Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Mana Tiangnya?

Sabtu, September 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:13 PTG
Pada suatu hari... lepas solat zohor  pukul 2 petang... saya pergi ke kelas... kelas tu dari pukul 2 hingga pukul 5... dengan pelajar yang agak banyak mulut... membuatkan saya selalu kehabisan suara bercakap dengan suara yang kuat selama 3 jam berturut2.... huhhh... sampai sahaja aku di kelas... nampak baru ada separuh lebih... aku ambil dulu kehadiran mana yang ada.... aku ni jenis yang tak suka menunggu... sementara menunggu pelajar yang lambat datang ke kelas... aku buat dulu apa yang patut... aku malas nak mulakan awal,... sebab nanti kena ulang balik... baik aku tunggu sahaja... 2.15 baru la sampai pelajar2 yang lambat tu... masa tu hati aku dah panas... bosan menunggu...

aku suruh saja mereka berdiri di depan... aku tanya kenapa lambat?... diorang jawab solat zohor... aku memang anti dengan jawapan ni.... sangat2 tak suka... kenapa solat dijadikan alasan untuk lambat? nanti apa yang orang bukan islam faham.... solat ni menyebabkan orang islam tak menepati waktu... solat ni susah lagi menyusahkan... ahhh... aku tak suka... sedangkan solat itu mengajar kita menepati waktu... sebab itu solat ada waktunya... ingat... jangan salahkan solat jika anda memang jenis manusia yang tak menepati waktu....

aku mula marah... aku cakap... dah tu orang lain tak solat ker? boleh datang awal jer...diorang jawab... insyaAllah diorang solat cik... bersangka baik... aku pandang  pelajar yang telah lama sampai... aku bertanya... siapa tak solat lagi kat sini? mengejutkan... hampir aku nak jatuh pengsan... hampir semua muslim yang datang awal tidak solat zohor... kemarahan aku beralih arah... berani mereka masuk kelas aku tanpa solat.. macam mana nak belajar dengan berkat?

aku memberi arahan... semua yang tak solat lagi... sila beratur tepi kelas... lepas tu aku menyuruh mereka mengikuti langkah aku... aku tinggalkan kelas...  aku jalan perlahan-lahan... mereka mengikut aku sambil tertanya... apa denda aku nak bagi.... akhirnya mereka tau... aku membawa mereka menuju jalan kebenaran... aku bawa mereka pergi masjid...haha... korang masuk masjid dan solat dulu... lepas tu datang balik ke kelas.. hehe... nasib baik la masjid tak jauh mana dari kelas aku...

aku pun patah balik ke kelas untuk meneruskan tugas aku... aku tanya kepada yang dalam kelas kenapa ada ramai sangat yang tak  solat? mereka jawab... kelas pack hari ni cik... dari pagi sampai petang... ada rehat 1-2 jer.... dah tu... kenapa la tak solat waktu rehat tu..  sempat jer solat... lama mana sangat lelaki... 5 minit pun dah cukup... kalau tak sempat juga... bagi tau aku... boleh aku masuk lambat sikit memberi ruang untuk mereka solat....

Aku tertanya pada diri aku sendiri... salah aku kah? selama ini aku tak tahu keadaan mereka yang tak solat.... kalau awal2 aku tahu... boleh aku perbetulkan keadaan... lain kali kalau kelas petang... kena tanya diorang ni...takut nanti jadi macam ni la.... pengajaran buat aku sebagai pendidik... selama ni... agak sukar untuk aku mempercayai apa yang aku baca dan apa yang aku dengar 80% orang islam di malaysia tak solat... kita aku dah lihat dengan mata kepala aku sendiri... itulah realiti... biarpun ia pahit untuk ditelah...

Tak hairan lah masyarakat islam di malaysia semakin rosak.. kes penagihan dadah,.. jenayah.. penceraian... dan banyak lagi kes zina dan lain2 semakin meningkat... terimalah hakikat.. kita masyarakan islam di malaysia menuju  kehancuran... segalanya di tangan kita... mohon kerajaan islam menyiarkan dan mengiklankan lebih banyak tentang islam... bukan sekadar iklan janji ditepati...
Komen: