Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Alahai Bonus

Rabu, Oktober 03, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:55 PTG
Orang dah lama sibuk pasal bajet... aku baru nak taip... maaf la terlepas train... bukan apa... aku ni sibuk sikit... biasalah.. orang rajin (uwekkk.. perasan)... ramai orang tidak puas hati berkenaan bajet... tapi tidak dinafikan ramai yang senang hati... tambah2 pekerja kerajaan yang dapat bonus... hurray... tak terlepas  aku... Alhamdulillah....

Ramai pekerja swasta tak puas hati bila pekerja kerajaan dapat bonus... kenapa yer? jeles? mungkin sebab itu ramai orang nak masuk kerja kerajaan kut... entahlah... dunia... saya nak tanya... korang yang kerja swasta tak ada bonus tahunan ker? setahu saya... ada bonus... bukan setakat tu... ada macam2 bonus lagi...orang kerja swasta bonus 6 bulan gaji  tak ada pula korang atau kami nak jeles... kami ni kerja macam nak mampus pun bonus sikit jer... kekadang dapat kekadang tidak... atau prestasi kerja korang memang tak memberangsangkan memang la tak dapat bonus... dah tu korang nak duduk goyang kaki kerja kerajaan duk tunggu duit bonus dan gaji masuk dalam bank? boleh blah la.....

Korang nak korang pun dapat bonus macam kami... tolong sedar la sikit... siapa bos kami dan siapa bos korang... kami kan anjing kerajaan... jadi hanya tuan kami kami la bagi tulang kat kami... korang ada bos sendiri... minta la dengan bos sendiri bonus... tak pun tubuhkan persatuan sendiri macam CUEPACS... untuk minta bonus bagi pihak korang ... macam kami...hehe... korang kata lagi... korang bayar cukai... kami yang dapat bonus... eh... ingat kami tak bayar cukai ker?

Eh... korang sedar tak sebenarnya... kerja swasta ni banyak kelebihannya... tolong la belajar bersyukur... biasa kalau korang kerja dengan syarikat yang agak besar... syarikat tu biasa ada hospital  panel... korang boleh guna hospital swasta yang jadi panel bagi syarikat korang tu percuma saja... nak masuk hospital swasta bukan murah/...beratus2...tapi kami hanya dapat percuma yang korang bayar rm1 jer... hospital kerajaan... beratur bukan main lagi lama... kalau nak yang swasta... terpaksa la bayar mahal... tak pun kena bayar insuran kesihatan tiap2 bulan.... alahai...

Tahu tak... korang biasa duk jeles dengan anjing kerajaan ni... sebab duk banding beban kerja korang dengan anjing yang pemalas... bukan anjing yang hyperactive... haha... mana adil macam tu... memang la kerja kerajaan ni... produktif ker tak... gaji sama jer... tetap masuk... tapi jangan la banding macam tu... kalau ramai anjing pemalas... makin teruk la sektor kerajaan... kalau korang setakat nak masuk kerja kerajaan... sebab nak jadi anjing pemalas... baik tak payah la... menyusahkan orang lain ada... ingat... cari rezeki yang halal... dengan usaha sendiri... kalau gi kerja goyang kaki... ingat berkat ker rezeki tu?

Untuk persoalan kerja kerajaan boleh goyang kaki... itu bergantung pada induvidu dan beban kerja yang diberikan... bagi saya... saya rasa masa kerja ni lagi sibuk berbanding masa final year degree... itu jer saya boleh cakap... faham2 sendiri la...

Meh... saya nak kongsi sikit... kekurangan sebenar jadi anjing kerajaan ni... boleh korang buka mata sikit tengok... hehe.. bila orang atas kata A... korang kena angguk macam anjing jer... tak boleh nak menyalak... tunduk dan patuh... korang bukan boleh senang2 lawan dan letak jawatan... banyak implikasinya pada hidup korang nanti...

Saya nak tanya... korang pernah alami situasi ni?... pergi meeting tak ada makanan yang dihidangkan... semua kena guna duit sendiri... pergi kursus bayar tiket kapal terbang guna duit sendiri... kertas kat pejabat tak cukup kena pakai duit sendiri beli tambah... komputer kerja dan alatan kerja pun kena sedia sendiri... kalau disediakan masih belum mencukupi... bila dengar orang atas2 cakap... memang lebat itu ini berjuta-juta... tapi saya yang kat bawah ni... selalu dengar... duit dah habis...mungkin banyak benda yang perlu diagihkan kut... berbaik sangka...

Realiti yang mahu saya cakap... bukan nak bangga atau apa... duit bonus setengah bulan gaji  masa raya pun saya belum dapat penuh... atas sebab orang tertentu lambat buat kerja... (pekerja kerajaan juga ni... yang kurang rajinnya...)... dan bonus yang dah dapat tu... saya tak merasa sikit pun... sebab saya guna untuk beli keperluan kerja... anda sanggup guna bonus anda untuk itu? jawablah sendiri...
Komen: