calon dan dah nak kawin dengan calon tu
- Kalau boleh nyatakan secara jelas siapa calon tu...
- jangan terlalu caring dengan perempuan... nanti dia salah faham
- jangan ajak perempuan tu keluar bertemu dengan anda
- lebih senang buat tak layan jer... lama2 dia akan menjauh sendiri...

Jika anda juga berminat
-apa lagi tunggu lama2... nanti dikebas orang...
 --> boleh terus tanya dia alamat pegi jumpa mak ayah dia...
 --> boleh terus bagitau dia... saya rasa saya minat nak buat awak jadi isteri saya... boleh saya tanya awak beberapa soalan... kalau kita serasi... boleh saya terus merisik awak...

Fakta yang ramai lelaki tak tahu... sebenarnya masih banyak perempuan yang menjaga kesucian hatinya... menanti ia dirisik terus dengan wali mereka.... cuma memerlukan keberanian anda wahai lelaki... jangan sekadar menabur janji manis... buktikan dengan perbuatan anda... datanglah merisik si bunga di taman....
Satu lagi fakta menarik... perempuan berkerjaya... dan berjawatan tinggi... biasanya sudah mampu menyediakan segala keperluan hidup mereka... mereka sudah tidak memerlukan lelaki untuk menampung hidup mereka.... mereka hanya memerlukan anda untuk membimbing mereka ke jalan yang lurus dan kerana fitrah wanita memerlukan lelaki...





Komen: 
0 comments

Nak Kulit Cantik?

Ahad, September 02, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:04 PTG
Kalau dah nama perempuan... semua nak kulit yang cantik... licin...gebut lembut... sanggup buat apa saja dan sanggup bayar berapa mahal sekali pun... kalau yang berduit la... aku pun termasuk sekali... siapa tak nak cantik kan?

Ok... oleh itu... aku nak kongsi satu dua kisah berkenaan nak cantik ni... masa aku belajar... keluar jalan2 di mines... lalu tepi sebuah kedai kecantikkan yang eksklusif... siap ada program kat televisyen... termasuk la kat dalam kedai tu... dia kata... tulis nama dan nombor telefon dan boleh tetapkan tarikh nak buat rawatan muka PERCUMA.... pelajar kan mudah terpengaruh.... aku pun isi skali dengan kawan aku...

tiba tarikhnya... kebetulan aku sangat sibuk masa tu... tapi sebab nak cantik... aku tetap juga pergi...aku pun pergi bersama kawan aku... sampai disana... lepas sesi kaunseling... dia tanya nak beli ker produk tu nanti? saya kata tengok dulu nak fikir... ok... buat la rawatan muka lepas tu... siap rawatan muka ada sesi kaunseling satu lagi... dia cerita2... pastu suruh beli.... aku cakap x nak la... x der duit... aku ada pun 500 dalam bank nak guna untuk sepanjang semester... tapi dia pujuk lagi... aku dah la nak cepat... banyak kerja... malam tu ada presentation lagi... aku setuju jer... malas nak dengar ceramah banyak sangat... melayang 500 duit aku... nasib baik ada 500 jer dalam bank time tu... kalau tak lagi banyak duit aku melayang.... nama jer produk mahal... ada class... tapi x der la bawa apa2 perubahan...

Alhamdulillah... sebenarnya aku memang sudah dikurniakan kulit yang licin... kadang2 jer ada jerawat sebiji dua...sebab tu aku boleh yakin keluar rumah tanpa sebarang make up... cuma kulit aku mudah kena sunburn bila berjemur... aku pula sukakan aktiviti lasak... disebabkan ini aku sibuk nak hilangkan sunburn aku... sehinggalah aku dikenalkan oleh housemate aku dengan satu produk ni... produk ni tak dijual dipasaran biasa... di jual melalui dealer sahaja... aku tak pakai 1 set... aku pakai krim malam jer...bukan aku beli... housemate aku beli... dia tak berani nak cuba...jadi aku yang cuba...aku baca berkenaannya... memang ia akan menyebabkan gatal2 sikit... jadi aku pakai la... sebab katanya ada kelulusan kkm...

Aku sebenarnya ada juga takut sikit2... jadi lepas aku pakai 2 minggu sebelum raya... time raya tu aku tak bawa balik krim tu... aku nak test.. kalau tak pakai dia bagi kesan x... bila tak pakai di kampung rupanya dia bagi kesan gatal... masa pakai pun bila aku sentuh pipi aku.. dia tak selicin dulu... aku nekad... tak nak pakai dah krim macam tu... cuma masa kat kampung aku try Garnier yang mak aku beli untuk memulihkan kulit aku... dah ok balik dah.... tapi bukan aku nak iklan Garnier kat sini... aku nak iklan benda yang lagi murah... yang aku guna dulu...  wuduk... Ni saya nak tunjuk 1 gambar...


Gambar ini menunjukkan kulit di pipi tanpa sebarang krim kecantikan... yang ada cumalah selapisan air wuduk... Saya yakin tiada satupun iklan produk mampu letak gambar tanpa makeup dan selepas basuh muka macam ni... sebab ini bukan iklan produk... tapi ini adalah iklan kecantikan... kecantikan semula jadi kurnia Ilahi... Mungkin ramai yang idamkan kulit selicin ini... sehingga sanggup mencuba pelbagai jenis produk kecantikan seperti saya...dan kadangkala merosakkan kulit muka... Untuk dapatkan kulit seperti ini, anda tak perlu menghabiskan beratus atau beribu ringgit... cuma pastikan anda sentiasa berada dalam wuduk... sentiasalah berwuduk setiap kali ke tandas... bukan sahaja dapat kulit yang licin tapi dapat pahala sekali... Untungkan??? 

P/s: cuma kalau tak nak sunburn macam saya... kena pakai krim pelindung UV la time keluar rumah...
Komen: 
0 comments

Merdeka 55 Tahun

Sabtu, September 01, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:12 PG
Tajuk jer sebenarnya merdeka... tapi isi nya jauh sikit dari itu... cuma ada la sipi2... aku nak bincang benda ni sempena merdeka... rasa-rasanya... bila dah menjangkau 55 tahun dah kita merdeka ni... dah bertamadunkah kita? ok... antara ciri ketamadunan bangsa adalah bahasa? adakah bahasa melayu kita dah betul-betul konkrit atau masih terhuyung hayang....

Mari kita imbau kembali... sebelum adanya PPSMI ... (cari sendiri la maksudnya kalau tak tahu tu)... kita dah jadikan bahasa melayu sebagai bahasa ilmu... selepas adanya PPSMI bidang sains menggunakan bahasa inggeris dari peringkat rendah sehinggalah ke peringkat pengajian tinggi..... kini PPSMI telah dimansuhkan... elaun kritikal bagi guru juga dan dimansuhkan.... tapi bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar dalam bidang sains dan teknologi di peringkat pengajian tinggi masih belum dimansuhkan... ia tetap diteruskan... jadi bagaimana? adakah kita masih tak bertamadun setelah 55 tahun merdeka kerana masih belum mampu menjadikan bahasa kita sebagai bahasa ilmu? tak malu ker 55 tahun merdeka tapi bahasa kita masih terjajah? ok... pasal ni... saya biarkan dulu disini....anda fikirkan sendiri jawapannya...

Mahu saya kongsi satu cerita sedih... mungkin sedih bagi saya... tapi tak sedih untuk anda semua yang sibuk membanggakan bahasa penjajah... saya ada seorang pelajar... pelajarnya baik dan pintar... tapi malangnya pelajar itu kurang pandai dalam bahasa inggeris... kesemua subjeknya lulus kecuali bahasa inggeris... dua gagal 2 kali... tapi kerana kegagalan itu... dia hilang minat meneruskan pelajaran... kerana dia tak minat belajar bahasa inggeris... puas saya memujuk... tapi tak berjaya.... buat masa ini... dia behenti belajar dan bekerja di salah sebuah pasaraya.... sedih atau tidak?

Dalam kita mencapai kemerdekaan 55 tahun... masih ada antara kita yang tercicir dalam pelajaran kerana ada sesetengah orang atasan kita yang masih terjajah pemikirannya... ini mungkin hanya satu dari beribu kes lain... saya nak cakap suatu perkara.... orang yang pandai dalam bidang bahasa tidak semestinya pandai dalam bidang sains dan teknologi... dan orang yang pandai dalam bidang sains dan teknologi tak semestinya pandai dalam bidang bahasa.... tolong lah faham....janganlah sekat potensi bangsa kita...

Saya mohon... dengan rendah hatinya... bagi pihak rakyat yang tak pandai bahasa inggeris... tahu la orang besar ni dari sekolah inggeris... belajar pula di negara orang putih... memang la senang berbahasa inggeris... tapi bagi kami yang macam katak di bawah tempurung ni... kami mohon jadikan bahasa melayu sebagai bahasa ilmu dalam bidang sains dan teknologi... jangan sekat potensi kami dengan bahasa... kerana kami bukan pakar bahasa... kami cuma pemikir kemodenan...

Saya merayu... andai dengan mengembalikan bahasa melayu sebagai bahasa ilmu di bidang sains dan teknologi akan menghapuskan elaun kritikal yang saya dapat setiap bulan... saya rela... kerana 9% dari gaji tu nilainya terlalu rendah nak dibandingkan dengan potensi anak bangsa kita yang perlu dikorbankan... dan juga nilai ketamadunan bangsa kita yang digadaikan...

Terimalah hakikat ini walaupun pedih... Biarpun kita telah 55 tahun MERDEKA... sebenarnya kita masih TERJAJAH... dan yang paling memalukan... kita masih sebuah BANGSA yang TAK BERTAMADUN!!!
Komen: 
0 comments

Membakar Duit

Jumaat, Ogos 31, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:27 PTG
Alahai... kaya sangat ker nak bakar duit? bakar duit yang saya maksudkan adalah main bunga api dan mercun... sempena raya ni kan...hehe... masa kecil2... memang pandangan saya... main bunga api buka bakar duit... sebab kira yang kita bayar tu adalah harga kecantikan bunga api  apabila dibakar... tapi bila fikir balik... macam tak berbaloi...

Cuba tengok betul2... siapa yang biasa main bunga api atau mercun ni? golongan yang kaya atau golongan keluarga berpendapatan rendah? kebanyakkannya kalau kat kampung tu.... yang kiranya dapat zakat yang bakar duit ni.... mungkin sebab dapat duit bakar... dapat duit bakar... tu yang tak kaya2... bukan dapat duit nak buat perkara faedah dengan duit tu... orang kaya pun boleh jatuh miskin kalau asyik bakar duit jer... buat macam bakar daun kering jer...

Nampaknya nak bantu orang miskin ni... tak boleh bagi bantuan kewangan la... kena bagi bantuan pengurusan kewangan atau bantuan barangan atau bantuan kaedah cari duit.... macam la aku ni orang kaya nak bantu orang miskin.... bajet pun selalu tak cukup... merapu jer lebih....

OK... berbalik kepada topik asal... sudah2 lah membakar duit tu... ingatlah...kita hidup ni bukan setakat dunia sahaja... di akhirat kelak kita akan ditanya... kemana kita belanjakan harta kita... takkan kita nak jawab... kita bakar rezeki yang Allah bagi kat kita? tak malukah kita? mana nak letak muka oii!!!

lagipun bukan setakat bakar duit.... kalau yang main mercun tu... berdetum sana... berdetum sini... bising la... lagi satu... kalau yang sakit jantung tu dengar dan terkejut... mati terus kat situ... sape nak jawab? anda pembunuh? mesti tak nak mengaku punya... yang main bunga api tu... walaupun tak berbunyi... tapi tak ada la cantik sangat... nak tengok yang cantik... tengok bunga api percuma... yang orang lain main... tak pun yang kerajaan atau raja bakar duit rakyat... (tak ker nama bakar duit rakyat kalau guna duit kerajaan buat pertunjukkan bunga api?... jangan tangkap saya ok...)

Dari kita bakar duit... mari kita menderma... pelaburan jangka panjang yang tak perlu diragui lagi...
Komen: 
0 comments

Alahai Perempuan

Selasa, Ogos 14, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:16 PTG
Ada dengar tak berita perempuan hentak suami dengan lesung batu sebab suami dia tak nak beli baju raya... alahai perempuan... hari ni saya nak cakap pasal nafsu shopping perempuan... lelaki tak per dia ada 1 jer nafsu... perempuan ni ada macam2 nafsu... salah satunya nafsu shopping...pening kepala saya tengok perempuan dengan nafsu shoppingnya... tambah2 ni nak dekat raya...

mula2 kita mula dengan  shopping pakaian... alahai perempuan... nampak jer kedai pakaian terus masuk.. masuk bukan untuk window shopping jer... masuk untuk beli tak kisah la baju kat dalam tu mahal ker murah... beratus2 pun bedal jer... kalau yang mampu tu tak perlu... jangan sampai berhutang sudah la... baju dah penuh almari... tapi beli lagi baju baru... hendak letak mana entah... kalau baju dah koyak atau teruk  berbulu boleh la juga terima... ni baju masih elok... alasan nya bosan pakai... tak payah nak bosan mana... hidup kat dunia ni sekejap jer... paling lama pakai 5-10 tahun rosak la baju tu... tu pun kalau hidup 5 tahun lagi... kalau umur tak panjang... tak sempat apa pun dah pakai kain kapan...

kat kedai kasut... pun penuh dengan perempuan... tapi bab ni saya tak boleh cakap lebih2 sebab saya memang suka juga kumpul kasut... spare la kut2 nanti rosak... beli siap2 time diskaun... lagi pun kasut ada macam2 jenis... tapi yang saya pelik perempuan ni suka beli banyak2 jenis yang sama.... ikut kaler baju la katakan... ada yang tinggi.... ada yang rendah... ada yang nampak simple... ada yang elegan...

tu tak masuk lagi bila perempuan hias rumah... alahai... pening lelaki dibuatnya... itu nak baru... ini nak baru... semua kena 1 set... kalau set putih... perabot... langsir... semua kena tukar putih...kekadang kalau yang demand tu bukan boleh bagi barang murah... semua dah ternama... yang dalam peti ais pun kalau boleh nak set semua... kalau boleh juga nak beli macam2 hiasan rumah.... supaya rumah nampak cantik... tu la kut sebab perempuan kena duk rumah... sebab nak hias rumah cantik2...tapi tak membazir ker hias rumah tu... last2 rumah tu kita tinggal juga masuk dalam kubur... lagi baik kita hias syurga kita... boleh duduk dalam tu selamanya... tambah amal ... insyaAllah syurga terhias indah untuk kita semua...

tu la... Alaahai perempuan.. banyak betul kerenah... saya sendiri susah nak faham dengan perempuan ni... yang pasti saya syukur dilahirkan sebagai seorang perempuan bukan seorang lelaki... kalau tak pokai duit aku... pening kepala... rambut pun botak... fikir pasal duit nak bagi kat perempuan... bak kata mak ayah saya... lelaki nak perempuan... perempuan nak duit... jadi lelaki kena la cari duit banyak2... baru dapat perempuan... alahai perempuan....
Komen: 
0 comments

Bicara Hati Pencari Jodoh

Ahad, Ogos 05, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:58 PG
terasa kosong hidup ini
usia kian menganjak tua
kawan semakin ramai kawin
yang dapat anak pun dah banyak
usia  ayah semakin singkat
kalau ayah dah tiada
siapa lagi akan menjadi wali

hidup penuh cabaran
tambah2 kalau nak ikut syariat
selalu ada godaan dan tentangan
aku hanya insan lemah
mudah tergoda senang tertekan
aku perlukan insan
menyokong aku dari belakang
dari rebah tersungkur
jatuh dineraka jahanam

aku tak cukup kuat
untuk meneruskan hidup ini
seorang diri tanpa peneman
sudah 25 tahun ku hidup sendiri
tapi sampai bila mampu ku bertahan
sampai kapan aku harus menunggu

pada siapa harus ku berikan hati
ia perlu dimiliki
bukan sekadar disimpan

Ini bicara tulus dari hati yang tertekan memikirkan soal jodoh... biasa la... bila usia dah lebih suku abad... semua sibuk mencari pemilik tulang rusuk... teringat aku tentang seorang teman... dia minat seorang lelaki ni... dia cuba nak mulakan bicara tapi tak berjaya... akhirnya dia pasrah... katanya "mungkin saya tak dapat dia sebab saya belum cukup baik untuk memiliknya... jadi saya perlu berubah menjadi lebih baik supaya nanti dapat jodoh yang lebih baik..." ungkapan ini lain dari yang lain... sebab biasa kita dengar...bila perempuan tu ditinggalkan lelaki..."InsyaAllah... saya akan dapat yang lebih baik dari dia... dia pergi pun sebab dia bukan yang terbaik untuk saya..." ungkapan ini membuatkan kita lebih perasan baik.... tapi ungkapan teman saya itu membuatkan kita cuba jadi lebih baik untuk mendapat yang terbaik...

kata seorang teman lagi... boleh saya anggap sebagai adik... dah dah nak kawin dah... ahhh... tertekan lagi saya...hehe... bila saya tanya macam mana dia dapat jodoh?... dia cakap..." saya serahkan pada Allah, bila kita rapat dengan Allah...kita cuba untuk berubah jadi baik... insyaAllah, Dia akan kirimkan seseorang untuk terus memimpin kita ke jalanNya.." kata-kata ini membuatkan saya terfikir sesuatu... oohhh... dah lama saya tinggalkan cintaNya... kalau dulu... cintaku hanya untukNya... tapi sekarang saya sibuk untuk mencari cinta manusia... bila dah rasa diri jadi andartu....

Kita ambil kedua-dua pernyataan kawan-kawan saya ini... ubah diri jadi baik untuk dapat yang terbaik dan mencari cintaNya... sudah aku bosan mengejar cinta manusia... bukan boleh dapat pun kalau bukan jodoh... cinta Allah sentiasa terbuka luas untuk hambanya... malah lebih luas dari langit terbentang... cintaNya pula cinta hakiki yang abadi... dalam pada itu... kita kena tunjukkan kita dah bersedia untuk jadi seorang isteri... bukan tunggu nak jadi isteri dulu baru nak rajin... InsyaAllah, bila Allah nampak kesediaan kita, Allah tahu kita perlukan pelindung dan pemimpin... dia akan kirimkan jodoh yang terbaik untuk kita...tapi ingatlah perkahwinan bukan keindahan semata-mata.... tapi ada satu tanggungjawab besar yang menanti... bersediakah kita untuk semua itu... kalau belum... ayuh persediakan diri dulu sebelum menuju gerbang bahagia....



p/s: lagu ni memang kena ngan jiwa aku dan tajuk post ni... walaupun dia dalam lagu ni aku tak tahu siapa... yang aku pasti dia adalah jodoh aku.... dan part paling aku suka dalam lagu ni... adalah...
Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai
Komen: 
0 comments

Nampak baik ker?

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:11 PG
Aku seorang perempuan biasa... pakai pun biasa-biasa... cuma menutup aurat sahaja... itupun sekadarnya... tak ada tudung labuh... cuma menutup paras dada... kalau pergi ke pantai dan air terjun.... hilang melayang aku punya stokin... kalau pergi keluar sekejap2... hilang melayang aku punya stongan... aku cuma menjaga aurat aku kerana itu perintah Allah.... dan aku yakin bila aku menjalankan perintah Allah... pasti ada kebaikan yang aku dapat... kerana Allah mengatur yang terbaik untuk hambaNya... satu lagi sebab aku menutup aurat adalah sebab aku tak nak ayah aku menjadi lelaki dayus... aku tak nak mengheret ayah aku ke neraka kerana aku... dan yang ketiga pastilah sebab aku tak nak masuk neraka...

Satu lagi sifat aku... aku ni tak biasa guna ganti nama 'Aku' dengan siapa saja aku bercakap... dengan bos, rakan, atau pelajar aku sendiri... aku akan guna ganti nama 'saya'... memang nampak macam baik dan skema la kan? haha... memang aku budak skema sebab dari dulu sampai sekarang aku tak mampu nak ubah ganti nama tu...

Sebelum umur aku mencapai 17 tahun... aku berada dalam komuniti yang leh 95% adalah perempuan... manakala... semasa usia aku 18 tahun aku berada dalam komuniti  50% lelaki 50% perempuan...dan apabila aku mencapai umur 19 tahun... aku berada dalam komuniti yang 90% adalah lelaki sehinggalah sekarang... nampak kan betapa berubah 360 darjah komuniti yang berada disekeliling aku... namun aku adalah aku yang sama seperti aku yang dulu....

yang aku hairan... lelaki yang berada disekeliling aku... menganggap aku ni seolah2 budak perempuan yang sangat baik... bukan aku nak perasan ok....cuma aku nak meluahkan tekanan perasaan yang aku rasa...

" Skru ni tengok wayang juga ker?" kerana melihat aku masih berbaju kurung di malam hari... tu pun sebab aku tak salin baju lagi lepas balik kerja.... padahal aku ni karoeke di tengah malam pun pernah...

"Skru pun pergi juga ker tengok orang menari?" ni soalan rakan pejabat aku... bila mana kita orang nak pergi tengok festival musik tu...

"Skru ni memang nampak perempuan yang baik... susah nak jumpa perempuan yang ambil mekanikal macam skru ni... kalau ada pun yang ambil elektrik..." penyataan rakan pejabat aku semasa beriadah di air terjun...

Kata-kata mereka ini membuatkan aku terfikir... nampak baik sangat ker aku ni? sedangkan aku memang bukan perempuan yang baik... kadang2 aku terfikir sehingga membuat kesimpulan... padan la tak ada lelaki yang berani nak dekat dengan aku... sebab mungkin aku ni nampak baik... jadi lelaki biasa-biasa tak berani nak dekat dengan aku... kalau lelaki baik... tak mungkin nak kat aku sebab aku ni biasa-biasa jer... lelaki baik mesti nak cari muslimah sejati.... yang tudung labuh ayu gitu... kalau macam tu macam mana aku nak jumpa jodoh?

Sedangkan aku hanya gadis biasa yang menutup aurat... menutup aibku sendiri... aku bukan anak yang baik... aku bukan rakan yang baik... dan aku bukan hamba yang baik kepadaNya..... solatku sekadar buat... untuk khusyuk jauh sekali... tapi dah orang nampak aku ni macam perempuan baik... jadi aku kena jadi baiklah... supaya tidak menipu orang lain... kena jadi lebih baik dari hari ke sehari yeah... mungkin cuba menjadikan kata-kata mereka satu realiti walaupun sekarang hanya sekadar fantasi...

P/s: kat dalam alam maya pun aku nampak macam perempuan baik.... hati2 itu lakonan semata-mata...haha...
Komen: 
0 comments

Masjid Besar Tiada Penghuni

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:28 PG
Semalam saya ada pergi solat terawih di sebuah masjid yang belum pernah saya jejaki... pergi pun sebab nak jumpa dengan kawan selepas solat terawih... nak masuk masjid pun tak tahu masuk ikut pintu mana... besar tak besar masjid tu... ikut orang jer masuk... bila melangkah masuk dalam masjid tu... rasa macam melangkah masuk dalam istana.... indah... cantik... tapi kosong.... melihat kepada senibina... hiasan dalaman... memang nampak ekslusif kalah hotel 5 bintang....

Tapi sayangnya... jemaah lelakinya... 2 baris saf pun tak penuh... sedangkan masjid tu boleh memuatkan puluhan saf... jemaah perempuan pula sibuk nak duduk kat kipas... memang la panas... tapi kalau stakat nak kipas tu... kat rumah boleh berkipas... mungkin masjid ni tak sediakan aircond sebab ia terlalu luas... membazirnya... jemaah bukan ramai pun....

Bila saya tengok masjid yang gah begini... saya rasa sedih... kenapa? sebab sy tertanya... duit zakat yang saya bawa diorang guna untuk buat masjid yang begini mahal ker? sedangkan niat saya membayar zakat untuk pembangunan ummah bukan pembangunan masjid yang tiada penghuni...

saya kira di negeri yang terletaknya masjid ini... masih ramai orang islam yang memerlukan sumbangan kewangan.... untuk meneruskan kehidupan.... masih ramai mualaf... yang memerlukan sokongan kewangan... saya dengar di negeri ini... banyak muallaf yang kembali kepada agama nenek moyang mereka atau masuk kristian kerana hidup susah.... dimana kita sebagai orang islam untuk membantu golongan ini... kalau guna duit berjuta-juta hanya untuk membina masjid gah tanpa jemaah...

Sedangkan bila orang masuk agama kristian... biasa pihak gereja dan hartawan kristian akan memberi bantuan kewangan... duit zakat bukan untuk buat masjid mewah... tapi duit zakat adalah untuk membantu ummah... membangunkan islam... bukan membangunkan masjid indah... sedar atau tidak muallaf sangat memerlukan sokongan dari segi kewangan... kerana mereka biasanya akan pergi mengaji tentang islam... mereka bercuti tanpa gaji atau berhenti kerja untuk mendalami islam... perkara baru bagi mereka...

kenapa duit berjuta-juta (walaupun saya tak tahu kos masjid tersebut... tapi saya yakin lebih 1 juta)... hanya digunakan untuk buat masjid... bukan untuk mengajak orang  pergi ke masjid... sepatutnya duit tu digunakan untuk buat aktiviti mengajak orang pergi ke masjid...




Komen: 
0 comments

Fenomena 15 Hari

Ahad, Julai 29, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:11 PG
apa bendanya fenomena 15 hari ni? fenomena 15 hari ni hanya akan berlaku di bulan ramadhan... 15 hari awal ramadhan... orang islam berlumba2 beribadat mengejar pahala berlipat kali ganda di bulan yang mulia ini... jadinya... amalan pun berganda-ganda la...siapa tak nak beli barang bila jualan runtuh? tapi selepas 15 hari tu... tetiba orang islam hilang fokus... mungkin dah bosan mengejar pahala... atau dah rasa pahala tu dah cukup banyak... mereka akan sibuk dengan persiapan raya pula... memandangkan raya yang bakal menjelang tiba... orang dah tak hirau akan sales pahala di masjid... orang lebih utamakan sales pakaian dan kuih raya dia pasaraya...

bagus ker sebenarnya fenomena ini berlaku? ikhlaskah kita sebenarnya dalam beribadat? kalau ikhlas kenapa hanya seketika? khatamkan quran pun waktu ramadhan... berkejar-kejar... habis jer ramadhan al-quran entah ke mana... masjid dah bukan rumah kedua... kenapa waktu 15 hari tu... kita boleh beribadat begitu banyak? kenapa waktu lain tak boleh? atau memang kita ni hangat2 tahi ayam?

pada saya... bukankah lebih baik yang sedikit tapi berterusan? berbanding yang banyak tapi hilang dilanda badai raya... bukankah ramadhan bulan latihan? kenapa tidak diteruskan ke bulan2 yang lain... bulan ramadhan kita boleh berpuasa, solat sunat, bersedekah, dan bertadarus tapi di bulan yang lain...mana semua itu pergi? atau masa kita jadi sedikit pada bulan lain sebab tu kita tak boleh buat itu semua? tapi bukankah masa tetap 24 jam sehari? atau gaji kita sedikit pada bulan lain menyebabkan kita tak boleh bersedekah?

apakata... kita ubah cara kita... x perlu membuat perubahan mendadak setiap kali ramadhan datang... memang ramadhan akan datang tak tahuu lagi kita masih mampu bersua atau tidak... tapi untuk memastikan diri kita konsisten... lebih baik kita ubah sikit tahun ni... dan teruskan sampai tahun depan... insyaAllah ramadhan depan kita perbaiki lagi... dan teruskan... kita akan jadi lebih baik dari tahun ke tahun... baru lah tercapai ramadhan sebagai bulan latihan...

tak perlu lah ada fenomena 15 hari... biarlah fenomena ini menjadi fenomena 365.25 hari... supaya kita semua terus berada dalam redhanya... yang dah bertudung bila ramadhan tu... tak perlulah buka tudung balik bila ramadhan pergi... terus istiqamah dalam apa yang kita lakukan... kalau dan 1 bulan boleh... kenapa tidak 11 bulan lagi? kalau solat sunat tarawih boleh penuh satu masjid... kenapa solat subuh yang wajib tak boleh? soalan ni pun saya lontarkan untuk diri saya sendiri... semoga kita terus istiqamah dalam melakukan kebaikan bukan sekadar fenomena 15 hari...
Komen: 
1 comments

Eksklusif: Adakah ini Musik?

Ahad, Julai 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:54 PTG
Eksklusif.... Sebelum sy bercakap dgn lebih panjang... saya nak tayangkan dulu gambar2 ni... Paparan ini diambil di sebuah festival muzik antarabangsa yang diadakan di Malaysia... sebuah negara Islam.. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana paparan ini kurang jelas disebabkan ia dirakam hanya menggunakan kamera handphone 2MP... dan tidak mempunyai flash....



Jika anda perhatikan pemuda dalam gambar dibawah memegang satu tin arak...

Gambar dibawah pula jika diperhatikan ada gambar perempuan bertudung berada di barisan hadapan pentas


Gambar ini pula diambil dari bahagian atas menunjukkan beribu manusia berhimpun dihadapan pentas...

Jika mungkin gambar2 diatas tidak mampu menceritakan segalanya... kita boleh lihat video dibawah yang mungkin lebih jelas menunjukkan keadaan sebenar...
video 


video

video

Kalau tengok gambar dan video ni.... mungkin kita tak nampak mereka sedang mabuk... sebelum saya bercakap lebih lanjut... ingin saya menjawab beberapa persoalan... macam mana saya boleh ambil gambar ini? saya pergi ke tempat ini... dan ambil gambar ni... kenapa saya pergi ke tempat begini? kerana pengalaman itu amat berharga... saya mahu lihat sendiri keadaan masyarakat zaman sekarang... bukan sekadar berada dalam kawasan selesa... dalam kepompong kehidupan sendiri... realitinya saya seorang yang terbuka... tapi bukan lalang...

Harga untuk masuk ke tempat ini lebih dari 100 ringgit... ya.. ia bukan harga yang murah... tapi itulah harga bagi sebuah pengalaman... saya bayangkan... kenapa begitu ramai yang mampu membayar harga ini untuk menghiburkan sekeping hati lalai... tapi harga ini ramai yang tak sanggup untuk melabur bagi kehidupan kedua... saya terfikir lagi... andai festival musik antarabangsa ini diganti dengan festival ummah antarabangsa yang membincangkan isu terkini umat islam... atau meletakkan pemikir di meja pentas membincangkan tentang ilmu, pandangan dan fikiran saling bertukar antara ummah di seluruh dunia.... rasanya ada ker orang pergi? sedangkan pertandingan Al-Quran peringkat kebangsaan yang percuma pun berapa kerat jer yang pergi....

Sebelum saya pergi ke tempat ini... memang saya jangkakan ini yang akan berlaku... tapi saya positifkan fikiran saya... muzik tak haram disisi islam... musik adalah salah satu cabang seni... untuk dinikmati untuk dihayati... untuk mengenal perbezaan musik di seluruh dunia... tapi apabila yang haram dicampur adukkan... cuma hati mampu berkata... bila sebuah festival muzik telah menjadi festival arak dan pergaulan bebas... mula2 ok lagi... bila makin lama dan makin banyak yang mereka minum... keadaan jadi bertambah teruk... seperti berada di dalam sebuah kelab malam (bukan senang nak masuk kelab malam dengan bertudung)... semakin lama semakin ramai yang membuka baju.. tak kira perempuan (x der la sampai terlanjang) ataupun lelaki... tin arak berselerakan... dihadapan saya... pemuda dan gadis mabuk terkinja kinja menari.... dibelakang saya pemuda pemudi sibuk bermadu asmara...

walaupun kebanyakkan pengunjung adalah orang bukan islam ... tapi saya yakin masih ada yang islam join sama... melihat keadaan di sekeliling... saya mendongak langit... moga tiada hujan api yang turun... kalau tak saya kena sekali... kawan saya memandang sekeliling... andai tsunami datang menyerang... dia mahu menuju ke bukit... seorang kawan saya lagi berfikir... kini kita berkumpul di majlis maksiat... suatu masa nanti kita akan berkumpul lagi... berkumpul dipadang masyar... melihat amalan kita di dunia... cukup banyakkah semua itu... atau hanya dosa yang memenuhi timbangan...

Semasa berada disitu... saya ada tertarik dengan  seorang lelaki yang mengangkat sepanduk "hugs me Free"... pelik ada juga perempuan yang nak memeluk dia... ramai juga pula tu... kawan aku kata... mungkin dia tu artis... iyer la kut... bilamana manusia sudah tiada segan silu...

Mungkin bagi orang lain... majlis maksiat seperti ini hanya mampu melalaikan kita... tapi pada... majlis seperti ini kekadang mampu juga untuk menginsafkan kita... bila mana kita terfikir apa nak jadi dengan ummat sekarang? apa tindakan yang mampu kita buat... bila generasi kita makin dirosakkan yahudi? atau kita hanya mampu melihat saja? atau hanya menutup mata?

Ini negara islam... kenapa pesta maksiat ini boleh bermaharajalela begitu sahaja... atau hanya kerana negara kita yang bebas beragama? jadi rakyat boleh buat apa saja? mungkin ada yang mengatakan ini hanya diadakan untuk non-muslim... tapi dapatkah kita menjamin muslim tak pergi?  lain la kalau masa nak masuk tu cek ic tengok islam ker tidak... sedikit sebanyak benda ni sebenarnya memberi impak negatif kepada generasi muda islam...

Adakah ini dikatakan musik? mana nilai seni muzik itu sendiri... kalau ia disalah guna seperti ini... pada saya salahnya bukan pada muzik... tapi pada pesta arak dan pergaulan bebas...festival musik telah disalah guna... bukan untuk menghargai musik... tapi telah menjatuhkan nilai musik itu sendiri...

Komen: 
0 comments

Ilmu bukan Material

Khamis, Julai 12, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:28 PTG
Tetiba aku terfikir tajuk ni bila aku ingat balik misi dan visi intitusi pendidikan... sekadar untuk melahirkan pekerja yang mampu bekerja diperingkat global... oh... dunia... bila pelajar dilatih hanya mencari ilmu untuk bekerja... pendidik dilatih bekerja untuk kenaikan pangkat... apa akan jadi? mana nilai ilmu tu sendiri...

Ilmu bukan sekadar untuk dapat kerja... aku tak suka bila orang mematerialistik kan ilmu... ilmu tak setanding nilai material... ini menjatuhkan martabat ilmu itu sendiri... tapi bagaimana untuk memberi kesedaran kepada pelajar... ilmu bukan sekadar untuk dapat kerja...

Tak guna kalau kita melahirkan pekerja berkemahiran tapi tak punya akhlak... bilamana rasuah bermaharaja lela... ilmu diguna untuk kepentingan materialistik... negara akan runtuh... dunia akan hancur... integriti itu penting... bukan sekadar tag di badan... tapi perlu menjadi amalan...

Saya rasa institusi pendidikan perlu ubah matlamat mereka.. bukan sekadar melahirkan pekerja yang berinovasi... tapi pekerja yang berintegriti...
Komen: 
0 comments

Kerana Cita-Cita

Sabtu, Jun 30, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:50 PG
Kerana cinta orang sanggup tinggalkan keluarga... kerana cinta orang sanggup menderhaka pada ibubapa... kerana cinta orang sanggup kawin lari... dan kerana cinta orang sanggup buat apa saja...kerana cinta adalah segala-galanya dalam hidup mereka... Aku pula punya cita-cita... Cita-cita adalah segalanya dalam hidup aku... kerana cita-cita aku sanggup lakukan apa saja... kerana cita-cita aku sanggup habiskan duit... kerana cita-cita aku sanggup gunakan masa... kerana cita-cita aku sanggup tinggalkan keluarga (untuk pergi belajar)... kerana cita-cita aku sanggup dipenjara...

Tapi kini... cita-citaku terbatas... kerana sebuah janji... hidup jadi tak keruan... seperti orang putus cinta  yang nak bunuh diri tu... tapi aku taklah sebodoh itu... sebab aku tak bercita-cita untuk hidup selamanya di neraka jahanam... nauzubillahi min zalik... tapi kerana cita-cita aku sanggup dipenjara kerana melanggar janji...

Sebenarnya macam ni... kalau aku tak tunaikan janji tu... aku kena bayar RM100K... tapi kalu aku tunaikan janji tu... setiap bulan gaji masyuk... bila aku dah tension dengan kerja yang banyak sangat... yang bukan sahaja merampas cita-cita ku malah merampas hidupku sekali... otak aku jadi fikir macam macam untuk lari dari kerja.... kalau aku nak kumpul duit... bayar 100K pun... sebulan RM1000... Mungkin paling awal pun aku dapat kumpul setelah 8 tahun... masa tu... aku dah terbebas dari janji aku... buat apa aku perlu bayar 100K lagi... sanggupkah aku bertahan hidup begini 8 tahun lagi?

Otak aku ligat cari penyelesaian lain.... ermmm kalau aku buat pinjaman peribadi... tapi kalau aku buat pinjaman peribadi... dengan duit apa aku nak bayar balik pinjaman peribadi tu kalau aku dah tak kerja nanti? jadi jalan penyelesaian terbaik... aku lari saja dari kerja tersebut... tanpa membayar denda pun... jadi ada kebarangkalian untuk aku dipenjarakan... aku tengok dalam tv... ramai orang yang dipenjarakan menyesal dan belajar agama di dalam penjara.... jadi aku rasa untung juga kalau aku masuk penjara pun.... boleh juga tambah ilmu agama... tak ada la hidup aku sia-sia mengejar keduniaan semata-mata...

Tapi lepas aki keluar penjara... mesti tak ada orang nak ambil aku bekerja... bekas banduan la dikatakan... alahh... aku bukan teringin sangat pun nak kerja... yang aku nak... belajar... belajar... dan belajar... tak ada orang nak ambil bekerja... aku kerja sendiri pun boleh... jadi impian aku sebagai pereka cipta (doraemon)... Hakikatnya... bersediakah aku untuk menghadapi saat ini? atau ini hanya angan kosong sahaja... mungkin aku ikut plan ni kalau otak aku dah terlalu tertekan sehingga tak mampu berfikir dengan waras....

Baik aku teruskan kerja... sambil kerja boleh belajar juga... bila jawatan dah di sahkan... boleh sambung belajar apa susah... cuma semua ni hanya memerlukan kesabaran... hidup perlu sabar... baru boleh menggapai kebahagiaan... syukur dengan apa yang ada... biar apa pun cubaan yang datang menghalang... kuatkan azam... bulatkan tekad... terus mencapai cita-cita...

Komen: 
0 comments

Lukisan Alam

Ahad, Jun 24, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:40 PTG
Kini aku punya hobi baru... melihat dan mengagumi keindahan alam ciptaan yang Maha Esa...
Disini aku ingin berkongsi dengan anda keindahannya...
Semoga ia memberi ketenangan di hati kita semua....






















Maaf... jika gambar2 ini tak cantik sangat... sebab saya ambil guna kamera Handphone saya 2MP sahaja... lagipun saya bukan ada skill ambil gambar... cuma ambil ikut suka saja....




Komen: 
0 comments

Tak Tahu Bersyukur

Khamis, Jun 21, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:27 PTG
Siapa yang tak tahu bersyukur? siapa lagi kalau bukan saya sendiri... sebab blog ni bukan blog gosip untuk makan daging saudara sendiri... cuma blog untuk makan daging sendiri... nyum2...haha... kenapa saya kata saya tak tahu nak bersyukur... sebabnya... semua yang saya nak saya dapat... tapi saya tetap juga tak bersyukur asyik merungut jer kerja... adoi la...

sebenarnya... semua yang kita minta tu... Allah bagi... cuma bukan dengan cara yang kita fikirkan ...bukan dengan cara yang kita rancangkan...  tapi dengan cara yang Allah aturkan... kita hanya mampu merancang ... Allah yang menentukan... sejak kecil saya  memang saya bercita2 nak jadi pensyarah... sekarang saya memang dah memegang jawatan sebagai pensyarah... cuma jalan yang saya lalui tak sama dengan jalan yang saya rancangkan.... saya dah dapat apa yang saya nak... tapi saya tetap juga tak bersyukur... dulu saya rancang lepas ambil master dan PhD baru nak jadi pensyarah... tapi Allah dah tentukan... lepas habis jer degree saya dilantik menjadi pensyarah.... orang tengok saya begitu beruntung... cuma saya yang tak reti nak bersyukur....

dulu... saya minat sangat bidang automotif... sampai sanggup ambil kelas automotif walaupun saya seorang jer perempuan dalam kelas tu... macam kera sumbang dah lagaknya.... dan kalau korang pernah baca cerpen Si Dia tu... mesti korang dapat tahu isma tu sangat suka bidang automotif... sebenarkan isma tu cerminan diri saya... harap2 ada la lelaki macak Yee.... berangan lagi,...haha... tak habis2... sambung balik... sekarang saya dah jadi pensyarah,... mengajar dalam bidang automotive pula tu...sedangkan bidang yang saya sambung master tapi berhenti sekerat jalan tu bukan la bidang yang saya betul2 minat... tapi saya masih bersedih... impian saya semua saya dapat tapi masih tak bersyukur...

dulu masa saya belajar... apa yang saya impikan adalah untuk dapat 4.00 setiap sem... dan keluar dengan 1st kelas supaya  orang bukan islam tak pandang rendah kat orang islam... nak tunjuk orang islam pun pandai juga... akhirnya memang saya tak mampu sebab saya ni pemalas... memang saya tak mampu dapat 4 flat dan 1st class... tapi objektif saya tercapai... macam  mana tu... pelikkan? itu semua kuasa Allah dia tahu apa yang terbaik untuk kita... mungkin kalau aku dapat result tinggi aku jadi bangga diri... sebab tu Allah tak bagi... cuma yang terjadinya... classmate yang non muslim sangat menghormati aku... tak pandang rendah kat aku... pernah lantik aku jadi ketua kumpulan lagi,... dan mereka sangat mempercayai aku untuk buat kerja... dan yang paling aku kagum sekali... non muslim yang highest dalam kelas cepat2 cop aku jadi ahli kumpulan mereka... kenapa? sebab aku amal apa yang islam ajar... menghormati waktu... dan menjalankan tugas sebaik mungkin... bukan lepas tangan... ahhh... dah keluar tajuk...

sebenarnya saya tak tahu nak letak tajuk apa... apa yang saya nak cakap kat sini... kekadang apa yang kita nak... Allah bagi cuma mungkin dalam bentuk yang berbeza.... bukan seperti yang kita harapkan... dah dapat tu bersyukur lah.... seperti nak tuju 1 tempat... sebenarnya ada banyak jalan... yang kita tahu 1 jalan jer... tapi masa tengah lalu jalan tu.. Allah lencongkan kita ke jalan lain... kita menangis sebab ingatkan nanti kita akan sesat... tapi sebenarnya Allah tunjukkan jalan yang lebih mudah untuk kita sampai ke destinasi tersebut.. cuma kekadang kita rasa sedih... sebab kita harapkan dapat mengutip bunga indah di jalan yang kita rancang,.. tapi dah lalu jalan lain... mana nak kutip benda tu... hanya itu yang membuatkan kita sedih walaupun dah sampai ke destinasi impian... dan ia juga menyebabkan kita tak tahu nak bersyukur...
Komen: 
0 comments

Kalau dah Rezeki

Selasa, Jun 19, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:40 PG
Kalau dah rezeki tak ke mana... saya nak kongsi beberapa cerita... masa saya balik bercuti hari tu... saya pergi kenduri rumah kawan kawin... lepas kenduri... singgah solat zohor di salah sebuah masjid dalam perjalanan balik ke rumah.... saya ni kan bukan jenis perempuan melayu terakhir... jarang sekali nak bawa handbag... tapi pada hari tersebut saya bawa handbag... masa nak ambil wuduk tu kawan saya pegangkan dan letak sebelah dia memandangkan dia uzur syarie... lepas solat... saya yang biasa tak bawa handbag ni.. terus keluar naik kereta dan balik ke rumah tanpa teringat berkenaan handbag tersebut...

lepas hantar kawan saya ke rumahnya... saya berkira nak isi balik minyak kereta mak saya ni...sebab dah puas pusing masa cari rumah kawan saya yang kawin tu... dekat traffic light... saya cari dompet... baru teringat... handbag saya tertinggal di surau tadi... ahhh... saya terpaksa patah balik ke surau tersebut... dah la jauh,..,nasib baik masih ingat sikit2 jalan... syukur Allah memberi kita otak.. Alhamdulillah... sampai saja disana... orang dah siap solat asar...

Saya masuk dalam masjid... tengok tempat kawan saya letak handbag saya dah tiada... cari sikit2 kat bahagian perempuan... tak jumpa... nak tanya orang kat bahagian lelaki segan... saya ni kan pemalu orangnya... alang2 dah sampai masjid... saya solat asar dulu... mana tahu berkat solat asar di masjid... saya dapat balik handbag saya... mati  kita tak tahu bila... mungkin boleh mati dalam perjalanan balik rumah nanti...

Saya balik rumah bukan dengan hati yang kecewa... tapi dengan hati yang mengharap... mengharap orang yang ambil handbag saya memulangkannya kembali kepada saya atau keluarga saya... saya percaya kalau dah memang bukan rezeki saya... saya redha beg tu hilang... mungkin ada harta saya yang tak berkat... tapi kalau beg tu masih rezeki saya... ia akan sampai kembali ke tangan saya... insyaAllah... hanya kepadaMu ku letakkan harapan.... saya percaya masih ada insan yang jujur di dunia ini....

saya sampai saja di rumah, ayah saya tengok2 dalam kereta... saya tanya cari handbag saya ker? ada orang call? Alhamdulillah... ada orang jumpa dan call anak sepupu saya kemudian berhubung dengan mak saya... dia akan hantar beg itu ke rumah saya... tapi memandangkan keadaan yang tak mengizinkan... saya dan ayah saya mengambil beg tersebut di jalan besar berhampiran rumah... orang yang jujur itu adalah seorang cikgu... Cikgu Na dari Sekolah Wakaf Bharu.... terima kasih cikgu...

tahu tak apa yang saya fikir masa saya kehilangan beg... mana tahu saya jumpa jodoh dengan kehilangan beg ni...haha... yer la... hilang beg kat masjid... mana tahu imam muda yang ambil simpan ker... cara senang nak cari jodoh kaki masjid...haha...bengong ker gatal aku ni... macam mana aku boleh yakin aku dapat balik beg tu kalau dah rezeki aku di zaman sekarang dimana orang sudah hilang sifat amanah.... sebab aku pernah mengalami peristiwa yang hampir sama semasa belajar dulu...

kejadian ni berlaku di mines serdang... aku jalan2 shopping dengan kawan2 aku... purse aku letak dalam poket baju kurung... lubang poket baju kurung tu agak luas skit kut... purse aku terjatuh... mungkin masa aku duduk menunggu kawan aku shopping atau masa aku mengeluarkan  handphone aku.... aku cuma sedar kehilangan purse tu lepas aku dah sampai di UKM... cuak juga aku hilang... aku cuma mampu berdoa... mohon kepada Allah agar orang yang menjumpai purse tersebut menghubungi aku kembali... tetiba ada seorang india call aku... dia cakap anak dia jumpa purse aku...  jadi malam tersebut aku pergi mines sekali lagi untuk ambil purse dari dia... terima kasih kepada yang jujur...

pesanan untuk anda... dalam purse tu tulis la nombor telefon anda dan no telefon keluarga anda.. kalau hilang dan masih rezeki anda... ia pasti kembali  ke tangan anda... mak saya pun pernah terjatuhkan purse di tong sampah... tinggalkan purse diatas bonet depan kereta... dalam perjalanan balik baru perasan... dalam semua kejadian tersebut..., tiada apa yang hilang,... Allah cuma mahu menguji kebergantung kita kepadaNya... berserahlah kepadanya... InsyaAllah kalau dah rezeki kita...
Komen: 
0 comments

Telah Dirisik

Ahad, Jun 17, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:15 PG
 

Hahh.. dirisik? padan la cuti lama.... ehh... tak ada la... saya cuma dirisik oleh kematian... Mati? Yup bila2 pun kita boleh mati... hidup dah suku abad... dah jadi perak pun... tak lama lagi emas... tak tau la sempat ker tidak nak jadi emas tu... kalau umur panjang... insyaAllah... kalau umur pendek... bye-bye... saya pergi dulu.... moga kembali kepadaNya dalam keadaan baik...dalam Islam dan Iman yang paling penting agar mampu menjawab soalan mungkar dan nakir di dalam kubur yang sempit lagi gelap...

Setiap orang sebenarnya telah dirisik dengan kematian... cuma tak tahu bila nak kawin dengan kematian tu... mungkin cepat mungkin lambat.... sebab tu kita tak boleh tunggu tua untuk beramal... sebab kita tak tahu bila masa kita akan pergi.... kalau yang dah ada penyakit tu... kira dah bertunang dengan kematian... kalau yang mati eksiden atau dalam tidur tu pula kita kawin terus tak sempat nak bertunang dengan kematian... adoi... apa yang aku merepek panjang lebar ni.....

Cuba kita imbau kembali... selama kita hidup ni... banyak mana ibadat yang telah kita lakukan... cuba bandingkan dengan masa yang kita bazirkan... pastinya banyak masa yang kita bazirkan berkali ganda banyaknya.... manusia manusia... diberi peluang tak nak guna... ni la... manusia mudah lupa... (bukan melayu mudah lupa yer).. lupa dengan janji kepada Tuhan semasa kita masih di alam lain sebelum ini....

Kekadang saya  terfikir... apa yang saya dah buat sepanjang hidup ni... kalau dihintung mungkin ibadatnya baru 2-3 hari sedangkan saya dah hidup kat dunia ni 25 Tahun.... memalukan betul... kekadang saya bosan dengan rutin saya setiap hari... hari kerja... bagi solat subuh... tidur balik... bangun bersiap pergi kerja.... berada di tempat kerja sampai petang... balik tolong kawan sediakan makan malam... makan malam... solat isyak... terus lepak dengan internet atas katil... sampai rasa nak tidur... terus tidur... tak ada apa yang dibuat...bosan bukan? entah la... kekadang rasa teringin nak pergi mengaji pondok... atau hidup kerja sendiri... boleh atur masa sendiri... tapi nak buat macam mana ... dah terikat dengan perjanjian... masa yang terluang sekarang pun bukan aku guna sebaiknya pun.... asyik main2 juga...

Umur dah tua... kena lah perbaiki diri.... InsyaAllah... orang kata biar hari ini lebih baik dari semalam, jadikan hari esok lebih baik dari hari ini.... perbaiki diri setiap hari... cuba tambah amalan sikit2... tapikan berterusan... dengki sebenarnya dengan orang yang banyak amalan... solah tahjud, solat dhuha, mengaji dan menghafaz al-quran, zikir tak lengkang di bibir... bertuah sangat mereka... saya pun nak jadi bertuah macam mereka... InsyaAlllah...Jom kita lawan nafsu dan syaitan...Yeahhh...(Ingat tak lama lagi nak kawin dengan kematian... nak jumpa Pencinta dalam keadaan gembira bukannya takut....)
Komen: 
0 comments

Kosong

Selasa, Mei 22, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:30 PTG
kawan saya cakap bila nyanyi lagu kosong najwa latif... terasa dirinya kosong... aku pun fikir balik... aku pun rasa hidup aku ni kosong... sibuk sangat duk uruskan hal dunia... sehingga lupa kemana aku nak pergi lepas ni... akhirat... aku belum bersedia untuk itu...bak orang kata...aku tak bersedia nak mati lagi... aku tak kawin lagi... macam la yang dah kawin bersedia untuk mati... nanti yang dah kawin kata... akau tak boleh mati lagi... aku belum mohon maaf dan dapat redha suami lagi.... macam la mati tu boleh dirancang...

memandangkan tajuk post  ini kosong... aku pun mahu cakap2 kosong saja... akhir2 ni aku memang terasa kosong jer hidup aku... mungkin sebab kesibukan kerja... sejak aku di kursus lagi... semua orang sibuk nanti nak kenaikan pangkat... bagi aku setakat waktu ini... buat apa aku berkejar kejar untuk naik pangkat... sedangkan kalau aku naik pangkat aku kena buat kerja pengurusan yang aku tak suka... baik aku kekal dengan jawatan sekarang... jadi aku tak ada matlamat dalam bekerja... mungkin ini membuatkan jiwa aku kosong... kerja macam nak gila tapi tak ada matlamat... satu jer kut matlamat aku bagi mengisi kekosongan ini... aku nak pelajar aku bahagia dan berjaya....

sekarang pelajar cuti... pergi pejabat pun terasa kosong... dah memang ramai rakan sekerja pun cuti... nak buat kerja jadi malas... beberapa hari lepas dah bercuti... cuma kerja 2 hari lebih... lepas tu aku pun nak cuti... balik kampung... haaaa... ni penyebabnya malas nak kerja.... mood cuti on... badan jer kat sini... otak dah rehat kat kampung halaman... tak sabarnya nak bercuti lama... lama? tak der la lama sangat... cuma lebih setengah bulan jer... haaa... lama juga tu... nak bertunang ker? tak der la... cuma nak tunggu orang datang merisik jer... dah ada calon ker? tak ada lagi.... berangan jer lebih... tengok banyak sangat jemputan kawin cuti sekolah ni... terasa diri ini kosong...

ok... ada jawatan kosong disini... bukan untuk dapat gaji setiap bulan... tapi untuk tanggung dosa aku... haha... siapa yang berminat nak isi kekosongan ni... boleh la datang merisik ... alamat pandai la cari kat blog ni... (alamak... berani punya mati pengumuman...) kalau yang kenal aku di alam realiti tak mungkin nak kat aku kut... mereka tahu aku budak jahat... hodoh pulak tu... mana tahu sangkut yang alam maya... haha... merepek apa aku ni tengah malam... tak sabar nak balik kampung 2 malam lagi... ingat... siapa rasa berani nak isi kekosongan ni... sila la yer.... hahaha (ketawa jahat)
Komen: 
0 comments