Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Anda nak Kaya?

Khamis, Disember 23, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:27 PTG
hari ni saya nak masuk bidang ekonomi... nak jadi pakar ekonomi pulak... hehe... dulu ramai orang masuk ASB kan sebab dia memberi faedah yang lebih tinggi berbanding bank lain... jadi saya mahu war-warkan sekejap mengenai ASB... ASB adalah pelaburan yang tidak mempunyai pemantau syariah... jadi di zaman serba moden yang ada macam-macam pilihan ni... kita sebagai orang islam... seeloknya kita tinggalkan yang was-was... apa kata kita ambik yang mampu kita yakin perlaksanaanya mengikut syariah... jadi pilihlah perlaburan yang ada unit syariah... supaya kita tak termakan duit yang haram... bahaya tu.... nak senang tak payah fikir pasal duit dan zakat letak jer kat tabung haji.... fikir-fikirkan....

sekarang ni... ramai orang mula berminat dengan perlaburan emas... pelaburan emas ni pada saya lebih menguntungkan berbanding pelaburan biasa kerana kalau nilai emas turun pun... dia tak akan turun banyak mana... dan akhirnya dia akan naik balik.... cuma rugi kalau kita jual masa harga dia tengah jatuh dan... kita beli lepas tu jual terus sebab harga beli adalah mahal daripada harga jual... antara cara pelaburan emas ni... beli dan gadai... anda beli emas tersebut... dan anda gadaikannya untuk mendapat wang... jadi wang tu anda boleh gunakan untuk keperluan semasa... cuma anda perlu tanggung kos bank simpan emas tu... tapi kalau anda tidak memerlukan wang... pada saya agak rugi anda menggadaikannya... lebih baik anda simpan sendiri... tapi memandangkan keadaan sekarang yang ramai pencuri dan perompak... untuk menyimpan dirumah... mungkin menyebabkan anda risau... Tapi jika iman anda cukup kuat... anda tak perlu risau... yakin hanya pada Allah... kalau emas anda di curi... anggaplah itu bukan rezeki anda... terimalah dengan redha... ia juga akan menguji tahap kecintaan anda kepada dunia....huhu....

kalau anda tak nak gadai dan tak nak simpan dalam rumah... ada cara lain lagi.... anda boleh buka akaun emas... di Malaysia terdapat 3 bank yang menawarkan perkhidmatan ini iaitu Maybank, Public Bank dan Kuwait Finance Homes (KFH)... tetapi hanya KFH yang menawarkan akaun islamik berdasarkan syariah... Maybank dan Public Bank menawarkan akaun dalam bentuk konventional.... beza akaun emas ni dengan akaun biasa ialah dalam buku akaun yang dicatit ialah berapa gram emas yang dimiliki... kiranya... kita bagi duit kat bank dan beli emas mengikut gram melalui bank... masuk nilai emas tu dalam akaun... kalau nak keluarkan... kita boleh keluarkan dalam bentuk emas ataupun duit... kalau nak duit... kira kita jual emas tu balik kat bank... dan dapat balik la duit untuk dikeluarkan...

tapi kalau duit anda cukup banyak... saya cadangkan satu pelaburan yang lebih menguntungkan... biasa naik jer... tak turun2... iaitu perniagaan hartanah... anda beli tanah... anda simpan... bila dah mahal anda jual balik bila anda perlukan duit... tapi masalahnya... nak jual mahal sangat pun kekadang orang tak mampu nak beli... hmmmm... saya ada cadangan lain untuk anda pasal hartanah ni... menguntungkan pihak anda dan mampu membantu orang lain... anda beli tanah kebun yang kat pedalaman... biasa tanah ni tak der la mahal macam kat bandar... kurang 100K untuk 3-4 ekar... tak tau la nilai sekarang... tu dulu la... anda pecahkan tanah tu ikut lot rumah... anda jual kepada orang kampung kat situ.... biasanya mereka hanya mengambil upah menjual getah... nak kumpul berpuluh ribu nak beli tanah tu tak mampu la... tapi kalau bayar 100 sebulan insyaAllah mereka mampu... kalau tanah seekar boleh pecah 6-10 lot kalau tak silap saya.... gini.. kita ambik la tengah2 8 lot seekar.. ada 3 ekar... jadi 24 lot... ada beli dalam harga 80K... campur dengan kos baiki keadaan tanah dan lain kos katanya 70K... jadi... modal anda 150K... kalau anda jual dengan harga 20K satu lot... anda dapat 480K tolak dengan modal anda... anda untung 330K... 2 kali ganda dari modal anda... berbaloikan...cuma anda kena tunggu 17 tahun kalau anda jual secara ansuran (100/bulan).. dalam masa yang sama.. anda dapat membantu orang yang tidak berkemampuan untuk memiliki tanah sendiri... membantu orang tu dapat pahala yang tidak ternilai dengan wang ringgit... cuma peringatan saya untuk anda... jangan teroka tanah sampai anda mengabaikan tanggungjawab anda kepada alam sekitar... sayangi alam indah yang Allah ciptakan untuk kita semua... untuk orang yang dapat duit epf banyak dan tak ada pencen saya rasa sesuai buat benda ni... sebagai bekalan hari tua anda...

tak puas hati lagi dengan pelaburan yang saya cadangkan? nak yang menguntungkan lagi... hahah... aku ni macam orang iklan pelaburan la pula... ada... ada pelaburan yang lebih dan sangat menguntungkan... tapi ramai yang tak nak melabur kat situ... sebab mereka nak lihat hasil pelaburan tu... tak nak tunggu sampai mati dulu baru lihat.... pelaburan apakah itu? pelaburan ke jalan Allah... infaqkan duit anda ke jalan Allah... anda akan peroleh pahala yang tak ternilai... anda mahu kaya dulu baru nak melabur kat dalam pelaburan ni... tunggu la anda kaya... tapi tahukah anda mati anda bila? kalau anda mati esok... tak sempat nak kaya... dan tak sempat nak melabur... ikut sunnah nabi sedekah setiap hari... anda ada rezeki lebih tu sedekahlah ke jalan Allah... biar rezeki itu sedikit asalkan berkat... cara senang anda nak melabur dalam pelaburan ni ialah berikan duit kepada ibubapa anda... kalau ibubapa tak nak terima? anda boleh dermakan niat... derma bagi pihak ibubapa... jadi duitnya ibubapa anda tak dapat... tapi insyaALlah pahala kita derma tu mereka dapat...

cuba kita renung... lihat... betapa ramai yang hidup susah dari kita... lebih memerlukan wang itu dari kita... apa kata kita kongsikan sedikit apa yang kita ada untuk kita sama2 hidup bahagia... ada orang kata bahagia tidak boleh dibeli dengan wang ringgit... tapi hakikatnya bahagia boleh dibeli dengan wang ringgit... iaitu dengan memberikan duit itu pada orang yang lebih memerlukan... anda tak percaya? cubalah derma? pasti lepas tu anda rasa gembira sangat... segala duka jadi duka... kerana anda mampu membantu orang lain atas bantuan Allah...

mahu mencelah perkara lain sedikit... ada beberapa perkara yang mampu membuatkan hati yang gundah menjadi gembira... membuat hari yang suram menjadi ceria... 1. cuba anda berada dalam majlis ilmu.... 2. cuba anda bantu orang yang memerlukan pertolongan... 3. cuba anda infaq duit anda... saya pasti anda pasti akan bahagia selepas itu sebab hati manusia diciptakan untuk merasa bahagia bila membuat perkara yang baik dan jadi gundah bila buat perkara jahat....

hmmm... jadi siapa nak masuk pelaburan yang terakhir saya cadangkan ni... kena buang cinta pada dunia... kalau tak mesti rasa sayang kat duit kalau nak derma... hey... ingat la sikit... benda mahal untuk kemudahan dunia kita boleh beli... kereta mahal... rumah besar... pakaian cantik.. makanan sedap... sedangkan segalanya hanya sementara... bila2 masa pun boleh ditarik balik.... tapi kenapa takut untuk beli kemudahan kita untuk hidup seterusnya... takut untuk membeli saham akhirat? takut jatuh miskin sebab derma banyak sangat... ingat.. rezeki itu di tangan Allah... Allah boleh tarik bila2 masa yang Dia nak... kalau hanya duit tu ditangan kita.. didalam bank... tak digunakan sebaik mungkin... tak ada guna duit tu bila kita mati kelak... mungkin duit tu akan jadi pendakwa kita... biarlah duit tu jadi pembela kita.... kalau kita mati... duit jatuh kat waris... kita tak tau apa yang akan mereka buat dengan duit tu... kalau mereka guna untuk benda yang tak elok macam mana? kalau mereka guna sebaik mungkin Alhamdulillah...

kesimpulan... semua ni saya tulis sebagai panduan untuk saya juga... kita ni manusia kekadang leka mencari kekayaan dunia sehingga lupa tujuan hidup ni... tapi tak kaya2 pun sebab apa yang dicari bukan dengan tujuan yang betul... tak berkat... carilah kekayaan untuk mengeluarkan zakat dan membantu orang lain... bukan mencari kaya untuk kemewahan dan kesenangan diri sendiri... jangan lupa bayar zakat yer bila harta dah cukup untuk bayar zakat....kalau boleh derma sekali...hehe... ada satu lagi lupa nak cakap... kalau orang masuk kristian ... berapa banyak pihak gereja bagi duit.... tapi kalau orang masuk islam... berapalah sangat pihak zakat bagi... dan berapa la sangat orang yang nak bantu mereka... renung2 kan.... bukan sekadar baca...
Komen: