Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Tiada Pengharapan

Isnin, September 17, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:48 PTG
Aku sebenarnya nak membebel pada diri aku sebenar ni... akhir2 bulan ni... poket dah mula kering...  jadi duit dalam poket pun sikit la... aku sebenarnya tak boleh hidup kalau dalam poket kurang 100... dah rasa macam amaran warna kuning menyala... apatah lagi kalau kurang 50 jer ada dalam poket aku... dah rasa lemas gila... amaran merah...kalau poket kering.. bank kering... aku tak tau apa jadi...

Aish... mana pengharapan aku pada Allah... bukan duit tak ada langsung.... cuma ada sikit jer dalam poket... dah rasa tertekan... tak senang duduk... kata duit tak mampu beli bahagia... dulu sahabat nabi derma seluruh harta dia... tenang jer... yakin jer dengan rezeki Allah... aku yang gaji bulan2 masuk bank... asyik duk cuak jer... bukan boleh mati pun tak ada duit... kenapa perlu risau?

Memang sejak aku di zaman belajar lagi... duit dalam poket aku mesti ada lebih dari 50 paling kurang kalau aku nak keluar dari kawasan kampus... sebab tu aku selalu ada duit spare 50 dalam purse aku... tapi bila aku fikir balik... adakah aku ni jenis hamba yang tak mampu letak pengharapan sepenuhnya pada Allah... mesti ada backup sendiri...

Cuba fikir... orang yang gaji 500 nak sara keluarga... yang anak ramai pula tu... pasti tak sampai separuh bulan... dalam poket dah kurang dari 100... dah bayar itu ini...  sewa rumah , bil, buku anak, yuran dan apa kejadah kehidupan lagi... aku gaji lebih dari 500,... sara diri sendiri jer... anak kucing pun tak ada unttuk disara... diorang boleh lalui hidup tu dengan tenang jer... kenapa tidak aku?

Macam mana nak tenang walaupun ada bawah 100 dalam poket... macam mana nak meningkatkan pengharapan aku kepada Allah... pengharapan aku pada rezeki aku sendiri... macam mana nak jadi macam sahabat nabi... mampu derma seluruh harta dia ke jalan Allah... pengharapan... datanglah kepada aku... aku mahu jadi hamba yang bersyukur dengan apa yang aku dapat... yer... dah cukup banyak yang aku dapat... Alhamdulillah... Aku berserah ke padaMu yang Allah...
Komen: