Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Best ke kawin?

Sabtu, November 27, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 5:37 PG
emm... best ker kawin ek? selalu terfikir diminda soalan ini... kalau orang yang dah kawin jawab... mestilah best kalau dia bahagia dengan perkahwinannya... tapi kalau yang dah kawin tu derita dengan perkahwinan dia mesti dia cakap... best lagi single.. menyesal kawin... kawin adalah satu keputusan besar dalam hidup... maklumlah nak hidup bersama bukan sehari dua... tapi kalau boleh sampai akhir hayat... sampai syurga (kalau masuk syurga la...)

ada orang kata... single itu indah, kahwin itu barokah (anazahra.blogspot.com)... mana tidaknya.. masa single memang indah... ikut suka kita nak buat apa... asalkan tak salah disisi agama... nak makan nasi bungkus hari2 pun boleh... malas kemas rumah pun boleh... nak balik lewat pun boleh... nak bangun lambat pun boleh... pendek kata... ikut suka hati kita jer... kita penentu hidup kita... tapi bila kawin... semua kena ikut perintah suami... tak boleh main suka hati... tapi kahwin tu barokah... pegang tangan suami berguguran dosa jatuh... mengembirakan suami... banyak pahala betambah... untung siapa dapat pasangan yang soleh dan solehah...

bila tengok orang lain bahagia dengan pasangan hidup masing-masing... rasa tak sabar pulak nak ada pasangan sendiri...huhu... tapi fikir pasal tanggungjawab yang bakal dipikul selepas perkahwinan... rasa macam tak terpikul lah pulak... tak bersedia lagi kut... tu la.. tanggung jawab lepas kawin besar... bukan kawin sekadar untuk berkasih sayang macam orang yang berkapel sebelum kawin tu... tiada komitmen... kalau dah kawin mesti dah tak ada masa rehat... banyak benda kena urus... entah mampu entah tidak mahu diurus semua kerja...

antara yang paling susah kut masa kawin.... nak dapatkan redha suami... kalau kena pulak suami yang perfectionist... semua nak sempurna...mampus la...aduhai... mampukah ku lakukan itu? nak kena turuti segala kehendak dan perintah suami... selagi tak bertentangan dengan Islam... huh... berat tuh... kepentingan suami perlu diutamakan... mungkin itulah yang ditakuti oleh perempuan untuk bergelar jadi isteri... suami pun bukan boleh jadi bos goyang kaki... kena jaga anak isteri... lagi besar tanggungjawabnya... sebab tu perkahwinan memerlukan persediaan...

persediaan dari segi apa yer? mental... fizikal... emosi... rohani... semua perlu kuat.... bila dah kawin nak selesaikan semua tanggungjawab tu memerlukan banyak tenaga... jadi fizikal kena bersedia... bila dah kawin tak boleh marah suami....jadi emosi kena jaga... banyak bersabar... untuk bersabar bukan senang... sebab perlu ada rohani yang dipenuhi dengan iman... baru cukup kuat untuk menempuh alam perkahwinan....satu lagi saya tak ulas ialah mental... berkaitan mindset kita... mungkin biasa... keluarga yang kita utamakan... tapi bila dah kawin... suami kita kena lebih utamakan berbanding keluarga... boleh ker kita nak ubah benda ni kalau tak bersedia? orang yang baru kita kenal perlu diutamakan daripada orang yang mendidik dan membesarkan kita sehingga kita dewasa... sebab itulah pentingnya memilih suami soleh... kerana dia akan faham tentang tangjawabnya sebagai menantu sama saja sebagai anak... ibubapa mertua juga ibarat ibubapa sendiri....

hakikatnya alam perkahwinan banyak menuntut pengorbanan... kalau dulu cuti kita boleh kita habiskan sepenuhnya untuk keluarga kita... kini terpaksa bahagikan cuti tu untuk keluarga kita... suami dan keluarga suami... masa rehat juga perlu dikorbankan untuk melakukan tangungjawab yang semakin bertambah... suami juga tidak kurang pengorbanan yang perlu dilakukan... kalau dulu tanggungan hanya diri sendiri dan mungkin bantu ibubapa dan adik adik... tapi bila kawin telah bertambah seorang lagi untuk disara... tu tak masuk bila dapat anak lagi... sebab tu pentingnya memilih isteri solehah... supaya dapat menerima pemberian suami seadanya... tidak lah asyik meminta-minta yang tak termampu ditunaikan...

huh... kalau macam ni macam tak nak kawin jer... banyak betul yang perlu dilalui dalam alam perkahwinan....cabaran... kamu sahut atau kamu tinggalkan? ish... kalau dapat pasangan soleh dan solehah takkan tak nak? hidup umpama dalam syurga dunia... lepas tu saling membimbing menuju syurga akhirat pulak... tak best ker macam tu... tapi bukan senang nak dapat yang soleh... bukan macam petik jari terus dapat... setiap kejayaan pasti datang bersama usaha... nak yang baik... kita kena la jadi yang baik dulu... perbaiki diri... Allah akan bantu seterusnya... Percayalah...
Akhir kata... kahwin itu best.. tapi penuh tanggungjawab....

p/s: sekadar celoteh orang bujang yang belum memasuki alam perkahwinan
Komen: 
0 comments

Bahagia

Selasa, November 23, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:26 PTG
Bila bersama keluarga
Hati terasa bahagia
Rasa mahu dihentikan masa
Supaya bahagia terus dinikmati
Kerana bahagia itu indah

Bila kita bahagia
Segala masalah kita lupakan
Bila kita bahagia
Hati menjadi tenang
Bila kita bahagia
Bersyukurlah kepada Allah
Kerana Dia memberi kita
Nikmat bahagia

Tapi
Ketika kita diulik bahagia
Kita selalu lupa
Bahagia dunia bukanlah segalanya
Kerana ada bahagia yang lebih sempurna
Kekal abadi buat selamanya
Bahagia akhirat itulah yang dicari

Kita asyik menikmati bahagia
Dalam kehidupan kita yang pertama
Sehingga lupa mencari bekal
Untuk mencapai bahagia
Dalam kehidupan kita yang kedua
Sesungguhnya
Kehidupan pertama begitu singkat
Kehidupan kedua tiada penghujung
Usah disesali andai perlu
Melepaskan bahagia di kehidupan pertama
Demi bahagia di kehidupan kedua

Hakikat bahagia
Bila mendapat nikmat
Kita bersyukur
Bila mendapat ujian
Kita sabar
Itulah kebahagiaan hakiki
Komen: 
0 comments

Wahai Perempuan...

Isnin, November 22, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:21 PTG
Aku sebenarnya dah bosan, tapi kesian bila baca dan dengar pasal perempuan yang kecewa disebabkan lelaki... jadi aku nak tuju lagu ni buat semua perempuan...supaya aku tak membebel lebih panjang...

Hey Ladies - Rossa

Sudah kubilang jangan terlalu yakin
Mulut lelaki banyak juga tak jujur
Bila sakit hati wanita bisanya nangis

Sudah ku bilang jangan terlalu cinta
Kalau patah hati siapa mau nolong
Seperti langit dan matahari tak bersatu lagi

Hey ladies jangan mau di bilang lemah
Kita juga bisa menipu dan menduakan
Bila wanita sudah beraksi dunia hancur
(tapi jangan la buat... salah satu fitnah dunia adalah wanita)

Hey ladies sekarang cinta pakai otak
Jangan mau rugi hati dan juga rugi waktu
Bila dia merayumu ingat semuanya bohong

Memanglah tak semua lelaki busuk
Namun ladies tetaplah harus waspada
Semogalah kita semua akhirnya
Mendapatkan cinta yang tulus

Sudah kubilang jangan terlalu yakin
Mulut lelaki banyak juga tak jujur
Bila sakit hati wanita bisanya nangis

****************************************
hayati betul2 ayat yang diboldkan...
kesimpulannya... jangan percayakan lelaki...
bukti cinta seorang lelaki hanyalah akad nikah...
kerana cinta... dia sanggup memikul tanggungjawab besar...
sebagai seorang suami...
kalau sekadar lafaz cinta yang jiwang ...jangan cuba dipercayai...
pesanan untuk lelaki juga...
bukti cinta yang kau patut minta dari perempuan...
bukanlah maruah dan kehormatannya...
bukti cinta darinya hanyalah tandatangan surat menyetujui nikah
kerana cinta... dia sanggup memikul tanggung jawab sebagai isteri...
dan sekali gus dia setuju untuk mematuhi segala perintahmu...
sebagai seorang suami selagi tidak bertentangan dengan islam...

ingatlah
lafaz cinta yang sebenarnya ialah lafaz akad nikah...
bukti cinta yang sebenarnya tandatangan surat menyetujui nikah
Komen: 
0 comments

Bolehkah Wanita Berhias?

Selasa, November 16, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:04 PTG
berhias atau juga dikenali sebagai bertabarruj adalah sinonim dengan perempuan... saya bawakan tajuk ini malam ini sempena malam raya.. biasa la raya ni kita biasa berhias... nak kelihatan cantik pada hari yang mulia ni...

Menjawab persoalan diatas... ya.. boleh perempuan berhias... hanya untuk yang berhak iaitu suami... pastu.. perempuan bujang boleh ker berhias? saya nak timbulkan satu soalan.... untuk saya dan pembaca lain... untuk apa dan siapa yer perempuan berhias?.. untuk kelihatan menarik? nak tarik siapa? perhatian lelaki? untuk apa tarik perhatian lelaki? nak tunjuk kita pun cantik? kalau lelaki tau kita cantik dan menarik pun buat apa? nak suruh dia rogol kita? tapi tak mungkin itu jawapannya... ok... kita pusing balik soalannya... untuk apa kita berhias? untuk kepuasan diri? kalau untuk kepuasan diri kenapa berhias juga depan orang? kalau hanya untuk kepuasan diri... berhiaslah kat dalam rumah... bila nak keluar tu... padamlah segala hiasan kat muka.. tangalkan hiasan dibadan... tutuplah hiasan semula jadi...

pasal berhias ni... saya mahu ulas dulu pasal pakaian... cantik sangatkah pakaian yang jarang dan ketat? sehingga nampak macam pembalut nangka? adakah kita rasa kita cantik bila menunjukkan bentuk badan kita? kita sebenarnya mahu menutup kulit atau menutup aurat? syarat menutup aurat adalah tak nipis dan tak ketat... iaitu tidak menampakkan bentuk yang menjadi aurat tersebut... apa guna tutup kulit jika aurat tidak ditutup... benda yang cantik dan berharga perlu dipersembahkan hanya kepada yang berhak... bukan dijadikan santapan pandangan sesiapa sahaja...
ramai pilih baju nak yang bergaya... baju kurung nampak kampung jer... orang kata out of date... biasa la kan... kita perempuan.. ada rasa nak bergaya... apa kata kita simpan dulu rasa nak bergaya tu... tunggu kawin.. lepas tu bergaya la sepuas hati... pesanan buat diriku... jangan sibuk nak bergaya... dari guna duit untuk beli baju bergaya.. baik sempan duit untuk kawin...hahahah...

tudung... ada yang mentafsirkan erti tudung hanya kepada meletakkan kain diatas kepala... sebab tu ada yang pakai tudung sekadar macam Joe Jambul... ada yang pakai tudung keluar ekor kuda di belakang... ada juga yang pakai tudung terdedah lurah didepan... bukankah tudung sepatutnya menutup bahagian kepala... termasuk kepada keseluruhan rambut dan telinga...leher dan dada... sehingga tidak menampakkan bentuk bahagian dada... transfomasi tudung yang boleh dilihat.. zaman sebelum kemerdekaan... tudung tidak dipakai...dulu zaman pop yeye... tudung diikat kebelakang... tapi masih menampakkan leher...selepas itu... kemunculan tudung bawal... tudung ni kalau kelas pertama amat nipis... cara pemakaian tudung bawal akhir ini pula biasanya diangkat tinggi tidak menutupi dada... lepas kehadiran tudung bawal... muncul pula kehadiran tudung indon... senang dan cepat dipakai.. tapi ini sangat ketat kekadang menampakkan bentuk telinga.... dan kekadang pemakai tudung ini menyanggul tinggi rambut mereka dan meletakkan kancing untuk mengemaskan bahagian belakang... tidakkah ini mampu menampakkan rambut kita panjang atau pendek? sedangkan rambut itu aurat...bersama itu datang musim selendang perasan tak selendang tu nipis sangat...lepas tu lembut...senang juga la nak nampak bentuk.... saya duk kutuk semua tudung ni.,.. saya pernah pakai semuanya..hahah... tu la nak suruh diri ni insaf juga...

make up... bila tengok cashier kat supermarket... pakai make up tebal.. huh.. apa kaitan makeup tebal dengan cashier yer? nak tarik perhatian pelanggan... ohhh... tidak... jangan biarkan dirimu di eksploitasi wahai perempuan..ala.. cakap kat orang aku sendiri pun suka pakai make up dan bergaya.. tambah-tambah bila nak bergambar... nak suruh gambar tu nampak cantik... walaupun diri ni tak cantik mana.... adoi.. insaflah wahai diri... tak payah pakai makeup la... cukup sekadar wuduk sebagai make up untuk keluar rumah... nak main make up juga biarlah kat dalam rumah... nak keluar padamkan... insaf..insaf...insaf....

wah... harum semerbak perfume... sekilo pun dapat cium lagi... korang yang nak pakai perfume yang kuat2.. saya tahu la korang tak nak orang cium korang bau busuk... tapi jangan la sampai buat orang sakit kepala dengan bau perfume korang sebab kuat sangat baunya.. pening tau... bukankah dosa bila menyebabkan lelaki terhidu bau perfume dan menarik perhatian mereka terhadap kita... jadi jalan selamat saya rasa... jangan pakai perfume diluar rumah... kalau nak pakai perfume kat dalam rumah.. mandi dulu sebelum keluar supaya dapat kita tak mengeluarkan bau yang wangi diluar rumah yang dapat menarik perhatian lelaki... tapi ada ker perempuan bujang nak pakai perfume kat rumah? saya tak pernah jumpa lagi... biasanya diorang memakai perfume ketika mahu keluar rumah... hati-hati lah....

last sekali saya nak sebut pasal jalan mendada.. perempuan usahlah jalan mendada... nampak macam nak menunjuk bentuk badan la pulak...dah cukup apa yang saya nak luahkan... moga kita sama-sama dapat menjaga diri kita sendiri... supaya tidak terlebih berhias diluar rumah sehingga menarik perhatian lelaki dan sekali gus menambah dosa....jadilah seperti mutiara di laut dalam... keindahannya tersimpan didalam tiram yang tertutup rapat... jangan jadi bunga di taman reakrasi.. kecantikannya boleh dilihat dan disentuh sesiapa sahaja.....

P/s: kalau yang tak cantik macam aku ni.. pakai seksi.. tudung moden.. baju bergaya.. makeup tebal.. perfume semerbak pun tak cantik juga.,..hahahah...membazir duit jer beli semua tu...
Komen: 
0 comments

Lelaki Melayu Pembuli?

Isnin, November 15, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:01 PTG
Itulah yang saya jumpa... kebanyakkan lelaki melayu yang saya jumpa adalah pembuli kaum wanita... tapi kekadang mereka juga jadi pelindung... saya cuma mahu kongsikan sedikit cerita...

kisah pertama... buli buat projek dan assigment... lelaki melayu suka lepas tangan dalam tugas kumpulan... biarkan ahli kumpulan lain yang buat... apa semua ni? mana tanggungjawab anda? setakat tanggungjawab dalam kumpulan ni korang tak boleh nak pikul... macam mana nak pikul tanggungjawab yang lebih besar untuk memimpin dalam sebuah keluarga?

kisah kedua... buli bawa laptop... ada ker patut ahli kumpulan perempuan yang disuruh membawa laptop untuk setiap kali meeting dan presentation? sedangkan lelaki diciptakan dengan tenaga yang lebih berbanding wanita... setakat nak tolong bawa laptop tu apa la sangat... tak menjejaskan pun tenaga yang korang ada...

kisah ketiga... buli dalam makmal... lelaki datang lambat... suruh perempuan pesan kat demo tolong cakapkan yang dia datang lambat... perempuan kena ingatkan tentang makmal yang akan diadakan... kena tengok lab report perempuan dulu untuk meyakinkan lab report sendiri... adoi... lelaki tolonglah berdikari... jangan la manja sangat... dan harap boleh yakin pada diri sendiri....

itulah 3 kisah yang mahu saya kongsi bersama... ini bukan kisah rekaan... tapi segalanya benar belaka... mungkin dari segi penulisan saya nampak sebagai seorang yang anti lelaki...bukan saya ingin jatuhkan lelaki... tapi niat saya nak menyedarkan kepada anda... supaya anda menjadi lelaki yang berkualiti...

dari kisah pertama tu.. kalau korang tak nak buat kerja pun tak apa sebenarnya... kami boleh buat kerja... tapi ilmu tu kami yang dapat... korang juga rugi tak dapat ilmu tu... sebab tu kami kesian kat korang... dari kisah kedua... kami tak kisah kena bawa laptop pun... kami dapat pahala atas usaha kami? korang tak nak ker berkongsi pahala dengan kami... kisah ketiga... tiada apa2 rugi pada pihak kami... cuma sekadar mahu meningkatkan jati diri korang... supaya tak manja2... yakin diri...dan berdikari...

Jadi... Ayuhlah Lelaki Melayu... Buktikan anda BUKAN Pembuli....
Komen: 
0 comments

Tips Jauhi Lelaki

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:32 PTG
Kali ni saya nak kongsi tips supaya kita dapat menjaga pergaulan kita dengan kawan yang mempunyai jantina yang berlawanan supaya kita tidak melebihi had pergaulan dan sampai ketahap pergaulan bebas...
1. Serius dan tegas apabila berurusan dengan lelaki
2. Elakkan bergurau senda dengan lelaki
3. Elakkan meeting berdua dengan lelaki
4. Elakkan luah perasaan pada lelaki
5. Elakkan kongsi masalah dengan lelaki (kalau boleh kongsi masalah dengan perempuan sahaja)kecuali terpaksa.
6. Elakkan percayakan lelaki
7. Tidak perlu berbual kosong dengan lelaki
8. Elakkan memberi senyuman kepada lelaki
9. Elakkan melaram didepan lelaki
10. Jangan terlalu mesra dengan lelaki
11. Elakkan letakkan nama lelaki dalam H/P anda... tapi letak kan objektif menghubungi lelaki tersebut.. contohnya untuk lelaki yang sama group tutor... letakkan Tutor sebagai namanya... ini bagi memastikan kita menghubungi lelaki tersebut hanya untuk urusan penting itu sahaja.
12. Abaikan misscall dari nombor yang tidak dikenali
13. Berikan nombor hp anda hanya kepada lelaki apabila benar-benar mempunyai urusan dengan anda.
14. Tidak perlu bertanya khabar kawan lelaki (lebih baik bertanya khabar ibubapa dan keluarga)
15. Jangan men'gedik's dengan lelaki.

Itu saja tips daripada saya pada masa ini... tetapi sebagai manusia... saya juga kekadang terleka dalam pergaulan ini... jadi siapa yang nampak saya salah tu... tolong-tolong lah tegur... wahsini...

Ingatlah lelaki bukan sesiapapun dalam hidup kita kecuali keluarga kita dan guru yang memberi kita ilmu pengetahuan....
'Man is nothing in our life except our family and teacher that give us knowledge'

p/s: ops lupa... nak tambah 1 lagi... sebab saya selalu kena buli lelaki... nak pesan ni... jangan biarkan dirimu dibuli lelaki....
Komen: 
0 comments

Mungkir Janji

Rabu, November 10, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:42 PG
Kau kata
Aku mungkir janji
Kau dulu
Yang mungkir janji
Kalau kau tak mungkir janji
Aku juga takkan mungkir janji
Aku cuma menagih janji
Janji yang telah kau mungkiri

Tapi aku sedar
Segalanya berlaku atas kehendakNya
Kerana Dia yang merancang segalanya
Kalau tiada aral yang melintang
Pasti kau tunaikan janjimu kan?
Tapi ada sesuatu
Yang menyebabkan kau terpaksa
Mungkiri janjimu
Tak apa... aku faham...

Walau pahit untuk ku telan
Tapi ku paksa diriku menerimanya
Kerana ku yakin..
Ada hikmah disebaliknya..
Allah dah sediakan jalan terbaik untukku
Jadi tak perlu aku sesali
Apa yang telah terjadi
Tentang janji yang dimungkiri

Terima kasih atas jasamu padaku
Ahh... bukan duit mu pun...
Semuanya duit rakyat... termasuk aku
Kau hanya badan untuk menguruskannya
Terima kasih memberi peluang
Untuk menerimaku suatu ketika dulu
Aku tahu aku tak layak memarahimu
Kerana kau mungkiri janjimu
Hanya kerana terpaksa

Janji yang kau kata aku mungkiri
Sebenarnya aku tak akan mungkirinya
Cuma aku minta penangguhan untuk menunaikannya
Tapi kau tak setuju menangguhkannya
Jadi dalam rela dan paksa
Akan ku tunaikan janjiku
Bila kau menuntututnya nanti...
Komen: 
0 comments

Apakah baktiku padamu?

Selasa, November 09, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:52 PTG
tadi aku baca buku Dimana Dia di Hatiku tulisan Pahrol Juoi... baca tajuk berkaitan redha ibubapa... terbaca kisah pemuda yang terperangkap di dalam gua... berdoa kepada Allah... dengan syafaat baktiku pada ibubapaku.. bukalah pintu gua ini... (lebih kurang macam ni la doa dia... aku tak hafal).. lepas tu pintu gua pun tergerak sedikit... aku pun terfikir sesuatu... kalau aku nak doa macam tu.. boleh ker? ada ker bakti aku pada ibubapa ku? kalau ada... apakah baktiku itu? aku ni menyusahkan ibubapa adalah... adui... anak apa lah aku ni...

teringat kata-kata mama... kalau boleh mama nak anak-anak mama sentiasa kecil tak besar-besar... sentiasa ada di depan mata mama... tak kisah lah terpaksa penat menguruskan anak-anak...tapi apakan daya.. masa tak boleh disekat... anak-anak terus membesar menjadi remaja dan dewasa... tak mungkin selama-lamanya kekal kanak-kanak...

mama... ***** pun nak terus jadi kanak-kanak... tak nak jadi remaja dan dewasa... nak terus berada dibawah ketiak mama... nak berada bersama mama disetiap masa dan ketika... tak nak hadapi ranjau hidup ini keseorangan di rantau orang.... tapi kehidupan memaksa kita berpisah buat sementara waktu...

bila baca tulisan ummi kat halaqah bagaimana susahnya nak besarkan nak perempuan... baru ku tahu betapa gusarnya hati mama membesarkan kami bertiga... dah la kami ni budak nakal... padan la orang tua-tua cakap.. nak besarkan seorang anak perempuan ni lagi susah daripada nak jaga sekandang lembu... tapi apa bakti yang mampu kami balas buat mu mama?

aku tahu... bukan duit yang mama nak dari anak mama... tapi yang mama dan bababa buntuhkan adalah perhatian daripada anak-anak... walaupun kami semua jauh diperantauan... biar jarak memisah kita... tapi dihati.... tetap ada mama dan baba... moga dalam setiap doaku... terselit doa untuk mu...

Ya Allah... kau kasihanilah dan jagalah pada ibubapaku... seperti mana mereka mengasihani dan menjagaku sewaktu aku kecil... hanya itu bakti yang mampu ku curahkan kepadamu...
Komen: 
0 comments

Kerja untuk Duit?

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:15 PTG
Hidup manusia sekarang ni semuanya bertunjangkan duit... belajar sebab nak kerja yang dapat gaji besar... kerja mesti lah nak gaji...kan2? pastu pilih lah kerja gaji besar... buat apa kerja tapi gaji tak masukkan? nak makan apa? hidup perlukan duit...

saya tak nafikan.. hidup perlukan duit... tapi saya pelik dengan cara kebanyakan orang fikir... duit... duit... duit... nak sambung belajar pun sebab nak suruh nanti kerja gaji besar ... jadi dapat duit banyak... saya nak tanya? kita hidup ni semata-mata untuk duit ker? bukan duit hanya sekadar alat untuk kita hidup?

kalau semua orang kerja kerana duit semata-mata... hah.. biar semua jurutera mekanikal kerja kat syarikat minyak... gaji mahal kat sana... biar jadi mata duitan semuanya.. hahahaha.. tapi kalau semua orang kerja sebab nak duit... siapa nak kerja untuk kepentingan ummah?

sedarlah... kerja bukan sekadar kerana duit... tapi kerja adalah demi kepentingan masyarakat.. untuk membangunkan masyarakat kerana Allah... baru boleh maju masyarakat kita... bukan kita kerja sekadar lepas tangan untuk dapat gaji...bak kata orang melepaskan batuk ditangga...

kalau semua orang kerja untuk duit... cuba bayangkan... bila semua orang dah kaya... tak perlu duit dah.... siapa yang akan kerja? semua orang tak nak kerja... nak rehat sebab duit dah banyak...tak ada orang nak jadi nelayan... petani... guru... doktor ... jurutera... sebab semua dah ada banyak duit... lepas tu kita semua nak makan apa? kalau sakit nak jumpa siapa?

pernah dengar ada orang yang guna 70% gajinya diinfakkan? kalau kita boleh jadi macam tu kan bagus... tak salah sebenarnya kerja untuk duit... duit yang kita dapat banyak tu... kita gunalah sebaiknya... kongsilah dengan orang yang memerlukan... bukan guna duit tu semata-mata untuk kemewahan hidup kita....moga kita sama-sama mampu jadi macam dia suatu hari nanti...

kenapa aku anti sangat dengan duit...sebab duit memang musuh aku kerana duit pernah membeli persahabatan yang pernah aku hulurkan... mungkin sebab tu aku benci duit... tapi aku tak boleh hidup tanpa duit... kerana aku memerlukan duit untuk merealisasikan impianku...
Komen: 
0 comments

Bebasnya Pergaulan

Sabtu, November 06, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:47 PTG
saya ada satu soalan... antara punca pembuangan bayi yang semakin meningkat dewasa ini adakah disebabkan pergaulan yang bebas? saya rasa ini adalah salah satu faktornya... perempuan dan lelaki bebas bercampur gaul antara satu sama lain... kalau tak ada seks bebas... kuranglah kes pembuangan bayi... kalau tak ada pergaulan bebas ... kurang lah seks bebas.. kalau tak berkawan rapat lelaki dan perempuan.. maka tak adalah pergaulan bebas dan couple...kalau lelaki tak kenal perempuan... maka tak adala la kawan rapat antara lelaki dan perempuan....

saya bercakap berdasarkan pengalaman hidup sendiri... dari kehidupan... kita perhatikan... dulu masa sekolah... saya sekolah perempuan dari darjah 1 hingga tingkatan 5... jujur saya katakan ... saya tak pernah punya kawan bernama lelaki di alam nyata... kerana kehidupan saya hanya di sekolah dan di dalam rumah... yang saya ada hanyalah kawan lelaki di alam maya... tu pun hanya sekadar bertanya khabar melalui email (dulu friendster dan facebook pun tak ada lagi..)... tak sampai 10 orang pun... saya tak pernah tengok orang kapel... kat sekolah... entah2 masa tu.. tak pernah dengar pun perkataan tu..hahah....

kali pertama berdepan dengan lelaki masa educamp petronas... lepas exam spm... tu pun sekadar aktiviti LDK.. lepas tu PLKN... dalam kem saya pergaulan memang dijaga rapi... jadi sekadar perbincangan dalam kelas dan pembentangan dalam kelas jer la... kat plkn baru saya boleh kenal macam mana perempuan gedik dengan lelaki... tapi tu pun terjaga lagi... masuk matrik baru saya kenal... bagaimana teruknya dan bebasnya pergaulan remaja kini... kat matriklah kali pertama saya tengok remaja dating... kat library pulak... best la kan...library sejuk... duduk rapat2... dalam 1 kubikel...aduh... orang pergi library untuk study la bodoh... bukan untuk buat maksiat... tapi alhamdulillah... kat matrik juga saya belajar kapel itu haram sebelum kawin dan perempuan dan lelaki hanya boleh berhubung untuk perkara penting dan rasmi sahaja... dengan itu saya putuskan persahatan dengan kawan-kawan di alam maya yang lelaki dengan cara baik...

masuk universiti... dalam course yang hampir 90% lelaki... saya tak dapat lari daripada manusia bernama lelaki...nak buat apa lari dengan mereka lagipun... bukan mereka kacau hidup kita... bila meeting group bincang la dengan serius... tak perlu ada gurau senda dengan mereka... sebab tu kut semua lelaki kelas saya takut dengan saya... kalau ym pun semua pasal pelajaran..hahahah... tapi melalui pengalaman... lelaki melayu ni kebanyakan manja dan suka membuli perempuan...hahaha... aduh cerita pasal lelaki pula... nak cerita pasal pergaulan bebas...

apa yang saya nak rungkai disini...ialah kebanyakkan orang yang couple ni berasal dari sekolah yang campur... tapi ada juga yang selamat dari gejala couple ni... tapi antara pelajar sekolah perempuan sahaja... dengan pelajar sekolah campur... saya lihat... pelajar sekolah perempuan lebih banyak yang tak couple... kalau couple pun lepas dah masuk u yang dah campur... tapi ramai juga yang dikecewakan lelaki,... kesian rasanya saya tengok... jadi apa yang saya nak katakan disini... sistem pendidikan yang memisahkan jantina lebih baik berbanding yang campur... kerana tidak ada masalah cinta kecewa pelajar disini... semuanya menumpukan pada pelajaran... tiada istilah pergaulan yang bebas...

indahnya andai ada plkn, matrik dan universiti di malaysia yang tidak mencampurkan lelaki dan perempuan... mungkin akan ada yang menyangkal... suatu hari nanti mereka akan bercampur juga...yer.. tapi sebelum mereka terpaksa bercampur... ajarlah mereka tentang batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan... pelajaran boleh di fokuskan tanpa dibebani masalah cinta dan kecewa... pergaulan antara lelaki dan perempuan terbatas... pelajar-pelajar lelaki dengan kumpulan lelaki dan sebaliknya... seperti di palestine... library lelaki dan perempuan diasing kan.. di universiti al-azhar juga mengasingkan pelajar perempuan dan lelaki... universiti di malaysia bila lagi? Mahasiswa bangga membawa mahasiswi berpeluk sambil merempit bersama kehulu kehilir...Bebasnya pergaulan remaja di malaysia...
Komen: 
0 comments

Viva Palestine

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:13 PTG
Aku pergi dengar ceramah oleh seorang peserta viva palestine yang ke 5... iaitu viva selepas viva 4 yang kena serang tu... aku sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal palestine ni... ada cerita lain yang mahu aku kongsi bersama...

Boleh tak aku nak kata... ada orang kafir yang lebih islam dari muslim... bukan bermaksud dia buat rukun islam tu... mungkin salah sikit penggunaan perkataan islam disini... cuma perkataan islam tu aku nak rujuk kepada akhlak mereka... jiwa mereka... kalau orang kafir yang baik... mengamalkan nilai islam biasa la kita dengar cerita kan... yang jaga kebersihan... tapi apa yang aku nak cerita ni... jiwa mereka susah nak cari dalam masyarakat muslim sekarang ni...

Cerita tentang seorang lelaki... bekas peninju... dari autralia ker rusia... saya tak ingat sangat... berbadan tegap.. tapi berjiwa halus... seorang penganut kristian... dia mengumpul dana untuk pergi ke palestine melalui persatuan... tapi dana itu telah disonglap oleh persatuan tersebut... akhirnya dia terpaksa minta bantuan gereja untuk menajanya... pinjam duit dari rakan dan keluarga... hanya cukup untuk tambang pergi ke london... setelah pergi ke london... dan bersama peserta viva yang lain... dia hanya hidup ala kadar... kerana tidak ada duit yang dibekalkan untuknya... saudara mara di negara asalnya berkerja keras di negara asal dan menghantar duit kepadanya melalui bank... hanya duit itu yang digunakan untuk kehidupannya semasa program viva palestine tersebut... bila ditanya macam mana nak balik nanti? dia cakap... dia tak fikir pun pasal balik nanti... kalau dia masih hidup selepas ke palestine... dia kata dia fikir ada 2 jalan jer dia balik ke negara asal... pertama... dia berkerja di mesir menjadi tukang rumah ker apa... kumpul duit baru boleh balik... kedua... dia jumpa yahudi...pukul yahudi tu... dan curi duit... ada ker orang islam kita yang sanggup buat macam dia? begitu tawakal dia dalam membantu rakyat palestine... nasib sendiri sanggup diperjudikan hanya kerana kemanusian...

kita ni saudara seagama dengan rakyat palestine... kita wajib membantu saudara kita sendiri yang ditindas disana...tapi saya yakin kita tak sanggup nak buat macam orang tu buat...kerana semangat juang kita terlalu lemah... sebab tu dikatakan ummat islam di akhir zaman umpama buih dilautan... banyak tapi tak berkualiti...tahu tak siapa yang orang atas-atas viva palestine tu? orang bukan islam... yang punya nilai kemanusiaan yang tinggi... mereka sanggup bekorban harta mereka... masa mereka demi membela manusia yang teraniya...

bercakap pula mengenai rakyat palestine? adakah mereka memerlukan kita? tidak... tapi kita yang memerlukan mereka... kenapa? kerana iman kita terlalu lemah... memang ujian menguatkan iman... mereka hidup ibarat dipenjara dunia... tapi mereka masih mampu tersenyum... anak2 dapat menghafal al-quran pada umur 3-4 tahun dalam masa 3-4 bulan sahaja... anak2 dinegara kita... hafal lagu boleh la...cita cita anak mereka nak membunuh israel... nak berjuang... mati dalam jihad... cuba tanya anak-anak kita apa cita-cita mereka? jawapan kebanyakannya nak jadi artis... glamor dan banyak duit... tapi apa sumbangan artis mampu berikan pada umat islam? di palestin bahan makanan mereka terlalu mahal yang dijual oleh israel... viva palestine tidak dibenarkan membawa masuk makanan... hanya ubatan yang dibenarkan... rakyat palestine ni tak takut mati...tak takut nak berperang... kanak-kanak kecil rilek jer baling batu kat askar israel yang lengkap bersenjata... sebab tu la kita perlukan semangat juang mereka dalam diri mereka...

pasal negara turki pula... negara turki antara negara yang menyokong gerakan viva palestine selepas mavi marvara diserang oleh tentera israel yang menyebabkan kematian 10 orang turki dalam misi viva palestine yang ke 4... dulu turki negara islam yang terlalu mengagungkan barat... yang hilang nilai islam didalamnya... tudung diharamkan dipakai... tapi setelah tindakan bodoh israel yang menyerang mavi marbara... turki telah bangkit... kalau dulu si pemakai tudung susah mendapat kerja... sekarang si pemakai tudung sangat senang mendapat kerja... kalau dulu kamal attartuk(maaf kalau salah eja) di agungkan sebagai bapa kemodenan turki... tapi sekarang sultan apa entah yang berjuang masa akhir pemerintahan uttmaniyah di agungkan.. turki sudah kembali kepada islam... jika dulu... bilal hanya azan dan tidak ada orang solat di masjid... kini cara hidup islam semakin diamalkan semula... generasi muda lebih berpegang kepada islam...
bila generasi muda kita akan berubah begitu???

kesimpulan untuk post ni.. tidak malukah kita orang islam... bila orang kafir yang lebih banyak membantu saudara kita sendiri di palestin? bila kita akan bersatu menentang kekejaman israel dan menuntut kembali masjid al-aqsa? sedangkan banyak negara islam yang membantu israel sekarang... bila semangat jihad kita akan menjadi sekuat semangat jihad kanak-kanak palestin... beruntunglah sesiapa yang mati dijalan jihad..., sedangkan kita di malaysia nak lawan nafsu sendiri pun kita tak mampu lagi berjihad... inikan pula untuk meperjudikan nyawa, harta dan kesenangan hidup yang kita ada....
Komen: 
0 comments

Salahkah berbuat baik pada ...

Khamis, November 04, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:59 PTG
Berbuat baik pada siapa? panjang sangat la aku nak tulis... maksudku berbuat baik padan orang bukan islam... adakah kita perlu bermusuh dengan mereka? dan tidak dibenarkan berbuat baik kepada mereka? Salahkan berbuat baik kepada orang bukan islam selagi mereka tidak memusuhi islam??

bukankah dalam islam... dakwah perlulah dengan hikmah... bukan paksaan... pada aku... dengan berbuat baik kepada orang bukan islam.. mampu menarik hatinya untuk tertarik dengan islam... kan dalam zaman nabi pun.. ada nama kafir apa entah... selagi dia tak memusuhi islam... dia dilayan dengan baik... maaf kalau salah tolong perbetulkan....

dan bukankah ada satu kisah yang nabi menyuap orang kafir yang buta tersebut setiap hari... dan sambil itu orang tersebut memaki hamun nabi... namun orang buta tersebut tak tahu pun yang menjaganya setiap hari adalah nabi... selepas kewafatan nabi baru si kafir buta itu tahu... yang selama ini membantunya adalah nabi yang dikeji dan dihinanya... dan akhirnya seingat saya dia pun memeluk islam....

jadi begitulah pentingnya kita berbuat baik dengan orang bukan islam... pada pandangan saya ia adalah salah satu jalan dakwah yang mampu menonjolkan keindahan agama islam itu sendiri... tapi ramai yang salah anggap bila kita buat baik kepada orang bukan islam... terutamanya orang islam sendiri... katanya orang bukan islam dibantu dan saudara seislam tidak dibantu...

saya nak kongsi 1 kisah... ada masa tu kami diberi tugas mencari mengenai sesuatu tajuk di internet... alhamdulillah... saya jumpa dan berjaya menyiapkan assigment tu... esoknya sebelum hantar kawan saya tanya saya...
kawan: awak dah jumpa ek? minta link dia boleh?
saya: awak dah cari belum dalam internet?
kawan: belum
saya: kalau macam tu awak cari la dulu... kalau tak jumpa nanti saya bagi yang saya punya...
kawan saya pun pergi ke komputer lain depan untuk mencari...
pastu datang pulak kawan saya yang bukan islam...
kafir: u dah jumpa yer tajuk tu?
saya: haáh dah jumpa...
kafir: bagi i boleh? i dah puas cari.. tapi tak jumpa...
saya: hah... ni link dia..
kawan saya yang kat depan tu pun dengar la perbualan saya dan kawan bukan islam... dia macam marah kat saya dan perli saya...
kawan: ooo... kalau kat dia senang jer awak bagi... kat sesama islam ni tak nak tolong...
saya: dah dia dah usaha... tak dapat juga saya bagi la... awak tak try cari lagi...
last2 saya bagi la kat kawan saya yang islam tu....

wahai kawanku... bukan niatku nak sakitkan hatimu...
dan bukan niatku tidak mahu membantu mu...
cuma aku mahu kau kenal erti usaha... bukan sekadar makan suap...
dari usaha kau kan peroleh kemanisan kejayaan...
dari usaha mencari itu juga kau mampu memperoleh ilmu...
sebab tu la aku tak bagi... sebab nak kau dapat lebih banyak ilmu...

sama juga dengan masa sekolah dulu...
kalau orang nak tiru memang aku tak bagi...
biar orang kata aku kedekut ilmu pun...
tapi aku tak nak kawan2 aku tiru bodoh...
tak faham... pakai salin jer...
aku nak kita sama2 faham... tak tahu tanya la...
kalau saya tak tahu...awak tahu... awak ajar saya...
kalau awak tak tahu.. saya tahu... saya ajar awak...
kalau saya tak tahu awak tak tahu...kita boleh tanya cikgu...
kan senang macam ni... kita boleh sama2 menimba ilmu...
lari tajuk la pulak...

ok2... jadi kesimpulannya... berbuat baiklah kepada yang bukan islam...
insyaAllah nanti, dia tertarik dengan keindahan islam kerana kebaikan yang kita berikan... setiap kali memberikan pertolongan... berdoalah... moga pertolongan ini mampu membuka matanya melihat keindahan nilai murni yang disemai oleh islam....insyaAllah... nanti dia kembali kepada islam dan saudara kita bertambah banyak... sesungguhnya Rasulullah berbangga dengan ummatnya yang ramai....Amin....
Komen: 
0 comments

'Shopping'

Selasa, November 02, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:47 PTG
Shopping ni sinonim dengan perempuan... tapi ada juga lelaki yang suka shopping... saya kurang suka shopping sebab nanti duit habis... tapi saya suka window shopping... hehe... shopping ni macam2 kita boleh shopping daripada keperluan sehinggalah kehendak... tapi seeloknya shoppinglah keperluan sahaja... kalau nak shopping kehendak boleh la sikit2... jangan lebih-lebih sudah... asalkan benda yang dibeli tu boleh digunakan... jangan duk simpan saja.... membazir...

dalam shopping ni ada orang suka shopping pakaian, buku, makanan, topup (ada ker?), make up kereta, make up, beg, kasut. biasa kalau orang perempuan yang aku tengok suka beli pakaian dan beg serta selipar... ok aku ulas pasal pakaian dulu... kalau kawan aku pergi shopping pakaian.. aku tukang teman dan tengok jer... sebab kalau aku nak beli.... aku fikir... nanti aku pakai ker baju ni? baju dalam almari tu dah berlambak... nak campak mana? bukan tak teringin nak beli... tapi nak buat apa baju jenis sama banyak2... nanti hidupku berubah... aku shopping la pula pakaian untuk kehidupan baru... hehe... masa bujang ni apa guna nak bergayakan... nanti kena ganggu jadi satu masalah pulak...

mmm.. beg... selipar... handbag perlu ker untuk perempuan? kalau saya takut diragut... senang letak barang dalam poket jer... tak muat poket guna beg galas lebih selamat.... beg untuk letak barang jer... jadi buat apa nak beli banyak2... lain la kalu dah nak rosak... perlu diganti... kalau selipar tu... ok la ada spare... kalau rosak boleh guna yang spare terus... tapi aku tak beli selipar... aku suka pakai kasut...selipar tandas jer aku guna selipar... kalau ada kasut tandas kan bagus...

make up dan krim penjagaan kulit... make up bagi aku tak penting untuk perempuan yang masih bujang... tapi aku suka juga beli benda ni... tapi yang murah2 jer la untuk main2 waktu stress dan otak tengah bengong... kesenian mampu menghilangkan stress... hehe... tapi sebenarnya make up bahaya tambah2 yang murah... ada banyak racun.... krim penjagaan kulit atau muka...bergantung pada orang la kut... tapi bagi saya... saya dah cuba bermacam jenis... dari yang murah sehingga yang sangat mahal... untuk hilangkan sunburn... tapi semuanya sama saja... tak berkesan pun... kekadang menyebabkan kulit lagi masalah ada la... jadi eloklah gunakan penjagaan kulit yang paling murah iaitu wudhuk... tak perlu lagi shopping barang penjagaan kulit... kulit pun tak kena bahan kimia... selamat.... saya sebagai bahan ujikaji... testimoni saya ialah... sama jer pakai krim penjagaan muka dengan pakai wudhuk...

makanan... aku pun suka shopping makanan... sebab boleh makan sedap... tapi bila kita shopping makanan yang mahal lagi sedap tu... ingat la mak ayah kat kampung...kita kat perantau ni makan sedap2... mak dan ayah kat rumah makan apa? mereka tak makan benda mahal-mahal ni... jimat demi anak2... makan mahal pun jadi tahi juga nanti... yang penting khasiat yang bakal diserap badan kita dari makanan tu... tapi ada benda murah tapi sedap... ada benda mahal tapi tak sedap... jadi pandai2 lah pilih... yang penting ingat orang tua kat kampung masa makan....

shopping topup pula... ramai orang belanja topup lebih rm50 sebulan...
tapi aku belanja rm10 jer sebulan... kalau duduk rumah rm3 jer sebulan... sebab topup aku habis biasa call mak jer...kawan2 biasa sms jer... sebab dari kecil diajar telefon untuk perkara mustahak jer... kalau setakat nak bercerita kosong tu... nanti jumpa cerita la... murah... tak melibatkan kos... tapi... apa2 pun... ibubapa kena telefon sekurang2 1 kali seminggu... kalau orang lain kita boleh call... kenapa nak call ibubapa sendiri kita kedekut... kesian mereka... dah la kita tinggalkan.... tak nak tanya khabar pulak... anak jenis apa ni? jangan seksa mereka menanggung rindu pada kita....(tak boleh citer panjang2 bab ibubapa ni..kang menangis pulak)...

shopping barangan hobi ni... penting ke tak... bagi saya tak penting bagi hobi yang tak mendatangkan faedah dan ok lah bagi hobi yang punya manfaat... contohnya hobi membaca... dulu... aku wajib beli mastika setiap bulan... dari tahun 1998 lagi aku kumpul sampai 2010... tapi.. aku dah berhenti hobi menggumpul mastika ni... sebab aku dah suka baca buku lain...hahah...aku bila masuk kedai buku ni jadi rambang mata... sifat kedekut ku pun kekadang hilang... kalau aku gi sesorang midvalley... aku boleh duduk kedai MPH tu sejam... dan pusing seluruh midvalley tu sejam... sebab tak ada yang menarik kat situ selain MPH... kalau beli buku ni lain dari beli baju... beli baju tak best... sebab semua baju pakai sama jer... buku ilmu dalam dia lain2... lagi banyak buku yang kita baca lagi banyak yang kita tahu... tapi kekadang datang sifat kedekut aku... ahhh... buku ni tak payah beli.. baca jer dalam internet kan murah... heheh...

ok... kesimpulan untuk topik shopping ni... bershopping la ikut keperluan bukan kehendak... belilah barangan yang memberi manfaat kepada anda dan bukan bahan yang hanya sekadar pemuas nafsu anda.... ingat nafsu untuk dikawal bukan diikut... jadi berpada-padalah dalam bershopping,... yang penting elak pembaziran... tips shopping... bajetkan berapa duit nak guna dan apa yang nak dibeli sebelum pergi shopping...jangan lebih bajet pulak yer...(aku selalu jer lebih bajer... nasihat orang konon...)... ok... awal bulan dah sampai... ramai baru dapat gaji ni... selamat ber'shopping'...
Komen: 
0 comments