Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Salahkah berbuat baik pada ...

Khamis, November 04, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:59 PTG
Berbuat baik pada siapa? panjang sangat la aku nak tulis... maksudku berbuat baik padan orang bukan islam... adakah kita perlu bermusuh dengan mereka? dan tidak dibenarkan berbuat baik kepada mereka? Salahkan berbuat baik kepada orang bukan islam selagi mereka tidak memusuhi islam??

bukankah dalam islam... dakwah perlulah dengan hikmah... bukan paksaan... pada aku... dengan berbuat baik kepada orang bukan islam.. mampu menarik hatinya untuk tertarik dengan islam... kan dalam zaman nabi pun.. ada nama kafir apa entah... selagi dia tak memusuhi islam... dia dilayan dengan baik... maaf kalau salah tolong perbetulkan....

dan bukankah ada satu kisah yang nabi menyuap orang kafir yang buta tersebut setiap hari... dan sambil itu orang tersebut memaki hamun nabi... namun orang buta tersebut tak tahu pun yang menjaganya setiap hari adalah nabi... selepas kewafatan nabi baru si kafir buta itu tahu... yang selama ini membantunya adalah nabi yang dikeji dan dihinanya... dan akhirnya seingat saya dia pun memeluk islam....

jadi begitulah pentingnya kita berbuat baik dengan orang bukan islam... pada pandangan saya ia adalah salah satu jalan dakwah yang mampu menonjolkan keindahan agama islam itu sendiri... tapi ramai yang salah anggap bila kita buat baik kepada orang bukan islam... terutamanya orang islam sendiri... katanya orang bukan islam dibantu dan saudara seislam tidak dibantu...

saya nak kongsi 1 kisah... ada masa tu kami diberi tugas mencari mengenai sesuatu tajuk di internet... alhamdulillah... saya jumpa dan berjaya menyiapkan assigment tu... esoknya sebelum hantar kawan saya tanya saya...
kawan: awak dah jumpa ek? minta link dia boleh?
saya: awak dah cari belum dalam internet?
kawan: belum
saya: kalau macam tu awak cari la dulu... kalau tak jumpa nanti saya bagi yang saya punya...
kawan saya pun pergi ke komputer lain depan untuk mencari...
pastu datang pulak kawan saya yang bukan islam...
kafir: u dah jumpa yer tajuk tu?
saya: haáh dah jumpa...
kafir: bagi i boleh? i dah puas cari.. tapi tak jumpa...
saya: hah... ni link dia..
kawan saya yang kat depan tu pun dengar la perbualan saya dan kawan bukan islam... dia macam marah kat saya dan perli saya...
kawan: ooo... kalau kat dia senang jer awak bagi... kat sesama islam ni tak nak tolong...
saya: dah dia dah usaha... tak dapat juga saya bagi la... awak tak try cari lagi...
last2 saya bagi la kat kawan saya yang islam tu....

wahai kawanku... bukan niatku nak sakitkan hatimu...
dan bukan niatku tidak mahu membantu mu...
cuma aku mahu kau kenal erti usaha... bukan sekadar makan suap...
dari usaha kau kan peroleh kemanisan kejayaan...
dari usaha mencari itu juga kau mampu memperoleh ilmu...
sebab tu la aku tak bagi... sebab nak kau dapat lebih banyak ilmu...

sama juga dengan masa sekolah dulu...
kalau orang nak tiru memang aku tak bagi...
biar orang kata aku kedekut ilmu pun...
tapi aku tak nak kawan2 aku tiru bodoh...
tak faham... pakai salin jer...
aku nak kita sama2 faham... tak tahu tanya la...
kalau saya tak tahu...awak tahu... awak ajar saya...
kalau awak tak tahu.. saya tahu... saya ajar awak...
kalau saya tak tahu awak tak tahu...kita boleh tanya cikgu...
kan senang macam ni... kita boleh sama2 menimba ilmu...
lari tajuk la pulak...

ok2... jadi kesimpulannya... berbuat baiklah kepada yang bukan islam...
insyaAllah nanti, dia tertarik dengan keindahan islam kerana kebaikan yang kita berikan... setiap kali memberikan pertolongan... berdoalah... moga pertolongan ini mampu membuka matanya melihat keindahan nilai murni yang disemai oleh islam....insyaAllah... nanti dia kembali kepada islam dan saudara kita bertambah banyak... sesungguhnya Rasulullah berbangga dengan ummatnya yang ramai....Amin....
Komen: