Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Apakah baktiku padamu?

Selasa, November 09, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:52 PTG
tadi aku baca buku Dimana Dia di Hatiku tulisan Pahrol Juoi... baca tajuk berkaitan redha ibubapa... terbaca kisah pemuda yang terperangkap di dalam gua... berdoa kepada Allah... dengan syafaat baktiku pada ibubapaku.. bukalah pintu gua ini... (lebih kurang macam ni la doa dia... aku tak hafal).. lepas tu pintu gua pun tergerak sedikit... aku pun terfikir sesuatu... kalau aku nak doa macam tu.. boleh ker? ada ker bakti aku pada ibubapa ku? kalau ada... apakah baktiku itu? aku ni menyusahkan ibubapa adalah... adui... anak apa lah aku ni...

teringat kata-kata mama... kalau boleh mama nak anak-anak mama sentiasa kecil tak besar-besar... sentiasa ada di depan mata mama... tak kisah lah terpaksa penat menguruskan anak-anak...tapi apakan daya.. masa tak boleh disekat... anak-anak terus membesar menjadi remaja dan dewasa... tak mungkin selama-lamanya kekal kanak-kanak...

mama... ***** pun nak terus jadi kanak-kanak... tak nak jadi remaja dan dewasa... nak terus berada dibawah ketiak mama... nak berada bersama mama disetiap masa dan ketika... tak nak hadapi ranjau hidup ini keseorangan di rantau orang.... tapi kehidupan memaksa kita berpisah buat sementara waktu...

bila baca tulisan ummi kat halaqah bagaimana susahnya nak besarkan nak perempuan... baru ku tahu betapa gusarnya hati mama membesarkan kami bertiga... dah la kami ni budak nakal... padan la orang tua-tua cakap.. nak besarkan seorang anak perempuan ni lagi susah daripada nak jaga sekandang lembu... tapi apa bakti yang mampu kami balas buat mu mama?

aku tahu... bukan duit yang mama nak dari anak mama... tapi yang mama dan bababa buntuhkan adalah perhatian daripada anak-anak... walaupun kami semua jauh diperantauan... biar jarak memisah kita... tapi dihati.... tetap ada mama dan baba... moga dalam setiap doaku... terselit doa untuk mu...

Ya Allah... kau kasihanilah dan jagalah pada ibubapaku... seperti mana mereka mengasihani dan menjagaku sewaktu aku kecil... hanya itu bakti yang mampu ku curahkan kepadamu...
Komen: