Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Best ke kawin?

Sabtu, November 27, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 5:37 PG
emm... best ker kawin ek? selalu terfikir diminda soalan ini... kalau orang yang dah kawin jawab... mestilah best kalau dia bahagia dengan perkahwinannya... tapi kalau yang dah kawin tu derita dengan perkahwinan dia mesti dia cakap... best lagi single.. menyesal kawin... kawin adalah satu keputusan besar dalam hidup... maklumlah nak hidup bersama bukan sehari dua... tapi kalau boleh sampai akhir hayat... sampai syurga (kalau masuk syurga la...)

ada orang kata... single itu indah, kahwin itu barokah (anazahra.blogspot.com)... mana tidaknya.. masa single memang indah... ikut suka kita nak buat apa... asalkan tak salah disisi agama... nak makan nasi bungkus hari2 pun boleh... malas kemas rumah pun boleh... nak balik lewat pun boleh... nak bangun lambat pun boleh... pendek kata... ikut suka hati kita jer... kita penentu hidup kita... tapi bila kawin... semua kena ikut perintah suami... tak boleh main suka hati... tapi kahwin tu barokah... pegang tangan suami berguguran dosa jatuh... mengembirakan suami... banyak pahala betambah... untung siapa dapat pasangan yang soleh dan solehah...

bila tengok orang lain bahagia dengan pasangan hidup masing-masing... rasa tak sabar pulak nak ada pasangan sendiri...huhu... tapi fikir pasal tanggungjawab yang bakal dipikul selepas perkahwinan... rasa macam tak terpikul lah pulak... tak bersedia lagi kut... tu la.. tanggung jawab lepas kawin besar... bukan kawin sekadar untuk berkasih sayang macam orang yang berkapel sebelum kawin tu... tiada komitmen... kalau dah kawin mesti dah tak ada masa rehat... banyak benda kena urus... entah mampu entah tidak mahu diurus semua kerja...

antara yang paling susah kut masa kawin.... nak dapatkan redha suami... kalau kena pulak suami yang perfectionist... semua nak sempurna...mampus la...aduhai... mampukah ku lakukan itu? nak kena turuti segala kehendak dan perintah suami... selagi tak bertentangan dengan Islam... huh... berat tuh... kepentingan suami perlu diutamakan... mungkin itulah yang ditakuti oleh perempuan untuk bergelar jadi isteri... suami pun bukan boleh jadi bos goyang kaki... kena jaga anak isteri... lagi besar tanggungjawabnya... sebab tu perkahwinan memerlukan persediaan...

persediaan dari segi apa yer? mental... fizikal... emosi... rohani... semua perlu kuat.... bila dah kawin nak selesaikan semua tanggungjawab tu memerlukan banyak tenaga... jadi fizikal kena bersedia... bila dah kawin tak boleh marah suami....jadi emosi kena jaga... banyak bersabar... untuk bersabar bukan senang... sebab perlu ada rohani yang dipenuhi dengan iman... baru cukup kuat untuk menempuh alam perkahwinan....satu lagi saya tak ulas ialah mental... berkaitan mindset kita... mungkin biasa... keluarga yang kita utamakan... tapi bila dah kawin... suami kita kena lebih utamakan berbanding keluarga... boleh ker kita nak ubah benda ni kalau tak bersedia? orang yang baru kita kenal perlu diutamakan daripada orang yang mendidik dan membesarkan kita sehingga kita dewasa... sebab itulah pentingnya memilih suami soleh... kerana dia akan faham tentang tangjawabnya sebagai menantu sama saja sebagai anak... ibubapa mertua juga ibarat ibubapa sendiri....

hakikatnya alam perkahwinan banyak menuntut pengorbanan... kalau dulu cuti kita boleh kita habiskan sepenuhnya untuk keluarga kita... kini terpaksa bahagikan cuti tu untuk keluarga kita... suami dan keluarga suami... masa rehat juga perlu dikorbankan untuk melakukan tangungjawab yang semakin bertambah... suami juga tidak kurang pengorbanan yang perlu dilakukan... kalau dulu tanggungan hanya diri sendiri dan mungkin bantu ibubapa dan adik adik... tapi bila kawin telah bertambah seorang lagi untuk disara... tu tak masuk bila dapat anak lagi... sebab tu pentingnya memilih isteri solehah... supaya dapat menerima pemberian suami seadanya... tidak lah asyik meminta-minta yang tak termampu ditunaikan...

huh... kalau macam ni macam tak nak kawin jer... banyak betul yang perlu dilalui dalam alam perkahwinan....cabaran... kamu sahut atau kamu tinggalkan? ish... kalau dapat pasangan soleh dan solehah takkan tak nak? hidup umpama dalam syurga dunia... lepas tu saling membimbing menuju syurga akhirat pulak... tak best ker macam tu... tapi bukan senang nak dapat yang soleh... bukan macam petik jari terus dapat... setiap kejayaan pasti datang bersama usaha... nak yang baik... kita kena la jadi yang baik dulu... perbaiki diri... Allah akan bantu seterusnya... Percayalah...
Akhir kata... kahwin itu best.. tapi penuh tanggungjawab....

p/s: sekadar celoteh orang bujang yang belum memasuki alam perkahwinan
Komen: