Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bolehkah Wanita Berhias?

Selasa, November 16, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:04 PTG
berhias atau juga dikenali sebagai bertabarruj adalah sinonim dengan perempuan... saya bawakan tajuk ini malam ini sempena malam raya.. biasa la raya ni kita biasa berhias... nak kelihatan cantik pada hari yang mulia ni...

Menjawab persoalan diatas... ya.. boleh perempuan berhias... hanya untuk yang berhak iaitu suami... pastu.. perempuan bujang boleh ker berhias? saya nak timbulkan satu soalan.... untuk saya dan pembaca lain... untuk apa dan siapa yer perempuan berhias?.. untuk kelihatan menarik? nak tarik siapa? perhatian lelaki? untuk apa tarik perhatian lelaki? nak tunjuk kita pun cantik? kalau lelaki tau kita cantik dan menarik pun buat apa? nak suruh dia rogol kita? tapi tak mungkin itu jawapannya... ok... kita pusing balik soalannya... untuk apa kita berhias? untuk kepuasan diri? kalau untuk kepuasan diri kenapa berhias juga depan orang? kalau hanya untuk kepuasan diri... berhiaslah kat dalam rumah... bila nak keluar tu... padamlah segala hiasan kat muka.. tangalkan hiasan dibadan... tutuplah hiasan semula jadi...

pasal berhias ni... saya mahu ulas dulu pasal pakaian... cantik sangatkah pakaian yang jarang dan ketat? sehingga nampak macam pembalut nangka? adakah kita rasa kita cantik bila menunjukkan bentuk badan kita? kita sebenarnya mahu menutup kulit atau menutup aurat? syarat menutup aurat adalah tak nipis dan tak ketat... iaitu tidak menampakkan bentuk yang menjadi aurat tersebut... apa guna tutup kulit jika aurat tidak ditutup... benda yang cantik dan berharga perlu dipersembahkan hanya kepada yang berhak... bukan dijadikan santapan pandangan sesiapa sahaja...
ramai pilih baju nak yang bergaya... baju kurung nampak kampung jer... orang kata out of date... biasa la kan... kita perempuan.. ada rasa nak bergaya... apa kata kita simpan dulu rasa nak bergaya tu... tunggu kawin.. lepas tu bergaya la sepuas hati... pesanan buat diriku... jangan sibuk nak bergaya... dari guna duit untuk beli baju bergaya.. baik sempan duit untuk kawin...hahahah...

tudung... ada yang mentafsirkan erti tudung hanya kepada meletakkan kain diatas kepala... sebab tu ada yang pakai tudung sekadar macam Joe Jambul... ada yang pakai tudung keluar ekor kuda di belakang... ada juga yang pakai tudung terdedah lurah didepan... bukankah tudung sepatutnya menutup bahagian kepala... termasuk kepada keseluruhan rambut dan telinga...leher dan dada... sehingga tidak menampakkan bentuk bahagian dada... transfomasi tudung yang boleh dilihat.. zaman sebelum kemerdekaan... tudung tidak dipakai...dulu zaman pop yeye... tudung diikat kebelakang... tapi masih menampakkan leher...selepas itu... kemunculan tudung bawal... tudung ni kalau kelas pertama amat nipis... cara pemakaian tudung bawal akhir ini pula biasanya diangkat tinggi tidak menutupi dada... lepas kehadiran tudung bawal... muncul pula kehadiran tudung indon... senang dan cepat dipakai.. tapi ini sangat ketat kekadang menampakkan bentuk telinga.... dan kekadang pemakai tudung ini menyanggul tinggi rambut mereka dan meletakkan kancing untuk mengemaskan bahagian belakang... tidakkah ini mampu menampakkan rambut kita panjang atau pendek? sedangkan rambut itu aurat...bersama itu datang musim selendang perasan tak selendang tu nipis sangat...lepas tu lembut...senang juga la nak nampak bentuk.... saya duk kutuk semua tudung ni.,.. saya pernah pakai semuanya..hahah... tu la nak suruh diri ni insaf juga...

make up... bila tengok cashier kat supermarket... pakai make up tebal.. huh.. apa kaitan makeup tebal dengan cashier yer? nak tarik perhatian pelanggan... ohhh... tidak... jangan biarkan dirimu di eksploitasi wahai perempuan..ala.. cakap kat orang aku sendiri pun suka pakai make up dan bergaya.. tambah-tambah bila nak bergambar... nak suruh gambar tu nampak cantik... walaupun diri ni tak cantik mana.... adoi.. insaflah wahai diri... tak payah pakai makeup la... cukup sekadar wuduk sebagai make up untuk keluar rumah... nak main make up juga biarlah kat dalam rumah... nak keluar padamkan... insaf..insaf...insaf....

wah... harum semerbak perfume... sekilo pun dapat cium lagi... korang yang nak pakai perfume yang kuat2.. saya tahu la korang tak nak orang cium korang bau busuk... tapi jangan la sampai buat orang sakit kepala dengan bau perfume korang sebab kuat sangat baunya.. pening tau... bukankah dosa bila menyebabkan lelaki terhidu bau perfume dan menarik perhatian mereka terhadap kita... jadi jalan selamat saya rasa... jangan pakai perfume diluar rumah... kalau nak pakai perfume kat dalam rumah.. mandi dulu sebelum keluar supaya dapat kita tak mengeluarkan bau yang wangi diluar rumah yang dapat menarik perhatian lelaki... tapi ada ker perempuan bujang nak pakai perfume kat rumah? saya tak pernah jumpa lagi... biasanya diorang memakai perfume ketika mahu keluar rumah... hati-hati lah....

last sekali saya nak sebut pasal jalan mendada.. perempuan usahlah jalan mendada... nampak macam nak menunjuk bentuk badan la pulak...dah cukup apa yang saya nak luahkan... moga kita sama-sama dapat menjaga diri kita sendiri... supaya tidak terlebih berhias diluar rumah sehingga menarik perhatian lelaki dan sekali gus menambah dosa....jadilah seperti mutiara di laut dalam... keindahannya tersimpan didalam tiram yang tertutup rapat... jangan jadi bunga di taman reakrasi.. kecantikannya boleh dilihat dan disentuh sesiapa sahaja.....

P/s: kalau yang tak cantik macam aku ni.. pakai seksi.. tudung moden.. baju bergaya.. makeup tebal.. perfume semerbak pun tak cantik juga.,..hahahah...membazir duit jer beli semua tu...
Komen: