Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Viva Palestine

Sabtu, November 06, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:13 PTG
Aku pergi dengar ceramah oleh seorang peserta viva palestine yang ke 5... iaitu viva selepas viva 4 yang kena serang tu... aku sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal palestine ni... ada cerita lain yang mahu aku kongsi bersama...

Boleh tak aku nak kata... ada orang kafir yang lebih islam dari muslim... bukan bermaksud dia buat rukun islam tu... mungkin salah sikit penggunaan perkataan islam disini... cuma perkataan islam tu aku nak rujuk kepada akhlak mereka... jiwa mereka... kalau orang kafir yang baik... mengamalkan nilai islam biasa la kita dengar cerita kan... yang jaga kebersihan... tapi apa yang aku nak cerita ni... jiwa mereka susah nak cari dalam masyarakat muslim sekarang ni...

Cerita tentang seorang lelaki... bekas peninju... dari autralia ker rusia... saya tak ingat sangat... berbadan tegap.. tapi berjiwa halus... seorang penganut kristian... dia mengumpul dana untuk pergi ke palestine melalui persatuan... tapi dana itu telah disonglap oleh persatuan tersebut... akhirnya dia terpaksa minta bantuan gereja untuk menajanya... pinjam duit dari rakan dan keluarga... hanya cukup untuk tambang pergi ke london... setelah pergi ke london... dan bersama peserta viva yang lain... dia hanya hidup ala kadar... kerana tidak ada duit yang dibekalkan untuknya... saudara mara di negara asalnya berkerja keras di negara asal dan menghantar duit kepadanya melalui bank... hanya duit itu yang digunakan untuk kehidupannya semasa program viva palestine tersebut... bila ditanya macam mana nak balik nanti? dia cakap... dia tak fikir pun pasal balik nanti... kalau dia masih hidup selepas ke palestine... dia kata dia fikir ada 2 jalan jer dia balik ke negara asal... pertama... dia berkerja di mesir menjadi tukang rumah ker apa... kumpul duit baru boleh balik... kedua... dia jumpa yahudi...pukul yahudi tu... dan curi duit... ada ker orang islam kita yang sanggup buat macam dia? begitu tawakal dia dalam membantu rakyat palestine... nasib sendiri sanggup diperjudikan hanya kerana kemanusian...

kita ni saudara seagama dengan rakyat palestine... kita wajib membantu saudara kita sendiri yang ditindas disana...tapi saya yakin kita tak sanggup nak buat macam orang tu buat...kerana semangat juang kita terlalu lemah... sebab tu dikatakan ummat islam di akhir zaman umpama buih dilautan... banyak tapi tak berkualiti...tahu tak siapa yang orang atas-atas viva palestine tu? orang bukan islam... yang punya nilai kemanusiaan yang tinggi... mereka sanggup bekorban harta mereka... masa mereka demi membela manusia yang teraniya...

bercakap pula mengenai rakyat palestine? adakah mereka memerlukan kita? tidak... tapi kita yang memerlukan mereka... kenapa? kerana iman kita terlalu lemah... memang ujian menguatkan iman... mereka hidup ibarat dipenjara dunia... tapi mereka masih mampu tersenyum... anak2 dapat menghafal al-quran pada umur 3-4 tahun dalam masa 3-4 bulan sahaja... anak2 dinegara kita... hafal lagu boleh la...cita cita anak mereka nak membunuh israel... nak berjuang... mati dalam jihad... cuba tanya anak-anak kita apa cita-cita mereka? jawapan kebanyakannya nak jadi artis... glamor dan banyak duit... tapi apa sumbangan artis mampu berikan pada umat islam? di palestin bahan makanan mereka terlalu mahal yang dijual oleh israel... viva palestine tidak dibenarkan membawa masuk makanan... hanya ubatan yang dibenarkan... rakyat palestine ni tak takut mati...tak takut nak berperang... kanak-kanak kecil rilek jer baling batu kat askar israel yang lengkap bersenjata... sebab tu la kita perlukan semangat juang mereka dalam diri mereka...

pasal negara turki pula... negara turki antara negara yang menyokong gerakan viva palestine selepas mavi marvara diserang oleh tentera israel yang menyebabkan kematian 10 orang turki dalam misi viva palestine yang ke 4... dulu turki negara islam yang terlalu mengagungkan barat... yang hilang nilai islam didalamnya... tudung diharamkan dipakai... tapi setelah tindakan bodoh israel yang menyerang mavi marbara... turki telah bangkit... kalau dulu si pemakai tudung susah mendapat kerja... sekarang si pemakai tudung sangat senang mendapat kerja... kalau dulu kamal attartuk(maaf kalau salah eja) di agungkan sebagai bapa kemodenan turki... tapi sekarang sultan apa entah yang berjuang masa akhir pemerintahan uttmaniyah di agungkan.. turki sudah kembali kepada islam... jika dulu... bilal hanya azan dan tidak ada orang solat di masjid... kini cara hidup islam semakin diamalkan semula... generasi muda lebih berpegang kepada islam...
bila generasi muda kita akan berubah begitu???

kesimpulan untuk post ni.. tidak malukah kita orang islam... bila orang kafir yang lebih banyak membantu saudara kita sendiri di palestin? bila kita akan bersatu menentang kekejaman israel dan menuntut kembali masjid al-aqsa? sedangkan banyak negara islam yang membantu israel sekarang... bila semangat jihad kita akan menjadi sekuat semangat jihad kanak-kanak palestin... beruntunglah sesiapa yang mati dijalan jihad..., sedangkan kita di malaysia nak lawan nafsu sendiri pun kita tak mampu lagi berjihad... inikan pula untuk meperjudikan nyawa, harta dan kesenangan hidup yang kita ada....
Komen: