Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Percaya sihir?

Sabtu, Disember 04, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:23 PG
anda percaya sihir? maaf saya katakan saya kurang percaya... bukan saya tak percaya 100%... dan bukan saya tak percaya wujudnya syaitan dan jin... tapi saya tak percaya makhluk ini mampu mendatangkan penyakit....

kenapa yer saya tak percaya syaitan dan jin mampu menyebabkan penyakit... sedangkan saya percaya bakteria dan virus mampu mendatangkan penyakit... sedangkan semua makhluk ini saya tak mampu untuk melihat dengan mata kasar... jadi kenapa pandangan saya mengenai dua benda ini berbeza?

Yup... memang saya percayakan sains... sebab itu saya percayakan bakteria dan virus... mungkin saya susah untuk mempercayai sihir kerana terlalu banyak bomoh keparat yang menipu manusia bodoh... mempercayai semua kurafat itu... mungkin kerana mereka tidak berilmu... maaf... tidak patut saya gunakan perkataan tadi sebenarnya... tapi saya nak juga guna sebagai penegasan supaya manusia menjauhi perkara kurafat...

ada satu sebab lagi kenapa saya percayakan perubatan moden berbanding perubatan tradisional ini... kerana pada saya... virus dan bakteria... serta anggota tubuh akan taat setiap perintah Allah... maka bila Allah arahkan mereka untuk bertugas... mereka akan laksanakan tugas mereka dan menyebabkan orang yang Allah kehendaki itu jatuh sakit... bagaimana pula dengan jin dan syaitan.... apa yang saya tahu... jin ada yang islam ada yang tidak sama seperti manusia.... yang tak islam tu... nak ker ikut perintah Allah... pastu syaitan... lagi la... emmm.... tapi apapun... Allah berkuasa atas segalanya...

walaupun sains cuba merungkap segalanya... tapi... ia tetap tak mampu merungkai rahsia Allah... cuma yang kebiasaannya sahaja dapat dinilai sains... yang lain dari biasa hanya jadi kes terpencil... contohnya disini... kalau makan makanan manis banyak kena kencing manis... orang tu kalau Allah tak nak bagi kencing manis... makan gula banyak mana pun tak akan dapat kencing manis... dan kalau orang itu memang Allah nak bagi kencing manis... tak pernah makan gula pun boleh kena kencing manis... semuanya kuasa Allah...sains hanya digunakan untuk mengelak... tapi kalau kena juga...terimalah dengan redha dan sabar kerana itu adalah ketentuanNya...

hmmm.... dah habis bab sains... kita masuk bab sihir... huh... tak tahu nak cakap apa... bila melibatkan sihir... sains tiada penjelasan... apa yang mahu aku ulas... hanya Allah yang berkuasa... mungkin orang yang kena sihir tu Allah nak bagi penyakit.... jadi Allah gerakkan hati penyihir untuk menyihir orang yang disihir... dengan izin Allah...walaupun sihir tu menggunakan ilmu hitam... sihir itu akan terjadi... kerana sihir hanya alat Allah menyampaikan penyakit itu....pasal sihir tak dapat anak... tak dapat jodoh... rugi dalam perniagaan... ermmm...tak tau den nak kata... susah nak percaya sebab semua tu rezeki dari Allah... mungkin sebab den dan keluarga den tak kena lagi.... nauzubillahiminzalik... semoga dijauhkan Ya Allah... hanya kepada mu aku berlindung...

satu lagi yang saya pelik... saya tak nak ulas... saya nak cakap sebab cuma saya musykil... kenapa bila perubatan islam selalu dikaitkan dengan sihir? bukan ibnu sina dulu juga terlibat dalam perubatan yang tidak melibatkan sihir... bukan saya tak percaya perubatan menggunakan ayat al-Quran... saya percaya rawatan menggunakan ayat al-Quran mampu memberi penyembuhan... kerana dalam al-Quran itu terdapat begitu banyak doa...jadi amalan al-Quran sebagai sejenis rawatan adalah rasional.... lagipun Allah yang memberikan sakit... dan Dia juga yang memberikan penyembuhan... ubat itu semua hanya sebagai alat memberi kita keyakinan... bukan ubat yang menyembuhkan tapi Allah...yang saya musykilkan kenapa rawatan islam mesti melibatkan gangguan jin?

p/s: Maaf andai ada yang terasa... saya cuma mentafsir apa yang tersirat diminda ini... andai ada yang salah boleh tolong tegurkan... kerana saya budak baru belajar....