Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



'Shopping'

Selasa, November 02, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:47 PTG
Shopping ni sinonim dengan perempuan... tapi ada juga lelaki yang suka shopping... saya kurang suka shopping sebab nanti duit habis... tapi saya suka window shopping... hehe... shopping ni macam2 kita boleh shopping daripada keperluan sehinggalah kehendak... tapi seeloknya shoppinglah keperluan sahaja... kalau nak shopping kehendak boleh la sikit2... jangan lebih-lebih sudah... asalkan benda yang dibeli tu boleh digunakan... jangan duk simpan saja.... membazir...

dalam shopping ni ada orang suka shopping pakaian, buku, makanan, topup (ada ker?), make up kereta, make up, beg, kasut. biasa kalau orang perempuan yang aku tengok suka beli pakaian dan beg serta selipar... ok aku ulas pasal pakaian dulu... kalau kawan aku pergi shopping pakaian.. aku tukang teman dan tengok jer... sebab kalau aku nak beli.... aku fikir... nanti aku pakai ker baju ni? baju dalam almari tu dah berlambak... nak campak mana? bukan tak teringin nak beli... tapi nak buat apa baju jenis sama banyak2... nanti hidupku berubah... aku shopping la pula pakaian untuk kehidupan baru... hehe... masa bujang ni apa guna nak bergayakan... nanti kena ganggu jadi satu masalah pulak...

mmm.. beg... selipar... handbag perlu ker untuk perempuan? kalau saya takut diragut... senang letak barang dalam poket jer... tak muat poket guna beg galas lebih selamat.... beg untuk letak barang jer... jadi buat apa nak beli banyak2... lain la kalu dah nak rosak... perlu diganti... kalau selipar tu... ok la ada spare... kalau rosak boleh guna yang spare terus... tapi aku tak beli selipar... aku suka pakai kasut...selipar tandas jer aku guna selipar... kalau ada kasut tandas kan bagus...

make up dan krim penjagaan kulit... make up bagi aku tak penting untuk perempuan yang masih bujang... tapi aku suka juga beli benda ni... tapi yang murah2 jer la untuk main2 waktu stress dan otak tengah bengong... kesenian mampu menghilangkan stress... hehe... tapi sebenarnya make up bahaya tambah2 yang murah... ada banyak racun.... krim penjagaan kulit atau muka...bergantung pada orang la kut... tapi bagi saya... saya dah cuba bermacam jenis... dari yang murah sehingga yang sangat mahal... untuk hilangkan sunburn... tapi semuanya sama saja... tak berkesan pun... kekadang menyebabkan kulit lagi masalah ada la... jadi eloklah gunakan penjagaan kulit yang paling murah iaitu wudhuk... tak perlu lagi shopping barang penjagaan kulit... kulit pun tak kena bahan kimia... selamat.... saya sebagai bahan ujikaji... testimoni saya ialah... sama jer pakai krim penjagaan muka dengan pakai wudhuk...

makanan... aku pun suka shopping makanan... sebab boleh makan sedap... tapi bila kita shopping makanan yang mahal lagi sedap tu... ingat la mak ayah kat kampung...kita kat perantau ni makan sedap2... mak dan ayah kat rumah makan apa? mereka tak makan benda mahal-mahal ni... jimat demi anak2... makan mahal pun jadi tahi juga nanti... yang penting khasiat yang bakal diserap badan kita dari makanan tu... tapi ada benda murah tapi sedap... ada benda mahal tapi tak sedap... jadi pandai2 lah pilih... yang penting ingat orang tua kat kampung masa makan....

shopping topup pula... ramai orang belanja topup lebih rm50 sebulan...
tapi aku belanja rm10 jer sebulan... kalau duduk rumah rm3 jer sebulan... sebab topup aku habis biasa call mak jer...kawan2 biasa sms jer... sebab dari kecil diajar telefon untuk perkara mustahak jer... kalau setakat nak bercerita kosong tu... nanti jumpa cerita la... murah... tak melibatkan kos... tapi... apa2 pun... ibubapa kena telefon sekurang2 1 kali seminggu... kalau orang lain kita boleh call... kenapa nak call ibubapa sendiri kita kedekut... kesian mereka... dah la kita tinggalkan.... tak nak tanya khabar pulak... anak jenis apa ni? jangan seksa mereka menanggung rindu pada kita....(tak boleh citer panjang2 bab ibubapa ni..kang menangis pulak)...

shopping barangan hobi ni... penting ke tak... bagi saya tak penting bagi hobi yang tak mendatangkan faedah dan ok lah bagi hobi yang punya manfaat... contohnya hobi membaca... dulu... aku wajib beli mastika setiap bulan... dari tahun 1998 lagi aku kumpul sampai 2010... tapi.. aku dah berhenti hobi menggumpul mastika ni... sebab aku dah suka baca buku lain...hahah...aku bila masuk kedai buku ni jadi rambang mata... sifat kedekut ku pun kekadang hilang... kalau aku gi sesorang midvalley... aku boleh duduk kedai MPH tu sejam... dan pusing seluruh midvalley tu sejam... sebab tak ada yang menarik kat situ selain MPH... kalau beli buku ni lain dari beli baju... beli baju tak best... sebab semua baju pakai sama jer... buku ilmu dalam dia lain2... lagi banyak buku yang kita baca lagi banyak yang kita tahu... tapi kekadang datang sifat kedekut aku... ahhh... buku ni tak payah beli.. baca jer dalam internet kan murah... heheh...

ok... kesimpulan untuk topik shopping ni... bershopping la ikut keperluan bukan kehendak... belilah barangan yang memberi manfaat kepada anda dan bukan bahan yang hanya sekadar pemuas nafsu anda.... ingat nafsu untuk dikawal bukan diikut... jadi berpada-padalah dalam bershopping,... yang penting elak pembaziran... tips shopping... bajetkan berapa duit nak guna dan apa yang nak dibeli sebelum pergi shopping...jangan lebih bajet pulak yer...(aku selalu jer lebih bajer... nasihat orang konon...)... ok... awal bulan dah sampai... ramai baru dapat gaji ni... selamat ber'shopping'...